Wet koop op afstand: Informatieplicht winkelier

Pagina: 1
Acties:

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Op http://www.consumentenbon...ppen-rechten-en-plichten/ lees ik het volgende:
De winkels hebben een informatieplicht. Ze moeten goed informeren over regels uit de wet. Ze moeten dat schriftelijk en uiterlijk bij aflevering doen. Als de verkoper zich hier niet aan houdt, heeft de consument recht op een langere bedenktijd van 3 maanden.
Nu vraag ik mij af wat wordt verstaan onder "Ze moeten dat schriftelijk en uiterlijk bij aflevering doen".

Mag worden volstaan met het opnemen van de spelregels uit de wet koop op afstand in de algemene voorwaarden die op de website zijn geplaatst of moet de koper actief worden geïnformeerd over zijn/haar rechten en plichten door middel van het verwijzen naar de spelregels van de wet koop op afstand in bijvoorbeeld de bevestigingsmail van de aankoop?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:16

D4NG3R

kiwi

:)

Het moet in de algemene voorwaarden staan (Je moet bij bestelling ook bevestigen dat je deze hebt doorgelezen en kent). Verder hoeft het in principe niet te worden vermeld.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Schweino
De site van A. Engelfriet zegt hier over:

http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
De consument moet tijdig een schriftelijke bevestiging krijgen van het totstandkomen van de overeenkomst. Dit mag uiterlijk bij levering gebeuren, en het is toegestaan om dit per e-mail te doen. E-mail is tenslotte net zo rechtsgeldig als papier.

Naast de hierboven genoemde informatie moet ook worden medegedeeld:

de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken;
het bezoekadres van de vestiging waar de consument met zijn klachten terecht kan;
hoe het zit met after sales service en garantie;
de voorwaarden voor de ontbinding van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur van meer dan een jaar heeft.
Ik interpreteer bovenstaande dat het juist wel per e-mail (of brief) expliciet gecommuniceerd dient te worden en dat het alleen vermelden in de AV dus niet voldoende is (tenzij wellicht wordt verwezen naar de AV in de betreffende e-mail of brief).

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:34

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

In de quote staat wat naast de bevestiging nog meer medegedeeld moet worden, niet dat de mededeling in de bevestiging moet gebeuren.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Schweino
In combinatie met de quote van de consumentenbond lees ik dat het "schriftelijk informeren over de regels uit de wet" per e-mail of op papier dient te geschieden. Of is dat een onjuiste interpretatie?

Verwijderd

Waar wil je precies heen met deze vraag? Je dumpt namelijk een stelling, maar geen achtergrondinformatie of onderbouwing.

Algemene Voorwaarden worden gedponeerd en zijn rechtsgeldig. Vereisen dat iemand akkoord gaat met die voorwaarden alvorens de bestelling te informeren stelt de koper in alle gelegenheid zich te informeren over die voorwaarden die netjes, op schrift, na te lezen zijn op de site of op verzoek vaak toegestuurd worden.

Ook in de e-mails wordt daarna vaak naar die algemene voorwaarden verwezen.

In praktijk zal wederom gekeken worden naar redelijkheid en billijkheid. Zijn de voorwaarden makkelijk te vinden, voldoen ze aan de eisen, is de winkel bereid ze toe te sturen, noemen ze die in de e-mails, offertes en bevestigingen, zijn ze duidelijk, etc. etc.

Daarom is het ook relevant de achtergrond te kennen. Probeer je aanspraak te maken op koop op afstand buiten de 7 dagen? Dan komen er namelijk wel een aantal zaken bij kijken, en zal ook je eigen intentie aan bod komen. Als aannemelijk te maken is dat de voorwaarden fatsoenlijk te vinden zijn, je ook al op de hoogte was van de regels en om andere redenen nu probeert er gebruik van te maken, dan gaat dat moeilijk worden.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Om nog even in te gaan op de specifieke informatie die de verkoper moet verstrekken. De wetgeving is gebaseerd op een Europese richtlijn. Daarin staat dat de volgende informatie moet worden verstrekt:

- identiteit van de leverancier en, in geval van overeenkomsten waarbij vooruitbetaling verlangd wordt, diens adres;
- belangrijkste kenmerken van het goed of de dienst;
- prijs van het goed of de dienst, alle belastingen inbegrepen;
- leveringskosten, in voorkomend geval;
- wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst;
- het bestaan van een herroepingsrecht;
- schriftelijke informatie over de voorwaarden waaronder en de wijze waarop van het herroepingsrecht gebruik kan worden gemaakt;
- het geografische adres van de vestiging van de leverancier waar de consument met zijn klachten terecht kan;
- de informatie over bestaande after sales service en commerciële garantie;
- de voorwaarden voor ontbinding van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur van meer dan één jaar heeft.

Mist een deel van deze informatie dan heeft de consument (in theorie) een herroepingstermijn van 3 maanden, tenzij de verkoper het hersteld (door de informatie te verstrekken). Dan gaat de termijn van zeven werkdagen lopen.

En zoals gezegd kan de informatievoorziening ook via algemene voorwaarden die via de website worden verstrekt etc. M.u.v. prijs en eigenschappen van producten, kun je alles dus in de algemene voorwaarden plaatsen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Als ik het me goed herinner mag het niet in de algemene voorwaarden worden weggemoffeld, het moet expliciet vermeld worden.
Doen ze dat niet, dan wordt de termijn fors verlengd (die 3 maanden).

De meeste bedrijven voldoen hier aan door het te vermelden op de factuur of de orderbevestiging.

TheS4ndm4n#1919

• Schweino
Vandaag teruggebeld door een jurist van Consuwijzer en het dient inderdaad expliciet bekend gemaakt te worden (per e-mail of op papier). Vermelden in de AV waar je mee akkoord gaat tijdens het bestelproces is onvoldoende.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Tja, dat standpunt wordt ondersteund door 1 kantonrechter. Het Europese Hof van Justitie zal zich nog wel eens uitspreken over hoe ver de informatieplicht moet gaan.

Verwijderd

Inderdaad, dit is weer een typisch iets waar redelijkheid verwacht mag worden. Er zijn duizenden grijstinten waarin het kan lijken of een winkel niet wil informeren, er onhandig mee is, de klant echt lijkt te zoeken naar een stok, etc.

De meesten zetten het volgens mij ook op de orderbevestiging. Dan kan je ook beargumenteren dat het niet voor tot stand komen van overeenkomst gecommuniceerd is, terwijl het wel nog vóór het moment dat de periode ingaat is. Lijkt me toch sterk dat een rechter puur op dat punt dan stelt dat niet voldaan is aan de informatieplicht, als de informatie verder ook gewoon op de site staat en dergelijke.
Maar ja, ook dit is weer een grijstint neerzetten, en veel zinnigs is er niet over te zeggen.
Pagina: 1