Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

XBMC Live VS Openelec

Pagina: 1
Acties:

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 07:19
Ik heb een Zotac Zbox en gebruik met veel plezier XBMC 10....niets op aan te merken en speelt alles vlot af.

Nu zie ik dat dat binnenkort XBMC 11, Eden uitkomt..maar dat er ook een nieuwe versie is van Openelec.

Ik heb Openelec geprobeerd op mijn pc, vanaf USB stick en merk eigenlijk weinig verschillen..het is iets sneller qua opstarten...maar verder? Ook via Google lukt het me niet echt om info te vinden over de echte verschillen.

Dus wat is het verschil in functionaliteit e.d.?

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 11:33
OpenElec biedt naast de basisfunctionaliteit ook een downloadpakketje genaamd SABnzbd-suite (http://www.openelec.tv/fi...entation/usage/xbmc-addon).

Ik heb dit onlangs gebruikt en was er erg tevreden over, het installeert SABnzbd, Couchpotato en Sickbeard voor je en zorgt dat ze draaien bij startup. Voor mij was dit het enige pluspunt boven XBMC-live. Het zou mij overigens niet verbazen als dergelijke pakketjes ook voor XBMC-live te vinden zijn.

Naast dit soort addons zie ik niet heel veel verschil tussen de twee. Tenzij die paar seconden opstarttijd echt cruciaal voor je zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door M-Opensource op 06-10-2011 10:57 ]

"Find what you love and let it kill you"

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:23
Verder is het in principe ook makkelijker te updaten. Je kan gewoon automatische updates aanzetten en hij geeft aan wanneer er een nieuwe versie is, die vervolgens automatisch gedownload wordt en na een reboot wordt deze geïnstalleerd. Sinds RC3 heb ik dit gedaan en dat ging elke keer prima, echter gisteren bij RC7 ging het niet helemaal vlekkeloos en moest er toch iets extra's aan te pas komen.

Verder is het naar mijn idee ook iets beter afgestemd op de hardware en is de configuratie van bepaalde onderdelen makkelijker via OpenElec.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een Asrock ION330HT met daaraan een Logitech diNovo Edge keyboard.

Tussen OpenElec 0.99.5 en 0.99.7 heb ik een upgrade gedaan naar een tussenbuild met daarin XBMC Eden (11.x). Daarbij is de Bluetooth functionaliteit van mijn wireless keyboard volledig verdwenen. Dit is ook gemeldt op het forum, niet alleen door mij maar veel anderen. Ook de diNovo mini heeft er last van.

Ik ben dus juist weer aan het denken om terug te gaan naar XBMC Live.

https://discord.com/invite/tweakers

• Ferdyvw
Maar, het is toch niet zo dat een apart team Openelec mensen, paralel aan het XBMC team, vrijwel dezelfde software aan het ontwikkelen is?

Ik neem aan dat ze bij Openelec, XBMC gebruiken, en die verder uitkleden ofzo?

Met andere woorden, Openelec is gebaseerd op XBMC en lift daarom ook mee op nieuwe functionaliteit en ondersteuning van codecs etc?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat klopt ongeveer wel ja. Punt is dat ze bij OpenELEC in plaats van één build voor alles, meerdere gescheiden builds maken gericht op specifieke devices/cpu's/grafische kaarten etc. Daardoor heb je een compactere installatie en dankzij het ontbreken van overbodige drivers, ook een snellere boottijd.

Ze ontwikkelen zelf verder niet aan XMBC, het is puur hun Linux distributie en de meegeleverde software/drivers die afwijkt :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 11:33
Ferdyvw schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:27:
Maar, het is toch niet zo dat een apart team Openelec mensen, paralel aan het XBMC team, vrijwel dezelfde software aan het ontwikkelen is?

Ik neem aan dat ze bij Openelec, XBMC gebruiken, en die verder uitkleden ofzo?

Met andere woorden, Openelec is gebaseerd op XBMC en lift daarom ook mee op nieuwe functionaliteit en ondersteuning van codecs etc?
Je kan OpenElec het beste zien als een Linux distributie (zonder de puristen op de tenen te trappen). Ze bouwen (net als XBMC-live) een minimale kernel met drivers en XBMC daarin.

Aan XBMC zelf doen ze nauwelijks iets, behalve configuratie om zeker te zijn dat het out-of-the-box kan draaien.

"Find what you love and let it kill you"

• Ferdyvw
Dus eigenlijk besteden ze wat meer aandacht op het 'live' aspect rondom XBMC.

Ik denk dat ik vanavond de nieuwste RC van Openelec maar eens ga installeren op mijn Zbox. Ik neem aan dat zij na het verschijnen van XBMC Eden, ook snel weer een versie van Openelec zullen hebben die hierop is gebaseerd? :)

• Petertjuh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 17:30
er zijn al versies met EDEN: Linkje

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Ik heb ook ff Openelec gebruikt maar ik vond het een nadeel dat je moet wachten tot ze zelf sickbeard updaten. Dit heb ik uiteindelijk liever zelf in de hand. En de config van bv Transmission is niet zo uitgebreid omdat je niet overal aankan.

• Ferdyvw
Nice, al een versie met Eden er in :)

En is dat dan ook met de nieuwste Ubuntu eronder?

:P

• gertjuhh
  • Laatst online: 26-04 09:14
OpenELEC gebruikt geen Ubuntu, ze gebruiken een eigen gemaakte linux versie.
Je hebt dus niet de beschikking over de tools die je standaard in Ubuntu hebt.

Ik heb OE zelf ook geprobeerd, liep echter tegen wat vreemde problemen aan omtrent WiFi.
Zonder de standaard tools is dit wat lastig te debuggen.
Voor mij een reden om weer over te stappen op Ubuntu.

Buiten dat werkt OE prima, start snel op en WiFi / Lan in te stellen vanuit XBMC.
Het is zeer makkelijk OE een keer te proberen indien je 2 USB sticks hebt.
Je zet de installatie op 1 USB stick en installeert zo OE op de andere.

[ Voor 14% gewijzigd door gertjuhh op 07-10-2011 13:27 ]

• croontje
  • Laatst online: 26-07 00:34
Het zou ideaal zijn als XBMC Live even snel zou booten als OE, want dat is toch zeker de helft verschil bij mij...

• DeTjuk
  • Laatst online: 22-11 19:01
gertjuhh schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:26:
Het is zeer makkelijk OE een keer te proberen indien je 2 USB sticks hebt.
Je zet de installatie op 1 USB stick en installeert zo OE op de andere.
Binnenkort ga ik bovenstaande situatie testen.

In hoeverre levert het snelheidswinst op (qua gebruik) om de installatie over te zetten naar een laptop harde schijf? Lijkt me dat een laptop harde schijf sneller is dan een USB stick

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• DeTjuk
  • Laatst online: 22-11 19:01
Inmiddels een paar dagen bovenstaande setup draaien.

Heb alleen maar vanaf USB gedraaid. Dit gaat zo goed, dat ik geen noodzaak zie om een laptop HDD aan te sluiten.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Pagina: 1