Genoeg ram geheugen voor systeem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort een systeem te bouwen(hij is eigenlijk al besteld) met de volgende componenten:

Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM
240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V -

WD Caviar Blue WD5000AAKX - Vaste schijf - 500 GB -
intern - 3.5" - SATA-600 - 7200 tpm -buffer: 16 MB

AMD Phenom II X6 1100T / 3.3 GHz - Socket AM3 - L3 6 MB
- Box

XFX XXX Edition P1-650X-NLH9 - Voeding ( intern ) -
ATX12V 2.2/ EPS12V 2.91 - 100-240 Volt wisselstroom V -
650 Watt -

Sapphire RADEON HD 6950 Dirt3 Edition - Grafische
adapter - Radeon HD 6950 - PCI Express 2.0 x16 - 2 GB
GDDR5 - DVI, HDMI,

MS-Tech CA-0200 - Midtowermodel - ATX - geen voeding -
zwart - USB/Audio

ASRock 870 Extreme3 R2.0 - Moederbord - ATX - Socket
AM3+ - AMD 870 - USB 3.0, FireWire - Gigabit Ethernet -
HD Audio

Mijn vraag was dus eigenlijk of het 4 gb geheugen genoeg is om de laatste games mee op ultra high te draaien en of het geheugen niet anders het hele systeem naar beneden haalt.

Zo wel, is het dan mogelijk om dan nog hetzelfde setje erbij te nemen en die dan draaien in 4-channel?
Of evt een ander (sneller) type geheugen erbij in te gooien?

Ik hoop dat iemand de vragen van deze beginner kan beantwoorden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik merk zelf dat 4GB tegenwoordig wel wat krap wordt. Voor normaal officegebruik is het voldoende maar voor het betere werk zou ik voor 8GB gaan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Het is genoeg hoor, maar als je wilt (en gezien de huidige RAM-prijzen is het zeeer interessant) kun je gewoon nog zo'n set er in duwen.

denk er wel aan dat als je maar twee bankjes gaat gebruiken je ze wel in de twee goede sloten stopt (ik denk de donkerblauwe.)

[ Voor 32% gewijzigd door Haribo112 op 08-10-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2x 2GiB moet je natuurlijk niet doen. Dat is idioot.

1) je kunt niet meer uitbreiden naar 16GiB dan moet je de huidige sticks vervangen
2) voor 4 tientjes heb je 2 reepjes van 4GiB dus 8GiB totaal

Voor jouw systeem zou ik zelfs 4 reepjes van 4GiB dus 16GiB aanraden.

500GB hardeschijf zou ik ook afraden, Samsung F4EG 2TB is een veel betere keus, zelfs al gebruik je die ruimte niet.

650W voeding lijkt mij overdone. En daarnaast een Phenom X6 systeem nu bouwen terwijl Bulldozer over 4 dagen uitkomt lijkt me het meest slechte moment om zo'n aanschaf te doen. Serieus, wacht een paar dagen en stel een nieuw systeem samen, dan haal je veel meer waar uit je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 15:32:
2x 2GiB moet je natuurlijk niet doen. Dat is idioot.

1) je kunt niet meer uitbreiden naar 16GiB dan moet je de huidige sticks vervangen
2) voor 4 tientjes heb je 2 reepjes van 4GiB dus 8GiB totaal

Voor jouw systeem zou ik zelfs 4 reepjes van 4GiB dus 16GiB aanraden.

500GB hardeschijf zou ik ook afraden, Samsung F4EG 2TB is een veel betere keus, zelfs al gebruik je die ruimte niet.

650W voeding lijkt mij overdone. En daarnaast een Phenom X6 systeem nu bouwen terwijl Bulldozer over 4 dagen uitkomt lijkt me het meest slechte moment om zo'n aanschaf te doen. Serious, wacht een paar dagen en stel een nieuw systeem samen, dan haal je veel meer waar uit je geld.
lekker, hij heeft het al besteld zegt ie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou lekker handig dan; eerst bestellen en dan pas om advies vragen.

Ik ging vroeger ook eerst naar school en daarna mezelf pas aankleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 15:33:
Nou lekker handig dan; eerst bestellen en dan pas om advies vragen.

Ik ging vroeger ook eerst naar school en daarna mezelf pas aankleden.
Bedankt voor de tips, maar ik heb zeker wel eerst om advies gevraagd, en die 650w was voor een evt cf voor 2 6950 kaarten.

en btw ik kan voor het geheugen er later toch altijd nog 2x 4 gb ram erbij in zetten? Dan kom ik nog op 12 gb wat mij toch voldoende moet lijken

Ik weet dat het een domme zet was om de 1100t nu al te bestellen, maar ik kon ook nergens een vaste releasedatum vinden van de bulldozer.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 15:31:
Ik merk zelf dat 4GB tegenwoordig wel wat krap wordt. Voor normaal officegebruik is het voldoende maar voor het betere werk zou ik voor 8GB gaan.
bedankt voor de tip.
eerste wat er dus uigebreid gaat worden wordt dus het geheugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Persoonlijk zou ik eerst gewoon kijken of het werkt of niet. De meeste games zijn nog steeds console ports. De systeem requirements van pc games stijgen dus niet extreem snel. Pas als je ziet dat 1 game al je werkgeheugen gebruikt, is het tijd om er geheugen bij te stoppen! Ik heb nog geen enkel verhaal gehoord over geheugen gebruik boven de 4 gig bij het spelen van een game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wartooth schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 15:59:
Persoonlijk zou ik eerst gewoon kijken of het werkt of niet. De meeste games zijn nog steeds console ports. De systeem requirements van pc games stijgen dus niet extreem snel. Pas als je ziet dat 1 game al je werkgeheugen gebruikt, is het tijd om er geheugen bij te stoppen! Ik heb nog geen enkel verhaal gehoord over geheugen gebruik boven de 4 gig bij het spelen van een game.
Is goed, daar zal ik even rekening mee houden

bedankt voor de reactie;)

@Cipher

ik wou ook evt die 500gb harde schijf in raid0 zetten in de toekomst.
Dit zal toch dan wel kunnen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Als je bestelt hebt maar de bestelling nog niet is verzonden kan je zonder problemen annuleren. Als je de bestelling al thuis hebt kan je binnen 7 dagen na ontvangst het verhaal retourneren.

Voor een futureproof systeem is 8GB RAM aan te raden. 16GB is overkill. Als je wijs bent houd je 2 slots vrij (dus installeer je 2x4GB) zodat je in geval van nood kan upgraden.

Quad channel is nog niet op de consumentenmarkt en wordt pas bij een komende Intel en over twee AMD generaties geïntroduceerd (als ik me niet vergis). Dat terzijde: Het verschil tussen Dual en Triple channel is verwaarloosbaar, Quad channel zal ook niet bijzonder veel toevoegen voor de casual gebruiker en gamer.

Wat de HDD aangaat, als je niet al eentje voor erbij hebt liggen, zou ik inderdaad ook een 1-2TB HDD halen, dat scheelt een paar Euro en je weet niet hoe snel die dingen volraken.

EDIT: een tweede 500GB in RAID-0 kan zeker. Het is dan alleen nog meer aan te raden een aparte data HDD te hebben, zodat je niet al je muziek / films / plaatjes e.d. kwijtraakt bij een systeemcrash.

Let wel op dat als je een Zambezi (Bulldozerarchitectuur) CPU wilt, je het best af bent met een 9-series chipset van AMD, ipv. 8-series.

[ Voor 20% gewijzigd door Allubz op 08-10-2011 16:29 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allubz schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 16:18:
Als je bestelt hebt maar de bestelling nog niet is verzonden kan je zonder problemen annuleren. Als je de bestelling al thuis hebt kan je binnen 7 dagen na ontvangst het verhaal retourneren.

Voor een futureproof systeem is 8GB RAM aan te raden. 16GB is overkill. Als je wijs bent houd je 2 slots vrij (dus installeer je 2x4GB) zodat je in geval van nood kan upgraden.

Quad channel is nog niet op de consumentenmarkt en wordt pas bij een komende Intel en over 2 AMD generaties geïntroduceerd (als ik me niet vergis). Dat terzijde: Het verschil tussen Dual en Triple channel is verwaarloosbaar, Quad channel zal ook niet bijzonder veel toevoegen voor de casual gebruiker en gamer.

Wat de HDD aangaat, als je niet al eentje voor erbij hebt liggen, zou ik inderdaad ook een 1-2TB HDD halen, dat scheelt een paar Euro en je weet niet hoe snel die dingen volraken.

Let wel op dat als je een Zambezi (Bulldozerarchitectuur) CPU wilt, je het best af bent met een 9-series chipset van AMD, ipv. 8-series.

EDIT: een tweede 500GB in RAID-0 kan zeker. Het is dan alleen nog meer aan te raden een aparte data HDD te hebben, zodat je niet al je muziek / films / plaatjes e.d. kwijtraakt bij een systeemcrash.
bedankt voor de snelle reactie

ik zal nog even denken over de 8 gb, maar is het ook niet mogelijk dat ik dan wanneer ik meer geheugen nodig heb dan 4gb, een 2x4 gb erbij in kan plaatsen?

over de hdd, ik denk dat ik dan later voor een raid configuratie ga, aangezien dit ook de snelheid van het systeem ook redelijk omhoog brengt ;)

Helaas heb ik de 870, maar een van de hoofdredenen is dat ik niet al te veel te spenderen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Als je geen mogelijkheid hebt het systeem te retourneren is dat geen probleem. Je hebt een prima systeem met veel kracht en uithoudingsvermogen voor de toekomst, maak je geen zorgen! ;)

Je kan altijd naast de 2x2GB nog 2x4GB zetten, maar m.i. blijft 8GB wel een jaartje of twee de bovengrens.

RAID-0 helpt inderdaad voor opstart-, openings-, en zoeksnelheid. Verder verlies je geen volume, je hebt alleen een risicofactor erbij.

Er zijn fabrikanten die op een non-9-series chipset moederbord de BIOS updaten zodat Zambezi deels wordt ondersteund, maar ik denk dat je vanaf deze Thuban geen noodzaak zal hebben om naar een Zambezi te upgraden. Het idee van de Zambezi is alleen nuttig als je het nu direct doet, zonder eerst de Thuban te nemen. Uiteindelijk zal je niet gek veel verschil merken bij het typen in Word of 't gemiddelde spelletje.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:24

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Je hebt maar 4 geheugensloten, en om een beetje snelheidswinst te boeken kun je het beste modules per 2 plaatsen (Dual-Channel). Als je er nu 2x2 in hebt zitten kun je er later nog 2x4 bij prakken, om op 12GB uit te komen...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allubz schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 16:46:
Als je geen mogelijkheid hebt het systeem te retourneren is dat geen probleem. Je hebt een prima systeem met veel kracht en uithoudingsvermogen voor de toekomst, maak je geen zorgen! ;)

Je kan altijd naast de 2x2GB nog 2x4GB zetten, maar m.i. blijft 8GB wel een jaartje of twee de bovengrens.

RAID-0 helpt inderdaad voor opstart-, openings-, en zoeksnelheid. Verder verlies je geen volume, je hebt alleen een risicofactor erbij.

Er zijn fabrikanten die op een non-9-series chipset moederbord de BIOS updaten zodat Zambezi deels wordt ondersteund, maar ik denk dat je vanaf deze Thuban geen noodzaak zal hebben om naar een Zambezi te upgraden. Het idee van de Zambezi is alleen nuttig als je het nu direct doet, zonder eerst de Thuban te nemen. Uiteindelijk zal je niet gek veel verschil merken bij het typen in Word of 't gemiddelde spelletje.
danku, dat lucht even op, toch niet helemaal een miskoop;P

Dan ga ik later voor nog een 2x4 gb denk ik dan.

Ik heb even gezocht of mijn moederbord zo'n update had om 8 cores te ondersteunen. En ja het was mogelijk :*) Maar ik denk dat het inderdaad nog niet nodig is aangezien de thuban x6 een redelijke snelle jongen is;)

Heel erg bedankt voor deze hulpvolle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
FreezeXJ schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 16:46:
Je hebt maar 4 geheugensloten, en om een beetje snelheidswinst te boeken kun je het beste modules per 2 plaatsen (Dual-Channel). Als je er nu 2x2 in hebt zitten kun je er later nog 2x4 bij prakken, om op 12GB uit te komen...
of dan ineens alles vervangen voor 4x4 ;) maar da's een beetje overkill, en zonde van de 6gb die je al had...
Pagina: 1