Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 19:17

GG85

.......

Topicstarter
Bij mijn vorige werkgever had ik een tijdelijk parttime contract wat afliep op 31 juli 2011. Tot mijn verbazig kreeg ik echter halverwege augustus ineens salaris gestort met als kenmerk 'salaris augustus'.
Gelijk een belletje gedaan naar de salarisadministratie en ivm de vakantieperiode zou ik worden terugebeld. Niks gehoord, zelf een beetje vergeten tot ik afgelopen week ineens weer salaris gestort kreeg.
Toen maar een mailtje de deur uit gedaan maar ook daar geen reactie op gehad.

Nu ben ik zelf in een bui dat ik denk bekijk het, ik zet het geld op een spaarrekening en de rente tot de tijd dat jullie er werk van gaan maken is mijn winst. Als ze het terugwillen krijgen ze het uiteraard terug maar ik vraag me af wat mijn rechten en plichten hierin zijn?
Stel dat ik nu het verzoek krijg alles terug te storten dan doe ik dat uiteraard maar hoe zit het met bijvoorbeeld de door hun betaalde pensioen/aow en dergelijke premies en wat vind de Belastingdienst hiervan?
Kortom, wat is het slechtste wat kan gebeuren? Gewoon het nettosalaris wat betaald is aan mij over de maanden dat ik niet meer voor ze werk terugbetalen of hebben ze ook recht op rente, pensioenpremie etc?
Mij lijkt van alleen het nettosalaris maar er zijn hier vast tweakers die er meer van weten.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kan je het niet gewoon terugstorten? Lijkt me de eenvoudigste manier om er snel vanaf te zijn.
Storten ze het volgende maand weer, breng ze dan een uurtarief in rekening voor het werk dat je er aan hebt...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik zou het niet gewoon terugstorten. Als ze er dan wel opeens achter komen moet jij opeens gaan bewijzen dat je het hebt teruggestort.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TrailBlazer schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:03:
ik zou het niet gewoon terugstorten. Als ze er dan wel opeens achter komen moet jij opeens gaan bewijzen dat je het hebt teruggestort.
Neehoor, "je moet niets"! Je moet pas iets bewijzen als ze je voor de rechter dagen, en tegen die tijd hebben ze vast zelf wel ontdekt dat het is teruggestort.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TrailBlazer schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:03:
:?

Een blik op de rekening i.c.m. tegenrekening is voldoende hoor, om te zien dat het is teruggestort. Daar heb je dit soort bijna-complottheorien niet voor nodig ;)

Anyway, gewoon terugstorten idd.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 08-10-2011 13:05 ]

Virussen? Scan ze hier!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het feit dat ze hem niet terugbellen en niet reageren op mail doet me niet vermoeden dat het een supergeorganiseerde toko is daar.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zeker niet zo maar terugstorten. Bedrijven gebruiken meestal meerdere rekeningen, en dan is het nog maar de vraag of ze uberhaupt snappen waarom dat geld daar terecht is gekomen.

Dus even een mailtje of een brief sturen, dat je geld hebt ontvangen terwijl je niet meer in dienst bent, en met de vraag op welke rekening, met welk kenmerk teruggestort kan worden.

Het moet in de administratie wel gecorrigeert worden. Als jij straks je jaaropgaaf krijgt, moet die natuurlijk wel kloppen. Er is natuurlijk inkomstenbelasting ingehouden op jouw naam.

Zet het gewoon even op een spaarrekening en trek er nog even rente van zolang het in jouw bezit is.

Ey!! Macarena \o/

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Had je nog opgebouwd vakantiegeld of andere spaarpotjes staan bij die werkgever?
Want sommige werkgevers keren dat uit als loon wanneer je uit dienst treed.

Bij mij laatste werkgever, waar ik welliswaar via een uitzendburo werkte, kreeg ik ook nog twee maand loon gestort na m'n vertrek.
Uiteraard netjes nagevraagd hoe dat zat, en dat was de verklaring. Na die twee maand kwam er ook niks meer binnen.

[ Voor 44% gewijzigd door McKaamos op 08-10-2011 13:17 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Linearecta terugstorten leek me ook niet handig omdat het waarschijnlijk een speciale rekening is voor hun waar ze salarissen mee betalen.
De eerste maand dacht ik ook dat het misschien een regeling is of restant vakantiegeld maar het is 2x hetzelfde bedrag dus dat lijkt me sterk.

Zijn er hier juristen die weten hoe het juridisch in elkaar zit?

[ Voor 10% gewijzigd door GG85 op 08-10-2011 13:22 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

McKaamos schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:16:
Had je nog opgebouwd vakantiegeld of andere spaarpotjes staan bij die werkgever?
Want sommige werkgevers keren dat uit als loon wanneer je uit dienst treed.
Veel parttime-werkgevers betalen bovendien op een vage manier uit. Je krijgt dan je contracturen van de afgelopen 4 weken uitbetaald, plus het overwerk van de laatste twee weken van de vorige salarisperiode en het overwerk van de eerste twee weken van deze periode. Het kan dus best zijn dat die betaling van augustus de gemaakte overuren van juli/augustus zijn en het salaris daarna je vakantiegeld. :)

Tenzij dat natuurlijk totaal niet overeenkomt met het bedrag dat uitgekeerd is. :P

[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 08-10-2011 13:26 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Je hebt ze op de hoogte gesteld dat je vermoed dat je onterecht geld hebt ontvangen dus je hebt je zelf opzich prima ingedekt.

Ik zou er de komende tijd wel gewoon rekening mee houden dat je dit geld terug zou moeten betalen. (dus het geld voorlopig ook echt apart zetten).

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21

Reinier

\o/

NMe schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:24:
[...]

Veel parttime-werkgevers betalen bovendien op een vage manier uit. Je krijgt dan je contracturen van de afgelopen 4 weken uitbetaald, plus het overwerk van de laatste twee weken van de vorige salarisperiode en het overwerk van de eerste twee weken van deze periode. Het kan dus best zijn dat die betaling van augustus de gemaakte overuren van juli/augustus zijn en het salaris daarna je vakantiegeld. :)

Tenzij dat natuurlijk totaal niet overeenkomt met het bedrag dat uitgekeerd is. :P
Dat klink plausibel, maar in dit geval is het tweemaal hetzelfde bedrag, dus het lijkt op een "normale" salarisbetaling :)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Reinier schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:28:
[...]

Dat klink plausibel, maar in dit geval is het tweemaal hetzelfde bedrag, dus het lijkt op een "normale" salarisbetaling :)
Twee keer hetzelfde bedrag, maar hij zegt nergens dat het twee keer hetzelfde bedrag is dat hij daarvoor óók maandelijks kreeg. Het kan in principe dus nog steeds. :P

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Ok, voor de duidelijkheid, het is wel 2x hetzelfde bedrag als wat ik ervoor ook kreeg als salaris ;). Lijkt dus verdacht veel op een automatische salarisbetaling.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mja, dan lijkt het me inderdaad dat ze goed geblunderd hebben. Ik zou ook de Belastingdienst even bellen, want dit zal volgend jaar wel een effect hebben op hoe je je teruggaveformulier moet invullen.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou de belastingdienst er gewoon buiten houden omdat zij kijken naar de loonaangifte van de werkgever.
En zolang dat niet gecorrigeerd wordt is de belastingdienst nu nog geen partij.

Werkgever wil natuurlijk ook het geld terug hebben als ze de fout hebben ontdekt (en de e-mail hebben verwerkt) en zij geven dan wel de correctie door zodat er niks aan de hand is. Het kan zelfs na 31/12 gecorrigeerd worden dus ik zou me niet druk maken.

Gewoon even geduld hebben dus.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:36
wildhagen schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:05:
[...]
:?

Een blik op de rekening i.c.m. tegenrekening is voldoende hoor, om te zien dat het is teruggestort. Daar heb je dit soort bijna-complottheorien niet voor nodig ;)

Anyway, gewoon terugstorten idd.
Bedrijven krijgen zoveel transacties vaak dat ze het regelmatig voor elkara krijgen betalingen niet terug te kunnen vinden..

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bender schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:34:
[...]

Bedrijven krijgen zoveel transacties vaak dat ze het regelmatig voor elkara krijgen betalingen niet terug te kunnen vinden..
Dan maak je toch een screenshot van de overboeking en mail je die?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:37:
[...]

Dan maak je toch een screenshot van de overboeking en mail je die?
Niet aan beginnen. Dat levert gewoon een hoop gedoe op als salarisadministratie door andere afdeling wordt gedaan als boekhouding. Vraag gewoon voordat je iets overmaakt hoe zij het willen hebben. Moet het onder vermelding van een bepaalde omschrijving etc.
Laat ze zelf uitzoeken hoeveel je moet terugbetalen...

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:10
Is het tijdelijke contract wel tijdig beeindigd niet toevallig stilzwijgend verlengd?

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een contract voor bepaalde tijd (tijdelijk in jouw verhaal), heeft een einddatum, en stopt dus vanzelf.

Als de werknemer daarna alsnog gaat werken, en hij/zij wordt niet weggestuurd, dan pas kan er sprake zijn van een verlenging van de zelfde tijd. En als de werkgever niet oplet, kan dat ook inhouden dat het direct een contract voor onbepaalde tijd is.

Maar de TS geeft aan er niet meer werkzaam te zijn, dus stilzwijgende verlening is niet aan de orde in deze kwestie.

Ey!! Macarena \o/

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
GG85 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:20:
Linearecta terugstorten leek me ook niet handig omdat het waarschijnlijk een speciale rekening is voor hun waar ze salarissen mee betalen.
De eerste maand dacht ik ook dat het misschien een regeling is of restant vakantiegeld maar het is 2x hetzelfde bedrag dus dat lijkt me sterk.

Zijn er hier juristen die weten hoe het juridisch in elkaar zit?
Ja. Gewoon op een spaarrekening zetten. Ze kunnen van jou alleen het door jou ontvangen bedrag terugvorderen, niks rente, premies of wat dan ook. Ik zou wel nog een mailtje er achteraan sturen en zorgen dat je die (en de eerdere mail) goed bewaart.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
RaZ schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:12:
Zeker niet zo maar terugstorten. Bedrijven gebruiken meestal meerdere rekeningen, en dan is het nog maar de vraag of ze uberhaupt snappen waarom dat geld daar terecht is gekomen.

Dus even een mailtje of een brief sturen, dat je geld hebt ontvangen terwijl je niet meer in dienst bent, en met de vraag op welke rekening, met welk kenmerk teruggestort kan worden.

Het moet in de administratie wel gecorrigeert worden. Als jij straks je jaaropgaaf krijgt, moet die natuurlijk wel kloppen. Er is natuurlijk inkomstenbelasting ingehouden op jouw naam.

Zet het gewoon even op een spaarrekening en trek er nog even rente van zolang het in jouw bezit is.
100% mee eens, zeer zeker niet zomaar terugstorten want er moet veel meer gecorrigeerd worden. Je hebt nu namelijk allerlei premies en belastingen betaald, dus met het netto bedrag terugstorten en het verder zo laten ga je er vrijwel gegarandeerd op achteruit bij de volgende belastingaanslag, doordat het bedrijf een fout maakt. Dat moet je dus niet accepteren.

Het bedrijf zal echt het initiatief moeten nemen om de boel netjes te regelen, dus hun loonadministratie te corrigeren en het geld terug te vorderen. Zorg dat je hier een nette brief van krijgt waar de vergissing duidelijk benoemd is en de bedragen waar het om gaat. Dat is handig als ze er toch een bende van maken en je straks teveel belasting betaalt, of als de belastingdienst volgend jaar vragen gaat stellen.
Pagina: 1