Toon posts:

Accu ineens kapot??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb momenteel een Acer Aspire 7740. Ben er zeer tevreden over echter ineens laat hij de accu niet meer op. Normaal had hij een levensduur van ruim een uur (eergisteren) Dus ik denk niet dat het aan de batterij ligt of hij moet ineens abnormaal slecht zijn geworden of brak. Hij weet wel of de batterij erin zit of niet dus ligt niet aan het contact tussen laptop en de batterij (zover ik het uit kan sluiten als leek :P)

Dus nu is mijn vraag is dit normaal dat het ineens zo slecht gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zit nogal wat logica in een batterij die ervoor moet zorgen dat hij goed geladen wordt e.d. Als dat om zeep is, dan laadt je accu ook niet meer, ongeacht hoe goed de cellen zelf nog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is het er geen mogelijk om te testen of het echt geen vuil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Je kan je batterij er eens uithalen en terug in je laptop stoppen.
Als hij dan nog dezelfde klachten vertoond is het toch echt een hardware probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Normaal een levensduur van een uur? Vind je dat normaal? Hoe oud is je laptop en heb je altijd je stekker in het stopcontact terwijl je accu ook in de laptop zit?

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Accu's gaan kapot, typisch op een ~250 - 300 volledige laadcycli. Als een cel (stukje accu) er dan mee stopt, stopt de hele accu met functioneren. Ook kan een sensor kapot zijn, of kan een chipje kapot zijn.

In de regel weinig aan te doen, tenzij je:
  1. Het risico wil nemen de cellen te vervangen. Google eens op 'refurbish laptop battery'
  2. Met een multimeter uit gaat zoeken welke cel het is, en die eruit soldeert, en een nieuwe Li-ion cell (meestal zo'n 18650) erin gaat solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ventrigo schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:08:
Normaal een levensduur van een uur? Vind je dat normaal? Hoe oud is je laptop en heb je altijd je stekker in het stopcontact terwijl je accu ook in de laptop zit?
dat is alles aan (wifi intensief) en hoge prestaties (energiebesparend zet ik niet uit) voor een laptop van een jaar oud is dat niet slecht (daarnaast ook intensief processorgebruik). Ik trek m leeg tot dat ik de pc in slaapstand gaat dan opladen tot 100%. Als ik thuis ben gaat de accu eruit (voor een langere periode) als ie leeg is.
BvDorp schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:12:
Accu's gaan kapot, typisch op een ~250 - 300 volledige laadcycli. Als een cel (stukje accu) er dan mee stopt, stopt de hele accu met functioneren. Ook kan een sensor kapot zijn, of kan een chipje kapot zijn.

In de regel weinig aan te doen, tenzij je:
  1. Het risico wil nemen de cellen te vervangen. Google eens op 'refurbish laptop battery'
  2. Met een multimeter uit gaat zoeken welke cel het is, en die eruit soldeert, en een nieuwe Li-ion cell (meestal zo'n 18650) erin gaat solderen
dat gaat m niet worden denk ik :P
ik haal wel een nieuwe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:59:
dat is alles aan (wifi intensief) en hoge prestaties (energiebesparend zet ik niet uit) voor een laptop van een jaar oud is dat niet slecht (daarnaast ook intensief processorgebruik). Ik trek m leeg tot dat ik de pc in slaapstand gaat dan opladen tot 100%. Als ik thuis ben gaat de accu eruit (voor een langere periode) als ie leeg is.
Het blijft toch vreemd dat de accu het maar 1 uur uit hield ondanks dat je alles op hoog had staan want normaal gesproken is dan 2 uur toch wel het minimale. Daarbij wanneer je een accu voor langere tijd er uit haalt en opzij legt kan je beter de accu niet 100% laden. Beste is de accu met ongeveer 50% lading op te bergen want je ziet ook dat bij nieuwe laptops de accu meestal tot 50% geladen is.

Wat helaas wel soms verzuimt word is dat het belangrijk is om in het begin de accu eerst tot 100% te laden en dan te ontladen en die cyclus ongeveer 3 keer herhalen. Een accu moet namelijk in het begin getrained worden waardoor de levensduur en de ontlaadtijd een tamelijk stuk verhoogd word. Maar die truucs om een accu te refurbishen raad ik ook zeer zeker af want die dingen ploffen heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb toch maar nog eens de compressor aangeslingerd om te kijken of hij wel helemaal schoon was.
Ook even uit elkaar geschroefd etc om alles beter schoon te kunnen maken.
Het probleem is nu opgelost met dezelfde accu zat wat stof tussen het contact

maar bedankt voor jullie inzet ;)
Pagina: 1