• veldsla
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 16:58
Mijn Canon 60D gebruik ik meestal op de Av stand (diafragmavoorkeuze). Nu ben ik sinds kort in het bezit van een Tamron 70-300 zoomlens met image stabilisatie. Het viel mij op dat de camera met IS aan en uit altijd voor dezelfde sluitertijd gaat. Vol ingezoomd zit je dan al minimaal op 1/320ste of zo. Dit heeft tot gevolg dat je regelmatig met hoge ISO waarden zit, terwijl wellicht de IS een langere sluitertijd ook scherp zou hebben kunnen houden.

Gebeurt dit ook met Canon IS lenzen of ligt dit aan het feit dat het een Tamron is?

Ik kan de camera natuurlijk op M zetten en hopen dat de automatische ISO de belichting correct krijgt, maar dat moet je dan niet vergeten.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:24

Garyu

WW

Eh, die sluitertijd is gewoon om genoeg licht te vangen, het diafragma stel je zelf in. Dus ik snap je vraag niet helemaal?

Je hebt in principe drie variabelen die, bij een constante hoeveelheid licht van elkaar afhankelijk zijn:

- ISO
- sluitertijd
- diafragma

Die drie waardes zijn direct gecorreleerd. Nu zet jij het diafragma vast, en waarschijnlijk ook de ISO. Daarna rekent de camera zelf de sluitertijd uit. Daar heeft IS praktisch niets mee te maken.

IS heeft eigenlijk vooral invloed op je in-te-stellen ISO-waarde. Deze gooi je immers omhoog om nog een redelijke sluitertijd te houden bij weinig licht. Dat doet je camera waarschijnlijk ook als je IS aan staat, en daar moet je wat aan doen. Bij Nikon camera's kan je de "auto-ISO"-waardes aanpassen, ik neem aan dat dit met Canon ook moet lukken?

[ Voor 73% gewijzigd door Garyu op 06-10-2011 13:19 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• veldsla
Mijn iso staat op automatisch.

Nou ik ga er eigenlijk van uit de camera een soort 1/focal length doet en dus zijn maximale sluitertijd al vrij kort maakt. Korter dan nodig is met IS

Ik zou inderdaad de maximale ISO vast kunnen zetten. Maar ik vroeg me gewoon af of een Canon camera met een Canon IS lens zelf zou zien dat de belichting wel wat langer kan met een flinke zoom.

[ Voor 43% gewijzigd door veldsla op 06-10-2011 13:22 . Reden: duidelijker? ]

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:48
Ik snap eigenlijk niet waarom je ISO op automatisch staat? Als ik foto's maak wil ik altijd zelf die invloed hebben, en niet achteraf zien dat ik blijkbaar de hele dag op ISO800 foto's heb lopen maken wanneer dat niet nodig is.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:42

Dido

heforshe

veldsla schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 13:19:
Mijn iso staat op automatisch.

Nou ik ga er eigenlijk van uit de camera een soort 1/focal length doet en dus zijn maximale sluitertijd al vrij kort maakt. Korter dan nodig is met IS
Jij gaat ervan uit dat je camera de sluitertijd bepaalt om jou je foto scherp te kunnen laten maken, maar dat is niet zo.

De sluitertijd die uitgerekend wordt zorgt ervoor dat er genoeg licht op je sensor valt om je foto te belichten.

Dat jij bij bepaalde sluiterijden gata trillen met de camera, of dat je je camera misschien op een statief zet heeft geen donder te maken met je sluitertijden.

Wel kun je met IS of een statief natuurlijk langere sluitertijden aan dan zonder, dus kun je je diafragma knijpen of je ISO op een lagere waarde vastzetten.

Wat betekent mijn avatar?

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

TranceSetter schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 13:30:
Ik snap eigenlijk niet waarom je ISO op automatisch staat? Als ik foto's maak wil ik altijd zelf die invloed hebben, en niet achteraf zien dat ik blijkbaar de hele dag op ISO800 foto's heb lopen maken wanneer dat niet nodig is.
Dat is nou het voordeel van AutoISO, die doet em ook weer meteen omlaag als het niet nodig is, pér foto zelfs! :)

• Garyu

Garyu

WW

MartijnGizmo schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 13:41:
[...]

Dat is nou het voordeel van AutoISO, die doet em ook weer meteen omlaag als het niet nodig is, pér foto zelfs! :)
Bij Nikon is het zo dat je die wel kan configureren, je kan maximale sluitertijd en maximale ISO instellen als "constraints" voor de auto-ISO. Dus bijvoorbeeld instellen dat ie bij een sluitertijd van >1/15 de ISO mag verhogen, en dat ie dat mag doen tot en met ISO-1600.

Dit is trouwens onafhankelijk van focal-length, maar beter dan niks..

En anders gewoon zelf de ISO vastzetten en alleen met diafragma en sluitertijd spelen.

• veldsla
Dido schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 13:39:
[...]

Jij gaat ervan uit dat je camera de sluitertijd bepaalt om jou je foto scherp te kunnen laten maken, maar dat is niet zo.
Is dat werkelijk waar? Als ik mijn camera op 70mm f/5.6 naar buiten richt kiest hij 1/100s met ISO rond de 100. Zoom ik volledig in dan wordt het 1/500s met ISO 640. Zie ik iets over het hoofd?

@hieronder: Dat bedoel ik dus precies, dank voor het helder maken. Maar dido claimt het omgekeerde toch? Ik ben benieuwd naar je auto ISO test, want dat was tenslotte mijn vraag :)

[ Voor 17% gewijzigd door veldsla op 06-10-2011 14:03 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
veldsla schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 13:48:
[...]

Is dat werkelijk waar? Als ik mijn camera op 70mm f/5.6 naar buiten richt kiest hij 1/100s met ISO rond de 100. Zoom ik volledig in dan wordt het 1/500s met ISO 640. Zie ik iets over het hoofd?
Wat is daar mis mee? Met 70mm (110mm in FF-equivalent) heb je ongeveer 1/100ste sluitertijd nodig (zonder IS) om voldoende scherpte te krijgen, dus kijkt de camera bij welke iso-waarde je dan nog genoeg licht op de sensor krijgt. Zoom je in naar 300mm (480mm in FF-equivalent) dan heb je 1/500ste nodig, maar dan valt er wel 5x zo weinig licht op de sensor, dus gaat de iso omhoog naar in dit geval iso640 (iso500 was waarschijnlijk net te weinig licht).

Edit: ik zal thuis kijken of er met mijn 70-200 f/4 IS een IS detectie in werking gaat qua auto-iso, maar ik vrees van niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 06-10-2011 13:58 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Maar dat suggereert dan weer dat de camera zelf dus wel iets doet met 1/brandpuntafstand qua sluitertijd, en dan de iso aanpast zodat de plaat licht genoeg wordt, terwijl hierboven gesuggereerd werd dat dit niet het geval was.

Verwijderd

Begrijpend lezen.... |:(

veldslag heeft het uiteraard over de situatie waarbij hij auto-iso aan heeft staan. Anders zou het onmogelijk zijn op de sluiter aan te passen aan de brandpuntafstand. Sluitertijd is dan immers de enige variabele die gebruikt kan worden om een correcte belichting te maken...

Het gaat dus om auto-iso mode. Hierbij kan de camera de ISO omhoog halen, wanneer de sluitertijd te laag wordt. De vraag is wanneer, aangezien sluiter en ISO uitwisselbaar zijn. Dat doet de camera volgens de oude vertrouwde 1/f regel. (Nauwelijks verrassend...P-mode werkt ook volgens die methode) Blijkbaar dat de camera daarbij geen rekening met IS houdt... en dat is vervelend, want dat maakt auto-ISO op een IS lens minder nuttig.

De vraag van veldsla is daarom dus of de body simpelweg dergelijke functionaliteit niet heeft, of dat de body dat alleen kan doen met Canon IS lenzen.

Interressante vraag. Zou leuk zijn als mensen met een recente camera body met auto-ISO dit eens zouden kunnen uittesten.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51
Eigenlijk gek dat dslr's op dat vlak zo achterop hinken. Mijn panasonic compactje van ondertussen 3 jaar oud, gebruikt de gyroscopen van het IS systeem om te voelen hoe hard er met de camera werd bewogen. Als hij op een statief staat, gaat de sluitertijd automatisch langer worden en de iso lager. Dat werkt best heel erg goed. IS is IS niet, er bestaan veel verschillende implementaties met verschillende modes en effectiviteitsverschillen. Ik vraag me af of canon/nikon/4/3/pentax/... zoiets in de communicatieprotocollen tussen lens en body heeft voorzien (en of sigma/tamron daar toegang tot hebben).

[ Voor 29% gewijzigd door Teun_2 op 06-10-2011 14:18 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Nope, mijn 100L met stabilisatie op een 5d2 wil ook altijd naar 1/100 als ik auto ISO gebruik. Erg jammer inderdaad.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Volgens mij weet de body nooit of IS aan of uit staat.

Sterker nog, ik betwijfel zelfs of een body kan zien of een lens überhaupt IS heeft. Volgens mij is het enige waaraan de body kan merken dat een lens IS heeft, dat er wat meer stroom door de lens gaat.

Ik dacht ook niet dat IS, of de mode van IS in de EXIF voor komt.

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
De naam van de lens staat in de exif, dus 't is niet onmogelijk voor de cameramaker om dit in een tabelletje bij te houden met welke lens IS heeft en welke niet.

Of ze 't ook doen is een 2e :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Universal Creations
IS hebben en IS gebruiken zijn 2 verschillende dingen. Ik heb het even gecontroleerd, maar IS wordt zelfs niet in de EXIF opgenomen, dus zal (voorlopig) wel niet gedetecteerd kunnen worden door de body.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zo zijn er wel meer crappy dingen met camera's.
Waarom wil mijn camera flitsen (in auto stand) als ik op iets wat 40meter verderop sta scherpstel. Dat ik het aan kan zetten ok, maar zet het alsjeblieft standaard uit in auto stand en focussen op grote afstand.

Wat dat betreft missen er allerlei optimalisaties in camera's waar ik van zou denken dat het best implementeerbaar is (en een toevoeging zou zijn)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Universal Creations
Dat is altijd het probleem bij apparatuur: je ergert je vooral aan dingen die ontbreken of niet goed functioneren, maar je vergeet dat er ook nog allerlei functie zijn die er wel op zitten en wel goed werken.
Voorbeeld: Custom-modes op de 5D2 (C1, C2 en C3) zijn gewoon briljant (ze zitten ook op sommige andere camera's) en ontbreken wel op de featurevolle panasonics en olympussen op deze wereld.

Maar goed, ik denk dat de TS wel geholpen is nu:
De camera is te dom om IS te zien en kan er dus ook niet naar handelen.

• veldsla
Universal Creations schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:29:
Maar goed, ik denk dat de TS wel geholpen is nu:
De camera is te dom om IS te zien en kan er dus ook niet naar handelen.
Exact. Dus autoISO met max, of M in bepaalde situaties. Dank allen.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

mjtdevries schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:55:
Volgens mij weet de body nooit of IS aan of uit staat.

Sterker nog, ik betwijfel zelfs of een body kan zien of een lens überhaupt IS heeft. Volgens mij is het enige waaraan de body kan merken dat een lens IS heeft, dat er wat meer stroom door de lens gaat.

Ik dacht ook niet dat IS, of de mode van IS in de EXIF voor komt.
Ik weet niet precies hoe het bij Canon zit, maar bij Nikon ondersteunen niet alle body's VR. Als het aan een body kan liggen of IS/VR wel of niet werkt, dan kan de body (lijkt mij) ook zien of het al dan niet aan staat.

Het schijnt overigens wel dat bijvoorbeeld Sigma lenzen met OS wel stabiliseren op niet-VR ondersteunende body's van Nikon. Het kan natuurlijk zijn dat het bij Canon niet anders is, dat IS dus altijd werkt ongeacht te body. Of dat alle body's van Canon sinds de EF mount gewoon IS ondersteunen.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Dat geldt bij die Nikon bodies dan wellicht voor die lenzen waarbij de focus motor in de body zit?

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 10:58

Phehistyr

De Epische Lurker

Metten schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:50:
[...]

Ik weet niet precies hoe het bij Canon zit, maar bij Nikon ondersteunen niet alle body's VR. Als het aan een body kan liggen of IS/VR wel of niet werkt, dan kan de body (lijkt mij) ook zien of het al dan niet aan staat.

Het schijnt overigens wel dat bijvoorbeeld Sigma lenzen met OS wel stabiliseren op niet-VR ondersteunende body's van Nikon. Het kan natuurlijk zijn dat het bij Canon niet anders is, dat IS dus altijd werkt ongeacht te body. Of dat alle body's van Canon sinds de EF mount gewoon IS ondersteunen.
Heb je het over digitale bodies? Want bij mijn oude F100 (film) body werkt VR wel. Alle digitale bodies zijn moderner, dus het lijkt me sterk dat die het niet zouden ondersteunen.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

• Garyu

Garyu

WW

VR ondersteunen ze wel, maar AF niet altijd.

Verwijderd

veldsla schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:35:
Exact. Dus autoISO met max, of M in bepaalde situaties. Dank allen.
Of de ISO-waarde handmatig instellen, in plaats van automatisch. Dat is net wat makkelijker dan de M-modus en je hebt meer controle over je sluitertijd.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van Nikon bodies die VR niet ondersteunen. Wat heeft de body er überhaupt mee te maken? VR zit in de lens. (Tenzij hier wordt bedoeld dat informatie over de beeldstabilisatie niet wordt doorgegeven aan de body voor automatische ISO bepaling... maar daar heb ik verder geen verstand van...)

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

Phehistyr schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:24:
[...]

Heb je het over digitale bodies? Want bij mijn oude F100 (film) body werkt VR wel. Alle digitale bodies zijn moderner, dus het lijkt me sterk dat die het niet zouden ondersteunen.
Nee alleen oudere (F4) en goedkopere AF filmbodies doen het niet. Denk aan de F55 en F60 enzo. Ik weet niet hoe het zit met de F601 en F801 maar ik denk dat het daarop ook niet werkt.

Neemt niet weg dat de body VR wel moet ondersteunen. Uiteraard een theorethische kwestie want het blijkt dat een Canon 60D er in ieder geval niets mee doet.

Verwijderd

Bij Canon heeft de body volgens mij totaal geen weet van IS. Dat is iets dat compleet intern in de lens zit, en waar de body geen enkele invloed of ondersteuning voor hoeft te hebben.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Auto iso is voor dummies. Als je al Av gebruikt snap ik niet dat je auto iso gebruikt. Betreurenswaardig dat er zoveel mensen zijn met duizenden euros aan gear en puur op de automatische stand werken en geen farsoenlijke foto produceren (nofi).

Groetjes, FaceDown.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

FaceDown schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:12:
Auto iso is voor dummies. Als je al Av gebruikt snap ik niet dat je auto iso gebruikt. Betreurenswaardig dat er zoveel mensen zijn met duizenden euros aan gear en puur op de automatische stand werken en geen farsoenlijke foto produceren (nofi).
Interessant standpunt.
Zet ik daar tegenover dat ik fulltime fotograaf ben, workshops geef in fotografie en mijn dagelijkse brood verdien met fotografie en ik die auto-iso, mits goed geïmplementeerd, wel zou waarderen als mijn camera's die hadden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Universal Creations
FaceDown schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:12:
Ik zou graag jou willen zijn: altijd een constante lichtbron bij de hand, heerlijk lijkt mij dat. Heb jij nog nooit op de rand van je sluitertijden gewerkt? Ik heb toch regelmatig dat de sluitertijd soms net te laag wordt omdat de iso net weer te laag staat. Of als je buiten vanuit het licht in de schaduw komt. Nu zijn die Custom-standen wel handig om zo in te stellen dat je voor zowel licht als schaduw een instelling hebt, maar toch is auto-iso erg handig.

Edit: ik moet er natuurlijk wel even bij zeggen dat ik een amateur ben met 5D2 en 4k aan glas en dan nog geen enkele showcase op zijn naam heeft staan. Dus neem vooral niets van mij aan....

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 06-10-2011 22:38 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nomad schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:23:
[...]Interessant standpunt.
Zet ik daar tegenover dat ik fulltime fotograaf ben, workshops geef in fotografie en mijn dagelijkse brood verdien met fotografie en ik die auto-iso, mits goed geïmplementeerd, wel zou waarderen als mijn camera's die hadden.
Idem hier, zowel foto als video, en gebruik AutoISO regelmatig... dus ja, manual-snobs heb ik niet zoveel mee... ;)

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Nomad schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:23:
[...]

Interessant standpunt.
Maw je gebruikt het dus niet? Ik kan me niet voorstellen dat er pro 's zijn die het gebruiken eerlijk gezegd.

Groetjes, FaceDown.

• Universal Creations
FaceDown schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:39:
[...]

Maw je gebruikt het dus niet? Ik kan me niet voorstellen dat er pro 's zijn die het gebruiken eerlijk gezegd.
Ik zie het punt niet. Nooit te hoge of te lage iso waardes, prima toch. Kun je net zo goed geen Av gebruiken, want dan is de camera voor jou de sluitertijd aan het bepalen, kun je natuurlijk niet hebben als Pro zijnde.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik meld me ook even. 95% procent van mijn foto's zijn met auto ISO genomen.

En ik durf het gewoon hier te vertellen. EN ik schaam me er niet eens voor, want er zit af en toe ook nog een leuke foto bij :p

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Universal Creations schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:40:
[...]

Ik zie het punt niet. Nooit te hoge of te lage iso waardes, prima toch. Kun je net zo goed geen Av gebruiken, want dan is de camera voor jou de sluitertijd aan het bepalen, kun je natuurlijk niet hebben als Pro zijnde.
Je wilt natuurlijk wel ondersteuning bij de juiste belichting, maar het ruisniveau en lichtgevoeligheid van de sensor wil ik zelf kunnen bepalen. Da's mijn mening, jammer dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen.

Groetjes, FaceDown.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 11:27
FaceDown schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:18:
[...]
Da's mijn mening, jammer dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen.
Auto iso is voor dummies.
Zo breng je het niet echt.

Bij de Luchtmachtdagen was ik erg blij met Auto-ISO. De bewolking en dus de belichting verschilde nogal door de dag heen. Met half bewolkt weer heb je gewoon geen tijd om de belichting in te gaan stellen als je een vliegtuig met 800 km/h aan het volgen bent. Met Auto-ISO bleef de sluitertijd netjes rond de 1/500 s hangen.
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 19:16:
Bij Canon heeft de body volgens mij totaal geen weet van IS. Dat is iets dat compleet intern in de lens zit, en waar de body geen enkele invloed of ondersteuning voor hoeft te hebben.
Ik heb het ook even getest bij mijn A580 waarbij de stabilisatie in de body zit, maar ook die houdt geen rekening met stabilisatie en gaat steevast op 1/(brandpuntsafstand * cropfactor) zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door PowerUp op 06-10-2011 23:25 ]

• henkie196
  • Niet online
FaceDown schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:18:
Da's mijn mening, jammer dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen.
Ik laat je zelf de link wel leggen. (ninja'd door PowerUp)

Ik heb hier eens geprobeerd met m'n 60D in combinatie met een 70-200 f4 IS en Sigma 17-50. Met beide lenzen is er geen verschil in sluitertijd of iso als ik de IS/OS inschakel en uit schakel. De camera lijkt het inderdaad dus niet mee te nemen.

/edit
PowerUp schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:22:
Ik heb het ook even getest bij mijn A580 waarbij de stabilisatie in de body zit, maar ook die houdt geen rekening met stabilisatie en gaat steevast op 1/(brandpuntsafstand * cropfactor) zitten.
Ik had verwacht dat als de stabilisatie in de body zat dat ze er dan wel rekening mee zouden houden, het lijkt me immers niet zo lastig toe te passen. Als het in de lens gebeurd kan ik me voorstellen dat het moeilijker is om mee te nemen, in ieder geval (mogelijk extra contact punten voor nodig).

[ Voor 33% gewijzigd door henkie196 op 06-10-2011 23:29 ]

Pagina: 1