Toon posts:

Dark matter en Zero point force

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit onderzoek is laatst gebleken dat +/- 80% van het universum bestaat uit hoog energetische materie zgn. dark matter. Eerder stond dit fenomeen bekend als Zero point force omdat het leek alsof er dus uit "niets" een heleboel energie gehaald kon worden. Als het waar is en we konden de energie uit dark matter halen heb je dus mooi wel het energie probleem voor altijd opgelost. B-)
Weet iemand hier iets van of heeft opmerkingen?

Verwijderd

Scotty, beam me up ;)

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Je haalt twee dingen door mekaar.

Donkere materie is niet hoog energetisch of zo. Het is ordinaire, baryonische materie die -zoals de naam al doet vermoeden- bijna geen straling afgeeft. We weten wel dat deze "onzichtbare" materie er is, door berekeningen (er is te weinig zichtbare massa om de aanwezige zwaartekracht te verklaren) en observatie (van MACHO's bijv.).

Nulpuntsenergie is de (waarschijnlijk onvoorstelbaar hoge) energie die opgesloten ligt in de ruimtetijd zelf. Allerlei quantummechanische processen, zoals het doorlopende ontstaan en verdwijnen van virtuele deeltjesparen, kunnen deze energie voor korte tijd lenen.

Ik weet niet of ze hier al verder mee zijn gekomen. Ik heb er in ieder geval niks nieuws van gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx Unicorn, Op een gegeven moment gaan dat soort zaken voor mij een beetje door elkaar lopen. :?

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 11:37 schreef Unicorn het volgende:
Je haalt twee dingen door mekaar.

Donkere materie is niet hoog energetisch of zo. Het is ordinaire, baryonische materie die -zoals de naam al doet vermoeden- bijna geen straling afgeeft. We weten wel dat deze "onzichtbare" materie er is, door berekeningen (er is te weinig zichtbare massa om de aanwezige zwaartekracht te verklaren) en observatie (van MACHO's bijv.).

Nulpuntsenergie is de (waarschijnlijk onvoorstelbaar hoge) energie die opgesloten ligt in de ruimtetijd zelf. Allerlei quantummechanische processen, zoals het doorlopende ontstaan en verdwijnen van virtuele deeltjesparen, kunnen deze energie voor korte tijd lenen.

Ik weet niet of ze hier al verder mee zijn gekomen. Ik heb er in ieder geval niks nieuws van gehoord.
Een tijdje terug zag ik op TV dat de nummer 1 wetenscjapper in (quantummechanica of zo?) hier met een team mensen mee bezig was.
Hun claimden, als ze deze kracht onder controle konden krijgen, gelijk het probleem voor ruimtevaart hadden opgelost. Het werd dan een koekje om interplanetair te reizen (energie gewoon voorradig onderweg en er hoeft niks mee genomen te worden)
Tevens lag de mogelijkheid in beeld om dan interstellair te reizen. Was wel cool.

Alleen was het wel erg link zei hij......de kracht van atoomsplitsing en fusie was er helemaal niks mee vergeleken...... met dit soort energie werd het mogelijk om per ongeluk een een complete planeet of misschien wel zonnestelsel op te blazen....bizar....

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Klopt, als we eenmaal deze energie nuttig kunnen gebruiken, dan hebben we nooit meer tekort. Vergeet kernfusie; zelfs annihilatie haalt het er nog niet bij.

Ook het gevaar van het opblazen van een zonnestelsel is pinda's wanneer we ervan uitgaan dat het vacuüm naar een lager energieniveau kan vervallen. Als die kettingreactie eenmaal op gang is gebracht (omdat je warp-aandrijving teveel stroom trekt of zo), dan is het afgelopen met de werkelijkheid zoals wij die kennen. Tot in hoeverre dit een lulverhaal is weet ik niet, ik heb het eens ergens gehoord. ;)

Hoe ging dat gedichtje over het universum ook alweer, dat eindigde met de regels, "But it wouldn't be missed, if it didn't exist"? :)

Verwijderd

ik meende dat het vervallen naar een stabieler vacuumquantum juist alleen kon gebeuren bij bepaalde hoog-energetische experimenten (deeltjesversneller laatst).
Nulpuntsenergie was toch alleen de energie die opgesloten zit in het vacuum/ruimtetijd?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe ging dat gedichtje over het universum ook alweer, dat eindigde met de regels, "But it wouldn't be missed, if it didn't exist"? :)
Is een uitspraak van Piet Hein:
"The Universe may be as great as they say, but it wouldn't be missed if it didn't exist." - Piet Hein :)

Beetje off topic maar nu we het er toch over hebben,Deze van Stephen hawking is ook wel sterk.

A well-known scientist (some say it was Bertrand Russell) once gave a public lecture on astronomy. He described how the Earth orbits around the Sun, and how the Sun, in turn, orbits around the center of a vast collection of stars called our galaxy. At the end of the lecture a little old lady at the back of the room got up and said: "What you have told us is rubbish. The world is really a flat plate supported on the back of a giant tortoise."
The scientist gave a superior smile before replying, "What is the turtle standing on?"
"You're very clever, young man, very clever," said the little old lady. "But it's turtles all the way down."
- Stephen Hawking {A Brief History of Time, 1988}

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

nulpunts energie:
nulpuntsenergie komt zeg maar na de waterstofbom

het begon met kernsplitsing: A-bomb
toen kernFUSIE : H-bomb
toen kwam men er achter dat de kracht die atomen samen houdt nog vele duizenden malen groter was dan kernfusie of kernsplijting, het enige probleem is het aftappen van deze energie, moet nog uitgevonden worden

nulpuntsenergie is dus de kracht die atomen bij elkaar houdt

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op vrijdag 23 maart 2001 19:20 schreef AtomicShockwave het volgende:

nulpuntsenergie is dus de kracht die atomen bij elkaar houdt
Ik dacht dat dat de electromagnetische kracht was ;)
En de kracht die de deeltjes in de kern vasthoudt is de sterke kernkracht en quarks worden verbonden via de kleurkracht:?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op vrijdag 23 maart 2001 20:15 schreef blobber het volgende:

[..]

Ik dacht dat dat de electromagnetische kracht was ;)
En de kracht die de deeltjes in de kern vasthoudt is de sterke kernkracht en quarks worden verbonden via de kleurkracht:?
Euhm, als ik me niet vergist, worden volgens de huidige theoriën ook quarks gebonden door de sterke kernkracht.
MaaR NieT VoLGeNS Mij... *D

Zoek wat je niet eerder vond

Pagina: 1