PC Uitval tijdens Idle/Internetten (Uitgebreide PC Specs)

Pagina: 1
Acties:

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik zit nu al een poos met een probleem dat de PC wel eens uitvalt als ik bijvoorbeeld aan het internetten ben. Het gaat dan een week tot twee weken goed en ineens valt ie uit en dan heb ik weer een week tot twee weken nergens last van. Na de uitval gaat het opstarten verder prima. Ik heb ook de log files van Windows zitten bekijken maar daar word ik ook niet wijzer van.

Dit zijn mijn PC Specs.

CPU:
Intel Core i7 950 @ 3.66 Ghz (166 x 22)
Voltage: 1.125 Normal, DVID +0.125 (Load-line Calibration Standard Intel Spec)
Koeler: Noctua NH-C14 Push/Pull 750 RPM
Temps: Idle 37C - Load (Gaming) 65C

Motherboard:
Gigabyte X58A-UD7 (Bios FC)

Memory:
GeIL DDR3 Ultra Tripple Channel 3x 2GB (7-7-7-24) (Voltage needed 1.65, set to 1.64)
(XMP 6-6-6-24 is unstable, BSOD Randomly)

Videocard:
Zotac GTX580 (Stock) (Arctic Accelero Xtreme Plus)
Installed in the first PCI-E 16x Slot

Soundcard:
Creative X-Fi Fatal1ty Titanium Pro

Harddisks:
OCZ Vertex 120GB (Firmware 1.6) (Windows Drive)
OCZ Vertex 120GB (Firmware 1.6) (Games Drive)
Samsung EcoGreen F1 HD103SI 1Tb (Storage)
All connected to the Intel controller

Power Supply:
Seasonic X750 GoldPlus 750 Watt

Zoals ik al zei, het gebeurd af en toe soms een week tot twee weken niet. Ik heb onderlaatst nog de geheugen modules met elkaar verwisseld en in andere banks geplaatst maar dat lijkt niet te werken. Ik weet ook verder niet waar ik het probleem moet zoeken. Vreemde is ook dat het nog nooit is gebeurd tijdens het gamen wat een zware belasting is, dus de Voeding kan het dan niet zijn. Het gebeurd alleen tijdens het internetten of als ie idle op desktop is.

Als iemand iets weet of denkt te weten hoor ik het graag.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is toch wel aan te raden dat je erbij schrijft wat er precies gebeurd als je pc uit valt in de zin van dat ie vanzelf uit gaat of dat je pc zichzelf reset bijvoorbeeld. Probeer dus je probleem ietwat beter toe te lichten want nu is het moeilijk om te beoordelen naar welke richting je ongeveer kan gaan zoeken.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

zet de command rate van je geheugen eens op 1T als hij daar nog niet op stond, en zet het voltage op 1,65 ipv 1,64

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-02 16:22
brilsmurfffje schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:38:
zet de command rate van je geheugen eens op 1T als hij daar nog niet op stond, en zet het voltage op 1,65 ipv 1,64
Niet 2T? dat vraagt minder dan 1T.

• TheDeeGee
  • Niet online
Roel1966 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:32:
Het is toch wel aan te raden dat je erbij schrijft wat er precies gebeurd als je pc uit valt in de zin van dat ie vanzelf uit gaat of dat je pc zichzelf reset bijvoorbeeld. Probeer dus je probleem ietwat beter toe te lichten want nu is het moeilijk om te beoordelen naar welke richting je ongeveer kan gaan zoeken.
PC valt gewoon uit, alsof je ineens zonder stroom zit.

De Windows Log files geven ook niks bijzonders aan. Vlak voor de uitval staat er alleen maar informatie over services die gestart of gestopt zijn, geen Fouten of Kritieke meldengen. Als ik vervolgens de PC weer aanzet start hij alsof er niks gebeurd is, krijg ook geen melding dat er een fout was ofzo. En in windows log staat dan dat de vorige afsluiting van het system onverwacht is gebeurd.

Het is vandaag maar 1 keer gebeurd. Ik zette de PC aan om 9:30..en om 12:42 viel ie uit. Verder heeft ie heel de dag weer als een zonnetje gelopen.

Vreemde is ook dat het bij zware belasting niet gebeurd. Tis of Idle op Desktop of tijdens het internetten.

Verder heb ik wel 1 1/2 uur Memtest gelopen. Ik denk dat ik die vannacht eens laat lopen en kijken of er iets gebeurd.

• TheDeeGee
  • Niet online
1.65 gaat niet lukken omdat de Bios in stapjes van 0.02 gaat. Dus of 1.64 of 1.66 en bij 1.66 geeft de Bios de text in het rood.

Met XMP kan ie wel 1.65 maar dan zijn de timings te strak (6-6-6-24) en krijg ik regelmatig BSOD.

Verwijderd

Hang hem eens aan een geaarde wandcontactdoos

• TheDeeGee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 19:07:
Hang hem eens aan een geaarde wandcontactdoos
Zitten al mijn PC's al jaren in, dus ook deze.

• TheDeeGee
  • Niet online
Command rate stond op automatisch in de BIOS al op 1T, maar heb hem nu handmatig op 1T gezet.

Het probleem is te zeldzaam om het te testen met Memtest denk ik. Als me geheugen niet stabiel zou zijn zou ik eerder BSODs krijgen, en die heb ik al maanden niet gehad.

Ik vraag me op dit moment af of het niet een van de SSDs kan zijn. Ik alleen geen file corruption enzo.

• twcm
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-02 21:49
Howdy, je zegt dat de PC vooral uitvalt als hij idle is of als je internet.

Wat kan is dat op enig moment (vooral als de PC weinig te doen heeft) er iets gebeurt zoals een defrag op de achtergrond. Anders eens naar de driver voor je chipset/cpu kijken.

Test de harde schijf eens - ik had een PC met dit soort perikelen - bleek een paar bad sectors op de disk te zitten.

Alternatief: Zet een paar tools zoals CPU-Z, Hardwaremonitor, GPU-Z eens aan (met achtegrond logging aan) terwijl je internet of idle bent.

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy and taste good with ketchup.

• TheDeeGee
  • Niet online
twcm schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 10:26:
Howdy, je zegt dat de PC vooral uitvalt als hij idle is of als je internet.

Wat kan is dat op enig moment (vooral als de PC weinig te doen heeft) er iets gebeurt zoals een defrag op de achtergrond. Anders eens naar de driver voor je chipset/cpu kijken.

Test de harde schijf eens - ik had een PC met dit soort perikelen - bleek een paar bad sectors op de disk te zitten.

Alternatief: Zet een paar tools zoals CPU-Z, Hardwaremonitor, GPU-Z eens aan (met achtegrond logging aan) terwijl je internet of idle bent.
Je zegt "Vooral" maar het gebeurd eens per week.

Verder heb ik Defrag, Superfetch en Windows Search uitgeschakeld omdat ik SSD's heb. Ik heb verder ook geen last van file corruption.

Kan de SSDs wel eens testen met extended test van WD Life Guard.

Verder heb ik voor het gemak mijn CPU weer op Stock gezet.

Verwijderd

Met mijn Computer heb ik hetzelde gehad. Heb er ook een OCZ Vertex 2 in zitten. Mijn computer viel ongeveer elke 4 weken uit zonder duidelijke reden, ook in idle.

Aangezien ik voor het plaatsen van mijn Vertex 2 nooit ptoblemen had vermoedde ik dat deze de oorzaak was. Nieuwste firmware geflasht, probleem bleef.

Maandje terug gebeurde het weer en toen was het einde oefening. Vertex 2 werd niet meer herkend door de bios (ook niet op andere sata poort of andere PC). Inmiddels nieuwe Vertex 2 van Azerty gekregen en tot nu toe is het probleem nog niet terug gekomen.

• TheDeeGee
  • Niet online
Ben ik vergeten te melden eigenlijk. Dat mijn oudste Vertex uit begin 2010 een weekje terug niet meer werd herkent. Heb er toen een Destructive Flash overheen gegooit.

Zou het dan toch de SSD kunnen zijn?

Heb net wel bij allebij Extended test gelopen en heeft geen errors gevonden.

Verwijderd

Mijn Vertex gaf in tests ook alles oke, maar was toch, na diverse problemen, ineens overleden. Mijn Vertex was uit Feb 2011.

Hoop dat mijn nieuwe het nu uithoudt.

Mischien kun je je systeem ff testen door Vertex af te koppelen als je software het toelaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 16:13 ]

• TheDeeGee
  • Niet online
Word een beetje lastig. Ik had ze eerst allebij in Raid-0 staan en nu los van elkaar.

Dus de ene is C: (Windows) en de andere D: (Games)

Wat ik wel zou kunnen proberen is van allebij afzondelijk een backup maken en Windows op de andere te zetten (heb ze namelijk niet allebij tegelijk gekocht, dus eentje is er nieuwer).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zie voor een stuk meer tips:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Wat ik me afvraag - heb je vast kunnen stellen in hoeverre dit niet gewoon uitvallende stroom is?

Wat doen lampen in de kamer op moment dat het uitvalt?
Heb je andere apparaten op dezelfde stekkerblok. Wat gebeurt daarmee?

In de troubleshooter staat zowat als eerste vermeld dat je best met een andere voeding kunt testen. Lijkt me hier ook een goede eerste stap, gevolgdf door een ander moederbord als dat het niet is.

Oslik blyat! Oslik!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je PC echt spontaan uitgaat vermoed ik toch als eerste de voeding.

• Roel1966
  • Niet online
Ik zit mij aansluitend aan wat Dion_B schrijft even af te vragen of je niet toevallig een verdeeldoos ertussen hebt zitten met een master/slave functie en overspanningsbeveiliging. Wanneer dat het geval is denk ik dat je het daar eens meer moet gaan zoeken en misschien een te enthousiaste beveiliging of instelling van master/slave.

• TheDeeGee
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 18:33:
Zie voor een stuk meer tips:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Wat ik me afvraag - heb je vast kunnen stellen in hoeverre dit niet gewoon uitvallende stroom is?

Wat doen lampen in de kamer op moment dat het uitvalt?
Heb je andere apparaten op dezelfde stekkerblok. Wat gebeurt daarmee?

In de troubleshooter staat zowat als eerste vermeld dat je best met een andere voeding kunt testen. Lijkt me hier ook een goede eerste stap, gevolgdf door een ander moederbord als dat het niet is.
Ik heb een stekkerblok met Surge Protection.

PC gaat gewoon uit. Het idee van zomaar de stekker eruit trekken.

Verder heb ik altijd een lamp aan naast mijn bureau die op hetzelfde stopkontact zit, en als de PC uitvalt is er verder niks zichtbaar dat de lamp een fractie van een seconde minder brand.

Verder zit op het stekkerblok mijn Monitor en Logitech G19 Adapter en die blijven gewoon allebij aan.

Verder heb ik geen vervangend moederbord of voeding. Alles werkt verder normal geen BSODs enzo geen Lockups.

Als het me voeding zou zijn valt dat me vies tegen van Seasonic omdat ie pas een jaar oud is.

• TheDeeGee
  • Niet online
Heb net een reactie gehad op een ander forum. Daar had iemand hetzelfde probleem en bij hem lag het aan de Videokaart omdat ie tijdens Idle en Browsen van tussen Idle en 2D clocks blijft wisselen.

Ik heb een poosje terug mijn 5970 vervangen door een 580. Ik kan eens voor een poosje proberen de settings in Control Panel naar Maximum Performance te zetten, Global en IE. Zodat ie niet meer naar 2D clocks gaat.

• Roel1966
  • Niet online
Hmm, dit vind ik wel interessant van het wissellen tussen idle en 2D clocks omdat ik namelijk regelmatig heb dat de monitor opeens op zwart gaat en na pak weg 15 seconden weer beeld heb met een melding dat de videokaartdriver niet meer werkte en hersteld is. Frapante hierbij is dat dit meestal alleen gebeurde tijdens het surfen met verder niets anders op de achtergrond draaiende en dit mij dus sterk aan het denken zet aangezien ik een Nvidia GTX560 erin heb.

Maar goed dat eventjes deels offtopic en meer richting probleem ontopic waarbij ik namelijk een tijd terug het volgende probleem had wat er wel een beetje op lijkt. Ik heb zelf een verdeeldoos met master/slave functie en ook dan surge protection waarbij ik de inschakelstroom in kan stellen van master/slave. Op het moment dat ik mijn pc dus inschakel voorziet de stekkerdoos ook de apparaten die op het slavegedeelte zijn aangesloten.

Dit heeft altijd goed gewerkt totdat ik voor 2 maanden terug een nieuw systeem gebouwd had en in 1ste instantie alles goed leek te werken totdat soms opeens de monitor volledig uit ging. Enfin dit ging ook zonder echte vaste tussenpozes en soms gewoon spontaan zonder dat er iets bijzonders gebeurde. Dus ik twijfelde aan de videokaart totdat ik mij bedacht dat er een potmetertje zit waarmee die inschakelstroom geregeld kan worden.

Daarmee ben ik gaan experimenteren en jawel hoor toen ik het potmetertje volledig open zette was het probleem weg en is tot nu toe nooit meer voor gekomen. Dat het nu met mijn oud systeem wel goed werkte kwam logischerwijze er door dat het nieuwe systeem simpelweg meer stroom weg trok en dus die instelling niet meer klopte.

Misschien dus dat toch ook iets met het surge systeem bij jou niet helemaal fris is en ik in elk geval eens zou proberen er een andere stekkerdoos tussen te zetten, of in elk geval de pc zelf eens op een andere stekkerdoos te zetten om te kijken of je dan nog steeds dat probleem blijft houden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RampageNL schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:13:
[...]

Verder heb ik geen vervangend moederbord of voeding. Alles werkt verder normal geen BSODs enzo geen Lockups.

Als het me voeding zou zijn valt dat me vies tegen van Seasonic omdat ie pas een jaar oud is.
Als je onderdelen niet uitsluit weet je het nooit zeker. Seasonic is in de regel een goe merk, maar dat sluit niet uit dat je een maandagmorgenexemplaar zou hebben. Testen met andere voeding sluit dat wel uit.

Ik zou aanraden om bij vrienden/kennissen er eentje te lenen (hoeft niet ingewikkeld, gewoon jouw PC meenemen en ATX en 12V kabels tijdelijk op de ander aansluiten)
RampageNL schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:24:
Heb net een reactie gehad op een ander forum. Daar had iemand hetzelfde probleem en bij hem lag het aan de Videokaart omdat ie tijdens Idle en Browsen van tussen Idle en 2D clocks blijft wisselen.

Ik heb een poosje terug mijn 5970 vervangen door een 580. Ik kan eens voor een poosje proberen de settings in Control Panel naar Maximum Performance te zetten, Global en IE. Zodat ie niet meer naar 2D clocks gaat.
Lijkt me sterk - dat gewissel is volstrekt normaal en mag niet tot dit soort probleem leiden, maar is idd makkelijk zat uit te sluiten. Komt gelijk andere mogelijkheid in me op: klinkt niet alsof je een herinstall van je OS gedaan hebt voor je de nieuwe VGA installeerde. Heb je we drivercleaner gedraaid? Zo niet zou het een conflict kunnen zijn tussen oude AMD en nieuwe nVidia drivers. Dit kun je uitsluiten door met LiveCD te draaien. Als je dan geen problemen hebt zit het allicht in SW. Heb je wel dezelfde problemen, dan zit het vrijwel zeker in HW.

Oslik blyat! Oslik!

• Arstyle
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-12-2022
Als het onregelmatig gebeurt kan je ook denken aan piekspanningen op je netwerk ? Test dat is kijk of er meer grote apperaten op het netwerk zitten waar je pc ook op zit. denk aan electriesche kookplaat, wasmachine, droger, koffiezet automaat, strijkijzer alles met hoge wattages.

• TheDeeGee
  • Niet online
Heb er een nachtje over geslapen en herinnerde me ineens dat ik nog een APC Back-UPS RS 1500 (865 Watt) op de zolder had staan.

IK had deze voorheen al eens aangesloten maar toen de stroom eens uitviel kon ie me PC niet aan, wat raar is omdat die de 500 Watt nog niet eens haalt.

Maar goed, ik heb hem maar weer aangesloten om igg de spannings pieken op te vangen. Want ik ben nu vrijwel 100% zeker dat dat het is. Ik heb voorheen ook altijd een Back-UPS ervoor gehad en niet uitval problemen. En het weg halen van de Back-UPS komt wel overheen met het tijdstip dat de problemen zijn begonnen. Het komt nog wel eens voor hier in de buurt dat er een piek of dal is, en aangezien ik mijn probleem niet kan reproduceren moet het wel daarmee te maken hebben.

[ Voor 80% gewijzigd door TheDeeGee op 10-10-2011 10:36 ]

• Roel1966
  • Niet online
RampageNL schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 10:19:
Heb er een nachtje over geslapen en herinnerde me ineens dat ik nog een APC Back-UPS RS 1500 (865 Watt) op de zolder had staan.

IK had deze voorheen al eens aangesloten maar toen de stroom eens uitviel kon ie me PC niet aan, wat raar is omdat die de 500 Watt nog niet eens haalt.

Maar goed, ik heb hem maar weer aangesloten om igg de spannings pieken op te vangen. Want ik ben nu vrijwel 100% zeker dat dat het is. Ik heb voorheen ook altijd een Back-UPS ervoor gehad en niet uitval problemen. En het weg halen van de Back-UPS komt wel overheen met het tijdstip dat de problemen zijn begonnen. Het komt nog wel eens voor hier in de buurt dat er een piek of dal is, en aangezien ik mijn probleem niet kan reproduceren moet het wel daarmee te maken hebben.
Als je probleem daarmee opgelost is kan je alleen maar blij zijn want dat is een teken dat je voeding goed beveiligd is en de pieken, of meestal net andersom en de dalen goed opgevangen heeft.

Je kan de pech hebben dat je net bij een van de laatsten op het stroomnetwerk zit en dat heb ik wel vaker eens gezien bij mensen dat het zelfs zo extreem was dat je het licht af en toe even zag dimmen.

• TheDeeGee
  • Niet online
Roel1966 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 17:40:
[...]

Als je probleem daarmee opgelost is kan je alleen maar blij zijn want dat is een teken dat je voeding goed beveiligd is en de pieken, of meestal net andersom en de dalen goed opgevangen heeft.

Je kan de pech hebben dat je net bij een van de laatsten op het stroomnetwerk zit en dat heb ik wel vaker eens gezien bij mensen dat het zelfs zo extreem was dat je het licht af en toe even zag dimmen.
Mja, dat het licht dimt komt "wel" eens voor als het extreem is.

Maar goed ik heb nu de Back-UPS er weer tussen. Als het vanaf nu niet meer gebeurd dan weten we wat het probleem was.

Ik hoop alleen dat ALS de stroom eens uitvalt mijn UPS het wel overneemt, want dat was de laatste keer niet het geval. Maar toen had ik ook de Software er niet opstaan ... mss dat het daaraan lag. Want het verbruik tijdens bijv. WoW komt maar uit op 300 Watt volgens HWMonitor, dus dat zou ie geen probleem moeten vormen omdat hij 865 Watt aan kan.

Eerst maar eens kijken of het probleem weg is. Mocht ik over 3 Weken nog geen uitval hebben gehad laat ik het wel ff horen ;)

Voor zover bedankt voor alle tips.

• TheDeeGee
  • Niet online
Net weer uitgevallen. Dit keer wel tijdens het gamen.

Back-UPS lag het dus niet aan.

Verder nog logs bekeken en NIKS te zien vlak voor de uitval.

Geen idee wat het kan zijn. Heb ook niet de mogelijkheid om onderdelen te swappen dus ik wacht wel tot ik weer ga upgraden over een jaar.

• TheDeeGee
  • Niet online
Ik heb mijn GTX580 eens van PCI-E slot verandered.

Van PCI-E 16X_1 naar PCI-E 8X_1. Kon hem helaas niet in PCI-E 16X_2 plaatsen vanwege mijn 3 Slot koeler. Of ik moet Front USB eruit halen. Maar goed, van 16X naar 8X maakt kwa performance niks uit.

En de geluidskaart is van PCI-E 8X_2 naar PCI-E 1X_2 gegaan.

Verder heb ik HPET uitgezet.

Ik denk toch dat het te maken heeft met de Videokaart, maar wat er dan fout gaat is voor mij onbekend. Er zat deze keer 11 dagen tussen. Erg vaag probleem.

• TheDeeGee
  • Niet online
Bleek ook niet te helpen.

Aangezien het probleem ongeveer is onstaan rond de tijd dat ik mijn HD5970 heb vervangen door een GTX580 zoek ik het probleem daar.

Ik heb inmiddels mijn PC eens anders bedraad kijken of dat helpt, zo niet dan heb ik nog wel een ander idee.

- Voltage van 580 omhoog gooien van 1000 mV naar 1025 mV of mss nog wat hoger naar 1038 mV.
- In MSI Afterburner de optie "Force Constant Voltage" aanzetten zodat Adaptive Mode het Voltage niet meer omlaag gooit, alleen de Clock snelheden.

• TheDeeGee
  • Niet online
Probleem is eindelijk na 5-6 maanden opgelost. Het bleek uiteindelijk toch de voeding te zijn wat ik niet had verwacht van SeaSonic. Maar goed, het is en blijft elektronica en zelfs het beste kan falen.

Heb nu zo'n 3 - 3,5 week een nieuwe SeaSonix X760 en geen uitval meer gehad. De oude voeding kon ik als RMA opsturen naar Azerty, waar ik zojuist een e-mail van heb gehad. Omdat de SeaSonic X750 helaas niet meer leverbaar is konden ze me een alternatief aan bieden of daarvan de dagwaarde crediteren. Ik heb gekozen voor het crediteren aangezien ik al een nieuwe voeding heb.

Top service van Azerty weer :)

Wil verder iedereen bedanken voor de hulp en suggesties.
Pagina: 1