[ASP] Nog gebruikelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-07 19:22
Ik ben sinds begin juni afgestudeerd op hoge school met een bachelor toegepaste informatica (ik denk iets zoals HBO in Nederland). Nu ben ik sinds september op zoek naar een job en nog niet echt iets gevonden (meeste junior profielen zijn al bezet ondertussen).

Daarstrak werd ik opgebeld door een bedrijf dat vroeg of ik interesse had als ASP Classic developer. Ik heb een korte opleiding ASP.NET gehad tijdens mijn opleiding, maar blijkbaar is ASP Classic de voorloper hiervan. Nu heb ik schrik dat ik hierin zou kunnen blijven 'vastzitten', aangezien dit niet de meest recente taal is en dit op termijn mijn 'kennis' van bijvoorbeeld java en C# zou doen verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Cobol wordt ook nog steeds heel erg veel gebruikt. Wat is het probleem? Dat het niet hip is?

Kennis van andere talen of nieuwere versies kun je ook buiten je werk bijhouden, werk en persoonlijke ontwikkeling zijn toch al verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ASP.Net lijkt voor geen meter op Classic ASP / ASP 3.0
Het hele paradigma van C# / VB.Net met opbouw verschilt qua denkwijze, structuur en opbouw volledig van ASP / VBScript of ASP / JScript.

Mocht je een job zoeken, dan kan je allicht kijken wat de ontwikkelingen binnen het bedrijf zijn, kijken wat groeimogelijkheden zijn of reflecteren wat je eigen wensen zijn :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ASP 3.0 wordt al jaren niet meer doorontwikkeld en heeft behoorlijk wat tekortkomingen ten opzichte van modernere omgevingen zoals ASP.NET. Wat de consequenties voor je zijn als je die baan aanneemt hangt echter van jezelf af. Als jij gewoon in je eigen tijd door blijft leren of knutselen aan andere dingen terwijl je op je werk die legacy ASP-code bijhoudt kun jij jezelf prima verkopen bij een volgende werkgever. Sowieso is kennis van een taal behoorlijk onbelangrijk, kennis hebben van programmeren in zijn algemeenheid is veel belangrijker.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

NMe schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 18:53:
ASP 3.0 wordt al jaren niet meer doorontwikkeld en heeft behoorlijk wat tekortkomingen ten opzichte van modernere omgevingen zoals ASP.NET. Wat de consequenties voor je zijn als je die baan aanneemt hangt echter van jezelf af. Als jij gewoon in je eigen tijd door blijft leren of knutselen aan andere dingen terwijl je op je werk die legacy ASP-code bijhoudt kun jij jezelf prima verkopen bij een volgende werkgever. Sowieso is kennis van een taal behoorlijk onbelangrijk, kennis hebben van programmeren in zijn algemeenheid is veel belangrijker.
Hoewel een taal redelijk onbelangrijk is (C# / VB.Net / Java / etc.), hebben ze redelijk dezelfde concepten / fundamentele basis. ASP 3 verschilt hier degelijk van en ik vraag me af hoe dit bij een volgende werkgever gewaardeerd wordt. VBScript hanteert weinig echte 'programmeerconcepten' (/knuppel in hoenderhok gooit) :P

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik heb tot ruim in 2007/2008 nog behoorlijke systemen in ASP classic gebouwd (met enige tegenzin, dat wel) en voor quick'n'dirty zaken grijp ik nog wel eens terug naar ASP classic (waar menigeen "effe" naar PHP grijpt* heb/had ik meestal makkelijker een windows servertje bij de hand hoewel dat de laatste jaren ook steeds minder wordt).

Anno 2011 zou ik Classic ASP nergens meer voor gebruiken maar als je legacy systemen moet onderhouden kan 't inderdaad voorkomen dat je er nog tegen aan loopt en gevraagd wordt of je er mee overweg kunt. Als dat niet 't enige is dat je daar moet gaan doen zou ik 't in ieder geval niet (daarop) laten schieten. Maar een kleine 'red flag' is 't wel ja.
NMe schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 18:53:
ASP 3.0 wordt al jaren niet meer doorontwikkeld
Dat is ook niet héél erg nodig; met dank aan COM ondersteuning kun je in zo'n beetje elke taal bouwen wat je wil en dan met Classic ASP gewoon tegen het COM component aan schoppen :P VBScript (de "basis" van ASP Classic) wordt echter wel nog zo nu en dan eens gepatched / bijgewerkt met piepkleine dingetjes maar echt onderhouden wordt 't inderdaad niet. Bedenk trouwens dat ook ASP Classic gewoon een 'platform' is en dat je ook prima javascript kunt gebruiken als basis ;)

Neemt niet weg dat 't Classic ASP platform uitstervende is (zo niet uitgestorven), maar zelfs veel moderne concepten als url-rewriting, MVC e.d. zijn prima te doen in Classic ASP met wat creatief (en relatief weinig) werk. Trust me, been there, done that :P

* Waarmee ik niet zeg dat PHP alleen maar voor quick'n'dirty projecten gebruikt wordt; maar het flanst wel lekker als je wil :P

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 05-10-2011 19:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-07 19:22
Zeer bedankt voor de reacties. Nu heb ik er tenminste een beetje een beeld van wat ASP Classic nog betekent in de huidige wereld.

Ik vrees er vooral voor om alle dingen die ik geleerd heb tijdens mijn opleiding (zoals bijvoorbeeld OO-programmeren) niet echt te kunnen gebruiken. Zoals werd gezegd kan ik al deze nieuwere talen en methodologiën wel bijhouden in mijn vrije tijd, maar let een nieuwe werkgever niet vooral op werkervaring en minder op huisbouwprojectjes? Hierbij is er ook absoluut geen doorgroeimogelijkheid of het uitzicht van ooit nog in andere talen te kunnen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:19
Eppux schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 18:37:
Ik ben sinds begin juni afgestudeerd op hoge school met een bachelor toegepaste informatica (ik denk iets zoals HBO in Nederland). Nu ben ik sinds september op zoek naar een job en nog niet echt iets gevonden (meeste junior profielen zijn al bezet ondertussen).
Erm :? ? Meer dan genoeg open jobaanbiedingen hoor (ik heb er zelf nu 3 en ik zit in mijn laatste jaar TI). Wees niet te focust op jouw eigen regio, maar durf ook daarbuiten eens kijken.
Eppux schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 18:37:
Daarstrak werd ik opgebeld door een bedrijf dat vroeg of ik interesse had als ASP Classic developer. Ik heb een korte opleiding ASP.NET gehad tijdens mijn opleiding, maar blijkbaar is ASP Classic de voorloper hiervan. Nu heb ik schrik dat ik hierin zou kunnen blijven 'vastzitten', aangezien dit niet de meest recente taal is en dit op termijn mijn 'kennis' van bijvoorbeeld java en C# zou doen verdwijnen.
Kennis doen verdwijnen ligt dan aan jezelf. Onderhoud jouw kennis en knutsel in jouw vrije tijd er ook mee. Eventueel (indien het binnen de bedrijfscultuur toegestaan is) kan je ook prototypes met nieuwe technologie maken die interessant kunnen zijn voor de toekomst in het bedrijf.

Het hangt af natuurlijk van wat de vacature is en wat de mogelijkheden zijn binnen het bedrijf. Als het alleen maar ASP Classic is, zou ik toch wel 2 keer nadenken. (Ik zeg het, er zijn echt wel genoeg aanbiedingen hoor!)

[ Voor 0% gewijzigd door Styxxy op 05-10-2011 22:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Eppux schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 20:55:
Ik vrees er vooral voor om alle dingen die ik geleerd heb tijdens mijn opleiding (zoals bijvoorbeeld OO-programmeren) niet echt te kunnen gebruiken.
Er zijn, weliswaar enkel basis- maar toch, beginselen van OO concepten mogelijk (classes, properties, methods maar geen inheritance, alles is (meen ik) public, laat staan polymorphisme e.d.) binnen ASP classic. Of je het OO mag noemen... nah. Maar het concept is niet geheel afwezig ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Eppux schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 20:55:
Ik vrees er vooral voor om alle dingen die ik geleerd heb tijdens mijn opleiding (zoals bijvoorbeeld OO-programmeren) niet echt te kunnen gebruiken.
Je hebt als het goed is leren programmeren aan de hand van objectoriëntatie. Datzelfde paradigma kun je zoals Rob al zegt ook simuleren zonder de daadwerkelijke language structures ervoor te hebben, mocht je bang zijn de basis te verliezen. Maar aan de andere kant: je hebt die scholing gehad en je blijft gewoon programmeren. Als je een nieuwe baan vindt waar je het weer nodig hebt, dan is het weer oprakelen van de OO-denkwijze vast niet al te moeilijk.
Zoals werd gezegd kan ik al deze nieuwere talen en methodologiën wel bijhouden in mijn vrije tijd, maar let een nieuwe werkgever niet vooral op werkervaring en minder op huisbouwprojectjes?
Een goede recruiter zal naar beide kijken. Sterker nog, als jij in je vrije tijd ook aan projecten werkt dan zal dat voor veel recruiters een pluspunt zijn omdat je begaan bent bij je vakgebied en in je eigen tijd bijleert. Als jij vervolgens ook hun technische vragen goed beantwoordt zou dat op zich bij de meeste bedrijven geen probleem mogen zijn, lijkt me.

Dit alles neemt overigens niet weg dat ik persoonlijk nog even verder zou kijken als ik die luxe had wat financiën betreft. Ik zou het zelf niet leuk vinden om te werken voor een bedrijf waar ik met verouderde technieken moet werken. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. :)

[ Voor 9% gewijzigd door NMe op 05-10-2011 23:31 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ild
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-01-2024

Ild

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als Bachelor Toegepaste Informatica. Als ik op zoek was naar werk kon ik de aanbiedingen niet bijhouden :s. Het heeft welgeteld 3 weken geduurd voor ik mijn eerste contract aangeboden kreeg.

Ik ben wel van het principe dat ik een uitnodiging voor een gesprek niet afsla. Ook al lijkt de job mij niet meteen interessant. Dan heb ik toch al een idee van wat het bedrijf doet en wat ze kunnen aanbieden.

Als je twijfels hebt over oude ASP, probeer het eerst eens uit?
Pagina: 1