Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer doet 'helemaal' niets meer

Pagina: 1
Acties:

• rammoth
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10-2022
Hallo allen,

Gisternacht, vlak voordat ik naar bed wilde gaan, besloot ik om AMD overdrive te testen. Dit is de overdrive functie die in AMD Vision Engine Control Center (vervanging ATI's CCC?) te vinden is. Hierbij koos ik voor de processor, dus niet voor de videokaart.

Mijn systeem:
Processor: AMD Phenom II X4 965 black edition 3.4 GHz
Videokaart: ATI Radeon 4670 HD
Geheugen:OCZ Reaper HPC Edition Dual Channel Kit - 4GB ( 2x2GB ) - DDR3 - 1333 MHz
Moederbord: MSI 770-c45
Voeding: OCZ - 600watt (weet niet precies welke verder)

Ik gebruikte de autotune optie in Vision Engine Control Center. Dit deed een test voor 3500 GHz (heb alle settings default gelaten en het deed alleen een test, de knop om daadwerkelijk te overclocken heb ik niet aangezeten). Na 20 seconden ongeveer, sloeg mijn hele computer uit en sindsdien doet hij niets meer. Geen lampjes, geen fans, geen BIOS of wat dan ook. Mijn eerste gedachte is dan ook dat de voeding het begeven heeft.
Wanneer ik de voeding een tijdje ontkoppel en daarna weer aansluit en de computer aanzet, gaan de lampjes van mijn kast voor een fractie van een seconde aan, maar maakt de kast verder geen enkel geluid en gaat er verder niets aan. Als ik de aanknop daarna nogmaals probeer, gebeurt er al helemaal niets meer (totdat ik hem weer ontkoppel voor een tijdje, dan zelfde verhaal).

Nu is mijn vraag dus, wat denken jullie? Is het de voeding? Kan het nog wat anders zijn (moederbord bijvoorbeeld)? En weten jullie nog dingen die ik kan proberen om eventueel het probleem te isoleren of beter nog, te verhelpen?

Hopelijk kan iemand mij hiermee verderhelpen!

Edit: Voor extra toelichting, hier een filmpje van de software: YouTube: Overclocking de CPU y VGA con AMD Vision Engine Control Center - YouTube
Hierbij ben ik alleen in de settings geweest wat te zien is op ongeveer 0:28. Hier heb ik alleen de bovenste optie aangevinkt, dus niet de onderste of wat voor optie dan ook in de andere setting pagina's. Daarna op autotune geklikt en na 20 seconden sloeg mijn hele computer dus uit.

[ Voor 15% gewijzigd door rammoth op 05-10-2011 17:11 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Ik zou beginnen met proberen om ergens een voeding vandaan te toveren. Uit een andere machine of lenen van een kennis. En om zaken te isoleren / uit te sluiten: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Desktop | Server | Laptop

• rammoth
Dank je wel voor je antwoord :)
Ik heb deze test gedaan om te zien of de voeding werkt ( paperclip op die 2 punten en dan zou de fan aan moeten slaan): http://www.ochardware.com...ages/labeledwiresmall.jpg

Het enige dat er gebeurt is dat de LED lampjes een fractie van een seconde aangaan, zoals ook gebeurt wanneer ik de voeding een tijdje van de stroom afhou en daarna weer aanzet. Er gaan geens fans draaien. Betekent dit nu wel of niet dat mijn voeding het begeven heeft..?

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-11 09:43

Hoite

Goed verhaal

rammoth schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 19:01:
Dank je wel voor je antwoord :)
Ik heb deze test gedaan om te zien of de voeding werkt ( paperclip op die 2 punten en dan zou de fan aan moeten slaan): http://www.ochardware.com...ages/labeledwiresmall.jpg

Het enige dat er gebeurt is dat de LED lampjes een fractie van een seconde aangaan, zoals ook gebeurt wanneer ik de voeding een tijdje van de stroom afhou en daarna weer aanzet. Er gaan geens fans draaien. Betekent dit nu wel of niet dat mijn voeding het begeven heeft..?
Een voeding moet inderdaad gewoon aangaan als je het groene en het zwarte draadje met elkaar verbind, als er dan geen fan gaat draaien dan lijkt het me redelijk aannemelijk dat je voeding defect is.

Al ergens een voeding vandaan getoverd/geleend/gekocht?

Lekker kort.

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zelfs als je fans wel gaan draaien wil het niet zeggen dat je voeding nog goed werkt, je hebt hem nu onbelast getest (fans tellen niet als belasting).

• rammoth
Ik heb helaas geen beschikking over een backupvoeding, behalve 2 voedingen die ik al eens vervangen heb, van welke bij de een de fan wel gaat draaien en bij de ander niet met dezelfde test. Beide zijn eigenlijk een no-go, aangezien deze voedingen het in het verleden begeven hebben (voedingen hebben blijkbaar een probleem met mij).

De voeding is anderhalf jaar oud, dus er zit nog garantie op. Enig idee hoelang daar meestal overheen gaat?

Meer tips van wat ik nog kan testen zijn welkom en natuurlijk heel erg bedankt voor de reacties!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Dit wordt herkend als beslist de voeding dus deze zal rma gesuurd moeten worden.
Een rma zal minimaal een week of twee duren.
Dus of een andere voeding kopen of vragen waar je de voeding rma't of zij nog een "leen" voeding hebben.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• rammoth
Nieuwe ontwikkeling:
Zonet de voeding helemaal kaal dezelfde test gedaan, waarop de fan weer wel ging draaien. Wanneer ik hem op mijn moederbord aansluit met alleen de 20/24-pin ATX kabel, slaat mijn moederbord wel aan (met 1 van de 4 lampjes, wat volgens mij 1 core betekent). Zodra de kleine stekker (4 punten) voor de CPU erin gaat, doet de hele computer niets meer.

Is het dan toch mijn CPU? Of moederbord?

Wanneer ik de processor loshaal en dan de voeding aansluit op de CPU-power van het moederbord, zou dan wel alles aan moeten gaan als het de CPU is (op een piep her en der na)? Of is dat geen manier om het te testen, aangezien niets het dan zou moeten doen?

Edit: Ook nog benoemswaardig, hij doet het maar 1x na het truukje met paperclip op 20/24pin. Kan hem daarna niet uitschakelen met de uitknop, maar alleen via de voeding. Wanneer ik hem daarna weer aanzet, doet deze helemaal niets meer, totdat ik het truukje weer herhaal (allemaal zolang de 4pin connector er niet in zit).

[ Voor 42% gewijzigd door rammoth op 05-10-2011 22:03 ]

• rammoth
Nog wat geprobeerd, gewoon zonder processor. Dan reageert alles hetzelfde als hierboven al beschreven. Met de 4pin stekker erin, gebeurt er niets. Er staat wel voltage op de 4pin.

Edit: Uiteindelijk toch de voeding in een andere kast weten te zetten. Deze startte zonder problemen op. Mij lijkt het dat het dan het moederbord is, aangezien deze ook niets doet wanneer alles aangesloten is. Geen piep, geen fan, niets. Ook zonder processor niet...

[ Voor 42% gewijzigd door rammoth op 06-10-2011 03:10 ]

• rammoth
Even een update, aangezien ik het zelf altijd vervelend vind om topics tegen te komen met mijn probleem, maar zonder oplossing. Vandaag een nieuw moederbord gehaald (ASUS deze keer) en alles werkt weer prima :)

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties en suggesties!
Pagina: 1