Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 19:10
Beste tweakers,

In het samenstellen van een nieuwe te bouwen pc loop ik tegen het in de topic title genoemde vraagstuk aan.

Allereerst wat gegevens:
Moederbord van toepassing is een Asus P8Z68V-PRO: http://tweakers.net/price...p8z68-v-pro.html#tab:info
SSD is een Crucial m4 van 128GB: http://tweakers.net/price...4ssd2-128gb.html#tab:info
Ik wil mogelijk hieraan 2 oude harde schijven hangen voor opslag, omdat ze qua capaciteit nog ruim voldoende voor mij zijn. Dit zijn 2 Seagate Barracuda schijven van 160 GB: http://tweakers.net/price...ta-8mb-ncq).html#tab:info

Mijn bedoeling is om de SSD op te splitsen in een OS-partitie en in een cache voor Intel's SRT-technologie, om één van de oude harde schijven hiervan te laten profiteren. Mijn vraag aan jullie is of dit in de praktijk met zo'n oude schijf werkt, of dat ik dan tegen problemen aanloop, of dat het zelfs niet rendabel is. Ik begrijp dat een nieuwe SATA III-schijf van 1TB nog geen 50 euro is, maar als het qua prestatie niets uitmaakt i.v.m. SRT doe ik liever aan hergebruik.

Is dit laatste het geval of niet? Ik durf het niet te zeggen, hopelijk kunnen jullie uitsluitsel bieden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het zonde van de ruimte op je SSD.

Daarnaast is een nieuwe disk vele male sneller en ook een stuk zuiniger. Die 160GB disken zullen qua snelheid in het niet vallen tov een nieuwe 1 of 2TB disk.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 13:33
Voor zover ik begrepen heb uit reviews heeft deze technologie in de praktijk niet echt veel voordeel.
Ik zou de configuratie gewoon simpel houden en de SSD volledig gebruiken als als OS/app disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zult een gigantische boost in snelheid gaan zien, maar een schijf die echt traag is zal natuurlijk nooit heel snel worden. Het voordeel van SRT is dat je je accesstimes wat terug weet te dringen door eea in een cache te gooien.
Ik heb het zelf met een oud diskje getest op een Gigabyte Z68 bordje, en daar zag ik behoorlijk wat prestatie verbeteringen: productreview: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 review door TERW_DAN

Echter, met zo'n oude disk zal het traag blijven. SRT is een leuk iets, maar verwacht niet dat je antieke schijf nog echt fatsoenlijk mee gaat komen. De daadwerkelijke transfersnelheden blijven natuurlijk laag, omdat je schijf simpelweg niet sneller is. Zeker omdat het maar 160GB is zou ik de moeite niet nemen dit ding erbij te hangen, gebruik die ruimte op je SSD dan liever als extra opslag. Leuk dat je wilt hergebruiken, maar dit is een beetje verkeerde zuinigheid.

Maar mocht je het toch willen doen, waarom zet je dan niet die 2 disks in RAID? Dan heb je nog een beetje een leuke doorvoersnelheid, en je hebt toch al 2 van die disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou het simpel houden.
1 supersnelle SSD voor OS en programmas en 2 kleine supertrage HD's in raid is vrij simpel, maar of het prettig werkt betwijfel ik. Aan snelheid wen je snel. Als een programma dan plots de trage HD aanspreekt, lijkt je computer te hangen, zo veel langer lijkt het plots te duren.

Ik zou voor de snellere, rustigere, en energie zuinigste oplossing gaan: 1 SSD voor OS en programmas + 1 nieuwe harde schijf. Dat kost je maar 40 euro, en je hebt meteen 1 TB, wie weet komt dat nog eens van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
Dank allen voor de reacties tot nu toe.

Even een paar puntjes ter verduidelijking:
  • Programma's die ik veel gebruik wil ik inderdaad gewoon op de SSD installeren. Zowiezo BF3 :)
  • Op de tweede harde schijf wil ik slechts oude software installeren (ik ben nogal een oldskool gamer) die toch al praktisch onmiddelijk opstart. Daarnaast natuurlijk mijn documentjes, afbeeldingen, filmpjes en media van 'andere' aard ;)
  • RAID klinkt als een goed idee, maar ik heb wel de volgende kanttekening. Ik wilde namelijk de XP-installatie op één van mijn 160GB-schijven handhaven in mijn nieuwe systeem, op de oude schijf. De andere 160GB-schijf, die nu al mijn D-schijf vormt wil ik vervolgens versnellen m.b.v. SRT. De reden hiervoor is dat een aantal spellen die ik op mijn XP-schijf heb staan niet makkelijk over te zetten zijn. Rollercoaster Tycoon kan bijvoorbeeld bij een verse installatie niet je voortgang inladen van oude savegames, omdat de scenario's gelocked zijn.
  • Energiezuinigheid is een belangrijk punt, met name niet boven de capaciteit van de voeding uit te komen die ik hier nog heb liggen. Ik heb even de specificaties nagezocht en de oude harde hebben tijdens load maximaal 12,5W per stuk nodig. Dat betekent dus 25W in totaal. Hoe verhoudt dit zich tot een moderne schijf?
Uit jullie reacties begrijp ik dat mijn idee praktisch haalbaar is, maar niet de voorkeur geniet, zowel qua snelheid als qua energiezuinigheid. Dit is iets waar ik op de korte termijn niet veel last van verwacht te hebben, en tegelijkertijd wil ik nog een klein tijdje mijn voortgang in mijn oude spellen kunnen handhaven, dus ik neig alsnog naar een opstelling met SSD voor OS+Apps, 1 HD voor Data/SRT en 1 HD voor oude meuk.

Ik wacht natuurlijk nog even jullie reacties af. Wellicht vind ik nog een oplossing voor het overzetten van mijn oude meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

Je oude XP installatie handhaven EN de SSD gebruiken voor het versnellen van je andere harddisk gaat sowieso niet lukken omdat je controller in de RAID stand moet staan voor de 'SSD versnelling' en dan start je windows XP niet meer op.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sowieso vraag ik me af of je XP nog kan gaan booten, als je de overstap maakt naar een ander platform. Grote kans dat die over de zeik gaat door andere drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ShortsNL schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 12:06:
• Energiezuinigheid is een belangrijk punt, met name niet boven de capaciteit van de voeding uit te komen die ik hier nog heb liggen. Ik heb even de specificaties nagezocht en de oude harde hebben tijdens load maximaal 12,5W per stuk nodig. Dat betekent dus 25W in totaal. Hoe verhoudt dit zich tot een moderne schijf?
Een vergelijkbare 2TB disk verbruikt max 6W onder load, tel uit je winst :)

En verder met Terw_Dan en de poster daar boven. Om RST te gebruiken moet je controller in een RAID configuratie staan anders werkt het niet.

Zoals ik al eerder zei, gewoon die schijven eruit en iets anders plaatsen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
Beste allen, dank wederom.

Ik ga vanavond eens proberen om RCT te installeren op een laptop met W7. Op internet heb ik een een mogelijke oplossing gevonden om de voortgang over te zetten. Als het werkt hoef ik XP niet te handhaven op mijn nieuwe systeem.

Als dit lukt, is het grootste probleem voorlopig van de baan. Bij de bouw zal ik waarschijnlijk dan eerst de SRT achterwege laten en mijn twee oude schijven in RAID zetten. Mijn ICT-collega stelt dat 6,5W (12,5-6) per week hoogstens 18 cent per week scheelt, dus 10 euro per jaar. 2 oude schijven tegenover 1 nieuwe zouden dus 30 euro schelen, wat zou betekenen dat het na een jaar rendabeler wordt om een hedendaagse schijf in te bouwen. Als ik echter in de problemen kom met mijn voeding, en dus om dit te draaien een grotere zou moeten aanschaffen, zal ik alsnog direct voor een nieuwe schijf gaan.

Stroomverbruik/capaciteit van de voeding is echter iets waar ik later (en op een andere plek) op zal terugkomen. Mijn topicvraag is niet langer van toepassing omdat ik dus zowiezo niet meer SRT zal combineren met een oude schijf, maar met een nieuwe schijf, of ik laat het achterwege. Desalniettemin zijn verdere adviezen/opmerkingen natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Ik weet niet of je nog steeds van plan bent om SSD partitie + SRT te draaien...
Maar dit is een HELL soms om voor elkaar te krijgen...

Basic guidelines:

Eerst windows installeren op een HDD, vanuit die windows installatie, de drivers installeren om de SRT functie aan te zetten, dus dat een deel van je SSD wordt gereserveerd.
Dan alles rebooten, windows gaan installeren op het resterende deel van je SSD.
Daarna weer de SRT functie koppelen aan een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
Swordlord schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:12:
Ik weet niet of je nog steeds van plan bent om SSD partitie + SRT te draaien...
Maar dit is een HELL soms om voor elkaar te krijgen...

Basic guidelines:

Eerst windows installeren op een HDD, vanuit die windows installatie, de drivers installeren om de SRT functie aan te zetten, dus dat een deel van je SSD wordt gereserveerd.
Dan alles rebooten, windows gaan installeren op het resterende deel van je SSD.
Daarna weer de SRT functie koppelen aan een HDD.
Ik was het inderdaad niet direct meer van plan. Wat je zegt had ik me inderdaad al over ingelezen, maar toch natuurlijk bedankt :) . Ik dacht dat probleem op te kunnen vangen door simpelweg de configuratie van de SSD op een andere (mijn oude) pc te doen, alvorens ik hem in een nieuwe PC zet waar ik nog een OS op moet installeren.

Een korte edit: Het is me gelukt om op een 64 bits W7 laptop RCT te installeren en mijn oude saves in te laden :D Dat betekent dat handhaving van XP compleet overbodig is geworden. Hoogstens doe ik het nog m.b.v een image in een Virtual Machine-omgeving (kreeg van een collega die tip).

[ Voor 13% gewijzigd door ShortsNL op 10-10-2011 23:26 ]

Pagina: 1