Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 19:49
Ergens vorig jaar heb ik een Tomtom one IQ met west en centraal europa gekocht met de bedoeling dat heel europa erop zit.
Omdat ik regelmatig met de auto op vakantie ga en meerdere landen doorheenrijd.
Nu wil ik een nieuwe map kopen en zie dat deze niet meer op mijn Tomtom past!
Het werd mij verteld dat de mappen groeien en niet meer op het apparaat passen en de oplossing deelmappen zijn.
Ik begrijp dat de mappen steeds groter worden, maar dat was iets wat Tomtom vooraf had moeten berekenen, voor dat ze apparaten verkopen die na 1.5 jaar niet meer te updaten zijn!
Volgens mij is de bedoeling dat een navigatie apparaat meer dan 2 jaar meegaat.
In mijn geval is een deelkaart niet de oplossing, en wil graag het apparaat gebruiken zoals deze ook bedoeld was.
Als ik deel mappen wou hebben had ik destijds een goedkoper 1gb apparaat gekocht.

kunnen ze dat maken?
Ik heb toch het apparaat gekocht met de bedoeling dat alles errop zit en niet de helft

HIER nog een link van de deel kaarten voor de mensen die het zelf willen zien

Verwijderd

Geen mogelijkheid tot het insteken van een SD-kaartje in de Tomtom one IQ?

In dat geval zou ik de volgende keer gewoon voor een apparaat gaan dat wel deze mogelijkheid heeft. Je hebt dan altijd zelf controle over de opslag.

Voor de rest is het natuurlijk erg vervelend, maar ik begrijp niet precies wat wij hier nog aan kunnen doen. TomTom geeft je deelkaarten. Niet mee eens, dan klagen bij tomtom of de volgende keer beter opletten wat je aanschaft.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2011 15:06 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:48
Jij hebt een tomtom gekocht met navigatie door west europa. Op moment van aanschaf was de kaart actueel en kon jij prima navigeren. Jij hebt precies gekregen wat jij wilde. Je kan nu nog steeds prima navigeren en misschien over vijf jaar ook nog wel.

Het is niet mogelijk voor een fabrikant alles te voorzien en futureproof tegen acceptabele kosten te ontwikkelen.

M.a.w, als je meer kaarten wil zal je een nieuwe navi moeten kopen..

• soheilmd
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 15:05:
Geen mogelijkheid tot het insteken van een SD-kaartje in de Tomtom one IQ?
Nee de meeste Tomtoms hebben geen SD kaart slot meer

[ Voor 126% gewijzigd door soheilmd op 07-10-2011 15:14 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:57
Eigenlijk wel slim van TomTom, ze ontwikkelen nieuwe kaarten, passen niet meer op de tomtom, consument koopt nieuwe tomtom en de cirkel is rond!

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 15:11:
Eigenlijk wel slim van TomTom, ze ontwikkelen nieuwe kaarten, passen niet meer op de tomtom, consument koopt nieuwe tomtom en de cirkel is rond!
Als dat het geval was, hadden ze geen deelkaarten gemaakt he. Je gaat toch ook niet zeuren dat je windows 7 installatie niet meer op een cd-tje past?

Vooruitgang vraagt om ruimte. Hou daar dan ook gewoon rekening mee.

• soheilmd
Zo is het wel heel makkelijk eerst had elke tomtom een SD kart slot, deze hebben ze erruit gehaald en intern geheugen errop gezet zo dat je op een goedkoper 1gb apparaat geen andere kaarten kan zetten.
dan koop je een durdere 2GB versie en jaar later passen er de kaarten niet meer op

• Fire69
  • Laatst online: 01:00
Lumics schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 15:08:

[...]
Het is niet mogelijk voor een fabrikant alles te voorzien en futureproof tegen acceptabele kosten te ontwikkelen.
[...]
Hallo, het toestel is 1 jaar oud. Futureproof ok, maar dit vind ik toch ook wat overdreven...

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:57
Het beschikbaar stellen van deelkaarten is natuurlijk een tussenoplossing.

My favorite programming language is solder.

• soheilmd
Probleem is ik kom regelmatig in Denemarken, In Parijs heb ik een goede vriend die ik 2-3 keer per jaar voor een lang weekend bezoek en 1 keer per jaar gaan we naar russland.
Dit word een geklooi met de kaarten waar ik niet op zit/zat te wachten.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
't Is inderdaad een nadeel van de goedkope apparaten, zoals de ONE en XL. De duurdere GO serie had en heeft wel een SD kaart slot (en sowieso meer intern geheugen, al behoorlijk lang 4 GB)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 08:27

Tijntje

Hello?!

Ik heb het zelfde probleem maar helaas doe je er niets aan. De juiste oplossing is gewoon geen TomTom meer te kopen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• VANBELLEJM
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-08-2018
Ik ken dit probleem. Ik had dat al snel gemerkt (mijne is ouder en bevat net als jou ook Bulgarije waar ik een fiscaal kantoor aan het oprichten ben en de komende 5 à 10 jaren erg actief wil worden (ik wil zowel Bulgaar worden als mijn Belgische nationaliteit en activiteiten deels behouden), dus bij een update merkte ik al snel dat ik NIET Engeland (waar mijn zoon binnen een paar jaren huwt met zijn droomvrouw) tegelijk met Bulgarije kan op zetten en de landen ertussen om daar te raken. Zelfde probleem voor wie Scandinavië aandoet en bijv. Portugal/Spanje.

Maar als ik mijn laatste defecte TomTom open deed (ik had ook een TomTom Rider first & en heb een TTR second op mijn moto), zag ik dat het kaartje nog altijd intern op het moederbord zat.

Dus ik vermoed dat ik dat binnenkort zelf eens weer open ga doen en mijn kaartje eens proberen te vervangen via een backup van de 2 GB naar een 4 GB bijvoorbeeld (maar probleem zou wel eens FAT kunnen zijn, bij 4 GB zit je dikwijls met een andere file tabel en schijfformatteringssysteem).

Als het lukt, laat ik het je nog wel weten.

PS: Ik heb de truc versie, maar bij updates liep het ook mis dat ik niet meer kan kiezen of ik met een aanhangwagen, gewone auto, kleine truck of met 40 ton op de baan ga. Omgekeerd ging op een bepaald moment mijn verkeersbalk die bij mij rechts erbij verschijnt, niet meer (50 EUR voor zo'n speciale USB kabel met die trafic ontvanger erin gebouwd), maar deze werkt sinds een nieuwe update verleden nu WEL weer. Opnieuw moest ik wel 'annuleren' duwen als die wou mijn GROOOOOTE kaart overschrijven met een deelkaart (ik heb geen last van die paar wegen die niet kloppen, Hongarije is wel vreemd omdat daar een paar gigantische nieuwe autostrades zijn aangelegd met ons Europees belastinggeld en we dus blijkbaar ook willen dat die landen zoals Bulgarije met slechts 15% staatsschuld dezelfde 'verkwistingsziekte' krijgen als bijv. België (dat niet zo ver zit van Griekenland, onze regio Brussel heeft een veel grotere schuldgraad dan Griekenland zelf, maar ja... daar zit ook het centrum van onze lovenswaardige E.G. met al de afval van onze nationale politici als ze het hier verknald hebben (incl. Verhofstad die dan weer 185.000 EUR krijgt van Oekraïne en dan ons wil opzetten tegen de Russen, wat een oorlogsman, misschien moeten we eens een snorretje bij zijn laatste speech tekenen op de clip die je vindt als je met google zoekt "Verhofstadt Tsipras vogeltjesdans").

PS2: TomTom blijft veruit het beste merk. Met de dalende prijzen, begrijp ik soms wel dat ze het 'commerciëler' aanpakken dan vroeger, maar 1 jaar is niet fair. 2 jaar is het minimum, eigenlijk heb je volgens mij een omruilgarantiemogelijkheid de eerste twee jaren, of je blijft inderdaad gewoon zoals ik 'braafjes' met de oude kaarten rijden. Echt problematisch is dat niet, als ik echt rust wil en wil filosoferen onderweg, zet ik graag mijn GPS uit (idem voor als ik mensen rijlessen geef, mensen kijken meer naar de snelheid op de GPS dan op de snelheidsteller van hun dashboard als die op een analoge wijzer staat; kunnen onze kinderen niet meer analoog lezen of 2D kaarten bekijken op hun TomTom: test het eens door je 3D op 2D te zetten en de reactie van je kids af te wachten, verrassend effect en een gespreksonderwerp om diep contact met je kinderen te krijgen als échte goede vader/moeder).

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 08:27

Tijntje

Hello?!

Speciaal een account gemaakt om deze mega topic kick te kunnen doen ;) ?
Ik ben ondertussen volledig overgestapt op Waze

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Pagina: 1