• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Hallo,

ik heb sinds de samenstelling van een PC'tje hardnekkige problemen met de moederborden die daar deel van uitmaakten.

Situatie:
Eerst gisteren heb ik dus wat ram binnen gekregen (5300 - ddr2) voor een Atom bordje. Alles aangesloten, werkte perfect. Vandaag PC weer aangezet en geen beeld; alle fans e.d. draaien overigens wel van het bord.

Ik heb dus een heel oud bord uit de kast gehaald; Pentium 2, 64 mb ram (2x32mb 66mhz iirc) AOpen AX6B, waarvan ik 100% overtuigd ben dat het 10 jaar geleden nog werkte; exact het zelfde probleem.. Deze heeft een AGP slot, dus een TNT2 Ultra, Matrox G440, Radeon 9000Pro en nvidia 5900xt erop uitgetest, allen geen beeld.

Het scherm zegt netzoals bij de Atom (met geintegreerde graphics en geen uitbreidingsmogelijkheden) 'geen signaal'.

Het scherm heb ik vervolgens aangesloten aan mijn laptop, en andere PC (AM2+), werkte in beide gevallen perfect, dus aan het scherm ligt het niet denk ik.

Ik heb dus het vermoeden dat het aan de voeding ligt van de oude kast. Ik heb het Atom bordje uitgetest met de voeding van de AM2+ PC, dat met de AM2+ hw wel beeld geeft, en hetzelfde probleem ondervonden; geen beeld.

Maar kan het zo zijn dat de voeding verkeerde voltages afgeeft en daardoor iets gemolesteerd bij de moederborden? Is er een mogelijkheid om dit te controleren? Beide moederborden hebben overigens een ruimte tijd in een kast gelegen, wel in een anti statisch zakje uiteraard...

Iemand een idee? Ik heb op dit moment geen mogelijkheid om de voltages te testen die de PSU afgeeft (ik riskeer mijn enige goede moederbord hier helaas niet voor). Ik heb wel een multimeter; als ik het me goed herinner heeft die een interne weerstand van 10 mega ohm (dus bij spanningsverschil van 12V een vermogen van 12*10^-6 W) maar ik riskeer liever geen voeding en vuurwerk met het prutsen bij zulke dingen...

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een voeding zonder belasting testen heeft ook weinig zin want je kan dan wel zonder belasting de goede voltages meten maar die kunnen in zakken onder belasting. En tja, je kan inderdaad pech hebben bij een oudere voeding en dan misschien een of ander B-merk dat die foute voltages had en de boel gemolesteerd heeft.

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Beide complete computers trekken +- 35 watt (of zelfs minder); voeding is overigens nieuw. Maar een te laag voltage leidt toch niet tot schade?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een te laag voltage zal niet tot schade leiden maar een te hoog voltage wel weer en dat kan bij b-merk voedingen nog wel eens gebeuren. Nu weet ik niet of het een b-merk voeding is wat je gebruikt maar het frapante blijft wel dat ook dat oudere board niks meer deed nadat je die voeding gebruikt hebt.

Nu is het op zich ook weer niet alles zeggend dat het oude board ook niks meer deed want na verloop van tijd gaan de elco's op zo'n board lekken. Dus ook al deed ie het voor 10 jaar terug nog dan kan het toch zijn dat er een aantal elco's niet meer fris zijn en dat oude P2 board het niet meer doet.