iOS 5 icm A5-processor = Split-screen gaming via Airplay

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:55
Ik heb lang, heel lang getwijfeld om dit topic aan te maken. Niet 1x, maar meerdere malen over de afgelopen maanden, maar nu besloten om de stap te nemen. Mijn doel hierbij is zeker niet om een flame-war of wat dan ook te starten, maar een serieuze, nuttige discussie over de toekomst van Apple in de 'console'-industrie. (Dit is dan ook de reden dat ik het hier post, en niet in het Apple-topic, omdat ik ook vooral benieuwd ben naar de meningen van niet-Apple-gebruikers ;)

Langzaamaan begint Apple zich steeds meer in de games-industrie te werken. Niet via de Mac, maar via iOS. Hoewel een iPod Touch met iOS niet te vergelijken is met een PSP (of Vita) of Nintendo DS, is het wel duidelijk dat er veel vraag is naar simpele goedkope spelletjes.

Echter, sinds de aankondiging van iOS5 is wireless-mirroring mogelijk via Airplay. Door een iOS device met een Apple TV te verbinden, wordt het beeld van je device op je TV vertoont. Maanden geleden was het met Real-Racing 2 al mogelijk om te gamen op je TV met je iOS-device. Daarnaast is het ook nog eens mogelijk, om een ander beeld op je device te weergeven (bv. de map) dan dat op het beeldscherm vertoont wordt. En dit is denk ik de grote kracht v/h systeem (ala Nintendo WiiU).

Echter, vandaag is er (wat mij betreft) een baanbrekende functie bijgekomen. Split-screen gaming, met meerdere iOS-devices.
Het is nu mogelijk om tot 4 iOS-devices toe met 1 AppleTV te verbinden en hiermee tegen elkaar te racen. Hieronder een filmpje:

De graphics zijn niet van PS3/XboX360 niveau, maar overal niet slecht.

Maar het belangrijkste is, dat je vrijwel console-onafhankelijk bent. Het enige dat je nodig hebt naast een iOS-device is een AppleTV (welke voor €120 verkocht wordt) en een iPhone 4S/iPad 2 (en toekomstige iDevices).

Natuurlijk zitten er een aantal nadelen aan. Je hebt een AppleTV nodig en een iDevice met A5. Maar als ik in m'n vriendenkring rond kijk, heeft 80% van de mensen een dergelijk apparaat (Nu nog iPhone 3GS/4, dus niet bruikbaar, maar deze post is op de toekomst gericht).
Een spelletje kost je 2 a 3 euro; wat natuurlijk niks is vergeleken met de console games. En ipv aparte controllers voor 4 personen aan te schaffen, hebben ze deze al bij de hand.
De toekomst is moeilijk te voorspellen, maar ik zou er niet vreemd van opkijken als een toekomstige AppleTV het volledige iOS gaat draaien (het draait nu een afgekaaide versie). Dan zou het zelfs mogelijk worden om een game 1x centraal op het apparaat te downloaden en hebben mensen alleen een iDevice met evt. gratis/goedkope controller-app nodig.

Ik denk, dat naarmate meer ontwikkelaars van deze functie gebruik gaan maken, Apple een heel grote speler kan gaan worden op de 'console'-markt. De PS3/Xbox zullen zich minder bedreigd voelen, maar vooral Nintendo zal zich hier denk ik echt zorgen om moeten gaan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieB op 07-10-2011 16:00 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:29
Als Apple nou een officiële add-on uitbrengt waarin je je iPhone 4(s) stopt en die twee joysticks en wat knoppen toevoegt, dan kan het een hele grote speler worden. De add-on kan je vervolgens gewoon thuis gebruiken voor het beste gamegevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:55
Er zijn wel van die dingen verkrijgbaar hoor :). Hoeft niet persee van Apple te zijn lijkt me!

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:58
Belachelijk dat 't niet op de iPhone 4 werkt.

Je post draagt heel erg weinig bij aan dit topic.

[ Voor 40% gewijzigd door psychoclown op 24-10-2011 23:49 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Gamebuster schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 16:01:
Belachelijk dat 't niet op de iPhone 4 werkt.
Bedankt voor deze zeer nuttige bijdrage...

De A4-processor uit de iPhone 4 ondersteunt geen wireless-mirroring, dat is de reden dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 19:00

RMX

Denk dat dit nog wel de toekomst kan hebben.
Iedereen heeft simpel gezegd een controller.
Kan hem meenemen.
Ik praat wel over een aantal jaar, waarna bijv. een Apple TV 3 een grotere cpu/gpu heeft, waardoor bijv. een deel daarop gerenderd wordt.

Zelfde als PS3 / Vita, Wii U...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:55
Ik denk dat het juist niet makkelijk is om een deel op de Atv te laten renderen. Dit is juist zo'n mooie optie :). Zo hoeft die Atv niks anders te doen dan doorsluizen en heeft elke iPhone gewoon lekker z'n ding te doen :). Dat is juist handiger. Zo kan je uiteindelijk met misschien wel 10 spelers (bij wijze van) op 1 scherm, omdat elke iPhone/iPad zijn eigen graphics rendert :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:58
RobbieB schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 16:23:
[...]
Bedankt voor deze zeer nuttige bijdrage...
Sorry, ik dacht even dat dit een forum was. Ik wist niet dat je niet je mening mocht geven.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
Ik vind dit zeker wel een interessante ontwikkeling, de vraag of t ooit echt groot zal worden hangt echter af van de basis die ze voor het iOS platform gaan hanteren.
Ik heb nu een ipad (1), ipad2 en 2 iphone 3gs in huis (van mij en mijn vriendin), 3 van deze apparaten kunnen al geen gebruik maken van deze features. De iphones zijn nu 2 jaar oud, terwijl de ipad 1 net iets meer dan een jaar oud is (in nederland althans vanaf juli 2010 op de markt). Mijn ipad1 kan bijvoorbeeld ook geen machinarium (spelletje) draaien.... Mijn xbox360, ps3 en wii daarentegen gaan al flink wat jaren mee en draaien nog steeds de meest recente spellen die er voor dat platform uitkomen.
Om deze reden zal ik als gameplatform eerder in een ervaring/platform investeren waarmee ik sowieso een x aantal jaren mee kan en is gamen op iOS devices voor mij een leuke extra. Ik ben niet bereid om elk jaar weer de nieuwste ipad of iphone aan te schaffen enkel om de nieuwste games te kunnen spelen. Ik gebruik mijn telefoon hoofdzakelijk voor andere dingen en die behoeftes bepalen de aanschaf van een eventuele opvolger.

Edit: nog even hierop reageren :)
Maar het belangrijkste is, dat je vrijwel console-onafhankelijk bent. Het enige dat je nodig hebt naast een iOS-device is een AppleTV (welke voor €120 verkocht wordt) en een iPhone 4S/iPad 2 (en toekomstige iDevices).
Het ligt er uiteraard aan wat je definitie van 'console' is, maar ik zou juist willen stellen dat je heel afhankelijk bent. Niet alleen heb je een AppleTV nodig, maar ook nog eens een iDevice en zelfs 1 per speler (!). Ik zou bijv. games die via standaard browsers werken pas console-onfhankelijk noemen, aangezien je deze dan in theorie op pc, mac, ios, android, ps3 etc zou kunnen draaien. Je zit nu toch echt heel erg vast aan Apple.
Of heb ik je nu verkeerd begrepen?

[ Voor 25% gewijzigd door nioz op 07-10-2011 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10
Natuurlijk zitten er een aantal nadelen aan. Je hebt een AppleTV nodig en een iDevice met A5. Maar als ik in m'n vriendenkring rond kijk, heeft 80% van de mensen een dergelijk apparaat (Nu nog iPhone 3GS/4, dus niet bruikbaar, maar deze post is op de toekomst gericht).
Je doet hier in twee aannamens die je niet waar kan maken, het aantal verkochten AppleTV waarvan ongeveer twee miljoen verkocht zijn met 500.000 per kwartaal. Dat op een markt van maximaal een miljard mensen waarvan misschien maximaal 10 % een iphone bezit. Betekent dat er heel heel heel weinig huishoudens overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Termi schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 23:08:
[...]
Je doet hier in twee aannamens die je niet waar kan maken, het aantal verkochten AppleTV waarvan ongeveer twee miljoen verkocht zijn met 500.000 per kwartaal. Dat op een markt van maximaal een miljard mensen waarvan misschien maximaal 10 % een iphone bezit. Betekent dat er heel heel heel weinig huishoudens overblijven.
Ik ben het met je eens dat er nog niet veel AppleTV's verkocht zijn (alhoewel 2 miljoen geen klein getal is), maar ik denk dat van de mensen die een AppleTV hebben, veel mensen juist wel een iPhone/iPad bezitten. De AppleTV is toch een beetje een buitenbeentje geweest waar je pas echt optimaal gebruik van kon maken icm andere Apple producten. Dus ik denk dat die 10% eerder 75% is.
nioz schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 23:02:
Ik vind dit zeker wel een interessante ontwikkeling, de vraag of t ooit echt groot zal worden hangt echter af van de basis die ze voor het iOS platform gaan hanteren.
Ik heb nu een ipad (1), ipad2 en 2 iphone 3gs in huis (van mij en mijn vriendin), 3 van deze apparaten kunnen al geen gebruik maken van deze features. De iphones zijn nu 2 jaar oud, terwijl de ipad 1 net iets meer dan een jaar oud is (in nederland althans vanaf juli 2010 op de markt). Mijn xbox360, ps3 en wii daarentegen gaan al flink wat jaren mee en draaien nog steeds de meest recente spellen die er voor dat platform uitkomen.
Om deze reden zal ik als gameplatform eerder in een ervaring/platform investeren waarmee ik sowieso een x aantal jaren mee kan en is gamen op iOS devices voor mij een leuke extra. Ik ben niet bereid om elk jaar weer de nieuwste ipad of iphone aan te schaffen enkel om de nieuwste games te kunnen spelen.
Je zegt zelf al dat je 2 iPad's en een 2 iPhones in huis hebt.
Ik denk zeker niet dat mensen een AppleTV en iOS-device gaan aanschaffen om te kunnen gamen, maar juist als je ze al hebt, dan is een investering van 120 euro voor een ATV geen geld. Daarnaast is het nu misschien nog zo dat nieuwere toestellen een stuk sneller zijn, maar deze markt zal (net zoals de pc markt) op den duur ook verzadigd raken van de specs; iOS5 is nu al in staat om op een 3GS te draaien. De A5 enabled-mirroring en dat zal hij over 2 jaar ook nog doen. Maar ik ben het met je eens dat de levensduur van een 'echte'-console vaak wat langer is.
Het ligt er uiteraard aan wat je definitie van 'console' is, maar ik zou juist willen stellen dat je heel afhankelijk bent. Niet alleen heb je een AppleTV nodig, maar ook nog eens een iDevice en zelfs 1 per speler (!). Ik zou bijv. games die via standaard browsers werken pas console-onfhankelijk noemen, aangezien je deze dan in theorie op pc, mac, ios, android, ps3 etc zou kunnen draaien. Je zit nu toch echt heel erg vast aan Apple.
Of heb ik je nu verkeerd begrepen?
Je zit inderdaad vast aan Apple. 100%. Maar de kracht van Apple is wel dat het allemaal perfect met elkaar samen werkt. Zoals ik hierboven al zeg gaan mensen zeker niet alle onderdelen apart aanschaffen om te kunnen gamen, maar als je er een aantal al hebt, kun je met een vrij kleine investering dit wel bereiken.
Daarnaast zijn Apple-consumers vaak ook nog wel bereid om wat extra te betalen als ze daar een geïntegreerde ervaring voor terug krijgen.
offtopic:
(Ik heb ook nog een heel interessante gedachte over de toekomst van Apps op TV als iOS volledig ondersteund gaat worden op de AppleTV. Hoewel Google een soort gelijk iets biedt, denk ik dat Apple dit veel beter in de markt kan zetten, maar dat is een andere discusse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik denk inderdaad dat Apple de grootste concurrent van de XBox, PS3 en zeker de Wii gaat worden.

Niet voor de hardcore gamers die er altijd zullen blijven, maar wel voor de massa,

En wat de instaled base betreft: het aantal mensen dat een iPad2 bezit of straks een iPhone 4s groeit explosief. De ATV kost relatief weinig. Dus als je wilt gamen en je hebt al een A5 iOS device is een ATV goedkoper dan zelfs de Wii. Met bovendien naast gamen nog veel meer functionaliteit. Denk dus dat het met de installed base snel goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Interessant artikel met de mening van de baas van Epic games, een toch niet echt onbelangrijke developer voor PC, consoles en sinds kort ook iOS....
http://www.industrygamers...int-of-next-gen-consoles/

En dat was een interview voor dat iOS5 en alle nieuwe mogelijkheden daarvan voor gaming bekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Gamebuster schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:19:
Sorry, ik dacht even dat dit een forum was. Ik wist niet dat je niet je mening mocht geven.
Een mening is wat anders dan een stompzinnige troll uit onwetendheid.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 06:17
Sorry dat ik het zeg, maar als ik dit soort van pleidooi lees krijg ik toch redelijk het idee dat ik hier met een Apple fanboy te maken heb. Op zich onderbouw je het standpunt redelijk maar het wordt ook wel allemaal erg rooskleurig neergezet. Voor alle duidelijkheid, ik heb zelf een iPad en vind het best leuk maar meer ook niet. Daarnaast snap ik niet waarom er voor zo'n slechte en niets zeggende titel gekozen is als het hier dan toch om een discussie topic gaat, had het dan gewoon "Apple's toekomst in de gameindustrie" genoemd of iets dergelijks...

Zal even reageren op een aantal standpunten uit de startpost:
RobbieB schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 15:45:
Langzaamaan begint Apple zich steeds meer in de games-industrie te werken. Niet via de Mac, maar via iOS. Hoewel een iPod Touch met iOS niet te vergelijken is met een PSP (of Vita) of Nintendo DS, is het wel duidelijk dat er veel vraag is naar simpele goedkope spelletjes.
Ik weet niet in hoeverre Apple en de gamesindustrie aan elkaar gekoppeld mogen worden, iOS is slechts een OS net als Windows dat is maar ook Android. Apple heeft met de komst van de iPhone/iPod Touch inderdaad het goed werkende multi-touchscreen naar de massa gebracht en daarmee de weg vrij gemaakt voor redelijk "innovatieve" kleine, simpele en goedkope spelletjes.

Daarmee heeft Apple onbewust een markt aangeboord die voorheen niet bediend werd, dat zegt echter niet dat Apple daarom echt een grote speler is in de gameindustrie want er worden qua aantallen veel meer Android devices verkocht waar veelal precies dezelfde spellen op draaien. Is Google dan ook een grote speler in de game industrie?

Daarnaast, van alle mensen die ik ken die een smartphone hebben en daar op gamen doet 90% dit enkel uit pure verveling in de bus/trein/college of op een moment dat men even moet wachten op iemand bijvoorbeeld. Dit kunnen serieuze gamers zijn maar ook mensen die normaal inderdaad weinig spellen speelde, de enige reden dat ze dit nu wel doen is echter dat je de telefoon altijd bij je hebt en op ieder moment even snel wat tijd kunt verdrijven. Er zijn er echter maar weinigen die thuis echt lekker gaan zitten gamen op hun iPhone.
Echter, sinds de aankondiging van iOS5 is wireless-mirroring mogelijk via Airplay. Door een iOS device met een Apple TV te verbinden, wordt het beeld van je device op je TV vertoont. Maanden geleden was het met Real-Racing 2 al mogelijk om te gamen op je TV met je iOS-device. Daarnaast is het ook nog eens mogelijk, om een ander beeld op je device te weergeven (bv. de map) dan dat op het beeldscherm vertoont wordt. En dit is denk ik de grote kracht v/h systeem (ala Nintendo WiiU).
Leuk, maar ik zie niet in wat hier de grote kracht van is, je kan zo'n beetje elk willekeurig device met een kabeltje aansluiten op je TV. In Apple termen zal dit wel niet "innovatief" zijn, maar een extra device van 100 euro oid kopen om het beeld wat je op je telefoon/iPad ook al ziet nogmaals weer te geven op je tv is nou niet echt een grote "wow" factor. Een map weergeven is leuk, maar dat zie ik als weinig interactief... Dat is dan ook het verschil met de Wii U, daar moet het juist een interactieve toevoeging zijn.
Echter, vandaag is er (wat mij betreft) een baanbrekende functie bijgekomen. Split-screen gaming, met meerdere iOS-devices.
Het is nu mogelijk om tot 4 iOS-devices toe met 1 AppleTV te verbinden en hiermee tegen elkaar te racen.
Baanbrekend? Kom op 8)7 Het is leuk dat het kan, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die split-screen echt "leuk" vindt, dan bedoel ik niet het principe om samen te spelen maar het principe dat dit op een gedeeld scherm gebeurt... Dan zit je dus met z'n 4-en naar een gedeeld tv-scherm te kijken om half gestoord te worden van de verschillende kleine beelden terwijl je ook gewoon op je telefoon scherm zou kunnen kijken welke volgens Apple juist zo geweldig was met haar Retina technologie.

Daarnaast zijn de kleine simpele en goedkope games helemaal niet bedoelt voor dit soort "innovaties", zoals gezegd is het bedoelt als snel tijdsverdrijf en dan ga je dus niet met 4 man bij elkaar zitten, allen connecten met een Apple TV en dan even snel racen... Misschien dat je in de trein ad-hoc multiplayer race doet, maar dit wordt echt geen vervanger van de game avond... Zeker niet als je de hele avond op je touch-screen mag gaan zitten rammen oid...
Hier begin ik echt een beetje van te rillen 8)7 Hoe kom je erop? "Het enige dat je nodig hebt" klinkt wel als redelijk veel, als je iets nodig hebt ben je namelijk sowieso afhankelijk. Misschien dat het geen console is, maar ik ben liever van een console afhankelijk dan van Apple...

Daarnaast kost het "enige" dat je nodig hebt slechts 600+ euro per stuk en dan moet je ook nog even een Apple TV erbij nemen van €120. Vertel mij eens hoe dat een voordeel kan zijn ten op zichte van de PS3 die mijn broer twee jaar geleden voor 180 euro kocht in de aanbieding bij de Bart Smit? Op de PS3 kun je immers ook simpele games spelen vanaf de PlayStation Store voor een klein bedrag. Daarnaast gaat die PS3 al 2 jaar mee en zal die dat naar alle waarschijnlijkheid ook nog wel 2 jaar doen. iPhone kun je elk jaar/twee jaar weer vervangen. Lijkt me een hoop geld voor console-onafhankelijkheid...

Daarnaast zijn console games ook niet zo duur als er geïmpliceerd wordt, natuurlijk zijn de volledige games niet voor 3 euro te downloaden maar als je goed zoekt op internet zijn er genoeg koopjes te vinden. Die games hebben ook een stuk meer gekost om te maken en leveren dan ook een veel diepere ervaring op, dat je daar wellicht niet op zit te wachten is met de Wii wel duidelijk geworden aangezien er ook een grote markt is voor simpel bedienbare games. Maar de Wii heeft ook bewezen dat de houdbaarheid van simpele games ook zeer kort is en hij is dan bij de meeste mensen na een aantal weken in de kast of onder een laag stof verdwenen.
Een spelletje kost je 2 a 3 euro; wat natuurlijk niks is vergeleken met de console games. En ipv aparte controllers voor 4 personen aan te schaffen, hebben ze deze al bij de hand.
De toekomst is moeilijk te voorspellen, maar ik zou er niet vreemd van opkijken als een toekomstige AppleTV het volledige iOS gaat draaien (het draait nu een afgekaaide versie). Dan zou het zelfs mogelijk worden om een game 1x centraal op het apparaat te downloaden en hebben mensen alleen een iDevice met evt. gratis/goedkope controller-app nodig.
Je bent duidelijk erg goed gelovig in Apple om te geloven dat het bedrijf wat het woord "vendor-locking" praktisch uitgevonden heeft gaat toestaan dat jij die game maar één keer hoeft te kopen. Ga er maar vanuit dat als er een soort server app komt die alle clients laat verbinden deze duurder zal zijn en dat de huidige techniek gebaseerd is op wireless mirroring en de rendering dus door de A5 in de iPhone en iPad gedaan wordt en niet de Apple TV zelf waardoor deze wel gedownload moet worden op de iPhone of iPad...
Ik denk, dat naarmate meer ontwikkelaars van deze functie gebruik gaan maken, Apple een heel grote speler kan gaan worden op de 'console'-markt. De PS3/Xbox zullen zich minder bedreigd voelen, maar vooral Nintendo zal zich hier denk ik echt zorgen om moeten gaan maken.
Denk je dat, of hoop je dat? Niet Apple op zich, maar de mobiele games markt als geheel krijgt een grotere invloed op de gamesindustrie. Het enige directe voordeel van de Apple implementatie is dat er inderdaad relatief veel mensen zijn met een iOS device en deze vrijwel gelijk zijn. Als je het toch al hebt is het inderdaad wel leuk als toevoeging maar als serieuze vervanging zie ik het niet. Er zit zeker potentie in, maar niets waar de traditionele gamesindustrie zich echt druk over maakt.

Nintendo zoals gezegd wellicht nog een beetje met de (3)DS juist omdat Nintendo zich sinds de DS en Wii op simpele games richt, de werkelijkheid is echter dat de gemiddelde smartphone de graphics en touchscreen kwaliteiten van de DS ver overtreft en als je die smartphone toch al hebt is er inderdaad weinig reden nog een (3)DS te gaan kopen. Werkelijkheid is echter dat de Vita de graphics van de PS3 benadert en je kunt ervan uitgaan dat deze voor 250 euro wel minimaal een jaar of 6 meegaat voordat Sony de ondersteuning stop zet en dus een werkelijke toegevoegde waarde heeft over een smartphone en net als de Wii U samen kan werken met de PS3 en dat voor minder geld dan één iPhone(230 voor PS3 + 250 voor VITA =580) ;)

Ook komen over een aantal jaren natuurlijk weer nieuwe homeconsoles die de graphics en gameplay lat weer een stuk hoger zullen leggen en hierbij zeker de nieuwste succesnummers uit de mobiele gamemarkt zullen meenemen. Aan het einde van elke console cycle komen de graphics van mobiele devices inderdaad flink in de buurt en de PC er zwaar overheen, daar staat tegenover dat zowel XBOX360 als de PS3 in de basis designs zijn van 2005 of zelfs daarvoor en Apple dus 6 jaar nodig gehad heeft om zelfs maar in de buurt te komen. De PSP had in 2004 ook PS2 like graphics net als de VITA nu PS3 niveau graphics krijgt en ik denk dat de mensen die voor de komst van de iPhone al aan gaming deden dat daarna net zo goed zullen blijven doen op een console en nog steeds graag een diepere ervaring(en knoppen) willen.

De enige Apple markt die als "serieuze" game markt potentie heeft in mijn ogen is de tablet market, groot genoeg om serieuzere games te spelen en ook genoeg hardware capaciteit om wat moois op het scherm te toveren. Ken velen met mij die SimCity velen uren spelen op de iPad, zelfs al is het thuis. Dat heeft echter niks met split-screen te maken en had ook net zo goed op een Android tablet kunnen zijn.
RobbieB schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 05:32:
Je zit inderdaad vast aan Apple. 100%. Maar de kracht van Apple is wel dat het allemaal perfect met elkaar samen werkt. Zoals ik hierboven al zeg gaan mensen zeker niet alle onderdelen apart aanschaffen om te kunnen gamen, maar als je er een aantal al hebt, kun je met een vrij kleine investering dit wel bereiken.
Daarnaast zijn Apple-consumers vaak ook nog wel bereid om wat extra te betalen als ze daar een geïntegreerde ervaring voor terug krijgen.
Wees er maar blij mee, vast zitten aan Apple... Als je alles van Sony/Nintendo/Microsoft koopt werkt het ook perfect samen...

Laten we eerlijk zijn, het ligt er wel een beetje bovenop dat je een redelijk grote Apple liefhebber bent en ook in (design?) kringen rondloopt waar dat schijnbaar niet heel bijzonder is. Of ik nou in mijn familie, mijn collega's of bij medestudenten kijk, ik zie godzijdank niet meer dan 25%(en dat is nog relatief veel) met Apple producten en diegene die dat wel hebben zijn 90% meelopers die graag opscheppen over Apple en hoe goed de iPhone is... Ze hebben geen iPhone om te gamen of voor de geweldige ervaring, ze hebben gewoon een iPhone omdat dat "hip" is en ze spelen Angry Birds en Fruit Ninja omdat iedereen dat doet. Zie ze gerust een Apple TV kopen om de hele omgeving te vertellen hoe geweldig innovatief het is, maar dit soort mensen zijn niet diegene die op de lange termijn echt een grote invloed gaan hebben op de gameindustrie omdat ze het in de regel zelden zullen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Rctworld op 10-10-2011 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
@Rctworld: Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken. Maar ik merk nu al dat ik ook thuis eigenlijk alleen maar op mijn iPad games speel, heel soms nog op mijn PC (Civ5) en de Playstation 3 die ik wel degelijk ook heb staan alleen maar stof staat te vergaren. De enkele sporadische keer dat ik de PS3 nog aanzet is het puur voor gebruik als BluRay speler, maar ook dat wordt steeds zeldzamer omdat ook films kijken vanaf schijfjes redelijk passé aan het worden is.

Punt is nml dat de inderdaad betere grafische kwaliteiten van de Ps3 wel leuk lijkt, maar in de praktijk veel iPad games stukken verslavender zijn als de PS3 games en de iets mindere graphics dan niet zoveel uitmaken. Who cares about graphics bij WordFeud om maar iets te noemen?
Het succes van de Wii heeft toch wel aangetoond dat dit voor een hele grote groep mensen geld: de fun factor is belangrijker dan graphics. En dat lijkt Sony steeds maar niet te begrijpen.

Daarnaast groeien de grafische mogelijkheden van mobiele SOC chips exponentieel en vermoed ik zelf dat een iPad opvolger de PS3 graphics gaat evenaren voordat de PS4 uit is.

Die interactiviteit tussen Apple TV en iPhone/iPad als controller is natuurlijk een kwestie van tijd. Real Racing toont nu een glimp van de mogelijkheden, als andere developers daar ook op duiken denk ik dat er niets is wat de Nintendo Wii U gaat doen wat de iPad / ATV combi niet kan.

Uiteraard is het zo dat een iPad/iPhone plus ATV fors duurder is dan een PS3 (zelf plus een Vita) en zeker dan de Wii U. Maar dat gaat voorbij aan het feit dat steeds meer mensen natuurlijk die iPhone en/of iPad al hebben voor andere zaken dan gaming. En dan is de additionele prijs van 120 euro voor een ATV, die bovendien een veel betere mediastreamer is dan bijvoorbeeld de PS3, wel een stuk goedkoper als een PS3 (zeker in combi met een Vita) of een Wii U.
Een Vita koop je alleen voor mobiel gamen, een telefoon heb je dan nog steeds nodig. En als tablet lijkt me de Vita ook niet echt handig.

Elk ander device kun je met een kabeltje aansluiten? Ja, dat kan ja. Maar zie jij je aan een kabel naar de TV vanaf de bank lekker aan het gamen? Juist. Ik dus niet. Zeker niet omdat vrije HDMI poorten schaars zijn en die bovendien op nu niet echt lekker makkelijk toegankelijke plekken op mijn apparatuur zitten. Wireless is wat dat betreft echt de uitkomst die maakt dat ik het nu wel gebruik waar ik het met een kabel nooit zou doen.

Android telefoons? Uiteraard zijn die ook een steeds grotere speler op de gaming markt. En als Google slim is volgen ze het voorbeeld van Apple voor hun Google TV. Maar vooralsnog is de Google TV een gigantische flop. Ook de fragmentatie in de user experience van Android helpt niet echt.
Apple heeft dat gewoon erg goed voor elkaar: GUI is top, user experience probleemloos, samenwerking tussen Apple devices probleemloos en echt plug en play.

Vanuit mijn praktijk een voorbeeld.
Zelf ben ik fan van bordspellen op de iPad. Maar local pass en play vind ik een drama: dat iPad doorgeven aan je IRL medespelers werkt dus niet omdat dan telkens maar één iemand zicht op het bord heeft. De iOS5 full mirroring via mijn ATV is dan dus echt een uitkomst. Bord voor iedereen te zien op de TV en als je aan de beurt bent krijg je de iPhone als controller. Briljant. Geen gezeur meer met gepriegel met gamefiches en kaarten, niet meer de handleiding steeds moeten inkijken bij discussie over de regels, geen continu hoofdrekenen voor de score, maar toch de gezelligheid van IRL een bordspel spelen.
Ik zie op dit moment nog geen enkele andere combi dan iPad / ATV2 waar dit op kan, laat staan goed kan.

Overigens zijn iOS games op 5 devices te installeren zolang je op al die devices dezelfde iTunes ID gebruikt. Dus binnen een gezin hoef je de games niet meerdere malen te kopen om samen te spelen. Met vrienden helaas wel, maar aangezien iOS games gemiddeld goedkoper zijn dan Android games om de een of andere reden en zeker goedkoper zijn dan zelfs de casual PS3 games is dit nu ook weer geen onoverkomelijk probleem.
En voor bordspellen kom je middels Pass en Play zelfs met één iPad dus al een heel eind.

Nadeel is inderdaad wel de gigantische Apple vendor lock in. Maar dat geld natuurlijk voor elk platform/ app ecosysteem waar je in investeerd. Je PS3 games kun je ook niet even makkelijk blijven spelen als je een XBOX koopt. Maar eens dus dat dit geen onderscheidend voordeel van Apple is.

Zie mijzelf overigens niet als hardcore Apple fanboy. Al mijn PCs, inclusief Sony Vaio laptop, draaien Windows. Heb een Sony PS3, PSP, AV receiver, DSLR camera, video camera en binnenkort een Bravia TV (als vervanging van mijn huidige Philips TV), dus ben haast nog eerder Sony fanboy. Heb daarnaast ook nog een Popcorn Hour A200 mediastreamer.
Maar inderdaad: voor mobile devices kan voor mij niets tegen de iPhone en iPad op. En dan is een Apple TV een briljante toevoeging als je die al hebt.
Pagina: 1