Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding - vreemde voltages

Pagina: 1
Acties:

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 09:32
Hallo!

ik heb net van een medetweaker een voeding overgekocht, oud beesje. Computer doet het verder goed ermee, gelukkig is het moederbord niet stuk maar de oude voeding. 1 probleem toch wel; de voltages schelen wat:

+12V schommelt tussen 12.25V en 12.87V
+3.3V schommelt tussen 3.3 en 3.4
etc.

vooral de 12V lijkt me ernstig, dit is bijna 1 volt extra? Kan dit enig kwaad?
PC draait 'voorlopig' goed; het is ook niet zo'n nieuwe hardware (Pentium 3).

[ Voor 5% gewijzigd door C.Hariri op 08-10-2011 14:44 ]

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:56
Volgens de ATX specificaties mag de 12V lijn 5% afwijken. Dat houdt in dat deze maximaal 12.6V mag zijn. In theorie is het voltage wat deze voeding levert dus soms te hoog.. Indien dit met software is gemeten zou ik toch aanraden het nog een keer met een multimeter te controleren.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hangt er vanaf. Voor je moederbord meestal niet omdat die meestal op lagere spanningen werken en dat er een berg stabilisatoren op zitten om dat op te vangen. Omdat voedingen niet altijd 3.3V kunnen leveren wordt deze lijn ook vrij weinig gebruikt. Hou er ook rekening mee dat er misschien een afwijking zit in je wheatstone die je spanningen meet. Ik zou dit pas betrouwbaar noemen als je een 2nd opinion hebt met een bij voorkeur geijkte meter, maar die zijn dan weer vrij duur.

MAW: Als het werkt, vanaf blijven.

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 09:32
Voltages zijn overigens uit BIOS. Bedankt voor de replays. ATX specification heb ik eens opgezocht (formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.pdf):

4.1.4 Voltage Tolerances
Tolerance for the motherboard power rails should comply with the values listed in Table 6.
Table 6. Voltage Tolerances
Voltage Rail Tolerance
+5VDC ±5%
-5VDC (if used) ± 10 %
+12VDC ±5%
-12VDC ± 10 %
+3.3VDC ±5%
+5VSB ±5%

Ik zit denk ik ruim binnen die nummers. thnx. Ik zal mijn nieuwe kapotte voeding opsturen, hopelijk krijg ik een werkend exemplaar terug.. Overigens, het is me opgevallen dat de nieuwe 420W (Spire) veel lichter is dan een oude 340W :/

[ Voor 17% gewijzigd door C.Hariri op 08-10-2011 14:56 ]

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dat laatste valt goed te verklaren omdat ze in computervoedingen tegenwoordig ook bezig zijn met hoge rendementen. Hoogrendemente voedingen maken gebruik van DC-DC converters met SMD componenten en ook dus minder massa aan componenten terwijl oude voedingen vaak lineair stabiliseren, waarbij de "verloren" spanning wordt verstookt en dus minder rendement. DC-DC converters hebben vaak wel meer rimpel (hoogfrequente ruis) op de output maar, afhankelijk van je toepassing, is dit niet echt een probleem. Een kant en klaren PC voeding zou sowieso gewoon moeten werken.