VRM temperatuur reference HD5850

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-08 19:15
Ik heb een goeie week geleden mijn HD5850 eens zitten stresstesten om mijn full-cover waterblock te testen en toen zag ik in GPU-Z bij Sensors onder VDDC 3 of 2 temperaturen die bij 1GHz op de core tot een goeie 105°C gingen. Ik heb toen uit schrik meteen mijn Core clock terug gedraait samen met het geheugen omdat ik er van uitging dat het mijn VRM temperaturen waren. Ik denk dat ze ook als VRM1 VRM2 en VRM3 genoteerd stonden maar nu ik mijn videokaart definitief wil overclocken vind ik deze temperaturen niet meer terug in GPU-Z. De laatste keer dat ze tevoorschijn kwam was een week geleden en daarvoor kwamen ze af en toe in GPU-Z voor maar nu toont GPU-Z deze temperaturen niet meer.

Ik wil dus ook niet overclocken zonder die temperaturen in de gaten te houden aangezien ze zonder moeite boven de 100°C gingen met een full cover waterblok!

Weet iemand wat die temperaturen kunnen geweest zijn? Ik ga uit van VRM maar sommigen zeggen dat GPU temp 1/2 de VRM temps zijn. Als dat zo is wat werd er dan 100°C?

Uit nieuwsgierigheid heb ik ook eens met mijn handen aan de kaart gevoeld tijdens het stresstesten en die kleine zwarte stukjes die net niet door het waterblok bedekt worden worden gewoon gloeiend heet, het blokje (1mm²) heeft uren op mijn vingertop gestaan.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2ew06ll.png

Die dingen links van het omstreepte deel zijn de VRM's voglens mij maar de omstreepte dingen worden lelijk warm. Mogen deze dingen ook extreem warm worden of moet ik er dringend een fan op zetten?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:09
Wat ik me afvraag, hoe kan je je vinger op die chips leggen met een fullcover waterblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Omdat, zoals ik net zei, deze net niet bedekt worden =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
Hm toch wel jammer van een fullcoverblok dat. Zover ik weet zouden die chips ook niet zo super warm moeten worden.

Heb net wel even datasheet erbij gezocht. Deze mogen 135 graden worden.
Bron:
Plaatje: http://www.techpowerup.co...000_Leaks/images/pcb9.jpg
Datasheet: http://pdf1.alldatasheet....HOPOINT/SMP-R010-0.5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Bedankt voor de moeite, versta er niet veel van maar ik zal er maar van uit gaan dat uw Duits wel meevalt :) Het zijn dus de resistors die zo warm worden, misschien zijn het die temps die ik in GPU-Z zag? Ik weet niet of dit mogelijk is aangezien ik dacht dat er enkel temperatuur sensors zaten op de Core en de VRM's.

En waarom komen deze soms wel en soms niet (meestal niet) voor in de GPU-Z sensor lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
Mijn Duits is totaal niet goed, maar het staat er wel in het Engels achter ;) haha.
applicable temperature range -55 °C to +135 °
Verder kan ik me bijna niet voorstellen dat die weerstandjes een temperatuur sensor hebben maar, het zou kunnen.. heb zelf nooit een 5850 gehad dus kan je helaas verder niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Ik zou het inderdaad ook raar vinden. Hopelijk krijg ik ze binnenkort nog eens te zien in GPU-Z dan kan ik er een screenshot van nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Naarmate ik mijn 5850 meer overclock hoor ik een harder gesizzle of hoe ik het ook moet vermoeden. Het begint zodra Furmark aan staat en stopt wanneer ik het uitzet. Heeft niets met voltage te maken maar puur met frequentie. Op 800MHz hoor je het een klein beetje, op 900MHz duidelijker en op 1GHz is het verschil tussen Furmark en geen Furmark tot op een halve meter duidelijk te horen.

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Deed mijn unlcoked 6950 ook n0va. Furmark stressed je graka gewoon te erg, mijn advies, niet gebruiken :)
Furmark staat erom bekend dat het weleens graka's het graf in helpt.
Mijn 6950 deed het overigens verder prima.
In games heb je die geluiden namelijk niet op hoge core clocks.

[ Voor 25% gewijzigd door t!n0 op 09-10-2011 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Heb net de BIOS geflashed naar 1GHz Core en 1,2GHz Memory. Was verbaasd dat het zo gemakkelijk ging. Vcore staat op 1,2V wat niet te hoog is voor een 5850 geloof ik. Ik ga het hier in ieder geval bij houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
gesis is vermoedelijk coilwhine, vervelend maar niet schadelijk

[ Voor 3% gewijzigd door nedernakker op 09-10-2011 18:23 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:51

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

kon je niet een drupje lijm op de spoelen gooien, zodat je dit effect kon verminderen, of vraag je dan om andere problemen?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1