DVI/HDMI signaal over VGA kabel

Pagina: 1
Acties:

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58
Leuke: klant van ons krijgt/heeft een narrowcast systeem, dit moet nu naar een 2e scherm gaan en we dachten hier simpel een dvi of hdmi splitter en wat kabel voor te gebruiken.

PC die geheel aanstuurt draait Ubuntu en heeft alleen een DVI-I uitgang, dit geeft een Fullhd signaal en zit nu in een 42" scherm. HDMI/DVI signaal (alleen video) is zelfde, dus het is om het even wat voor splitter er gaat komen.

Nadeel is alleen, het 2e scherm wat er nu hangt kan niks met een fullhd signaal, wordt vervangen door fullhd ding, das ook niet zo'n probleem. Wel ligt er momenteel een VGA kabel, welke vrij strak is weggewerkt.

Nu zoeken we dus iets om die kabel te kunnen gebruiken en het geheel aan elkaar te knopen.
Ik dacht eerst heel simpel 2 dvi-i/vga verloopjes te pakken en aan beide kanten aan de vga kabel te hangen, maar ten eerste zit je met mannetje/vrouwtje stekker, en het lijkt me dat deze alleen het analoge signaal doorgooit, niet het digitale... Gelukkig niet meer dan 3 minuten denktijd aan besteed.

Andere optie is wireless hdmi of dvi, maar ik vertrouw wireless niet zo en de prijzen voor dit soort systemen zijn ook niet om vrolijk van te worden.

Een oplossing die werkbaar kan zijn, maar ook niet goedkoop, dvi>vga converter en aan andere kant vga>dvi converter. Daarbij hebben al die dingen stroom nodig en lijkt het me verre van optimaal voor het videosignaal.

Ik weet ook niet of bv die vga stekkers eraf te knippen zijn en daar bv dvi stekkers aan te monteren zijn, maar red je dat met 15 aders? Naast het priegelwerk. Of bestaan er sets die dmv verloopjes toch een digitaal signaal over een vga kabel kunnen sturen.

Nog een andere oplossing die ik net vond, DVI over Cat6, 2 DVI stekkers met een netwerkkabel ertussen, ik heb de situatie nog niet gezien, maar misschien is het mogelijk een vga stekker eraf te hakken, een netwerk kabel eraan te knopen en geheel door te trekken.
Al zouden we het dan beter eerst met een lange hdmi kabel kunnen proberen natuurlijk...

Ik kwam ook nog een dvi-i naar dvi-d+vga verloopje tegen bij kabeltje.com. Maar, als het al werkt, ziet een pc dat dan als 2 schermen? Dan gaat het nl sowieso niet lukken. Ding vga uit laten sturen op fullhd resolutie is vrij pittig, wil Ubuntu niet standaard doen.