Ruis iMac bij externe speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:02
Hoi,

Ik heb sinds gisteren een enorm irritant probleem. Ik had de B&W Zeppelin gekocht en deze aangesloten op mijn iMac 27'' Medio 2011. Ik hoorde ineens een klap, (alsof je een aux kabel ergens insteekt) en daarna hoorde ik niets meer uit de Zeppelin. Toen maar gekozen om mijn externe speakers er weer aan te doen, een Bose set en een Philips set doormiddel van een splitter. Zie ook: http://i51.tinypic.com/wi0dj7.jpg

Nu komt er ruis uit de externe speakers, ook als ik bijvoorbeeld een koptelefoon erop aansluit. Ook gaan de speakers na een minuut op 'stand by' en pas zodra ik de volume harde zet, of iTunes iets laat afspelen komt de klap weer en doen ze het met ruis.
Interne speakers doen het wel gewoon. Wat me ook op viel was dat bij Systeem instellingen > geluid > uitvoer hij blijft staan op TYPE: Koptelefoon ingang. Ook wanneer de interne speakers iets afspelen.

Weet iemand hoe dit kan worden verholpen?
Ik heb zelf al een PRAM-reset gedaan en mijn iMac een aantal keren herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Klinkt alsof er een "overspanning" is geweest. Goede kans dus dat de line-out/koptelefoon-uitgang naar zijn grootje is.

Daarnaast is het gebruik van een splitter voor het verdelen van geluid over verschillende apparaten af te raden, vanwege de impedantie. De impedantie/weerstand van twee parallel geschakelde apparaten is (simpel gezegd) ongeveer gehalveerd. Line-out/line-in is gestandaardiseerd, zo wordt ook geschakeld tussen koptelefoon en line-out.

Probeer eens of er ook ruis is wanneer je slechts één audioset aansluit. Zo ja, dan is waarschijnlijk de eindversterker van de line-out kapot.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Als ik alleen mijn Bose aansluit dan hoor ik de ruis op het rechter kanaal. Hij blijft in de 'stand by' vallen. Ik ben er bang voor.. Ook het geluid komt alleen maar uit de rechter speaker, op links hoor ik ruis.

[ Voor 22% gewijzigd door MartijnMartijn op 05-10-2011 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
martijnmartijn schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 13:27:
Hoi,

Ik heb sinds gisteren een enorm irritant probleem. Ik had de B&W Zeppelin gekocht en deze aangesloten op mijn iMac 27'' Medio 2011. Ik hoorde ineens een klap, (alsof je een aux kabel ergens insteekt) en daarna hoorde ik niets meer uit de Zeppelin. Toen maar gekozen om mijn externe speakers er weer aan te doen, een Bose set en een Philips set doormiddel van een splitter. Zie ook: http://i51.tinypic.com/wi0dj7.jpg

Nu komt er ruis uit de externe speakers, ook als ik bijvoorbeeld een koptelefoon erop aansluit. Ook gaan de speakers na een minuut op 'stand by' en pas zodra ik de volume harde zet, of iTunes iets laat afspelen komt de klap weer en doen ze het met ruis.
Interne speakers doen het wel gewoon. Wat me ook op viel was dat bij Systeem instellingen > geluid > uitvoer hij blijft staan op TYPE: Koptelefoon ingang. Ook wanneer de interne speakers iets afspelen.

Weet iemand hoe dit kan worden verholpen?
Ik heb zelf al een PRAM-reset gedaan en mijn iMac een aantal keren herstart.
Ik heb niet hetzelfde probleem maar met mijn Macbook heb ik ook een soort spanningsruis die ik hoor als ik de oordopjes erin doe. Zodra ik dan een minuutje geen gebruik maak van de boxen, schakelt het zichzelf uit waardoor de ruis verdwenen is. Zodra ik dan weer de geluidskaart ga gebruiken, hoor ik de ruis weer. Ik geloof dat dat door een verschil in Ampere komt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Dat klinkt inderdaad het zelfde, maar ik heb dit nog nooit gehad, ook niet met mijn vorige iMac.
Zou een usb > aux kabeltje aan te raden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je met een "USB->aux kabeltje" een externe geluidskaart bedoelt. Dat zal inderdaad het probleem verhelpen als het inderdaad de eindversterker van je line-out is die kapot is. De USB-geluidskaart zal namelijk zijn eigen eindversterker hebben.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Dat bedoelde ik inderdaad. Ik heb alleen gelezen dat die kwaliteit veel minder is dan wat er in mijn iMac zit. Ook valt hij nog onder de garantie, dus ik denk dat ik hem maar een paar dagen weg ga doen.
Pagina: 1