• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zit hier met een probleem waar ik niet helemaal uit kom.

Het probleem:
Na het spontaan uitvallen van mijn pc, en hem daarna niet meer aan de praat krijgen ben ik dus aan het troubleshooten gegaan.
Uiteindelijk kwam ik er achter dat het probleem lag aan de12v kabel die een brandplek had op één van de pinnen.
Afbeeldingslocatie: http://img.realstyle.nl/kabel.jpg

Ik zie ook een kleine verkleuring op de connector van het moederbord (Asus m4n78 pro)
Afbeeldingslocatie: http://img.realstyle.nl/connect.jpg

Ik heb de pc na wat geklooi wel weer werkend gekregen, maar dit gaat geheid verdere problemen opleveren.

Mijn vraag aan jullie is dus welk onderdeel kan dit veroorzaakt hebben. De voeding of het moederbord?
Ik gok de voeding maar voor ik hier geld aan wil uitgeven wil ik toch graag wat advies hierover van jullie.
Het zou zonde zijn om een nieuwe voeding te kopen als het aan het moederbord zou liggen, of andersom natuurlijk.
Dus hopelijk kan één van jullie aan de hand van de foto's zien wat dit probleem veroorzaakt heeft.

De precieze specs van de voeding kan ik niet lezen, maar het betreft een Asus 500Watt.
Ik heb hier helaas ook geen extra hardware meer liggen om dingen te kunnen testen - mn tweakdagen heb ik al lang achter me gelaten ;)

Alvast bedankt :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:54

D4NG3R

kiwi

:)

We zijn toch de precieze specs van je voeding nodig om IIG de kwaliteit te kunnen beoordelen ;) .

Heb je geprobeerd te OC'en of iets vergelijkbaars? Aangezien de CPU power connector daar dus licht verbrand is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02 13:18

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Lijkt mij gewoon een slecht contact wat vonken is gaan trekken. Dit veroorzaak je niet met overbelasting oid.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:29
R420R schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 16:51:
Lijkt mij gewoon een slecht contact wat vonken is gaan trekken. Dit veroorzaak je niet met overbelasting oid.
Aangezien zowel de mantel van de kabel (voor zover zichtbaar) als de sporen op het moederbord cq. het moederbord rondom de connector, zou ik ook zeggen dat het een slecht contact is geweest.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

't is net de zendmast in IJsselstein.
Dat pootje heeft niet goed genoeg contact gemaakt voor de stroom die er doorheen moest.
Dat gaat vonken trekken, heet worden, nog slechter contact maken, nog heter worden, nog meer vonken trekken, nog heter worden, nog slechter contact maken,.... enz...
Totdat het niet meer werkt.... Of afbrand en afbreekt (zendmast Smilde).

In jouw geval niets aan de hand. Goed schoonmaken, zorg voor goed contact. Aansluiten en werken maar.

Alles kan stuk.

• fm77
  • Niet online
Bedankt alvast :)

Het beteft hier een dus asus a-45ga voeding (450watt dus, mijn excuses).

Ik heb in het verleden wel eens gespeeld met overclocken maar ik merkte dat de stock speeds genoeg voor mij waren (amd x3 720), dus daar draait ie al jaren op.

Maar ik heb de kast al maanden niet meer open gehad. Hoe kan de slechte connectie dan opeens ontstaan zijn?

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Raar want hoe kan het nu maar met 1 pootje fout gegaan zijn qua contact? wanneer er 3 goed zitten zit de 4e dat ook.

• fm77
  • Niet online
Het probleem is nu al 2x voorgekomen in 1,5 week, dus ik vertrouw er niet echt meer op.
Dus als ik iets zou kunnen vervangen, zou dat dan de voeding of het moederbord moeten zijn?

Of zeggen jullie echt dat zolang ik m goed aandruk het goed zou moeten blijven werken?

Of zou het toch kunnen zijn dat mn overige hardware toch iets teveel uit deze voeding trekt (die ondertussen al zon 5jaar oud zal zijn)?
De overige hardware betreft trouwens een xfx 4870, 4gig geheugen, en een enkele harddisk van 300gig.

[ Voor 30% gewijzigd door fm77 op 05-10-2011 17:13 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt het cilindertje dat in de stekker zit misschien met een spitse tang wat verder dichtknijpen zodat het beter om het contact in de moederbordconnector pakt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dramatic schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 17:04:
Raar want hoe kan het nu maar met 1 pootje fout gegaan zijn qua contact? wanneer er 3 goed zitten zit de 4e dat ook.
Slechte stekkertjes van je voeding misschien.

• fm77
  • Niet online
Dat lijkt me nogal vreemd. Voeding draait al 4/5 jaar probleemloos, waarvan 2 jaar in het huidige systeem.
Ik heb de kast al maanden niet meer open gehad, dus de kabel is niet bewogen.

Maar ik heb alles weer aangesloten, en het lijkt voorlopig weer te werken.
Ik hou het wel even in de gaten de komende tijd...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb ik ook eens gehad met een videokaart. Zal idd slecht contact zijn geweest. Daarna de stekkertjes zo goed als mogelijk schoongemaakt (schuurpapier, voor zover je overal bij kunt) en daarna werkte die wel weer gewoon.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

fm77 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 17:02:
Maar ik heb de kast al maanden niet meer open gehad. Hoe kan de slechte connectie dan opeens ontstaan zijn?
Lees mijn vorig post nog even en bedenk daar dan bij dat dat traject de ene keer binnen 1 dag helemaal brandklaar is, en er de andere keer jaren over doet.
Met andere woorden: je hoeft je kast er niet voor open te maken. :)

Het is gewoon een slecht contact geweest. De suggesties om de connectoren allebei goed schoon te maken en eventueel met een tang zo bewerken dat de metalen delen weer lekker strak over elkaar heenschuiven is de enige goede.
Een andere optie is om de connectoren op het MB en voeding te verangen, weer een andere is om het MB en voeding in hun geheel te vervangen.

Maar het schoonmaken van de contacten en er voor zorgen dat het weer goed contact maakt, is net zo goed hoor.

Alles kan stuk.

Pagina: 1