Interessante case, iedereen die graag advocaat speelt mag zich mengen (IANAL) 
Vanaf begin 2010 tot maart 2011 heb ik bij detacheringsbureau X een arbeidsovereenkomst gehad. Een van de voorwaarden hiervan was het recht op een 13e maand. Dit werd als volgt beschreven:
Maarrrr.. ik ben terug en wellicht binnenkort wederom werkzaam voor bureau X. Opnieuw een vergelijkbaar contract aangeboden gekregen, waar ook nu weer onder dezelfde bewoordingen een 13e maand bij inbegrepen is. Er vanuit gaande dat ik per 31 december dan ook weer in dienst ben, zou ik dus alsnog recht hebben op de gratificatie zoals hierboven beschreven: een 12e deel van het bruto salaris over de maanden januari/februari/maart. De datum van in dienst zijn is immers de enige voorwaarde die gegeven wordt om recht te hebben op de gratificatie. Tenminste, dat is mijn visie...
De reactie van bureau X hierop:
Dus: indien ik per 31 december wederom, met een nieuw contract, werkzaam ben voor bureau X: heb ik dan nog recht op de gratificatie van januari tot maart zoals beschreven in het eerder beeindigde arbeidscontract?
Vanaf begin 2010 tot maart 2011 heb ik bij detacheringsbureau X een arbeidsovereenkomst gehad. Een van de voorwaarden hiervan was het recht op een 13e maand. Dit werd als volgt beschreven:
Zoals gezegd heb ik in maart 2011 ontslag genomen bij bureau X, om een half jaar te kunnen reizen, zonder enig recht/afspraak/garantie om weer terug te keren. Dikke jammer van het opgebouwde brutojaarsalaris waarover ik recht op gratificatie had dus: ik had niet gedacht nog terug te keren bij bureau X.De gratificatie is gelijk aan een twaalfde deel van het bruto jaarsalaris van het desbetreffende jaar. [...] Deze uitkering zal pro rata geschieden, indien de werknemer nog niet het volledige jaar in dienst is. [...] Het recht op gratificatie vervalt, indien op 31 december van het desbetreffende jaar de werknemer niet meer in dienst is.
Maarrrr.. ik ben terug en wellicht binnenkort wederom werkzaam voor bureau X. Opnieuw een vergelijkbaar contract aangeboden gekregen, waar ook nu weer onder dezelfde bewoordingen een 13e maand bij inbegrepen is. Er vanuit gaande dat ik per 31 december dan ook weer in dienst ben, zou ik dus alsnog recht hebben op de gratificatie zoals hierboven beschreven: een 12e deel van het bruto salaris over de maanden januari/februari/maart. De datum van in dienst zijn is immers de enige voorwaarde die gegeven wordt om recht te hebben op de gratificatie. Tenminste, dat is mijn visie...
De reactie van bureau X hierop:
Met hetzelfde argument zou je dan echter ook kunnen beweren dat bv de geheimhoudingsplicht of het concurrentiebeding dat ook in dit contract stond daarmee zou komen te vervallen. Maar zo werkt het dan natuurlijk weer niet[...]Er kunnen geen rechten meer worden ontleend aan de reeds beëindigde overeenkomst. Met het beëindigen van de vorige overeenkomst verviel ook het recht op aanspraak op de 13de maand en is daarmee afgerond.
Dus: indien ik per 31 december wederom, met een nieuw contract, werkzaam ben voor bureau X: heb ik dan nog recht op de gratificatie van januari tot maart zoals beschreven in het eerder beeindigde arbeidscontract?