Toon posts:

Van IP adress naar Domeinnaam?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een server thuis draaien. Hierop draait Windows Small Business Server 2011. Echter wil ik dat deze server ook vanaf buitenaf op domeinnaam te benaderen is.

Momenteel benader ik mijn server op ip adres. Ik start dus een extern bureaublad sessie op, naar ip adres xx.xx.xxx.xxx. Nu heb ik begrepen dat het mogelijk is om een domeinnaam te kopen en die kan laten verwijzen naar mijn ip adres. Dus als ik www.mijndomeinnaam.nl koop, en die laat verwijzen naar mijn ip adres (xx.xx.xxx.xxx) dan moet ik mijn server voortaan op domein moeten kunnen benaderen? Nou is mijn vraag of deze beredenering juist is?

Ook zit ik met het volgende. Op mijn server draait ook Exchange 2010. Momenteel kan ik met mijn domein alleen lokaal e-mailen. Ik neem aan dat wanneer ik een domein koop dat mijn e-mail adressen dan worden omgezet naar ik@mijndomeinnaam.nl?

Ik gebruik mijn server ook als FTP server. Hierbij voer ik in ftp://xx.xx.xxx.xxx. Ik neem aan dat dit dan in de toekomst ook onder ftp://mijndomeinnaam.nl kan?

Tot slot.
Via de Small Business Console kun je ook een domeinnaam kopen (12,95 dollar p/j). Ik heb gehoord dat het omzetten van een domeinnaam/e-mail dan volledig automatisch gaat? Wanneer je handmatig zelf een domeinnaam koopt moet je dit allemaal handmatig doen?

Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.

Bij voorbaat dank.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 16:18:
Ik heb momenteel een server thuis draaien. Hierop draait Windows Small Business Server 2011. Echter wil ik dat deze server ook vanaf buitenaf op domeinnaam te benaderen is.

Momenteel benader ik mijn server op ip adres. Ik start dus een extern bureaublad sessie op, naar ip adres xx.xx.xxx.xxx. Nu heb ik begrepen dat het mogelijk is om een domeinnaam te kopen en die kan laten verwijzen naar mijn ip adres. Dus als ik www.mijndomeinnaam.nl koop, en die laat verwijzen naar mijn ip adres (xx.xx.xxx.xxx) dan moet ik mijn server voortaan op domein moeten kunnen benaderen? Nou is mijn vraag of deze beredenering juist is?
Dat doet het A record
Ook zit ik met het volgende. Op mijn server draait ook Exchange 2010. Momenteel kan ik met mijn domein alleen lokaal e-mailen. Ik neem aan dat wanneer ik een domein koop dat mijn e-mail adressen dan worden omgezet naar ik@mijndomeinnaam.nl?
MX record + configuratie in Exchange
Ik gebruik mijn server ook als FTP server. Hierbij voer ik in ftp://xx.xx.xxx.xxx. Ik neem aan dat dit dan in de toekomst ook onder ftp://mijndomeinnaam.nl kan?
Dat is weer de A record

Het is allemaal goed mogelijk mits je de domeinnaam koopt inclusief DNS management mogelijkheden, of de DNS zelf draait.

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-02 23:43

basdej

OutSystems Consultant

Als je een domein naam hebt gekocht,moet je het A record veranderen naar jouw ip ( in de DNS configuratie )

Hoi.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Let er wel op dat je provider ook poort 25 open zet voor buitenaf, anders zal je email nooit gaan werken ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-02 13:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Het ziet er misschien ingewikkeld uit, maar is gemakkelijk als je het door hebt. Een voorbeeld: https://www.transip.nl/cp...ransipdemonstratie.nl/dns

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Als je een vast IP adres hebt is het simpel. Registreer een domeinnaam en laat A en MX records naar jouw IP adres verwijzen.
Als je een dynamisch IP adres komt er een verhaaltje bij. Dan ben je aangewezen op een DDNS provider. Er zijn dan nog steeds mogelijkheden om jouw domeinnaam aan je (dynamische) IP te koppelen. Dit gaat wel wat geld kosten (bij dyn.com iets van 30 euro per jaar)

Verwijderd

Topicstarter
Even terugkomend over het verhaal over poort 25. Mijn provider is Ziggo, en nou staat mij iets van bij dat die poort 25 blokkeren? Is hier tevens een andere optie voor?

Verwijderd

Optie is om de SMTP server van Ziggo te gebruiken als smarthost

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sowieso is de afgesloten poort 25 niet het enige probleem als je mail wilt hosten op een thuis verbinding. Je hebt namelijk bij vrijwel alle providers ook nog te maken met dynamische ip adressen waar je bovendien de reverse dns niet van kan instellen. Daardoor zullen de mails die je verstuurd vrijwel overal als spam gezien worden.

Voor uitgaande mail de server van je provider als smarthost gebruiken is de enige oplossing inderdaad.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 05-10-2011 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het dan goed begrijp koop ik een domein naam, hierin maak ik een A en MX record aan die naar mijn eigen server verwijst, vervolgens loop ik de SBS wizard door en pas ik m'n huidige domeinnaam aan naar datgene dat ik heb gekocht?

In Exchange verander ik de send connecter in de default smtp server van ziggo (smtp.ziggo.nl)?

Kan ik dan ook mijn mail op bijv mijn telefoon instellen? Is dit nu ook al mogelijk, zonder een domeinnaam te kopen?

Kan dit ook dmv een gratis host provider (evt. voorbeelden?), of moet ik er dan een kopen? wat raden jullie aan, via de optie die Microsoft aanbiedt via het SBS wizard (iemand ervaring) of dit ergens anders mijn domein naam te kopen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 19:47:
Dus als ik het dan goed begrijp koop ik een domein naam, hierin maak ik een A en MX record aan die naar mijn eigen server verwijst, vervolgens loop ik de SBS wizard door en pas ik m'n huidige domeinnaam aan naar datgene dat ik heb gekocht?

In Exchange verander ik de send connecter in de default smtp server van ziggo (smtp.ziggo.nl)?

Kan ik dan ook mijn mail op bijv mijn telefoon instellen? Is dit nu ook al mogelijk, zonder een domeinnaam te kopen?

Kan dit ook dmv een gratis host provider (evt. voorbeelden?), of moet ik er dan een kopen? wat raden jullie aan, via de optie die Microsoft aanbiedt via het SBS wizard (iemand ervaring) of dit ergens anders mijn domein naam te kopen?
Ja
Ja
Ja, Ja
Nee, Ja, Ergens anders

Wat ik aanraad: ga naar een willekeurige domeinnaam provider (bv Transip, maar dat maakt niet echt uit). Voor nog geen tientje per jaar heb je alles dat je nodig hebt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Oke dankjewel.

Als ik je dus goed begrijp zeg je dat het nu ook al mogelijk is om vanaf mijn lokale domein te e-mail en dit e-mail adres in te stellen op mijn telefoon? Kan je mij vertellen hoe dit dan te werk gaat, zonder een domeinnaam te kopen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

lier

MikroTik nerd

Ja, Ja

Maar ga eerst maar eens zelf wat uitzoeken hiervoor ;)

Overigens kan je heel veel informatie vinden op Inet over SBS, mail instellen, DNS en smartphones.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-02 13:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hoe ik het zelf doe:
- Thuis een webserver via Ziggo op internet gekoppeld
- .nl-adres bij Transip
- het A-record verwijzen naar mijn eigen ip-adres (is dynamisch maar wijzigt eigenlijks nooit)
- Gratis Google Apps gebruiken (http://www.google.com/apps/intl/nl/group/index.html)
- het MX record naar Google verwijzen
- Webmail op de PC en G-Mail is makkelijk in te stellen op de smartphone

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Pagina: 1