HDD PCB doorgebrand - nieuwe bestellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler_King
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-08 18:30
Hallo,

ik heb 2 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI.. bij eentje kreeg ik vandaag kortsluiting bij het extern aansluiten.. hierdoor is de SATA power connector doorgebrand en de PCB permanent beschadigd geraakt.

Omdat dit mijn systeem drive was heb ik de PCB van de andere schijf gepakt en deze erop gezet. Hij boot nu weer gewoon windows en alle data lijkt intact. De lettertjes op de chips van beide pcb's zijn wel niet hetzelfde, maar ik hoop dat dit verder geen gevolgen zal hebben (mocht iemand hier andere ideeën over hebben dan hoor ik dit graag).

Weet iemand misschien wat ik nu het beste kan doen? Kan ik het beste eerst met de shop contact opnemen waar ik hem gekocht heb (voor evt. RMA), of kan ik beter meteen via Samsung doen en kijken of ik een vervangende pcb kan krijgen? Omdat het is doorgebrand krijg ik mogelijk problemen met de garantie? En weet iemand of zo'n pcb doorgaans goedkoop te vervangen is?

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Je krijgt geen garantie als door eigen toedoen je je harde schijf om zeep geholpen hebt. Tenzij je extra garantie afgesloten hebt, dat eigen fouten covered.

Bovendien is het eerste wat ik zou doen een nieuwe schijf halen, de oude data op de nieuwe schijf zetten en tot die tijd de schijf niet meer gebruiken. Bovendien daarna ook niet meer gebruiken voor cruciale data.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een dergelijke hardeschijf wordt practice nooit gerepareerd en aan jou retour gezonden. Wanneer je de hardeschijf nog voor RMA kunt opsturen, dan zal je gewoon een vervangende retour krijgen. Het is heel goed mogelijk dat dit een refurbished hardeschijf zal zijn, maar zeker niet je eigen.

Bij een PCB swap moet je altijd opletten dat de hardeschijfen uit dezelfde produktie serie (of zo dicht mogelijk bij elkaar) komen en dezelfde firmware bevatten.

Maar het is de vraag of je wel garantie kunt claimen, want als de kortsluiting door toedoen van jouw zelf is ontstaan dan heb je geen recht op garantie. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

_Dune_ schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:01:
Een dergelijke hardeschijf wordt practice nooit gerepareerd en aan jou retour gezonden. Wanneer je de hardeschijf nog voor RMA kunt opsturen, dan zal je gewoon een vervangende retour krijgen. Het is heel goed mogelijk dat dit een refurbished hardeschijf zal zijn, maar zeker niet je eigen.

Bij een PCB swap moet je altijd opletten dat de hardeschijfen uit dezelfde produktie serie (of zo dicht mogelijk bij elkaar) komen en dezelfde firmware bevatten.

Maar het is de vraag of je wel garantie kunt claimen, want als de kortsluiting door toedoen van jouw zelf is ontstaan dan heb je geen recht op garantie. :)
Ik ben het niet helemaal eens met je. Wij hadden eens in 2 weken dat er 13 24/7 server hardeschijven uitklapten en die kregen we mooi 2 dagen later opnieuw binnen van Seagate. Dat was dan ook wel nog binnen een jaar na koop van de hardeschijven.

Ik weet dan niet echt hoe het zit met consumenten, waarschijnlijk worden die wat sneller onder de voeten gelopen.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
jopitan schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:08:
[...]

Ik ben het niet helemaal eens met je. Wij hadden eens in 2 weken dat er 13 24/7 server hardeschijven uitklapten en die kregen we mooi 2 dagen later opnieuw binnen van Seagate. Dat was dan ook wel nog binnen een jaar na koop van de hardeschijven.

Ik weet dan niet echt hoe het zit met consumenten, waarschijnlijk worden die wat sneller onder de voeten gelopen.
Het verschil in tijd is het verschil in SLA, en o.a. daarom betaal je voor serverschijven ook meer. BIj een defecte schijf in IBM hardware krijg ik ook in no-time een nieuwe schijf, maar de data op de oude is dan toch echt weg (lees: sturen ze me niet gerepareerd retour).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan

jopitan

It's just a fact

Aragnut schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:11:
[...]

Het verschil in tijd is het verschil in SLA, en o.a. daarom betaal je voor serverschijven ook meer. BIj een defecte schijf in IBM hardware krijg ik ook in no-time een nieuwe schijf, maar de data op de oude is dan toch echt weg (lees: sturen ze me niet gerepareerd retour).
Ik hoefde ze niet eens op te sturen, even belletje doen (krijg je ineens een engelse aan de lijn) en je geeft de schijf nummers op en het was eigenlijk zo geregeld.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
jopitan schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:25:
[...]

Ik hoefde ze niet eens op te sturen, even belletje doen (krijg je ineens een engelse aan de lijn) en je geeft de schijf nummers op en het was eigenlijk zo geregeld.
Hoe precies komen die schijven dan naar en van het reparatie centrum? Bij IBM moet ik ook eerst een call inleggen met de melding dat de schijf defect is. Hierna ontvang ik een vervanger, en sturen wij de originele weer terug met de retour shipment bon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan

jopitan

It's just a fact

Aragnut schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:45:
[...]

Hoe precies komen die schijven dan naar en van het reparatie centrum? Bij IBM moet ik ook eerst een call inleggen met de melding dat de schijf defect is. Hierna ontvang ik een vervanger, en sturen wij de originele weer terug met de retour shipment bon.
Toen ik belde zei ik dat de schijven wel erg snel kapot waren en dat als er geen oplossing was dat we dan naar een ander merk over zouden stappen en de verkoper gaf ons wel gelijk en zou de nieuwe schijven direct opsturen. We kopen aardig wat schijven bij die lui altijd in, dus dat wouden ze zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
jopitan schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:57:
[...]

Toen ik belde zei ik dat de schijven wel erg snel kapot waren en dat als er geen oplossing was dat we dan naar een ander merk over zouden stappen en de verkoper gaf ons wel gelijk en zou de nieuwe schijven direct opsturen. We kopen aardig wat schijven bij die lui altijd in, dus dat wouden ze zo houden.
Als je inderdaad veel schijven afneemt, en deze als een losse unit hebt staan, dan kan vaak veel geregeld worden. Voor de TS is het helaas een andere situatie. Volgens mij is het los aanschaffen van een PCB (voor zover dat uberhaupt kan) duurder dan een nieuwe schijf. Verder ben ik het eens met M2M en _DUNE_ dat het niet echt netjes is om op de schijf garantie te claimen, aangezien het apparaat niet door een fabricage fout defect is geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:48

Rmg

jopitan schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:08:
[...]

die heb je vast niet gesloopt door zelf kortsluiting te maken bij het extern aansluiten :X :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan

jopitan

It's just a fact

Rmg schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:59:
[...]

die heb je vast niet gesloopt door zelf kortsluiting te maken bij het extern aansluiten :X :?
Nope bleek uit eindelijk iets tussen het moederbord en de raid controller te zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler_King
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-08 18:30
Heb inmiddels een nieuwe HDD ontvangen. Ze deden dus niet moeilijk met de garantie _/-\o_ Er mag dus een slotje op.
Pagina: 1