[(K)Ubuntu] 11.04 Kernel Panic bij Install

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik had mijn testnotebook leeggegooid om eens Debian te proberen, maar toen dat na vele pogingen bleef mislukken besloot ik maar terug te gaan naar Ubuntu.

Wat gebeurt mij nu: Ik blijf constant Kernel Panics krijgen bij het installeren! Dit gebeurt mij met Ubuntu, Kubuntu, versies 11.04, 32 en 64 bit. Als ik 10.04 installeer gaat het wel goed, maar die ondersteunt o.a. de wireless kaart in deze relatief nieuwe laptop helaas niet.

De melding gaat erg snel en geeft een hele zwik tekst maar ik kan onder andere ontwaren dat hij 'Kernel Panic - Not Syncing: Fatal Exception in Interrupt
' geeft (caps/scroll lock blinken ook), maar dat krijg ik nu niet meer gereproduceerd - na de installatie van 10.04 slaat hij gewoon vast zonder tekstmode als ik 11.04 erop wil zetten. Eerder gaf hij ook de melding 'returning to text', ergens in de brij.

De kernel panic doet zich voor tijdens het proces waarin hij de bestanden naar de vaste schijf aan het kopieren is, terwijl jij de kans krijgt je tijdzone, gebruikersnaam etc te kiezen.

Wat heb ik allemaal geprobeerd:

- met/zonder wireless verbinding actief installeren (omdat enkele google hits linken naar problemen tussen 11.04 en bepaalde N-wireless verbindingen)
- met of zonder de optie 'download updates while installing'
- met of zonder de optie 'install 3rd party software'
- harde schijf gewisseld voor een ander exemplaar
- enkele passes met memtest gedraait (allemaal 100%, geen fouten gevonden)
- meerdere installatie-iso's geprobeerd (cd, dvd, Kubuntu, Ubuntu)
- bios HD-optie op 'compatible' en 'ahci' geprobeerd
- 10.04 installeren en 11.04 te 'upgraden' via een 11.04 installatiemedium (maar ook die slaat vast)

Ik heb ooit wel 11.04 op deze notebook gehad, en ik heb geen reden om aan te nemen dat hij stuk is, hij heeft altijd voorbeeldig dienst gedaan (9 maanden oud) en geheugentests geven dus ook geen defecten aan. Ook de Debian install werkte nadat ik het probleem met het mounten van de cdromspeler had omzeild.

Naar mijn ervaring krijg je een Linux kernel panic echt niet zomaar, wat kan ik nog meer proberen? Google is iets minder behulpzaam, kernel panics met deze versie zijn blijkbaar erg vaak geconstateerd met heel uiteenlopende redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Aangezien je de spec's van je laptop niet vermeld hebt, wordt het lastig een diagnose te stellen.

Ik kan je de volgende tips geven:
Noteer je laptop gegevens en check of er in de readme/release notes/addennum van de Ubuntu-distro een vermelding wordt gemaakt m.b.t. problemen met jouw type laptop, of met onderdelen ervan.

Probeer eens een andere recente distributie om te kijken of ie daar ook mee crashed...

Misschien kom je dan wat verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Kosh66 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:21:
Aangezien je de spec's van je laptop niet vermeld hebt, wordt het lastig een diagnose te stellen.

Ik kan je de volgende tips geven:
Noteer je laptop gegevens en check of er in de readme/release notes/addennum van de Ubuntu-distro een vermelding wordt gemaakt m.b.t. problemen met jouw type laptop, of met onderdelen ervan.

Probeer eens een andere recente distributie om te kijken of ie daar ook mee crashed...

Misschien kom je dan wat verder...
Excuus, de laptop is een Toshiba C660-108 met daarin een Core i3, 2.4Ghz, 2gb geheugen (2x1, 10600 en 8500 DDR3), een 320gb 5400rpm schijf (en de vervangende schijf een 500gb uitvoering) en gewoon de Intel onboard graphics van de i3. De wireless netwerkcontroller is de 8188CE van Realtek.

Ik zal voor de test eens een compleet andere distro pakken idd, heeft SUSE zin?

- edit -

Nou, dat was een kort avontuur. De SUSE Usb stick (KDE, 11.4, 64bit) geeft fouten bij 'mounting live boot drive' - "Couldn't find Live image configuration file".

Via alt-f4 lees ik dan nog, onder andere:

invalid media value (0x90)
VFS: can't find a valit FAT filesystem om dev sda2
EXT3-fs (sda2): error: unable to read superblock
attempt to access beyond end of device

vind ik vreemd, want er zit maar 1 schijf in de laptop, en natuurlijk de usb stick waarvandaan ik poog te installeren, dus hij probeert blijkbaar op de usb stick te installeren ipv de hdd. Overigens krijg ik deze melding ongeacht of ik direct 'install' kies of eerst 'boot live image'.

[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-10-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Lijkt op corrupte media. Werkt de USB-stick/CD/DVD wel op een andere machine?

[ Voor 4% gewijzigd door Kosh66 op 06-10-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Kosh66 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:08:
Lijkt op corrupte media. Werkt de USB-stick/CD/DVD wel op een andere machine?
Ook de usb stick heb ik gewisseld voor een andere (had ik nog niet vermeld). Heb nu een andere SUSE image gedownload (gnome, 32bit, 11.4) om te kijken of dat nog uitmaakt.

- edit -

Die image geeft exact dezelfde foutmeldingen als de 64bit KDE 11.4 image van net. Nu nog eens van usb stick wisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-10-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Parted magic: partities van harde schijf verwijderen. USB stick is toch in FAT32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:11:
Parted magic: partities van harde schijf verwijderen.
Ga ik doen.
USB stick is toch in FAT32?
Correct, zo formatteert de universal usb installer hem voor hij de stick klaarmaakt.
De windows disk check geeft geen fouten aan in het bestandssysteem in ieder geval.

- edit -

Via een live-drive van Kubuntu 11.04 (die werkt dan weer wel in de live omgeving) alle partities van de HDD verwijderd (en ge-applied uiteraard). Daarna de 32bit Gnome 11.4 stick erin en bij de installatie-opties eerst maar eens 'check installation media' gekozen.

Zelfde foutmeldingen als ik steeds al met SUSE krijg.

- edit 2 -

Ik heb de 32bit Gnome 11.4 SUSE stick ook in mijn Qosmio notebook geprobeerd, en die gaat op dezelfde manier fout... en de image is al vervangen, de stick ook, misschien mijn usb installer? Die ook maar even vervangen :?.

[ Voor 53% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-10-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je installeert via ethernetwerk kabel, schakel je dan de wifi uit op je laptop? Meeste hebben een schakelaar onderkant of zijkant om deze uit te schakelen. Eventueel Unetbootin? http://unetbootin.sourceforge.net/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb nu met Unetbootin een bootable usb stick gemaakt en ben overnieuw begonnen, dus weer met Kubuntu 11.04, 64bit 700mb cd iso-image, zoals in het begin.

Niks. Loopt weer op hetzelfde punt vast. Live-omgeving werkt prima, de installatie op de schijf loopt vast tijdens het kopieren van de data, naar textmodus met een hele bagger aan tekst en foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 23:31
Je kunt misschien de alternate installatie proberen? Ik heb die een paar versies terug weleens gebruikt, het is wat spartaanser maar je krijgt het misschien wel voor elkaar daarmee, of anders beter inzicht in wat er mis gaat.

Of heb je ergens een bestaande installatie van 11.04 met grofweg de instellingen die je wilt (bv met een user htt-thalan) Die kun je dan mits deze op de USB past naast de live omgeving naar een img bestand dd'en en deze vanuit de live omgeving op je laptop harddisk zetten. Maar zoveel foutmeldingen en kernel panics, dan zou ik gaan denken aan een hardware probleem, hopelijk zit ik ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Oke, ik heb een alternate installer CD van Kubuntu x64 11.04 gedownload, gek genoeg kun je daar (mits internetvebinding via de kabel) alle smaken en varianten van Ubuntu mee installeren (server, X, mint, myth, etc) en dat leek goed te gaan... tot het punt waarop hij vroeg of hij, yes or no, GRUB op de MBR mocht installeren. Toen ik 'yes' gaf kreeg ik vrijwel direct een 'failed' bij daarbij de info 'this is a fatal error'.

- edit -

De grub loader bleef weigeren, maar de LILO loader wilde wél installeren. Helaas slaat die vast zodra hij LILO gestart word.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-10-2011 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dus...

ook nog maar eens geprobeerd met telkens één van beide geheugenmodules, zelfde crash tijdens installatie. Wederom tijdens 'copying files' van een standaard Ubuntu 11.04 GUI x64 installatie.

- edit -

na een wilde gok naar aanleiding van een gerelateerd bericht op het ubuntu forum ook nog eens één van beide geheugenmodules gebruikt, net zoals eerst, maar nu in het 2e geheugenslot in plaats van het eerste zoals ik net steeds deed, maar weer geen resultaat. Keihard weer een kernel panic.

Ik begin hier een beetje moedeloos van te worden |:( .

[ Voor 47% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-10-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb het zojuist nogmaals geprobeerd met een gebrande Ubuntu 11.04 64bit cd die ik in een doos vond en die het altijd prima heeft gedaan. Ook deze crasht op dezelfde fout(en). Ik denk nu echt niet meer dat het aan mijn installatiemedia of downloads ligt...

Ik heb nu de origineel meegeleverde Win7 Image teruggezet, en die lijkt gewoon perfect te werken, de installatie verliep zonder een enkele hik en het OS functioneert verder zonder problemen.

10.04 werkte ook al, maar ik wil dus op 11.04 draaien. Ik heb nu echt geen flauw idee meer waar ik naar moet zoeken :/ .

[ Voor 38% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-10-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nog een toevoeging:

Ik heb via de vers geinstalleerde Win7 image een nieuwe Kubuntu 11.04 gedownload en een nieuwe usb-installer, deze op een schone usb stick geinstalleerd en daarmee geprobeerd een dual-boot installatie te maken via de Kubuntu GUI install.

Zelfde probleem - slaat vast op het 'bekende' punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios volledige reset? Fast boot disable? Disable passwords? Other security settings in bios?
Bios update?:
05/30/11
Company	Toshiba
Type	BIOS Update
Subtype	windows-based
Size (Kb)	3445
Version	1.80-WIN
Language	Universal
Country	World Wide

http://eu.computers.toshi...uct=6013&selShortMod=1034

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 18:28:
Bios volledige reset? Fast boot disable? Disable passwords? Other security settings in bios?
Bios update?:
05/30/11
Company	Toshiba
Type	BIOS Update
Subtype	windows-based
Size (Kb)	3445
Version	1.80-WIN
Language	Universal
Country	World Wide

http://eu.computers.toshi...uct=6013&selShortMod=1034
Bios is helemaal standaard (en default) en is precies dezelfde bios waar eerder probleemloos 11.04 op heeft gedraaid.

Ik ben nu wat notebooks aan het switchen, de 'probleem' laptop krijg nu een nieuw Win7 Image en gaat naar mijn vrouw, naar notebook wordt mijn nieuwe testlaptop, hopende dat die minder problemen gaat geven. Ook een Toshiba, maar een minder snelle processor (AMD Dualcore) en een 17" ipv 15.4".
Pagina: 1