Verwijderd

Topicstarter
Een vraag:

Ik heb een vakantieboerderij voor 40 man, dat wil zeggen dat er families, bedrijven en vriendengroepen van 20 tot 40 personen komen. Nu staat er een oude philips beeldbuis maar dat is beroerd.

Nu ben ik op zoek naar een makkelijk systeem waarmee men tv kan kijken( via digitenne), een dvd'tje kan draaien, een film vanaf laptop kan kijken en eventueel een powerpoint kan laten zien.

Daaraan gekoppelt een muziek-ding zodat er ook een CD'tje, i-pod of laptop muziekje kan worden gedraaid. Normaal tot borrel volume, geen disco. Het hoofdverblijf is 120 m2

eerst dacht ik aan een beamer, maar nu denk ik dat een beetje groot scherm ook wel voldoende moet zijn.
Ik weet er wel wat vanaf, maar volg de laatste trends niet zo.

Hoe kan ik dat aanpakken, wat is makkelijk in gebruik als je 75 verschillende groepen per jaar hebt en geen tijd/personeel om alles uit te leggen, én een beperkt budget ( ik denk aan zo'n 1000e)

Als ik in het verkeerde forum zit, excuses, maar dit leek de meest logische.

Alvast dank!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zorg voor een afsluitbare, kast met voldoende ventilatie ergens in een hoek van de ruimte. Daar komt al je apparatuur in en ook gaan daar al je kabels naartoe.

Ik zou toch voor een beamer gaan. Hang je op aan het plafond en je hebt er verder geen gesodemieter mee. Aansluiten op een digitenne of kabeltuner en klaar is telg :) Kun je ook meteen een VGA op hangen (HDMI kun je ook al voorbereiden, maar lastiger door de lange kabellengte)
Verder een simpele stereoversterker met 4 speakers. Niks home cinema, gewoon een versterker waar je 4 speakers aanhangt. PA speakers wordt al erg overdreven denk ik, maar 4 van die JBL's die je ook wel eens in sportscholen en winkels e.d. ziet moet prima kunnen. Dan nog een hakkietakkie DVD speler.
Al je audio sluit je aan op een simpel mengpaneeltje, dat je vervolgens weer op je versterker hangt. Zorg iig voor een aansluiting met een 3,5mm jack, dan kan daar een laptop of iPod aan.
Meer heb je echt niet nodig en een schuif opendraaien kan iedereen. AB erbij voor de beamer, dvd speler en decoder en gaan. Bovendien kun je door het dichthouden van de kast en het bijhouden van de AB's het gebruik controleren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank, da's inderdaad de toon die ik zoek!
een simpel mengpaneel met versterker en plug voor iPod of laptop is wel te doen. Die wereld snap ik. De TV's ben ik de laatste 15 jaar ontgroeit.

Hoe zit dat met beamer en digitenne en gebruiksgemak?

Voor de kids wil ik gewoon een kleine lcd tv met dvd, om ff het nieuws of een filmpje voor de kleintjes te draaien. Dat ben ik nu aan't uitzoeken.

Maar die beamer, wat kost zoiets en hoe zorg ik dat het simpel is?

Ben nu paar avondjes bezig met zoeken, maar typisch geval van bomen en bos.....

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Je moet even bedenken of de ruimte geschikt is voor een beamer i.v.m. lichtopbrengst bij het kijken overdag. Je zult de ruimte misschien deels moeten verduisteren. Als je het gewoon op een witte muur projecteert is het geheel ook behoorlijk hufterproof (anders mollen ze misschien je projectiescherm). Nadeel van een beamer is dat je de lamp na 1500-6000 uur moet vervangen. Misschien nog vaker door ondeskundig gebruik (lamp niet laten koelen maar direct uitzetten enz.)

My favorite programming language is solder.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Beamer is wel beter voor groter beeld. Anders is misschien een plasma TV van 50 of 51 inch een optie. Ik heb de goedkoopste 50 inch plasma TV opgezocht via de pricewatch: pricewatch: LG 50PV350.

Lijkt mij de beste optie als je voor TV gaat: groot en goedkoop. Maar je kan dus beter dat met de beamer volgen (wel een goede, het beeld moet wel zichtbaar zijn!).

Van beamers weet ik niet zo veel, maar een kleine LCD voor de kinderen hoeft niet state-of-the-art te zijn. Dan is beeldkwaliteit veel minder belangrijk, en zoiezo wil je niet een te dure TV... een hoop kinderen rondom één TV, geen goed idee :9

22 inch is misschien nog wat te klein, maar vanaf 27.5 inch is zo'n TV hoekje wel goed. pricewatch: Hannspree Hanns.G SJ28DMBB < 211 euro, Full HD TV.
Als je nog net wat groter wilt gaan (31.5 inch i.p.v. 27.5 inch): pricewatch: Hannspree SJ32DMBB. < 259 euro.

Qua speakers zou ik het niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
Damn, lang verhaal getypt, alles weg. Dus nogmaals:

voor die kleine tv zijn weinig eisen. Digitenne kaart erin, of dvd, gewoon type slaapkamer tv met simpele AB.

Hoe werkt zo'n beamer met tv? kan daar een kaart is, of hoort daar een tuner bij?
Beamer wordt gevoed door:
- digitenne
- dvd-speler
- pc
Hoe doe ik dat nou zo dat ik het een 40 jarige huisvrouw in 3 minuten zelf kan laten aansluiten en opstarten?

Was vandaag bij Scheer & Foppen, die zeiden dat dvb-t wel werkt voor digitenne maar alleen met een ombouwset van 70e. Aangezien ik 4 tv's moet vervangen... En kan zo snel niets relevants terugvinden in het Forum. Kan iemand mij even bijpraten of linken? Ik dacht gewoon die digitennecard in een dvb-t tv te proppen, maar da's blijkbaar te simpel gedacht?

Damn, wat een uitzoekwerk voor een TV....

• Puch-Maxi
Voor Digitenne op de beamer zul je een losse DVB-T tuner moeten hebben, met daarop de juiste aansluitingen.
HDMI is het mooiste omdat je dan één kabel hebt voor beeld en geluid naar de beamer. Maar ik vraag me af hoe dat lijkt, Digitenne op een groot scherm. De bitrate van Digitenne is namelijk niet zo hoog, op grote schermen al gauw blokkerig.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doen ze dat in een cafe met bijvoorbeeld voetbal op groot scherm?

is een grote lcd tv een tussenoplossing? zodat je én tv ( sport enzo) kan kijken en een film met 30 man?

Of moet ik in plaats van digitenne wat anders nemen?

Zit in buitengebied, dus geen standaard kabelsignaal

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 00:28:
Hoe doen ze dat in een cafe met bijvoorbeeld voetbal op groot scherm?

is een grote lcd tv een tussenoplossing? zodat je én tv ( sport enzo) kan kijken en een film met 30 man?

Of moet ik in plaats van digitenne wat anders nemen?

Zit in buitengebied, dus geen standaard kabelsignaal
In kroegen hangt toch vaak een beamer en dan waarschijnlijk meestal gewoon via de kabel (ziggo/upc/etc) eventueel digitaal. Maar daar hebben ze voor geluid in het algemeen ook een flinke (disco-) PA voor het volume. Dat heb jij dan weer niet nodig. Nu weet ik niet wat voor gasten je over het algemeen krijgt, maar een beamer is gewild (diefstal?) en een scherm kan makkelijk kapot. Een goed en veilig ophangsysteem en een witte muur lossen dat in ieder geval op. Grote LCD/plasmaschermen zijn ook diefstalgevoelig. Zou ik zeker meenemen in de overweging.

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Heb 1 groep tegelijk, hufterigheid valt mee. Ben dus aan't opschalen naar een wat luxer segment met meer comfort. Ben niet zo bang voor diefstal,

Wel voor onzichtbare/ moeilijk controleerbare schade/ onzorgvuldig gebruik.

Vroeger leende we de vhs-recorder uit. Ging nooit langer dan 5 keer goed. Iedereen denkt dat hij er wat van weet en toch liepen die dingen in de soep. En niemand had er schuld aan.

Daarom moet ik - bij wijze van spreken- een 2 knoppen systeem hebben. Niet zozeer voor diefstal, maar vooral voor mensen die denken dat ze weten hoe het werkt. Je hebt geen idee wat er "per ongeluk"kapot gaat als mensen in een vreemde omgeving zitten. Vaak zulke rare dingen dat het een poos duurt voor je het doorhebt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daarom juist een beamer. Het hoeft geen HD ding te zijn, hij moet alleen groot beeld geven. Voor een weekend maakt de kwaliteit echt niet zoveel uit met een groep. Die simpele dingen zijn goedkoper als een plasma. Een plasma gaat in zijn geheel stuk; bij een beamer moet je hooguit de lamp vervangen.
Bovendien kun je simpelweg met de AB (of zelfs automatisch) van bron switchen. En een AB is nog een stuk goedkoper om te vervangen als ie stuk gaat (als dat al gebeurt, ook een stuk beter bestand tegen lomp gebruik) als een hele TV. Projecteren op de muur of een rolgordijn van de Ikea. Werkt perfect, zoek maar eens op :)
Beamer hang je aan het plafond, evt hangslot + staalkabel door de beugel heen als je hem echt goed vast wilt hebben.

DVD speler hoeft je niet meer dan 3 tientjes te kosten (blokker). Nogmaals, je zoekt iets functioneels, niet iets moois ;)

Ik zou zelf overigens niet voor digitenne maar voor kabel gaan. Gewoon een losse decoder, werkt echt het makkelijkste.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 11:45
Ik dacht even dat ik in het Audio forum zat. (Sommige hebben nog nooit een beamer of scherm gezien...?)
Heren, hoe sluiten we een Coax kabel (Ja die, om tv te kijken) aan op een beamer?
Zeg ik het voor. Niet. Er bestaan (bijna) geen beamers met ingebouwde tuner.
Als ik het goed begrijp komen er gasten, maar is het geen "jeugdhok".

Ik zou voor een beamer gaan, tussen deze eerste 8 zit geen miskoop.
Projectiescherm gaat echt niet snel stuk, Al zou ik voor een elektrisch scherm gaan (handmatige schermen hebben een "gebruiksaanwijzing" qua inrollen). Projectiescherm is niet noodzakelijk als je een mooie muur hebt.

Ik vraag me af waar de content vandaan moet komen, en hoe je gasten dit aanleveren.
Nemen ze zelf een laptop/cd mee, pluggen ze een USB bij jou in de computer?
Scenario's:
  • Presentaties; VGA kabel (eventueel HDMI) neerleggen richting de beamer, Jack kabeltje ernaast voor het geval er geluid bij een ondersteunend filmpje zit. Klant neemt zelf laptop mee.
  • TV kijken; afhankelijk van je decoder composiet, component of HDMI naar je beamer leggen, geluid vanaf decoder naar versterker. Klant/gast krijgt afstandsbediening.
  • DVD'tje kijken; HDMI naar beamer, geluid naar versterker. Klant krijgt afstandsbediening.
  • CD'tje afspelen; aangezien dit een uitstervend medium is zou ik de C(DV)D speler "wegzetten". Mensen mogen een CD'tje aanleveren en thats it. Afstandsbediening erbij. Eventueel via de beamer mogelijkheid om playlist samen te stellen.
  • iPod/MP3; Kabeltje, afstandsbediening voor versterker, of niet, als er alleen maar kleine kids zijn die het iets té hard zetten.
Voor alle senario's: Versterker lekker wegzetten, komt daar ook geen gekloot mee. Van tevoren het invoerkanaal bepalen en het daar op laten staan.
Ik neem aan dat er weinig gasten zijn die eerst een presentatie geven, daarna een DVD'tje willen kijken, CD'tje willen afspelen, TV willen kijken en een MP3 willen beluisteren?
Oh, wel? Das mooi. Een meegebrachte laptop kan dat allemaal, behalve TV kijken (En zelfs daar zijn oplossingen voor)

Je hebt het over "opschalen naar een luxer segment". Dan kan er ook wel 5 minuten voorbereidings- en uitlegtijd voor de klant/gast vanaf? Een versterker of beamer op het juiste invoerkanaal zetten lijkt mij de moeite niet. Verder hoeft er niks te gebeuren. Een universele afstandbediening erbij en de gasten kunnen zelf het geluid harder en zachter zetten, zappen, en een DVD'tje aanzetten.

PS. Puch Maxi, Reken jij even uit hoeveel dagen je TV kunt kijken als een lamp 6000 uur mee gaat? Geluid uit een beamer laten komen lijkt me geen goed idee.

• Puch-Maxi
Tja, geluid uit een beamer is niet zo'n goed idee nee :+ Ik zat nog met die TV in mijn hoofd. Maar zeg nu zelf, Digitenne op een scherm van 46 Inch en groter is toch een beetje jammer. Dan zou ik voor kabel/schotel gaan (HD).
Een brandtijd van 6000 uur is wel het uiterste, met huis tuin en keuken beamers moet je toch meer denken aan 3000 uur. Zeker als men de lamp niet laat afkoelen etc. Als je iedere dag 4 uur naar de beamer kijkt moet je de lamp na ongeveer 2 jaar vervangen. Als hij tussendoor kapot gaat eerder :D

Dat er een losse tuner bij moet komen waren wij al over uit. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 06-10-2011 03:03 ]

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 11:45
Ik heb hier 2 beamers staat, Eentje komt er uit februari 2009 en heeft 1650 uur op de teller, de ander komt uit mei 2008 met 2270 op de teller..
Allebei de beamers worden gebruikt om mee te gamen, tv en films te kijken.
4 uur per dag 7 dagen per week een beamer laten branden lijkt mij daarom wat aan de lange kant....

Ik heb geen ervaring met Digitenne, maar gewoon kabel op de beamer is prima te doen, al hoewel digitale TV natuurlijk beter is.
Pagina: 1