[Ubuntu 11.04] Geluid werkt plots niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:11
Heb een htpc staan met buntu 11.04, daar draait xbmc, sabnzbd, sickbeard, apache, mysql, phpmyadmin, qbittorrent, lirc, lcdproc en miredo op. Altijd prima gewerkt, maar om een of andere vage reden heb ik nu sinds een dag of 2 geen geluid meer. Ik kom er zelf niet meer uit.

Al getest; live usb systeem: geluid
Andere user: geen geluid
alsa/pulseaudio en kernel module opnieuw geinstalleerd: geen geluid
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting : geen geluid

Weinig zin om het systeem opnieuw te installeren gezien de uren aan configuratiewerk en dergelijke die erin zitten.

De geluidskaart is een onboard ding op het moederbord asus m4a785td-m evo.
Een paar relevante terminal dingetjes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
moizie@htpc:~$ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: SB [HDA ATI SB], device 0: VT1708S Analog [VT1708S Analog]
  Subdevices: 1/2
  Subdevice #0: subdevice #0
  Subdevice #1: subdevice #1
card 0: SB [HDA ATI SB], device 1: VT1708S Digital [VT1708S Digital]
  Subdevices: 1/1
card 1: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Subdevices: 1/1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
moizie@htpc:~$ lspci -v | grep -A7 -i "audio"
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
    Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. M4A785TD Motherboard
    Flags: bus master, slow devsel, latency 64, IRQ 16
    Memory at fe7f4000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
    Capabilities: <access denied>
    Kernel driver in use: HDA Intel
    Kernel modules: snd-hda-intel

--
01:05.1 Audio device: ATI Technologies Inc RS880 Audio Device [Radeon HD 4200]
    Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. M4A785TD Motherboard
    Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 19
    Memory at fe9e8000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
    Capabilities: <access denied>
    Kernel driver in use: HDA Intel
    Kernel modules: snd-hda-intel

Kudo's voor de user die me de juiste richting op wijst. Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. Misschien handige tips? Nog nooit geluid moeten debuggen, dat werkte juist altijd... :/ Heb wel zitten rommelen aan het systeem de afgelopen paar dagen (dus het zal ook vast wel mijn eigen schuld zijn), maar buiten nfs-kernel dingen en fstab veranderingen heb ik volgens mij niets aan het geluidssysteem aangepast! (Kan je onder linux zien welke files de laatste 48 uur zijn aangepast?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan even kijken of je niet toevallig digitaal aan hebt gezet in je audio settings. Andere optie is dat je default audio device van je analoog naar digitaal of hdmi is verandert. Kijk dus wat je default is.
En uiteraard verborgen mute dingen wil je snel over 't hoofd zien.

Het vinden van laatst gewijzigde bestanden kan je via het commando 'find' doen. Man find geeft je uitleg hoe of wat.

Ik heb verders niet die troubleshooter gelezen, dus misschien noem ik iets wat er al in staat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Hm, als ik find gebruik via "sudo find -mtime 3 / > output.txt" en ik haal alle thumbnail files weg van xbmc, hou ik maar een regel of 10 over. Dat kan ik mijn moeilijk voorstellen, aangezien ik gisteren fluxbox en lxdm/lxde heb geinstalleerd. Dus ik vraag me af wat ik fout doe hierin. Misschien nog een 'creation time' erbij zetten.... Even testen.. :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
/home/xbmc/.pulse/839d552d11bdd54b51a7a1844e6cc741-device-volumes.tdb
/var/lib/update-rc.d/rsyslog
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_restricted_binary-amd64_Packages
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_restricted_source_Sources
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_main_source_Sources
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_Release.gpg
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_universe_source_Sources
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_universe_binary-amd64_Packages
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_main_binary-amd64_Packages
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_multiverse_source_Sources
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_multiverse_binary-amd64_Packages
/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty-security_Release
/var/lib/dpkg/info/rsyslog.list
/var/log/pm-suspend.log
/etc/init.d/dmesg
/etc/init.d/rsyslog
/usr/lib/rsyslog
/usr/share/doc/rsyslog
/usr/share/rsyslog

Het eerste bestand lijkt iets met pulseaudio te doen, maar dan zou geluid wel gewerkt moeten hebben in het andere account. Ik ga kijken of ik het desondanks straffeloos kan verwijderen.

Edit: nee dus, maakt niets uit.

En ook de opties ctime 3, atime 3 of mtime 3 laten maar een beperkt aantal dingen zien. Ook hiermee kan ik geen lxdm terugvinden.

Zit nu de optie te overwegen om te upgraden naar oneiric, en dan te hopen dat de betreffende config file overschreven wordt...

Edit 2: upgrade naar oneiric maakt niets uit.

Kortom, op welk niveau zit de fout? USB stick werkt, dus hardware is uitgesloten. VLC/XBMC werken allebei niet, dus media-software is uitgesloten. De fout komt bij meerdere users voor, dus een /home probleem is uitgesloten. Een upgrade naar oneiric upgrade alle packages, dus een rare package bug is uitgesloten. Dan hou ik alleen nog maar config files over die om een of andere reden naar de knoppen zijn.

Een debug ronde op xbmc laat zien dat de audio wel gewoon geladen wordt, pulseaudio geeft reacties terug aan xbmc. Ook in vlc kan ik kiezen voor alsa en pulseaudio, zonder specifieke foutmeldingen.

Wie kan me helpen wat dit betreft? Ik zie niet meer waar de fout kan zitten en zit nu toch te twijfelen om het systeem maar opnieuw te installeren...

[ Voor 23% gewijzigd door MoiZie op 08-10-2011 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Installeer 'alsamixer' eens. Daarmee kun je op laag niveau aan de mixer van Alsa draaien zonder eerst via PulseAudio te moeten gaan. Je kan ook precies zien welke kanalen je geluidskaart heeft en of ze gemute zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Alsamixer had ik ook al geprobeerd, alles stond op 100% :) Was ik vergeten te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In alsamixer ook een paar knopjes om bepaalde features aan of uit te zetten, afhankelijk van wat voor geluidschip je hebt. Bijvoorbeeld analoge of digitale output, of alleen naar de koptelefoon uitgang. Die knopjes hebben vaak erg cryptische namen. Een beetje met beleid op die knopjes drukken wil nog wel eens helpen.

Hoe test je precies hoe het werkt?

Bestaat /dev/audio (of /dev/audio1) . Op heel laag niveau testen kan je doen door rechstreeks data naar die files te schrijven.
echo "hoi" >/dev/audio
. Pas op, zet je speakers niet te hard!

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
/dev/audio bestaat niet. Kan die ook niet terugvinden op andere installaties hier in huis. Ik krijg een permission denied als ik het hoe dan ook (als su) probeer.

Testen doe ik door een willekeurig bestand te openen met vlc / xbmc / flash (youtube in firefox).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Open een terminal en start pavucontrol. Je moet deze misschien apt-get installen. Kijk dan bij de eerste tab of je activiteit ziet van een applicatie, bijvoorbeeld VLC die een muziek bestand afspeelt. Je geluidskaart is dan in beeld welke gebruikt wordt. De 'stream' kan je hiermee verhuizen naar een andere kaart als dat nodig is. Bij de laatste tab, Configuration, kan je zien hoe je kaarten zijn ingesteld. Je onboard geluidskaart die je via analoog hebt aangesloten kan bijvoorbeeld naar digitaal zijn verandert, of zelfs uitgeschakeld en dat je HDMI 't afhandelt.

Het niet hebben van /dev/audio is niet erg, die heb ik ook niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Krachtige tool. Kan alles terugvinden. Alles staat op 100% en de configuratie op analog stereo duplex. Niets staat gemute. Ziet er hetzelfde uit als alsamixer, maar dan als gui :P .

Helaas... geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat laat, maar misschien helpt 't je.

Nou heb je 2 geluidskaarten, je onboard kaart en de HDMI output. Zet de HDMI eens uit. Zie je overigens ook een soort van voortgangsbalk bewegen als je geluid probeert af te spelen of dat ook niet? Kan je op de eerste tab vinden.

Pavucontol vind ik veel uitgebreider dan alsamixer, je kan namelijk ook per applicatie het volume regelen ;).

Bedenk me nu wat. Ik had een soortgelijk probleem eens gehad, dat ik opeens helemaal geen geluid meer had. Dat was nog voordat ik een HDMI-capable video kaart had, dus het was niet spontaan daar heen gegaan. Wat ik had was dat m'n analoog niet meer als output gevonden was en alles via digitaal ging. Dat terwijl ik geen digitaal setje heb. Na wat gevogel en geknoei kreeg ik m'n audio weer terug over analoog, maar wat ik precies heb gedaan, geen idee. Iig een paar keer herstart, maar dat heb je ondertussen ook al vaak genoeg gedaan.
En jij hebt ook je analoog nog.

Laatste optie is om Pulse weg te gooien (heb ik geloof ik ook gedaan) en dan weer kijken hoe of wat. Misschien dat er een probleem is met PulseAudio zelf en dat sluit je dan hiermee uit.

Pagina: 1