Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding defect? Werkt wel met draadjes truc

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Gisteren draaide mijn server nog perfect. Heb hem eind van de dag afgesloten en daarna alle hardware in een andere kast ingebouwd en ook de voeding overgezet. Probleem was dat de CPU kabel en de 24pin ATX stekker van de voeding niet lang genoeg waren, gister avond razendsnel nog besteld zodat ze vandaag aangekomen zijn.
Wil de pc aan zetten, helemaal niks. Moederbord lampje brand en meer gebeurt niet. Heb van alles geprobeerd om te kijken waar het aan lag.

Moederbord met IGP, CPU en geheugen uitgebouwd, op een houten tafel gelegd en voeding aangesloten, werkte alsnog niet. Uiteindelijk andere voeding gepakt, werkte perfect. Deze voeding in andere pc getest, werkt niet. Met draadje een groen een een zwart punt van de 24pin ATX stekker verbonden en dat werkt prima, althans de voedingsfan gaat draaien.

Probleem is dat die andere voeding uit een pc komt waar ik hem niet uit weg kan laten. Ik heb nu dus een voeding nodig. Echter heb ik al zoveel extra kosten gemaakt dat ik niet graag nog meer geld uitgeef aan een nieuwe voeding. Is er nog iets waarmee ik de voeding zou kunnen repareren? Iets waardoor hij weer normaal werken? Vind het zo vreemd dat hij opeens niet meer zou werken.

Gaat om een iets meer dan twee jaar oude BeQuiet voeding, garantie is dus verlopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Openschroeven van de voeding en eens goed kijken of alle draadjes nog wel fatsoenlijk gesoldeerd zitten. En sowieso even alle draadjes nameten met een multimeter. Op elk draadje t.o.v ground hoort een spanning te staan. Als er ergens geen spanning op staat is de kans aanwezig dat je moederbord niet aan gaat. Als wel overal spanning op staat, levert de voeding te weinig vermogen.
Of het IC-tje in je voeding is stuk dat zorgt voor een volledige powerup van je voeding, nadat het de all-go van je moederbord heeft ontvangen.
Of je uitgangsspanning fluctueert te erg. Mogelijkheden genoeg, openschroeven zul je zeker moeten. (en pas op met de grote condensator...)

Ps. niet te lang je voeding onbelast aan laten staan :)

Bovendien kun je het vraagteken in de topictitel weghalen. Je voeding is defect.

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 05-10-2011 12:35 ]

-_-

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dan laat ik hem maar defect zijn. Heb geen multimeter en dit klinkt ingewikkelder dan ik dacht. Vind het zo vreemd dat hij opeens defect is zonder enige aanleiding.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:25
Tsurany schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 12:46:
Dan laat ik hem maar defect zijn. Heb geen multimeter en dit klinkt ingewikkelder dan ik dacht. Vind het zo vreemd dat hij opeens defect is zonder enige aanleiding.
hardware wil wel vaker "zomaar" defect gaan "zonder enige aanleiding". Het kan bijvoorbeeld zomaar zijn dat er een lekke elco in de voeding zit, of dat een transistor is doorgebrand etc.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Het heeft in ieder geval een mooi moment uitgekozen, alle financiele tegenvallers bij elkaar.
in ieder geval bedankt voor de hulp, ik ga maar een nieuwe voeding zoeken.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Geen flauw idee wat de specs van je server zijn, maar je zou altijd een oproepje in V&A kunnen plaatsen. En zelfs zonder tools of technische know-how kun je even aan alle draadjes trekken die uit je voeding komt. Als er tijdens het verwijderen van de voeding eentje losgekomen is, merk je het meteen :).

Voor de rest kan inderdaad alles stuk. Je mag blij zijn dat de voeding niet defect is gegaan terwijl je systeem aan stond, en stiekem alle overige hardware meegenomen heeft in zijn dood.

-_-

Pagina: 1