FTP-server ports specificeren met Terminal in Linux (mint)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08 18:22
Hallo allemaal,

Momenteel draai ik op mijn vaste PC linux mint. Ik ben regelmatig op reis met mijn laptop en zou eigenlijk altijd mijn bestanden op mijn vaste PC willen kunnen aanspreken, mits deze aanstaat natuurlijk.

Ik ben ervan op de hoogte dat er verschillende ftp-software hiervoor beschikbaar. Ikzelf gebruik momenteel lftp geinstalleerd. Ik had begrepen dat deze het veiligste was, en als je door de bomen het bos toch niet ziet, kies dan de veiligste boom. Ofzo. :)

Tot zover goed. Ik wilde alleen voor mijn listening ports en mijn passive ports niet gebruik maken van de standaardpoorten maar van bepaalde poorten die ik in het bijzonder zou willen gebruiken. De ports zijn al geforward en geregeld, het enige probleem is het instellen van de ports binnen de ftp software.

Ik heb al vele malen google doorzocht op verschillende zoektermen en het lukt me niet om eruit te komen. Kan iemand me de juiste richting op wijzen opdat ik deze poorten kan aanpassen? Ik zou de assistentie erg op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
In plaats van alweer een poort openzetten voor een extra dienst, zou je ssh kunnen overwegen, en wel op poort 443 (https). Voordelen:
  • Al je communicatie is gecrypt.
  • Poort 443 is te bereiken vanuit bedrijfsnetwerken waar je achter een proxy zit.
  • Er zijn voldoende programma's voor file-transfer. Zelf gebruik ik WinSCP Portable (http://portableapps.com/apps/internet/winscp_portable) voor windows, en scp als ik mijn linux-laptop mee naar buiten neem. Ook rsync (Cygwin & Linux) over ssh werkt uitstekend.
  • Met een ssh-client zoals Putty (windows, http://portableapps.com/apps/internet/putty_portable) of ssh (linux) kun je ook een terminalverbinding met je thuisserver opzetten.
  • Je kunt zelfs een vpn over ssl routeren.
  • Met behulp van het tooltje sslh (http://www.rutschle.net/tech/sslh.shtml) kun je ook nog tegelijkertijd een beveiligde webserver op dezelfde poort draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ga met sam.vimes mee. FTP moet je vermijden. Het is onhandig en onveilig.
SCP of SFTP is veel veiliger en ook nog makkelijker in te stellen.

Als je toch met FTP wil werken dan moet je een FTP-server installeren. Voor zover ik weet is lftp alleen een client.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Even een tikje over de schutting. SWS --> NOS

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
Oke! Klinkt goed. Dan doe ik SFTP denk ik! Ik heb al een SSH verbinding werkende gekregen van mijn vaste PC naar mijn Laptop in beide richtingen. Ik heb ook wel eens met SCP een bestand overgezet. Dit vond ik erg ingewikkeld en omslachtig. SFTP heeft zowel voor linux als windows grafische clients, zie ik. Dat is mooi.

Ik wil op een Linux-Computer en op een Windows-PC files hosten waar ik op andere computer met 1 programma bij moet kunnen komen. Ik denk dat ik FileZilla als Client ga gebruiken, dit past op een USB-stick en draait op Linux en Windows.
Ik zie dat OpenSSH voor linux gewoon dienst kan doen als een SFTP-server. Dan kan ik die gebruiken voor mijn Linux Desktop en Linux Laptop. Ik heb ook nog een windows PC waar ik dan SSHwindows met Cygwin ga installeren denk ik.

Lijstje van concrete vragen:

1. Zijn er nog simpelere manieren files via SFTP te hosten op een windows PC dan SSHwindows met Cygwin? Liever houd ik het zo minimaal mogelijk aangezien ik niet de enige gebruiker ben van die PC. (Server software moet wel altijd draaien als de PC aanstaat, er is maar 1 gebruikersaccount gelukkig.)

2. Als ik gewoon een SSH verbinding kan maken met een mijn linux desktop vanaf mijn laptop (en vice versa), kan ik SFTP dan ook gebruiken? Of moet ik hier dan iets bijzonders voor instellen?

(Edit: Vraag 2 is relevant omdat ik pas over een paar weken bij mijn linux desktop kan komen, maar ik hem al wel kan bereiken via SSH)

[ Voor 4% gewijzigd door stephenskocpol op 10-10-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

1. Geen idee.
2. Probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HTTP File Server? http://www.rejetto.com/hfs/
Is anders een VPN oplossing niet veel eenvoudiger? Gewoon de juiste mappen delen en klaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SSH/SFTP is erg eenvoudig. Als je met Linux als 'client' werkt, kan je zelfs je hele schijf of een map mounten op je laptop via sshfs. Kan je met je favoriete file manager gewoon bij je bestanden zonder in de terminal of met een gare GUI te werken.

Werken met sshfs is simpelweg het volgende intypen in een terminal, er van uitgaan dat de map natuurlijk leeg is waaraan je koppelt:
sshfs desktop:/map/die/je/wilt /waar/je/het/lokaal/wilt/zien

Unmounten gaat als volgt:
fusermount -u /mount/die/eerder/is/gebruikt

Of sshfs op Windows is; geen idee, maar ik denk het niet.

Owja, als je gebruiker op de laptop niet gelijk is aan de gebruiker op de desktop, even specificeren zoals je met SSH ook doet ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 11-10-2011 00:11 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
sshfs werkt! Ik kan nu bij al mijn files op mijn linux-desktop zonder dat ik ook maar iets hoefde te veranderen aan mijn instellingen daar. Het werkt echter alleen op user niveau. Ik kan dus niet de root filesystem van mijn computer thuis openen, alleen maar de user files. Gelukkig zitten haast alle files die ik ooit nodig zou kunnen hebben daar.

Als ik bijvoorbeeld de volgende command probeer, verandert mijn mountmap in een onopenbaar bestand (ben ik de enige die dat gek vindt?).
 sudo sshfs root@hostname: /media/mountpoint

http://fuse.sourceforge.net/sshfs.html
De bovenstaande website is ook niet erg behulpzaam. Die raadt het af, maar is het ook onmogelijk?

Zodra ik weer een keer thuis ben zal ik kijken of ik de windows-pc kan bewapenen met een sftp-server, dan zien we hoe dat werkt. Mijn linux-desktop is nu geregeld. Bedankt!
En als iemand toevallig weet hoe het zit met de root filesystem mounten, hoor ik het graag!

[ Voor 16% gewijzigd door stephenskocpol op 11-10-2011 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
stephenskocpol schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 01:14:
Als ik bijvoorbeeld de volgende command probeer, verandert mijn mountmap in een onopenbaar bestand
Kun je überhaupt wel inloggen over ssh als root? Vaak is dat standaard geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Met mijzelf. Ga aub niet proberen om het te deblokkeren, het is met goede redenen gedaan. Verder is het maar zelden nodig, er is bijna altijd een betere oplossing. Het volledige filesystem van een machine sshfs-mounten zou ik nooit doen, en al helemaal niet als root. 1 foutje en je ben niet alleen je lokale systeem kwijt, maar ook het gemounte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb m'n laptop via sshfs wel regelmatig met / gemount. Dit was omdat m'n bestanden in zowel m'n /home staan, als in /media op aparte partities. Om dan meerdere sshfs mounts te omzeilen, gebruikte ik sshfs laptop:/ /waar/ik/wil. Let wel, ik gebruikte dus niet de root gebruiker, maar mijn eigen gebruiker!
Als ik bijvoorbeeld de volgende command probeer, verandert mijn mountmap in een onopenbaar bestand (ben ik de enige die dat gek vindt?).
Ik vind dat niet gek, want je geeft niet op wat je wilt mounten. Ik mis het pad achter de ':'. En wat hierboven gemeld is, root staat standaard uit (je zou op z'n minst een foutmelding moeten krijgen) en als-ie toch aan staat, niet remote gebruiken, zeker niet op dit niveau.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
Oke! Bedankt voor alle tips en hulp! Ik ben weer een stuk wijzer geworden en een stukje connectiviteit rijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

stephenskocpol schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 01:14:
sshfs werkt! Ik kan nu bij al mijn files op mijn linux-desktop zonder dat ik ook maar iets hoefde te veranderen aan mijn instellingen daar. Het werkt echter alleen op user niveau. Ik kan dus niet de root filesystem van mijn computer thuis openen, alleen maar de user files.
Dat kan prima hoor, gewoon / mounten :)
Dus
sshfs host:/ mountpoint/
 sudo sshfs root@hostname: /media/mountpoint
Ja, ik vind dat gek! Geef eens een ls -ld op dat bestand?

Ik zou trouwens - net als de rest - afraden om als root remote te mounten. Je schiet er ook weinig mee op trouwens, want dan zit je in /root ipv in /home/bla ;)
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:47:
Met mijzelf. Ga aub niet proberen om het te deblokkeren, het is met goede redenen gedaan.
Nouja, dat hele "Oh noes! Niet ssh-en als root!" is wel een beetje overtrokken. Het is in principe niet onveiliger dan als user ssh-en en dan su of sudo gebruiken.

Maar als root ssh(fs)-en als user-rechten volstaan is natuurlijk af te raden.
Het volledige filesystem van een machine sshfs-mounten zou ik nooit doen
Waarom niet? Dat doe ik bijna dagelijks, als ik bestanden buiten mijn homedir op een remote systeem moet benaderen. Als ik ssh naar een systeem kan ik daar ook allemaal bij, waarom niet via sshfs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben het niet principieel met je oneens maar ik probeer nieuwe gebruikers de nette manier te laten zien. Iemand die wat verder is kan beter overzien wat de risico's zijn en waar je op moet letten.

Pagina: 1