Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmmeeehhh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 21:21
Ok, ik zit met het volgende probleem.
Ik heb recent 2x 4gb Kingston Hyper X 1600mhz cl9 ddr3 geheugen aangeschaft
Ik had hiervoor al 2x 2gb van hetzelfde geheugen (precies zelfde serie/typenummer, etc..)
Als ik het nieuwe geheugen er bij insteek, komt mijn pc niet verder dan het bootscherm, ik kan zelfs de bios niet inkomen!

Als ik het nieuwe geheugen er los insteek is er niks aan de hand, dan start deze gewoon op.
Ik kan zelfs 2 van mijn nieuwe reepjes + 1 oude er in steken (met een totaal van 10gb aan ram) en dan start hij ook nog op. Maar bij 4 reepjes, met een totaal van 12gb, blijft het simpelweg in een endless loop van opnieuw opstarten hangen.

Ik heb voorheen wel eerder 4 reepjes naast elkaar gedraait (met een totaal van 8gb) en dat werkte wel gewoon.
Ik heb mijn bios geupdate naar de meeste recente versie, ik heb de reepjes geprobeerd in verschillende volgordes in het systeem te steken, het verschillende slots stuk voor stuk leeggelaten om te kijken of het aan een van m'n geheugenslots kon liggen... niks helpt!

Mijn systeem:
Moederbord: Striker II extreme
Processor: Intel Core2quad q9450
Geheugen:

Het lijkt me stug dat het moederbord geen 12gig aan geheugen zou ondersteunen, maar bij 12gb wil hij gewoon niet booten dus, zelfs niet in de bios...

Als iemand weet hoe ik dit zou kunnen oplossen, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet eens iets meer prik op de geheugencontroller, dat wil soms nog wel eens helpen, op het moment dat je 4 DIMMen erin zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
De specs van wat je Mobo aankan v.w.b.geheugen capaciteit staat meestal in de meegeleverde documentatie of op de site van de fabrikant vermeld. Zet de timings van het geheugen op de exacte vermelde waarden in de Bios, dat will ook vaak helpen. Het luistert nl. vrij nauw tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als ik voor de aardigheid even in de handleiding kijk (pag 2-19) lees ik dat het mobo niet meer dan 8GB aankan en dat de maximale geheugenmodulegrootte die ondersteund wordt 2GB is.

RTFM gevalletje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmmeeehhh
CaptJackSparrow schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:40:
Als ik voor de aardigheid even in de handleiding kijk (pag 2-19) lees ik dat het mobo niet meer dan 8GB aankan en dat de maximale geheugenmodulegrootte die ondersteund wordt 2GB is.

RTFM gevalletje? ;)
Oei, ik zie het... my bad.
Al herkent hij de 4gb sticks wel.
Is het slim om dan gewoon 10gb te draaien (aangezien hij 3 sticks wel pakt) of raak ik dan heel veel performance kwijt door het verliezen van dual chanel? (als het bijna niks scheelt dan doe ik dat net zo lief en heb ik wel m'n extra geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dualchannel is wel aan te raden wil je een beetje geheugenbandbreedte hebben. Hoewel het met jouw platform al aanzienlijk scheelt ten opzichte van oudere architecturen.

Ik zou zeggen, probeer het uit. Je hebt het spul liggen dus je kunt het vrij eenvoudig testen om te zien wat jij het lekkerst vind werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verwacht je die 2 extra GB echt nodig te hebben? Ik weet niet of het het waard is om buiten de specs van het mobo/de chipset te gaan. Je weet nooit of dat tot onvoorspelbare problemen kan leiden.

Dat de werking van 4GB modules niet in de handleiding staan zou kunnen omdat de handleiding uit 2008 is en het mobo(ontwerp) chipset(ontwerp) dus wel eens uit een periode kan zijn dat er nog geen 4GB modules beschikbaar waren en wat men (nog) niet kan testen gaat men ook nooit in de specs zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmmeeehhh
CaptJackSparrow schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:09:
Verwacht je die 2 extra GB echt nodig te hebben? Ik weet niet of het het waard is om buiten de specs van het mobo/de chipset te gaan. Je weet nooit of dat tot onvoorspelbare problemen kan leiden.

Dat de werking van 4GB modules niet in de handleiding staan zou kunnen omdat de handleiding uit 2008 is en het mobo(ontwerp) chipset(ontwerp) dus wel eens uit een periode kan zijn dat er nog geen 4GB modules beschikbaar waren en wat men (nog) niet kan testen gaat men ook nooit in de specs zetten.
Doe veel videobewerking en dan zit je geheugen binnen no time vol, vandaar.
Meer ram = langere previews, e.d.
Maar ik ga even kijken hoe het draait, even wat benchmarks draaien en dan zie ik wel hoe ik het doe.
En anders verkoop ik die 2 reepjes van 2gb die ik over heb wel weer.
Pagina: 1