HD Tune adviseert vervanging

Pagina: 1
Acties:

• ikzagjewel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11-2025
Hallo,

Het viel me laatste weken al op dat m'n harde schijf steeds meer lawaai produceerde, niet zo zeer tikkend of ratelend geluid maar gewoon over het algemeen wat harder geluid.. Je hoorde duidelijk dat hij bezig was! Was eerder niet zo..

Specificaties weet ik niet precies.. Heb een HP Compaq 8510w, 3 jaar geleden gekocht op Universiteit Twente!

Nu vandaag, ik kreeg een 'system disk error' , precies weet ik niet meer hoe het eruit zag.. Maar een zwart scherm en laptop ging niet meer aan! Na even uit te hebben gezet deed die het weer, gelukkig... Gelijk even back-up van alles gemaakt, je weet maar nooit..

Nu even HD Tune aangeschaft, en dit geeft hij aan: Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/471/hdtunew.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Is het nu zo dringend dat ik gelijk even nieuwe moet bestellen of kan dit geen kwaad en heeft het geen haast..
Dat is mijn vraag eigenlijk..

Heb al gevonden dat een 250 GB, zelfde HD als nu, zo'n ongeveer 70 euro gaat kosten.. Jammer geld als hij het nog blijft doen! (Optimisme!! :p )

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 20:17
http://tweakers.net/price...pvdWx1lt0Q8twd61_6b5BKeUD

Goedkoopste 250GB schijf is 30 euro exclusief verzendkosten?

• ikzagjewel
Oke thanks, en die zal ook in mijn laptop passen?

Ik heb zeg maar bij replace direct gekeken, en daar mijn laptop gegevens ingevoerd
http://www.replacedirect....FW9ItAodVh2pPw&s_kwcid=TC|16076|8510w||S|b|5620073859

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 20:17
ikzagjewel schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:22:
[...]

Oke thanks, en die zal ook in mijn laptop passen?

Ik heb zeg maar bij replace direct gekeken, en daar mijn laptop gegevens ingevoerd
http://www.replacedirect....FW9ItAodVh2pPw&s_kwcid=TC|16076|8510w||S|b|5620073859
Zolang de harde schijf 2,5'' is, ja.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:26
Replacedirect is nogal duur, maar kan wel handig zijn voor systeemspecifieke onderdelen. Een harde schijf en geheugen maken daar geen deel van uit en kun je, mits je de juiste neemt, onderling gewoon uitwisselen.

Zelf zou ik gewoon kijken naar een nieuwe harde schijf. Mocht je nog garantie hebben, zou ik het de universiteit laten oplossen. Wil je tevens ook een snelheidsboost voor je laptop, dan kun je kijken naar een SSD of hybriede harde schijf.

• ikzagjewel
Nee niet perse nodig, heb helaas geen garantie meer! Die was 3 jaar, net 2 maand verlopen!

Ik denk dat het toch nodig is om zsm te vervangen, dit kwam uit de test van Seagate:
Now is a good time to make sure you have a current backup of your important data.

Unfortunately, your Seagate product has failed an important diagnostic test, possibly caused by problem sectors which are difficult to read. Seagate recommends that you run SeaTools for DOS, which has the ability to repair most problem sectors. SeaTools for DOS may be able to save you from the inconvenience and down time of exchanging the drive. For more information on this subject see our online FAQ:

Niet heel positief, ik weet toevallig dat mijn HD nu dus van Seagate was, 200GB, 7400 RPM!

Meer details niet kunnen vinden, ik wil gewoon een vergelijkbare harde schijf.. De grootte vind ik prima, gebruik toch een externe HD als extra opslag, en snelheid wil ik niet achteruit gaan..

Iemand leuke suggestie? Niet al te duur, dus ga maar uit van 70 max zoals replacedirect had, als student heb je niet al te veel geld hé :9

Verwijderd

Kun je de rest van de SMART data ook laten zien?

• ikzagjewel
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:07:
Kun je de rest van de SMART data ook laten zien?
Denk dat je dit bedoelde, het iets naar onder scrollen van kopje HEALTH van HD Tune?
Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/1577/06oktober20112312.png

Uploaded with ImageShack.us

Bij Seagate zegt hij dat SMART check OK is.

• Mr_Mellow
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05-2025

Mr_Mellow

Keep it simple

ikzagjewel schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:17:

Is het nu zo dringend dat ik gelijk even nieuwe moet bestellen of kan dit geen kwaad en heeft het geen haast..
Dat is mijn vraag eigenlijk..
Als ik disk errors / vastlopers en een lawaai producerende schijf zou krijgen... had ik morgen al een nieuwe schijf erin zitten.

Een WD Scorpio Black WD2500BEKT heb je al voor 4 tientjes 5 tientjes.

Zorg in ieder geval dat je alles wat je niet kwijt wilt op je externe schijf hebt staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_Mellow op 06-10-2011 23:30 . Reden: miscalculatie... ]

Verwijderd

Je enige probleem is de 32 bad sectors, wat voor leesfouten zorgt. In de SMART data zie je dat bij 'Current Pending Sector'. Die kun je repareren door de hardeschijf te formatteren (lange format) uit te voeren, of met speciale software genaamd Spinrite (niet gratis).

HDTune geeft een SMART failure aan bij Command Timeout. Dat is niet zo boeiend, omdat het vooral in het verleden was dat de threshold is bereikt. Je probleem is dus gewoon dat je wat bad sectors hebt, niet dat je schijf persé op sterven ligt.

• ikzagjewel
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:31:
Je probleem is dus gewoon dat je wat bad sectors hebt, niet dat je schijf persé op sterven ligt.
Hmm oke, maar waarom stond laptop toen ik terugkwam ineens met een zwart scherm met de woorden 'system disk error'?

Ik neem liever het zekere voor het onzekere, helemaal omdat HD laatste tijd ook meer lawaai begint te produceren.. En een full format is 5 september nog voor het laatste gedaan!

En 2 dagen zonder laptop is voor mij eigenlijk al teveel ivm studie, en als het toch maar 4 a 5 tientjes is heb ik het er denk ik wel graag voor over!

WD Scorpio Black WD2500BEKT: is dus vergelijkbaar met die ik heb?!

Verwijderd

Bad sectors betekent dat Windows bepaalde sectoren niet meer kan lezen; dat gaat natuurlijk voor problemen zorgen. Current Pending Sector is de meest vervelende SMART error die je kunt krijgen en komt vaak voor. Helaas wordt SMART bijna altijd verkeerd geïnterpreteerd, door consumenten en door zogenaamde analyseprogramma's die de data niet goed interpreteren in voor de normale mens duidelijke adviezen.

Geen risico nemen is prima, maar koop dan gelijk een moderne schijf op basis van 500GB platters, zoals de Samsung M8:
pricewatch: Samsung Spinpoint M8 1000GB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm

Wel iets duurder natuurlijk. Maar zou ik zelf een betere investering vinden, zeker als je de extra ruimte goed kunt gebruiken en de hogere prestaties ook welkom zijn. Als je wel prestaties wilt maar met weinig ruimte genoeg hebt kun je ook een SSD overwegen zoals Crucial M4 of Intel 320.

• ikzagjewel
Oke thanks for the info!

Hmm opzich is grote niet heel belangrijk, meeste dingen zet ik op mijn externe HD, ook 1 TB. Alleen bestanden die ik vaak gebruik en wijzig staan op laptop opgeslagen. Al hoewel het wel iets meer zou mogen zijn dan 200 GB!

Even misschien stomme vraag tussendoor, die is 5400 RPM en die van mij nu 7200 RPM?

Ik geloof best dat die jij net aanbeveelt goed is, maar was even benieuwd :P

Welke zou je aanbevelen dan die zelfde specs of beter als mij nu heeft, en met ruimte van 200-500 GB?

Verwijderd

Weet je zeker dat dat een 9.5mm schijf is?

Edit: o wacht. Je hebt een nieuwe avatar. Ik dacht dat je een of andere user zonder reputatie was die dat zei :')

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 23:47 ]

• ikzagjewel
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:46:
[...]

Edit: o wacht. Je hebt een nieuwe avatar. Ik dacht dat je een of andere user zonder reputatie was die dat zei :')
Weight & dimensions: 107 g, 100 mm, 9.5 mm, 69.75 mm.

Bron: Salland.eu

Kijk dingen opzoeken kan ik wel, dingen uitzoeken niet :P vandaar dat ik even jullie kennis raadpleeg

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:46:
[...]

De M8 is de nieuwste notebookschijf met 500GB platters, en is dus in feite de opvolger van de MT2 die over 3 platters van 320GB/333GB beschikt. Dat maakt ook dat hij 9,5mm kan zijn en dus in vrijwel elke laptop past.
Haha ja, eerst vragen ze me of ik eindelijk die doodskop eens weg kan doen, even later krijg ik weer PMs dat ze mijn doodskop missen. :+

Maar hij komt wel weer terug hoor. >:)
Even misschien stomme vraag tussendoor, die is 5400 RPM en die van mij nu 7200 RPM?
7200rpm is een beetje op zijn retour. 5400rpm schijven zijn de laatste jaren veel populairder. Denk ook aan de 10.000rpm schijven die in feite afgeschreven zijn. Het verschil tussen moderne 5400rpm met hoge datadichtheid en de nieuwste 10.000rpm schijven is zo laag dat de extra prijs, energieverbruik en lagere capaciteit het gewoon niet waard is.

Het is ook zoiets als snelheid in een auto; hoe harder je gaat des te hoger de luchtweerstand. Dus 5400rpm is opzich wel een mooie balans.

Veel mensen kijken naar rpm, cachegeheugen (xMB), interface (SATA/600) en andere zaken die eigenlijk niet zo heel boeiend zijn. Wat wel boeiend is, is de datadichtheid. Dat is een specificatie die de fabrikanten niet zo heel graag prijsgeven, omdat je daarmee eigenlijk in één klap kunt zien tot welke generatie de schijf toebehoort. Zo worden er nog veel schijven van 7200rpm verkocht die in feite een verouderde generatie zijn en soms zelfs langzamer dan 5400rpm schijven van de nieuwste generatie.

Leuk voorbeeld is bij desktopschijven de WD Black met 500GB platters die op 7200rpm draait, en de Samsung F4EG op 5400rpm met 666GB platters zelfs nog iets sneller is, terwijl veel consumenten die snelheid willen eerder afgaan op de Black en 'al die groene hippie schijven' maar niets vinden. Die hele analyse is dus eigenlijk fout. Denk aan een processor. Je kunt een oudere processor op 65nm overclocken zodat hij sneller draait maar vreselijk veel warmte genereert, of je kunt een nieuwere 32nm processor kopen die standaard al die snelheid haalt met veel minder energieverbruik. Die laatste zijn de nieuwste generatie chips en de 65nm chips zijn gewoon verouderd.

Om niet te veel af te dwalen: 5400rpm heeft dus zo zijn voordelen en datadichtheid is het meest belangrijk. Die datadichtheid wordt vaak uitgedrukt in de plattergrootte. De Samsung M8 heeft twee platters van 500GB wat het de notebookschijf met de hoogste datadichtheid maakt. De 250GB schijf hierboven heeft waarschijnlijk één platter van 250GB wat zorgt voor een flink lagere snelheid. Nu heeft de 250GB wel 7200rpm en de Samsung M8 draait op 5400rpm, maar toch die je dat datadichtheid het wint ondanks de lagere rotatiesnelheid:

Samsung M8 2x500GB platters @ 5400rpm
Afbeeldingslocatie: http://img840.imageshack.us/img840/4163/hddssdhdtune.jpg

WD2500BEKT - 1x250GB platter @ 7200rpm
Afbeeldingslocatie: http://www.thaithinkpad.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=1724.0;attach=2039;image

Overigens maakt de hoeveelheid platters niet uit, alleen de plattergrootte. Er zouden theoretisch ook notebookschijven met 1x500GB platter kunnen zijn, maar je mag aannemen dat alleen de nieuwste schijven hierover beschikken en vrijwel alle 500GB notebookschijven in feite 2x250GB platter schijven zijn. Wel kun je kijken naar 320GB of 640GB notebookschijven die hebben 320GB platters en dat is dus één stap lager dan de 500GB platters van Samsung M8.

Persoonlijk zou ik voor de Samsung M8 gaan, zoveel geld spaar je niet uit door een oudere/kleinere schijf te kiezen.

• ikzagjewel
Oke vrij duidelijk verhaal, zelfs voor een leek!

Al hoewel ik niet alle details snap snap ik de vergelijking en argumentatie wel ;) Thanks voor de info, alweer, en ik zal gaan overwegen om die schijf te gaan halen!

En die schijf is dus zelfde grootte als die ik nu heb? Ik heb al een instructiefilmpje gevonden over hoe mijn HD te vervangen.

http://h20000.www2.hp.com...369263&objectID=c01276384

Dat moet nog wel te doen zijn! En alle windows cd's heb ik ook achter de hand, dus kwestie van vervangen op de manier zoals hierboven beschreven, booten vanaf CD en installeren maar?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:41
Eerst ff in de BIOS zetten (vanaf je oude schijf) dat ie moet booten vanaf CD, laptop uit, oude HDD eruit, nieuwe HDD erin, CD erin en booten maar. Als het goed is zie je dan vanzelf wat er moet gebeuren.

Evt. eerst nog ff data overzetten, maar dat kan ook later. ;)

• ikzagjewel
Nu was ik dus even aan het kijken waar ik de HD zal gaan halen, de Samsung die hierboven is vermeld. Maar nu kwam ik deze tekst tegen:
! Dit maakt het mogelijk om deze harde schijf in bijna elke notebook te plaatsen. Werking moet wel worden ondersteund door de BIOS van de betreffende notebook.

Kan mijn laptop dat aan?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:41
Lijkt me wel, het is meer de vraag of hij in te stellen is op AHCI mode, in plaats van IDE of native modus. Mij lijkt dat als je laptop een SATA aansluiting heeft, het gewoon moet kunnen. Eventueel zou je op internet nog na kunnen zoeken of andere mensen problemen hebben ondervonden met een SSD en met de door jou genoemde laptop. :)

Edit:
Oh wacht... ik denk hele tijd dat het om een SSD gaat :X. Het ging om een gewone HDD toch? Als je eigen oude HDD een SATA aansluiting heeft, dan moet het lukken lijkt me. Een dergelijke nieuwe HDD kan bijvoorbeeld SATA-600 zijn, maar is altijd backwards compatibel met SATA-150/SATA-300, net welke je in je laptop hebt zitten. Mij lijkt dat in jouw laptop wel een SATA aansluiting hebt zitten, check zelf ff. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Aardwolf op 07-10-2011 13:42 ]

• ikzagjewel
Dit kan ik uit mijn specs halen:
200-GB 7200 rpm SMART SATA

Het gaat inderdaad om een hdd ja.. Maar waarom vermelden alle verkopers het er dan zo specifiek bij?!

Verwijderd

Omdat de meeste 1TB schijven 12.5mm hoog zijn. En er zijn maar een handjevol notebooks waar die inpassen. Het is bijna altijd 9.5mm (en soms 7.5)

• ikzagjewel
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:21:
Omdat de meeste 1TB schijven 12.5mm hoog zijn. En er zijn maar een handjevol notebooks waar die inpassen. Het is bijna altijd 9.5mm (en soms 7.5)
Ja oke, maar er was al gezegd dat deze schijf dus gewoon 9.5 mm was..

De vraag was nu waarom verkopers er specifiek bij zetten "Werking moet wel ondersteund worden door de BIOS van de computer"

http://www.computerland.n..._5400rpm_8mb/details.aspx

Zodoende vroeg ik mij af of het dus voor kan komen dat ik die hdd haal en deze niet functioneert in mijn laptop, dat zou jammer zijn.

Verwijderd

Dat gaat waarschijnlijk over de 48-bit LBA ondersteuning van je BIOS. Als deze maar 28-bit LBA heeft, kan hij maar tot 128GiB zien, zoals de originele Windows XP ook maar kon. In dat geval kun je niet zomaar van een 1TB partitie booten, je boot partitie mag dan maximaal 128GiB zijn zodat je BIOS overal bij kan waar het bij moet kunnen om te kunnen booten. Zodra je in windows bent neemt Windows het over die dan wel gewoon de volledige capaciteit kan aanspreken.

Storage is gewoon gestandaardiseerd middels de ATA specificatie, je BIOS hoeft een schijf dus niet specifiek te ondersteunen ofzo. Ik heb dus geen aanleiding om te denken dat je problemen gaat krijgen met deze of andere moderne schijven.

• ikzagjewel
Hmm oke..

En hoe kom je daar achter komen? Gewoon simpelweg proberen of kan men achter de specificaties komen..

Ik vind persoonlijk partities niet zo heel fijn werken namelijk, het liefst heb ik gewoon alles op m'n boot schijf hebben en de rest zet ik dan wel op m'n externe hdd...

Anders neem ik persoonlijk liever een wat kleinere schijf zodat ik daar geen 'problemen' mee krijg!

Verwijderd

Zonde om de faalhaas uit te hangen en omdat je mogelijk een oud BIOS van het 2000-tijdperk zou hebben een schijf van 120GB of kleiner te kopen. Je had eerst ook een 200GB schijf daar had je ook geen problemen mee toch?

Je moet accepteren dat bij computertechniek er altijd iets kan zijn waardoor het niet werkt ondanks dat dat theoretisch wel zou moeten. Je kunt je goed laten informeren maar er blijft een miniem risico. Om dan maar niets nieuws meer te kopen is echt onzin IMO. Alles in het leven bevat een klein risico. Dan zou je ook niet meer op straat moeten lopen omdat er altijd wat kan gebeuren.

Ik begrijp wel dat je geen gezeik wilt, maar je laat je wel heel erg leiden door zo'n 'waarschuwing' wat vooral voor oudere systemen geldt.

• ikzagjewel
Ja er zit nu een 200GB schijf in, hij houdt het ook nog steeds vol al hoewel hij steeds vaker faalt 8)7 Blauwe scherm en system disk error daarna :9

Oke ja je hebt daar wel een goed punt.. Maar dan moet dit dus voor mijn laptop geen probleem moeten zijn!

Ik ga hem dan toch maar aanschaffen! :)

[ Voor 9% gewijzigd door ikzagjewel op 07-10-2011 19:45 ]

Verwijderd

Ik kan niets 100% uitsluiten, maar als je nu prima met een 200GB schijf werkt lijkt me dat je BIOS gewoon 48-bit LBA ondersteuning heeft, zoals alle PCs vanaf een jaar rond 2000. Dus lijkt me dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn.

Enige waar ik wel eens over hoor zijn goedkope externe behuizingen die ergens gelimiteerd zijn qua capaciteit. Maar ook dat zijn vage reports. Het hoort gewoon te werken dus.

• ikzagjewel
Oke nja, moet vast wel goedkomen.

Mijn BIOS stamt uit 2008, ik ga eens even uitzoeken waar te halen en zal even laten weten of het is gelukt met pijn en moeite, of met het grootste genot, of dat ik hem gelijk heb weggegooid :P

• ikzagjewel
Heb hem in het systeem zitten en alles draait prima! Geen problemen ondervonden en lekkere opslagruimte nu ;) In vergelijking met vorige hdd vele malen stiller! Ook toen mijn vorige hdd nog in goede staat was maakte die meer lawaai..

Prima aankoop, bedankt voor alle info!
Pagina: 1