Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn18
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-03 21:50
Hallo allemaal,

Ik heb een paar maanden geleden een huis gekocht en ben nu stapje voor stapje bezig mijn netwerk uit te breiden. Dit is de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/8135/apparatuur.jpg
1. ADSL abonnement Caiway
2. Caiway modem
3. D-Link DIR-655 Router
4. Dell Vostro Laptop
5. Samsung ue40d5720 Led-tv
6. Wii

Een aantal dingen die ik er sowieso nog aan toe wil voegen zijn:
- Een netwerkschijf voor alle documenten/films/muziek etc. met de mogelijkheid om te streamen of een mediaplayer met de mogelijkheid om te streamen.
- Mogelijkheid om te streamen naar de tv (hiervoor dient de tv op internet te kunnen)
- Eventueel de mogelijkheid om te kunnen streamen naar een tv in de slaapkamer
- Surround-set met blueray-speler

Het eerst wat ik wil regelen is het aansluiten van mijn tv in het netwerk. Wifi vind ik hiervoor geen optie en kabels trekken is ook niet echt een optie. Dus ik neig zelf naar powerline adapters voor de verbinding tussen de meterkast en de woonkamer. Ik zit met 2 opties in mijn hoofd, maar weet niet of ze allebei mogelijk zijn en wat de beste optie is.

Optie 1
Modem --> Router --> Powerlineadapter --> Lichtnet --> Powerlineadapter --> TV

Optie 2
Modem --> Powerlineadapter --> Lichtnet --> Powerlineadapter --> Router --> TV

Van optie 1 weet ik dat het mogelijk is, ik ben alleen benieuwd of optie 2 mogelijk is. Het voordeel van optie 2 is dat ik dan ook mijn router in de woonkamer heb, waar ik ook de meeste draadloze apparaten gebruik, dus dat het bereik dan beter is.

Verder twijfel ik nog tussen de volgende 2 adapters:
- Netgear Powerline XAVB5004
- TP-Link TL-PA211 Starter Kit

Op de Netgear kunnen meerdere apparaten aangesloten worden, dus niet alleen m'n tv, maar ook de overige apparaten die de komende tijd in de tv-kast terecht zullen komen.
De TP-Link is een leuk model om te testen of de Powerline-techniek bevalt.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij een beetje op gang kunnen helpen en van advies kunnen voorzien.

Alvast bedankt.

LR AWD / Black / Black / Aero, Bestelling 5-10, RN 5-10, VIN 26-11, levering verwacht: 8-15 december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:48
Het maakt niet uit hoe je ze aanlsuit, zo'n adapter is niets anders dan een kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 13:33

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Optie 1 dus.. Net zoals je alle andere kabels aan zou sluiten..

Bij optie 2 komt komt je router bij je tv te staan? En gaat al je data voor internet straks over die powerline adapter.. Lijkt me niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:12
Het is dus of:

al je internetdata over de powerline,

of

video streamen over de powerline.

Powerlines halen vaak niet de geadverteerde snelheid( net als wifi trouwens), als je supersnel internet hebt zou ik voor optie 1 kiezen en dan kijken of de powerlines voor streamen afdoende zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Ikzou de powerline dan wel aansluiten op de router inplaats van de modem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 13:05

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik zou inderdaad ook voor de veiligere optie 1 gaan. Zo hoeft alleen noodzakelijke data over de bandbreedte van de PowerLine adapters, in plaats van al je internet activiteit. Dan kun je naast video streamen naar je tv, bijvoorbeeld ook nog een download aan laten staan o.i.d. Zonder grote kans op problemen. :)

Ik gebruik zelf de XAVB5001 adapters van Netgear, dat zijn dezelfde als in die 5004 serie echter zit er geen ingebouwde switch bij. Bevallen mij heel erg goed en ook al halen ze de geadverteerde snelheid niet (je moet de link-speed sowieso door twee delen voor up- en down), ze zijn in mijn situatie ruim voldoende om moeiteloos te streamen. Ik gebruik dan voor het streamen overigens wel een HTPC met XBMC erop.

Succes ermee!

offtopic:
Welkom op Tweakers.net! Hulde voor de zéér volledige topicstart en dat voor je eerste post hier. :)

edit:
@ hieronder:
PowerLine200 is inderdaad vrij krapjes voor full HD streamen. Je praat dan over een up en down van een theoretische maximale 100 mbit. Dat is niet veel sneller (of soms langzamer) dan Wifi N wat dat betreft. Als je voor PowerLine gaat, ga dan voor zeker de PL500. Afhankelijk van je afspeelapparaat, en dan met name hoe goed het apparaat buffert, moet je dan eigenlijk alles af kunnen spelen. Ik kan data met zo'n 8,5 MB/sec van mijn pc naar de htpc sturen. Meer dan genoeg. :) Maar altijd geldt; élke situatie is anders.

[ Voor 24% gewijzigd door Cloud op 06-10-2011 09:27 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 06:45
ik heb het hier getest met devolo 200 adapters

PC ---> PS3 1080p Actie films

Niks als stotteren etc...

Ik zou gewoon een kabeltje trekken

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Njay schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 09:22:
ik heb het hier getest met devolo 200 adapters

PC ---> PS3 1080p Actie films

Niks als stotteren etc...

Ik zou gewoon een kabeltje trekken
Dan doe je toch echt iets verkeerd of je hebt enorme storing.

Ik heb in het verleden (met toen de 14mbps variant) hele kantoren aangesloten, soms tot wel 160m, en nooit geen problemen.

Dat powerline spul is wel storingsgevoelig, daar moet je wel rekening mee houden. Dus niet gewoon in de meterkast proppen tussen bos kabels in een stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Kabeltje heeft imho altijd de voorkeur.

Powerline / DLan is een alternatief voor Wifi, dus het kan werken in jouw situatie.
Let er wel op dat je de Powerline adapters rechtstreeks in een stopcontact steekt voor het beste signaal.
Ze willen wel eens moeite hebben met verlengsnoeren/stekkerdozen. Zeker als daar een filter in zit ;)

Of je een versie met ingebouwde switch moet nemen moet je zelf weten, losse switch kost ook vrijwel niets meer.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Powerline werkt niet per definitie altijd goed. Ik heb een Eminent setje liggen en de ene keer werkt het prima, zet ik het ding op een ander stopcontact, dan heb je gewoon geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:12
Dat kan ook met groepen te maken hebben... Hoe meer je door je meterkast moet, hoe 'slechter' het signaal.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
FireDrunk schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:07:
Dat kan ook met groepen te maken hebben...
Homeplug werkt wel op verschillende groepen maar niet op verschillende fases.

Maar een standaard huis heeft normaal gesproken maar 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 13:05

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het belangrijkste is de kwaliteit van de leidingen en of je niet storende apparatuur in dezelfde groep hebt draaien. :) Bij een enigszins modern huis zou je verder geen problemen moeten ondervinden in de leidingen. Maar er zijn bij PowerLine inderdaad geen garanties, dat klopt.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 06:45
chim0 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 09:26:
[...]

Dan doe je toch echt iets verkeerd of je hebt enorme storing.

Ik heb in het verleden (met toen de 14mbps variant) hele kantoren aangesloten, soms tot wel 160m, en nooit geen problemen.

Dat powerline spul is wel storingsgevoelig, daar moet je wel rekening mee houden. Dus niet gewoon in de meterkast proppen tussen bos kabels in een stekkerdoos.
Het is ook vaag maar heb meerdere merken geprobeerd misschien dat er idd iets stoort

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Optie 2
Modem --> Powerlineadapter --> Lichtnet --> Powerlineadapter --> Router --> TV

Er is al geroepen dat al het internetverkeer dan over de powerline-adapters gaat, maar aangezien Caiway internet niet sneller is als 50 mbit, en dit wel te halen is over een goede powerline set hoeft dit helemaal geen probleem te zijn.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Probleem is, met zowel powerline als wifi, dat je erg afhankelijk bent van de situatie ter plaatse.

Spul zal in ideale opstellingen allemaal de specs wel halen, maar dat is niet waar je mee te maken hebt.
Moet je dus ook niet op willen rekenen.

Bij kabeltjes kun je beter testen en zien waardoor iets niet die snelheid haalt.
Bij powerline en wifi is dat niet zo simpel.

Dat wil dus niet zeggen dat het slechte oplossingen zijn.
Het wil alleen zeggen dat het zou kunnen werken voor die situatie.
En dan nog kan die, goed werkend opgeleverde, situatie over een maand/week/ander willekeurig moment heel anders zijn door wijzigingen.
(je buren die voor iedere verdieping een eigen AP neerzetten met een erg sterk signaal omdat ze met hun ipad door het hele huis willen kunnen wandelen of een broodbakmachine die (lek)storing op je stroomnet veroorzaakt.)

Vandaar, nog steeds, mijn voorkeur voor een kabeltje ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
aZuL2001 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 12:41:

Vandaar, nog steeds, mijn voorkeur voor een kabeltje ;)
Leuk dit soort reacties maar daar heeft TS niks aan.

Hij wil een Powerline oplossing en heeft daar vragen over. Het heeft dus geen zin om hem een kabel te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
offtopic:
Adviseer ik ook niet. Ik spreek mijn voorkeur ervoor uit.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn18
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-03 21:50
Bedankt voor jullie reacties.

Het appartement waar ik woon is gebouwd in 2008. Dus veel beton, goed geïsoleerd en alle buren rondom hebben een draadloze modem/router. Als ik in de woonkamer zit, waar ik eigenlijk al mijn apparaten op internet gebruik, heb ik 3 netwerken die beter of gelijk signaal hebben als mijn eigen netwerk. Het lijkt me daarom beter om mijn router naar de woonkamer te halen. Daarnaast is mijn lichtnet ook nog maar 3 jaar oud en is de afstand niet zo groot (appartement van 60m2), dus dat lijkt mij in het voordeel van Powerline.

Ik denk dat ik voor optie 2 ga. Nadeel daarvan is natuurlijk dat al mijn internetverkeer dan over de Powerline gaat lopen, maar aangezien mijn abonnement bij Caiway maar 25 mbit is moet dit geen probleem zijn. Binnenkort wordt het abonnement van Caiway 35 mbit, maar ik verwacht daarna bij Caiway voorlopig geen extreme stijgingen in snelheid. Mocht dat nu wel gebeuren kan ik altijd mijn router weer naar de meterkast halen.

Als ik voor optie 2 ga, valt de keuze waarschijnlijk op de TP-Link TL-PA211 Starter Kit. Alles in mijn tv-kast kan ik dan namelijk aansluiten via de router.

Mocht ik volgens jullie nog iets over het hoofd zien hoor ik het graag. Anders ga ik morgen het setje bestellen denk ik. Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 64% gewijzigd door marijn18 op 06-10-2011 22:13 ]

LR AWD / Black / Black / Aero, Bestelling 5-10, RN 5-10, VIN 26-11, levering verwacht: 8-15 december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131548

Beetje aan het stoeien met eenzelfde setje als TS heeft (of wilde). Het duurde even voor het pairen lukte, daarvoor had ik volgens mij toegang tot een bron van een buur, allerlei muziek en films op een mac-adres dat ik verder niet herkende (?)
Het lijkt me dus noodzaak om een private netwerk te maken, maar dit krijg ik niet voor elkaar. Iemand ervaringen met specifiek deze set? Hier een plaatje, het password staat op die powerline maar wordt niet geaccepteerd.

(als ik onder private een eigen naam netwerk aanmaak, kan ik helemaal niet pairen)

Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/378/naamloosfqx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Gruwelijke topic kaap. ;)

letter of cijfer o ?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh vond het juist niet nodig een nieuwe aan te maken en dit juist netter. Nee, het is geen cijfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:57
Al zonder password in te voeren geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 06:49
Ik heb ook powerline oplossing en wel als volgt:

Meterkast:Router van kabelboer --> Powerline
Beneden: Powerline naar TV
1e verdieping: Powerline naar router nr 2 die bekabeld naar TV gaat en Wifi doorgeeft
2e verdieping: Powerline naar router nr 3 die bekabeld naar TV & PS3 en PC gaat en Wifi doorgeeft

Op deze manier heb ik alle TV's, PC en PS3 bekabeld en loopt prima. Geen gestotter bij streaming of lag bij games
Wifi op alle verdiepingen is voor iPad, laptops die her en der liggen. Nadeel is wel dat je af en toe handmatig van Wifi bron moet switchen :)

Allergrootste voorkeur is uiteraard gewoon alles bekabelen maar daar was ik te lui voor ;)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mtr33 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:10:
Al zonder password in te voeren geprobeerd?
Yep, dat werkt wel, maar die optie zit er toch niet voor niets op ;)
(als ik de buren kan zien, kunnen ze mij ook misschien zien, dus wil dat password gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:57
Dan is de verbinding ten minste OK. Zorg er wel voor dat je het password voor het target apparaat gebruikt (FAQ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Goh, misschien denkt het apparaat daar anders over.

Ofwel, probeer het eens met een 0 ipv o of O. ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mtr33 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:54:
Dan is de verbinding ten minste OK. Zorg er wel voor dat je het password voor het target apparaat gebruikt (FAQ).
Duidelijke handleiding, maar eender welke pass ik gebruik ... 'invalid'. Vreemd hoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:48
Ik heb de Devolo (KPN) Powerline set (200mBit) in een nieuwbouwhuis. Ik haal op een afstand van hemelsbreed 6 meter ongeveer 20mBit. Terwijl ik ongeveer 50mBit nodig heb. Wifi is een stuk sneller (35mBit), echter is het signaal van de Experiabox over 6 meter nog kutjebef.

Ik zit er aan te denken om een goede powerline set aan te schaffen, maar ik ben ó zo bang dat het weggegooid geld is omdat de stabiliteit en snelheid niet goed zijn. (200mBit naar 20mBit is toch 90% signaalverlies).
Pagina: 1