Lage autoprijzen in de USA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik kom regelmatig in de US en blijf me daar verbazen over het verschil in autoprijzen. Europese auto's in Amerika zijn veel goedkoper, en ik snap niet hoe zoiets kan.

De autoprijzen kan je op 1 manier vergelijken: De US en EU prijzen zonder taxes. Gewoon de kale nettoprijs. Natuurlijk kunnen de Europese merken niet elke maand de prijzen in US veranderen wegens koersverschillen, dus is er een jaarlijkse rekenkoers. Ik pak hier voor het gemak gewoon de laagste dollarkoers die er is geweest in de afgelopen 12 maanden, 1,31. Eerlijker dan dit, krijgen we het niet :)

Als laatste is er nog het probleem dat uitvoeringen verschillen, maar dat is slechts kort uitzoek werk. Ik heb even 3 modellen vergeleken (let op, dit zijn dus de kale prijzen, zonder belasting):

Volvo XC90 3.2 (Executive (EU)/Platinum (US))
Prijs in euro EU: 49.000,-
Prijs in euro US: 32.307,-

BMW X5 50i (instapmodellen):
Prijs in euro EU: 64.000
Prijs in euro US: 49.230

Audi A6 3.0T (Pro line (EU/Premium (US))
Prijs in euro EU: 46.000
Prijs in euro US: 38.461,-

Zoals je ziet zijn de prijzen in de US echt veel lager. Dit geldt voor deze premium modellen, maar ook de meer normale auto's die van de EU naar de US gaan (sommige BMW's worden overigens wel in US gemaakt). Grappig is ook dat deze merken in de EU nog even 1000,- "rijklaar" kosten rekenen.

Wat verklaard dit verschil? 10.000,- tot 15.000,- verschil op de nettoprijs? Premium dealers in de US zitten ook op dure locaties, dat kan het verschil niet zijn. Loonkosten voor verkopend personeel liggen iets lager, maar ook niet dat het dit soort verschillen kan maken.

Helemaal erg is het als je wel belasting meetelt. Een CTS-V kost 45.000,- euro in de US en 160.000 in NL. Maar goed, dat is een andere discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 16:41
Paar gokjes, maar ik denk dat het grootste verschil in marges zit. Sowieso pak je nu drie Europese merken, die moeten denk ik harder concurreren met Amerikaanse merken, die volgens mij veelal goedkoper zijn. Weet verder niet hoe hoog het inkomen ligt per Amerikaan ten opzichte van West-Europeanen.

En hoe zit het met de goedkopere auto's, Golf, Focus? Daar ook veel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik las ooit in de AutoBild dat het toendertijd zo'n €10k scheelde als je een VW Phaeton in de VS zou kopen en dan zelf in Duitsland zou importeren. Dus ná transport, ombouwen naar EU-spec en aftikken van belastingen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Some of the difference is accounted for by lower taxes, but this simple fact doesn't account for all of the discrepancy.

Put it down primarily to that word "competition" and you'd have your finger on the button. Volumes in America are significant which clearly will be a factor in pricing, but that doesn't help low-volume importers who are forced to pare their margins to the bone or go home
Bron: Low car prices in the US

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Dat zou dus betekenen, dat Volvo 17.000,- meer marge pakt op een XC90 in de US, waar natuurlijk ook nog marge op zit. Maar ook op een simpele V60/V70 zit een 5000,- tot 10.000,- verschil.

Dat zou eerder betekenen dat er een prijsafspraak in Europa is tussen de fabrikanten. Anders zou een premium merk zijn hogere middenklasser zo 10k af kunnen prijzen om marktaandeel te pakken.
Marc Rademaker schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:40:
En hoe zit het met de goedkopere auto's, Golf, Focus? Daar ook veel goedkoper?
De instapgolf in de US heeft een 2.5 V5 motor. Kost omgerekend 13.000,-. Een Golf GTI zit op 18.000,- euro. Dat zijn dus ook flink lagere prijzen dan de EU netto prijzen.

[ Voor 33% gewijzigd door PWM op 08-10-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:52
PWM schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:18:

De instapgolf in de US heeft een 2.5 V5 motor. Kost omgerekend 13.000,-. Een Golf GTI zit op 18.000,- euro. Dat zijn dus ook flink lagere prijzen dan de EU netto prijzen.
Heeft de Golf GTI daar ook een 2.0TSI?

[ Voor 38% gewijzigd door Het Fantoom op 08-10-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:26:
[...]

Heeft de Golf GTI daar ook een 2.0TSI?
Yep, die specs zijn indentiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Nu online

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

PWM schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:18:
Een vijf in lijn zit erin, net als in de Jetta en Beetle, klinken best lekker! Zelfde blok als in TT-RS en RS3, maar dan van gietijzer en zonder turbo... 170pk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Laatst online: 25-06 00:45
Ja dit is natuurlijk gewoon volkomen belachelijk. En eigenlijk in het verlengde van het prijsverschil wat bijna standaard al op alle producten zit ten opzichte van Europa

Transportkosten kun je wegstrepen, want iets van China naar de US verschepen is evenduur als vanuit China naar de EU. Daarnaast blijven er prijsverschillen aanwezig ongeacht of de auto's in de EU, Amerika of Japan worden geproduceerd. Natuurlijk kun je als argument aandragen dat in Amerika de volume's groter zijn en dat je in Europa te maken hebt met meer wetten en regels omtrent het opzetten van een dealernetwerk en het afgeven van kentekendocumenten. Daarnaast zit je natuurlijk met meer verschillende landen waardoor je in ieder land bijvoorbeeld een andere servicehandleiding moet aanbieden en bijv. een andere basisuitrusting (bijvoorbeeld veiligheidshesjes zijn niet in ieder land verplicht).

De conclusie is dat het wellicht iets duurder en lastiger is om auto's in Europa af te zetten. Maar als je bovenstaande prijsverschillen pakt en helemaal als je deze met de belasting gaat verrekenen kom je enkel tot de conclusie dat wij in Europa en vooral in Nederland gewoon gigantisch genaaid worden.

Ik ben zelf een autoliefhebber en een fervent autorijder. En ik vind het op zich prima om extra te betalen voor een auto (het is immers een milieubelastende luxe). Echter ik vind wel dat met name Westerse landen een lijn zouden moeten trekken. Zeker met betrekking tot milieumaatregelen zie je dat NL relatief veel betaald, in de EU wordt veel betaald en in Amerika ronduit weinig. Dat ze minder letten op milieu in armere landen vind ik logisch er is immers minder geld beschikbaar in het algemeen. Maar een welvarend land als Amerika zou per liter benzine/ per auto toch wel minimaal evenveel moeten betalen als wij. Maar het mooiste zou natuurlijk zijn als die vermaledijde BPM is werd afgeschaft. Maar dan wijk ik een beetje af van het onderwerp.

Overigens heb ik een tijdlang overwogen om een Nissan Skyline te importeren uit Japan. Die kosten daar keurig netjes 10.000 euro (2e hands), echter schoon op kenteken in Nederland ben je circa 25000 kwijt. Absurd gewoonweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 24-06 16:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik denk dat je de oorzaak voornamelijk in het verleden moet zoeken. Veel meer dan in Europa is in de VS de auto sinds de jaren 20 van de vorige eeuw het belangrijkste transportmiddel voor 'de gewone man'. Openbaar vervoer zoals treinen en bussen hebben lang niet zo'n grote rol gespeeld als we in (west)-Europa gewend zijn. De enorme uitgestrektheid van het land en het feit dat grote delen nog altijd uiterst dunbevolkt zijn maakt de auto feitelijk het enige min of meer rendabele vervoersmiddel.

Dat heeft er voor gezorgd dat de autoindustrie al heel vroeg werd gedwongen de auto voor de gehele bevolking bereikbaar te maken, oftewel, goedkoop. Die situatie heeft zich tot de dag van vandaag voortgezet, ook al is de noodzaak er een stuk minder. Verder speelt mee dat Amerikanen auto's veel meer zien als een gebruiksvoorwerp dat elke 2-3 jaar vervangen wordt door een nieuwer model. Snel goedkope nieuwe modellen op de markt smijten is dan ook belangrijker dan kwaliteit.
Nu voerden de grote 3 (GM, Ford en Chrysler) dat principe op een gegeven moment zover door dat de kwaliteit wel heel slecht werd en kopers massaal overliepen naar Japanse merken die veel betere kwaliteit leverden, maar feit blijft dat het instapniveau extreem laag ligt in vergelijking met andere westerse landen.

Om uberhaupt een auto te kunnen verkopen in de VS moeten de Europese premium-merken fors op de marge inleveren. Ze concurreren immers met veel goedkopere Japanse en lokale modellen. Een Toyota Camry (qua formaat vergelijkbaar met een BMW 5-serie) kost exclusief sales tax slechts 16.000 euro. Een Ford Fusion (zelfde maat) begint bij 14.600 euro. Dan is de 34k waarop een 5-serie begint al een enorm bedrag.

Dat is ook meteen de reden dat de Europese volumemerken (Renault, Peugeot, Opel etc) niet eens de moeite nemen de Amerikaanse markt op te gaan. Ze kunnen simpelweg niet concurreren met dit soort prijzen. Fiat is nu net weer teruggekeerd maar ze brengen daar alleen de 500 op de markt, die als premium mode-accessoire verkocht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Daniel schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:45:
Verder speelt mee dat Amerikanen auto's veel meer zien als een gebruiksvoorwerp dat elke 2-3 jaar vervangen wordt door een nieuwer model. Snel goedkope nieuwe modellen op de markt smijten is dan ook belangrijker dan kwaliteit.
Dat laatste is niet waar. Amerikanen kiezen juist voor kwaliteit, in de EU geven we meer om imago. Het is ook niet verwonderlijk dat technisch gevoelige zaken niet zo populair zijn in de VS. Vrijwel geen enkel auto heeft bijvoorbeeld xenon lampen (alleen de Duitsers), veel blokken zijn groot, hebben meer dan 4 cylinders, zijn bij voorkeur van gietijzer en bevatten geen turbo's.

Allemaal niet zonder redenen natuurlijk. Je hebt er immers genoeg plekken met helemaal niks in de wijde omtrek (incl. bijbehorend telefoonbereik), zodat je liever niet stil komt te staan met pech. Als men hier daar ook zo over dacht dan waren de Franse en Italiaanse merken met hun uiterst bedroevende pechcijfers allang van de markt. Maar nee, het zijn vlot gestileerde auto's met een leuke prijs, dus blijft men ze hier kopen.
Nu voerden de grote 3 (GM, Ford en Chrysler) dat principe op een gegeven moment zover door dat de kwaliteit wel heel slecht werd en kopers massaal overliepen naar Japanse merken die veel betere kwaliteit leverden, maar feit blijft dat het instapniveau extreem laag ligt in vergelijking met andere westerse landen.
Volgens mij valt dat wel mee. De Japanners kwamen op een bepaald moment met een alternatief. Toen dat ook nog bleek een kwalitatief goed alternatief te zijn hebben een aantal Japanse merken (voornamelijk Honda en Toyota) goed de markt kunnen bespelen.

Overigens zijn (Japanse) auto's in Japan ook goedkoop, vergelijkbaar met de VS. En dat is weer een raar verhaal... want het is een relatief kleine afzetmarkt (in vergelijk met de VS of de EU), openbaar vervoer is op hoog niveau, grondstoffen moeten die lui allemaal importeren bij gebrek aan eigen middelen, en de Japanse arbeider kost (denk ik) iets meer per uur dan een Amerikaanse. Toch is het mogelijk, hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:42

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Je moet het veel simpeler zoeken. Een fabrikant moet zijn auto's gewoon voor veel minder verkopen hier, omdat de belasting/BPM hier hoger is. Als ze overal dezelfde verkoopprijs zouden hanteren en daar komt de BPM van elk land gewoon bovenop, komen sommige merken er gewoon minder rooskleurig vanaf qua prijsstelling. Ze passen het dus aan tot een niveau waarvoor ze er zoveel mogelijk winst op maken, afgezet tegenover de haalbare verkoopaantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Daniel schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:45:
Om uberhaupt een auto te kunnen verkopen in de VS moeten de Europese premium-merken fors op de marge inleveren. Ze concurreren immers met veel goedkopere Japanse en lokale modellen. Een Toyota Camry (qua formaat vergelijkbaar met een BMW 5-serie) kost exclusief sales tax slechts 16.000 euro. Een Ford Fusion (zelfde maat) begint bij 14.600 euro. Dan is de 34k waarop een 5-serie begint al een enorm bedrag.
Vergelijk je hier nou een Ford Fusion met een 5-serie? :D
Een Fusion heb je hier ook voor onder de 20k met belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
ebia schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:27:
[...]

Dat laatste is niet waar. Amerikanen kiezen juist voor kwaliteit, in de EU geven we meer om imago. Het is ook niet verwonderlijk dat technisch gevoelige zaken niet zo populair zijn in de VS. Vrijwel geen enkel auto heeft bijvoorbeeld xenon lampen (alleen de Duitsers), veel blokken zijn groot, hebben meer dan 4 cylinders, zijn bij voorkeur van gietijzer en bevatten geen turbo's.
Als ik amerikaanse auto's vergelijk met de europese dan zie ik ook een groot verschil in interieur afwerking. Amerikanen nemen al snel genoegen met plastic en uitstoot hebben ze nooit van gehoord(iets waar europa weer veel mee bezig is). Wat dat betreft ligt de innovatie in europa hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 09-10-2011 11:56 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Hoewel ik het me je eens ben dat de prijsverschillen belachelijk zijn, moet ik even melden dat bijv. de X5 in de VS wordt geproduceerd! Zal me niet verbazen als dat met de XC90 net zo is, er worden er veel meer in de VS verkocht dan hier.

Verklaard iig een gedeelte van de verschillen, lang niet alles uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Nu online

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Het Fantoom schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:48:
[...]

Vergelijk je hier nou een Ford Fusion met een 5-serie? :D
Een Fusion heb je hier ook voor onder de 20k met belasting.
Deze? ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.autozone99.com/wp-content/uploads/2011/05/00068-21-2012-Ford-Fusion.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Koop eens een auto van dat merk in Maleisië of Indonesië. Je betaalt vaak 1/3 tot 1/2 meer daar dan in NL. Je denkt goh auto's zullen wel goedkoop zijn in Zuid-Oost Azië. Maar niet dus, je moet echt zwaar geld verdienen wil je in zulke auto's rijden en opvallend genoeg rijden er in de hoofdsteden vele dikke bakken rond,

En 2e hands auto's blijven daar duur, al is het een maza 323 van 20 jaar oud, kosten gewoon nog 5000 tot 8000 euro.

Dus wij hebben het nog niet zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ik vind wel dat Amerikanen wel met dikkere auto rijden dan hier in Europa. Ik zag het vroeger al bij het huren van auto's dat je eerder een Lincoln Towncar had ipv van bv een Geo of zo. De uitrusting mag misschien minder zijn en meer uitstoot maar sorry het is toch leuker om met een 3.5 motor te rijden dan met een lullig 1.2 motor waar de grasmaaier in Amerika mee wordt aangedreven en niet een auto.

Ik zat laatst voor een Nissan opvolger voor mijn pa zijn Primera te kijken aangezien het assortiment toch wel kl*te is hier in Europa tegenover de keuzes die in Amerika te maken zijn waarbij je al gauw een hele mooie Maxima of het type eronder voor een spotprijs kan kopen. Een CVT bak is hier alleen met een oude 2 liter te koop en in Amerika heb je die ook met een 3.5 liter :9 . En ja so what dat die meer verbruikt. Ok onderdelen zijn misschien wat moeilijker verkrijgbaar maar je rijdt wel in een dikke auto.

[ Voor 15% gewijzigd door itsalex op 09-10-2011 12:09 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Andersom ook, Amerikaanse auto's in Nederland zijn aardig aan de prijs.
Een Chevrolet Camaro in de VS vanaf 17.000 euro (msrp) hier 84.000 euro.
(de V8 is vanaf 23200 euro)

[ Voor 12% gewijzigd door bouwfraude op 09-10-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Nee, die kende ik niet eens. Waarom geven ze die dezelfde naam mee als dat boodschappenwagentje wat hier Fusion heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kent iemand de uiteindelijke prijzen in Amerika? Iemand al eens een auto gekocht daar?

Ik bedoel, mijn auto stond ook cataloog op 30k (Verzekerde waarde), terwijl ik er toch maar 24k voor neergeteld heb uiteindelijk.
Voor dat geld heb ik in Amerika al een Ford Mustang met een 400pk 5L V8. http://www.ford.com/cars/mustang/

In België trouwens, Belgie en Nederland heeft een enorm verschil door de extra taks in Nederland. Bv in België kost de XC90 met een D5 50k terwijl in Nederland die al op 70k komt :o (Basisprijs)

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 09-10-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Arsenius schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:59:
Koop eens een auto van dat merk in Maleisië of Indonesië. Je betaalt vaak 1/3 tot 1/2 meer daar dan in NL. Je denkt goh auto's zullen wel goedkoop zijn in Zuid-Oost Azië. Maar niet dus, je moet echt zwaar geld verdienen wil je in zulke auto's rijden en opvallend genoeg rijden er in de hoofdsteden vele dikke bakken rond,

En 2e hands auto's blijven daar duur, al is het een maza 323 van 20 jaar oud, kosten gewoon nog 5000 tot 8000 euro.

Dus wij hebben het nog niet zo slecht.
Valt wel mee toch? Je ziet daar inderdaad vrijwel geen Amerikaanse/Europese merken (ik heb in Indonesie één Peugeot 206 en een 3-serie gezien) maar als je een beetje normaal verdient kun je daar gewoon in een Japanse/Koreaanse bak rijden heb ik me laten vertellen door onze chauffeur daar.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Laatst online: 25-06 00:45
Men stapt hier echter over het punt belastingen heen, want dat hangt er wel degelijk mee samen. Hier wordt vermeld dat Europese auto's in Amerika wel degelijk goedkoper aangeboden moeten worden omdat ze anders niet kunnen concurreren met de Amerikaanse markt en de bijbehorende lage prijzen.

Maar dan denk ik ,of schaf in Nederland die buitensporige belastingen af. Dan importeer ik wel een auto uit Amerika en ben ik wellicht 10.000 duurder uit dan de Amerikaan, maar wel 10.000 goedkoper dan wanneer ik hem in Nederland zou kopen (zelfs wanneer de belasting is afgeschaft).
OF Amerika moet eens sociaal worden en gewoon gruwelijke taxes gaan heffen, en dan speciaal op die gietijzeren rommel die ze zelf produceren zodat zon milieuonvriendelijk 5-liter blik straks duurder is dan die BMW-5-serie. Dan hoeft BMW ze ook niet meer onder de Europese prijs aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:37
Heb me er vorig jaar ook over verbaasd toen ik een nieuwe italiaanse motor kocht, ik mocht 15500 aftikken terwijl die in de USA onder de 13000 dollar adviesprijs heeft (9500 euro, moet waarschijnlijk wel nog btw bij, dus zeg 11000 euro).

[ Voor 6% gewijzigd door sewer op 09-10-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 10:53
ebia schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:27:
[...]

[...]
Dat is ook niet waar. Amerikanen interreseren zich juist niet voor kwaliteit. Alle amerikaanse modellen worden bijvoorbeeld uitgerust met goedkoop plastic, terwijl de europese markt het plastic juist van hogere kwaliteit is. Een kameraad van me heeft een tijd geleden gewerkt bij een import bedrijf voor auto's. Hij vertelde dat eigenlijk alle auto's uit Amerika vaak nog moesten worden aangepast voor de europese markt. Zo vonden veel mensen uiteindelijk het interieur maar goedkoop ogen/aanvoelen e.d. Ook werden vaak auto's afgeleverd waar veel klein deukjes/oneffenheden in de lak zaten die gewoon zo uit de fabriek kwamen rollen. Dus geen steenslag oid. De verf oneffenehden zaten altijd onder de stickers terwijl de stickers puntgaaf waren ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
bouwfraude schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 12:52:
Andersom ook, Amerikaanse auto's in Nederland zijn aardig aan de prijs.
Een Chevrolet Camaro in de VS vanaf 17.000 euro (msrp) hier 84.000 euro.
(de V8 is vanaf 23200 euro)
Slurptaks :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
SanderPS3 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:01:
Dat is ook niet waar. Amerikanen interreseren zich juist niet voor kwaliteit. Alle amerikaanse modellen worden bijvoorbeeld uitgerust met goedkoop plastic, terwijl de europese markt het plastic juist van hogere kwaliteit is. Een kameraad van me heeft een tijd geleden gewerkt bij een import bedrijf voor auto's. Hij vertelde dat eigenlijk alle auto's uit Amerika vaak nog moesten worden aangepast voor de europese markt. Zo vonden veel mensen uiteindelijk het interieur maar goedkoop ogen/aanvoelen e.d. Ook werden vaak auto's afgeleverd waar veel klein deukjes/oneffenheden in de lak zaten die gewoon zo uit de fabriek kwamen rollen. Dus geen steenslag oid. De verf oneffenehden zaten altijd onder de stickers terwijl de stickers puntgaaf waren ;).
Je hebt kwaliteit in afwerking en kwaliteit in de primaire taak van een auto. Ik denk dat ebia dat laatste bedoelt.

Oftewel, liever in een lelijke auto aankomen op de plaats van bestemming, dan in een mooie auto langs de kant van de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 02-06 15:21
Roenie schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 19:54:
[...]
Je hebt kwaliteit in afwerking en kwaliteit in de primaire taak van een auto. Ik denk dat ebia dat laatste bedoelt.

Oftewel, liever in een lelijke auto aankomen op de plaats van bestemming, dan in een mooie auto langs de kant van de weg staan.
Jep, dat bedoelde ik inderdaad. Onlangs nog ergens gelezen dat dat zo was, weet alleen even niet meer waar, ik zal er naar refereren als het in me opkomt.

Leuk hoor zo'n degelijk Duits dashboard, maar daar koop je weinig voor als je stil komt te staan midden in de Nevada dessert om maar eens wat te noemen. Overigens hebben die Amerikanen echt een verschrikkelijke smaak qua kleuren en afwerking (dual tone interieur bijvoorbeeld), maar ja dat is de markt nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Tsja, en wie zijn er dan gek. De Amerikaan die voor een fullsize sedan (ter grote van een 5-serie) $20.000,- afrekent met V6/V8, navi en alles, maar wel plastic en wat kieren. Of de Europeaan die voor dezelfde bak in euro's 40-50k afrekent, met dezelfde luxe, alleen dan mooi afgewerkt. Om diezelfde auto 4 jaar later voor 30k minder weer in te ruilen, het bedrag waar die Amerikaan weer 1.5 extra auto voor koopt :+

Beetje kort door de bocht natuurlijk, maar die Amerikanen geven niet om mooie materialen inderdaad.

Overigens hoeven we het ook niet te overdrijven natuurlijk. Dit is het Fusion dash:

Afbeeldingslocatie: http://www.automotiveaddicts.com/wp-content/uploads/2009/08/2010FordFusionHybridDashboard01small.jpg

Geen Europese afwerking, maar prima in te vertoeven. Kost dus 15.000,- euro, met 2.5 liter, terwijl een Mondeo met dezelfde specs in Nederland rustig voor 30.000,- (zonder belasting) weggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

LED-Maniak schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:56:
[...]

Als ik amerikaanse auto's vergelijk met de europese dan zie ik ook een groot verschil in interieur afwerking. Amerikanen nemen al snel genoegen met plastic en uitstoot hebben ze nooit van gehoord(iets waar europa weer veel mee bezig is). Wat dat betreft ligt de innovatie in europa hoger.
Ik denk niet dat die uitspraak helemaal opgaat en vind 't vooral clichematig. Er zijn genoeg Amerikanen die een hogere graad van afwerking wensen (wie niet eigenlijk), maar het 'mooie' is dat je wel een 'premium' auto kan rijden voor relatief weinig geld.
Een Chrysler 300 bijvoorbeeld wordt hier in de autobladen nog altijd afgeschilderd als een matig afgewerkte auto in vergelijk met zijn Europese evenbeeld.
Echter kost een 300 ruim 1/3 minder dan bijv. een BMW 5 serie en biedt op zich niet minder auto imo.

Persoonlijk zou ik liever geld in m'n zak houden, of nog steeds voor veel minder geld een 300 SRT-8 rijden ipv een karige 2.0 liter 4 pitter (oke, 240PK) BMW 528i en de afwerking op de koop toe nemen.
Ik hecht wat minder waarde aan afwerking en rijkwaliteiten die je in de praktijk nauwelijks merkt.

Mensen worden soms een beetje gek gemaakt door de reviews imo, want zo verschrikkelijk slecht is die afwerking nou ook weer niet over 't algemeen. Ik vind het een luxeprobleem, in relatie tot de aanschafwaarde althans. In een BMW mág je ook meer verwachten.
Daarbij worden de rijkwaliteiten ook nogal eens overgewaardeerd. Het verschil is er natuurlijk, maar 8/10 mensen rijden een auto puur functioneel en zullen het verschil niet merken of het gewoonweg accepteren.
Die 2/10 die wél zo kritisch hoor je misschien het hardste op de fora, blogs en tijdschriften maar zijn eigenlijk niet representatief. Echter zullen veel mensen hun oordeel wel overnemen en zo ontstaat er misplaatste kritiek imo.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

Het is idd ook een stuk marge. Ik heb eens van iemand bij de ring gehoord met een Porsche dat Porsche Duitsland, Porsche Amerika heeft geinstrueerd GEEN Porsches te verkopen aan mensen die ze geen exporteren naar Europa ivm prijsverschil. Ik zat even te denken hoe dat ook alweer zat, volgens mij was dat een Amerikaan die een P had en nu in Duitsland woont ofzo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Laatst 2 weekjes in Amerika in een 2011 Mustang Cabrio 5.0 V8 rondgereden, niets mis met de afwerking hoor...ziet er allemaal keurig uit. En als ze ziet wat ze daar kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 14:41
Mijn oom die in amerika woont heeft daar zijn Audi Q7 4.2L gekocht met alles erop en der aan. Zou in nederland zo rond de €120.000 in amerika was die omgerekend €65.000 kwijt. En aangezien die nu langer dan een jaar om zijn naam staat in amerika kan die hem zo nederland invoeren zonder bpm/btw

Het grote verschil in prijs is waarschijnlijk de BPM hier. Die heb je niet in alle staten van amerika en hoef je maar 8% belasting te betalen vandaar dat de auto's daar goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik rij liever een lekker dikke motor dan een downsize motor waarmee je steeds met panne staat. Dan weer turbo stuk of kleppen en dan heb je veel minder met die dikke motoren. Waarom geen 2.5l ipv die 1.4l met turbo van de VAG groep. Ok verbruik is hoger maar ik denk dat uiteindelijk betrouwbaarheid toch even een heel stuk hoger ligt. Ik heb genoeg 1.4l/1.6l etc gereden en nu een 2l diesel. Ik voel gewoon dat het betere motor is. Alleen de betrouwbaarheid van VW laat te wensen over.

Dan zal de bouwkwaliteit van alles minder zijn so what? De laatste jaren is de bouwkwaliteit zo omhoog gegaan dat iets minder ook voldoet. Vroeger reed je met een tractor met allemaal kieren en gaten en nu is alles keurig afgewerkt en stil. Dus iets minder is helemaal niet erg.

Ik reed laatst met een klant mee met een Ford Mustang uit US. Helemaal niets mis mee. Rijdt als een zonnetje en echt lekker rap dat ding. Waarom zou je daarvoor zoveel hier betalen terwijl je in een hele leuke auto rijdt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Navi schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:46:
Laatst 2 weekjes in Amerika in een 2011 Mustang Cabrio 5.0 V8 rondgereden, niets mis met de afwerking hoor...ziet er allemaal keurig uit. En als ze ziet wat ze daar kosten....
In 2007 had ik in de USA ook een Mustang (zelfde generatie als het huidige model). Echter de instap V6, die bouwkwaliteit was gewoon slecht. Alleen al het materiaalgebruik van de pook van de automaat kon niet in de schaduw staan van mijn 2000 VW Lupo 3L. Keiharde goedkope plastic op het dashboad, ongelijke kieren in het dashbord. Etc etc.
Het geluid van de motor was natuurlijk zalig, raam op een kiertje en dan steeds een beetje extra gas gevend de hellingen op in San Francisco.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:32:
[...]

In 2007 had ik in de USA ook een Mustang (zelfde generatie als het huidige model). Echter de instap V6, die bouwkwaliteit was gewoon slecht. Alleen al het materiaalgebruik van de pook van de automaat kon niet in de schaduw staan van mijn 2000 VW Lupo 3L. Keiharde goedkope plastic op het dashboad, ongelijke kieren in het dashbord. Etc etc.
Dat was wel zo, maar dat is inmiddels ook niet meer. Ik rijd nu een 2012 Mustang, en die heeft echt een veel beter interieur dan de 2007 versie.

Het is nog geen BMW, maar slecht is het zeker niet.

De Mustang heeft een heerlijke V6 (met 300+ PK), geweldig soepel en prachtige brul. Mijn verbruik tot nu toe? 29MPG, ofwel 1 op 12. Dat red ik met mijn gloednieuwe downsized 1.8TFSI in mijn A4 niet.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 12-10-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:01
PWM schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 19:57:
[...]

Dat was wel zo, maar dat is inmiddels ook niet meer. Ik rijd nu een 2012 Mustang, en die heeft echt een veel beter interieur dan de 2007 versie.

Het is nog geen BMW, maar slecht is het zeker niet.

De Mustang heeft een heerlijke V6 (met 300+ PK), geweldig soepel en prachtige brul. Mijn verbruik tot nu toe? 29MPG, ofwel 1 op 12. Dat red ik met mijn gloednieuwe downsized 1.8TFSI in mijn A4 niet.
Zo lang rijden als dat je nu met de Mustang doet zonder fouten/errors whatsoever ook niet...... :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:17
Amerikanen en kwaliteit? Dat zijn 2 dingen die vaak niet samen gaan. De gemiddelde Amerikaanse auto is gewoon groot en goedkoop. Door de soepele wetgeving hebben de fabrikanten gewoon niet veel ingezet op verbetering van de techniek maar puur op productie efficiëntie. Zo ging een onderstel tig generaties mee, bleven ze jaren lang bladveren gebruiken, investeerde ze niet in efficiënte en lichte motors, was het goedkoop plastic wat de klok sloeg en was rijdynamiek niet nodig omdat de gemiddelde auto in de VS 3 bochten neemt in de totale levensduur. Kijk maar eens de aflevering van Top Gear waar ze demonstreren dat zelfs de duurste Corvette nog een plastic kofferbak heeft. Of die politie afdeling die met de overstap van Ford benzine motors naar BMW diesel motors 40% brandstof bespaarde.

Leuk zo'n 6L. motor maar als je ook maar iets geeft om het milieu snap je dat die dingen niet houdbaar zijn voor het dagelijks leven. Voor de enkele liefhebber is het natuurlijk heerlijk zo'n V8 roffel.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:34

vhal

ಠ_ಠ

...kijk maar eens voor de gein naar de prijzen in Denemarken/Noorwegen en vergelijk ze dan nog maar eens met de prijzen in USA en NL

Want in Denemarken koop je een instapper BMW 316 voor 65k euro, in NL voor 33k en in de USA +/- 26K voor een 328i met 230PK (want daar verkopen ze niet eens de lichtste motor)

Check Daniel zijn post maar even in het BMW forum

Daniel in "Het grote BMW-topic #11"

Dus PWM, als je de pimp uit wil hangen met je A4...ga naar Denemarken :P Dacht dat ie van jou 536.921 DK kost (A4 avant 1.8 TFSI 180PK Multitronic ? zonder optie's)

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 13-10-2011 11:17 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:32:
[...]

Het geluid van de motor was natuurlijk zalig, raam op een kiertje en dan steeds een beetje extra gas gevend de hellingen op in San Francisco.
Dit was wel een dikke versie, met leer en alles erop en eraan, zag er echt prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

PWM schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:32:
Ik kom regelmatig in de US en blijf me daar verbazen over het verschil in autoprijzen. Europese auto's in Amerika zijn veel goedkoper, en ik snap niet hoe zoiets kan.

...

Als laatste is er nog het probleem dat uitvoeringen verschillen, maar dat is slechts kort uitzoek werk. Ik heb even 3 modellen vergeleken (let op, dit zijn dus de kale prijzen, zonder belasting):

BMW X5 50i (instapmodellen):
Prijs in euro EU: 64.000
Prijs in euro US: 49.230
Ik heb bij BMW(Duitsland) gewerkt. Wat de Europese fabrikanten doen is wat in het Duits een Mischkalkulation heet. Duitse auto's worden in de VS met verlies verkocht om met goedkopere Amerikaanse auto's te kunnen concurreren. Dit kun je interpreteren als dat je als Europese autokoper bij iedere Duitse auto die je koopt een Amerikaanse autokoper sponsort.

Ik heb later nog in de VS gewoond en autorijden is onder de streep toch niet goedkoper dan in Europa ondanks de lagere autoprijzen. Door de enorme urban sprawl maak je in de VS veel meer kilometers dan in Europa. Door het ontbreken van andere infrastructuur behalve autowegen ben je altijd van de auto afhankelijk en zijn meerdere auto's per gezin noodzakelijk. Ook kunnen verzekeringspremies 100-den dollars per maand kosten door de veel hogere autocriminaliteit en de claim-cultuur. Linksom of rechtsom, je bent in de VS ook gewoon veel geld kwijt aan autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

deadsy33 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 11:12:
...kijk maar eens voor de gein naar de prijzen in Denemarken/Noorwegen en vergelijk ze dan nog maar eens met de prijzen in USA en NL

Want in Denemarken koop je een instapper BMW 316 voor 65k euro, in NL voor 33k en in de USA +/- 26K voor een 328i met 230PK (want daar verkopen ze niet eens de lichtste motor)

Check Daniel zijn post maar even in het BMW forum

Daniel in "Het grote BMW-topic #11"

Dus PWM, als je de pimp uit wil hangen met je A4...ga naar Denemarken :P Dacht dat ie van jou 536.921 DK kost (A4 avant 1.8 TFSI 180PK Multitronic ? zonder optie's)
Klopt inderdaad dat de prijzen (met belastingen) daar veel hoger zijn.
Maar dat is juist een voordeel, als nederlander kun je goedkoop de auto in Denemarken kopen en vervolgens hierheen importeren. Scheelt je een paar 1000 euro tov de aanschaf in Nederland omdat de kale prijzen in landen met hoge belastingen stukken lager ligt. :)

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Amerika heeft natuurlijk ook het nadeel dat het verboden is om te importeren, dus ze moeten het wel van de lokale markt hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 09:24
MrFl0ppY schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:47:
Amerikanen en kwaliteit? Dat zijn 2 dingen die vaak niet samen gaan. De gemiddelde Amerikaanse auto is gewoon groot en goedkoop. Door de soepele wetgeving hebben de fabrikanten gewoon niet veel ingezet op verbetering van de techniek maar puur op productie efficiëntie......
<knip>
Dat kan best maar je hoeft geen Amerikaan te kopen.
Heb daar in een Hyundai Santa Fe rondgereden en die modellen zijn ver gelijk aan wat je hier in Europa krijgt.
In de US mag je er $24.000 voor neerleggen en hier 35.00 euro. Belachelijk gewoon.

Als de EU eens ergens voor moest zorgen dan was het wel dat je net als alle producten in Europa je een auto ook gewoon in elk land mag kopen zonder dat je daar nog allemaal extra belastingen op moet betalen.
Dan krijg je marktwerking en normale prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:17
Natuurlijk, maar die merken moeten dan ook meegaan met de prijsstelling van de Amerikaanse autofabrikanten anders raken ze niks kwijt. Schijnbaar zijn de Amerikanen dus ook niet te paaien met betere kwaliteit als ze daar meer voor moeten betalen.

Overigens sta je volgens mij al op -1 bij veel Amerikanen als het niet Amerikaans is van origine, maar dat is meer mijn gevoel dan dat ik dat kan staven met feiten.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 09:24
Zo te zien valt dat wel mee aangezien er toch nogal wat niet Amerikaanse merken ook goed verkopen

Afbeeldingslocatie: http://images.thetruthaboutcars.com/2010/06/graph5.png

De manier waarop je een auto koopt verschilt ook.
Je gaat naar een dealer, kiest er een uit en neemt hem direct mee.
Hier wordt alles op bestelling gemaakt en moet je maanden wachten, of het model dat je wil hebben moet toevallig ergens op voorraad staan.

Misschien dat het produceren van vaste aantallen ook scheelt tegenover het afwachten van de order van de dealers.

Bron.

[ Voor 8% gewijzigd door rvrbtcpt op 28-10-2011 15:31 ]

Pagina: 1