• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik heb een asrock extreme 3 gen 3 en i7 2600.

Probleem:

Ik zie bij cpu-z heel de tijd dat hij maar op x16 multiplier is en af toe springt ie naar de x38 zelfs terwijl ik een game speel. Ik heb gekeken in bios of ik misschien minimum ratio kon veranderen maar ik zag niks. Toen heb ik op asrock website gekeken en manual doorgelezen kon niks vinden. Nog op google gezocht of andere mensen het ook hadden maar daar kon ik ook niks uit opmaken dus misschien dat iemand anders weet wat je dan moet doen?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
C1E en Intel Speedstep aan staan in BIOS?
(Speedstep heet ook wel EIST, Enhanced Intel Speedstep)

[ Voor 41% gewijzigd door FireDrunk op 04-10-2011 21:13 ]

Even niets...

• ion
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:12:
Ik had intel speedstep aanstaan maar ik heb uitgezet en nog steeds zelfde

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verander je Windows Power Options naar High Performance?

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• ion
  • Niet online
Chester schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:15:
Verander je Windows Power Options naar High Performance?
Gedaan ff het resultaat zien

• ion
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:12:
Nog steeds op x16 wat kan het probleem zijn of wat kan ik nog doen

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Hoe kijk je naar CPU-z? Game draaien en dan alt-tab? Want dan switched de CPU meteen alweer in idle modus en geen wonder dat ie dan altijd een mp van 16 weergeeft (doet m'n oude E6600 zelfs nog, zo gauw je alt-tabbed is ie alweer idle voordat het beeld geswitched is).

Draai gewoon eens een programma dat zwaar op de CPU leunt in een venster (Prime95, pi, whatever) en kijk dan of je MP nog steeds op 16 blijft.
Als je perse met een game wilt testen, zorg dan dat je windowed speeld of CPU-z op een 2e beeldscherm sleept, denk dat je MP dan gewoon omhoog gaat ipv op 16x te blijven.

• ion
  • Niet online
Nemesizz schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:43:
Hoe kijk je naar CPU-z? Game draaien en dan alt-tab? Want dan switched de CPU meteen alweer in idle modus en geen wonder dat ie dan altijd een mp van 16 weergeeft (doet m'n oude E6600 zelfs nog, zo gauw je alt-tabbed is ie alweer idle voordat het beeld geswitched is).

Draai gewoon eens een programma dat zwaar op de CPU leunt in een venster (Prime95, pi, whatever) en kijk dan of je MP nog steeds op 16 blijft.
Als je perse met een game wilt testen, zorg dan dat je windowed speeld of CPU-z op een 2e beeldscherm sleept, denk dat je MP dan gewoon omhoog gaat ipv op 16x te blijven.
ok dankjewel ik zal ff windowed spelen, maar zoiezo wil ik graag nog weten of ik uberhaupt de minimum ratio kan veranderen

Ja nu draait ie gewoon op x38 dus dat gaat goed maar maakt het dan uit dat hij bij andere dingen op x16 draait?

Oja nog iets cpu temperatuur is 60 graden :| das toch niet goed en moederbord 38 graden

[ Voor 10% gewijzigd door ion op 04-10-2011 22:01 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
heb je alle stekkers goed aangesloten en een voeding die sterk genoeg is?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• ion
  • Niet online
NitroX infinity schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:08:
heb je alle stekkers goed aangesloten en een voeding die sterk genoeg is?
Ja had ik al naar gekeken alles is goed aangesloten en ik heb 850 watt voeding maar hij pakt gwn de x38 multiplier enzo maar ik wil eigenlijk nu weten of ik die minimum ratio kan veranderen

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom zou je die willen veranderen?

• ion
  • Niet online
Umbrah schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:25:
Waarom zou je die willen veranderen?
Goeie vraag:P maar ik wil het gewoon

Verwijderd

..

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 11:32 ]

• Deathchant
  • Laatst online: 17:13

Deathchant

Don't intend. Do!

Uh dat is redelijk normaal hoor ;) Ik heb hier een Gigabyte Z68XP-UD5 met de 2600K. Bij de startup zie ik gewoon 3400MHz. Maar zodra ik in de desktop kom, gaat ie naar 1605MHz. Lekker zuinig. Mijn GTX570 Power edition springt ook direct van 770MHz -> 50MHz.

Echter wanneer er load op de videokart komt te staan in windows (of film kijken ofzo) gaat hij dacht ik naar 400MHz. Idem met de CPU, zodra ik Prime95 start, gaat hij terug naar 3400MHz. Het ligt aan je bios instellingen of hij automatisch naar 3800Mhz gaat, wat bij mij ook het geval is.

Lekker zuinig in desktop gebruik en full power hebben tijdens benches of games.

Dit kan ik makkelijk aanpassen door in de bios setting (waarbij alles op auto staat), handmatig aan te passen naar disabled met de uitleg erbij dat hij dan gewoon de orignele speeds aanhoudt. Ik zal vanavond even voor je kijken welke setting dit op mijn moedebord is, maar ik kan je wel vertellen dat ik niks hoef aan te passen aan EIST of C1E enhanced halt states e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 05-10-2011 11:50 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Met bovenstaande posts, er is geen enkele reden meer om je idle-snelheden hoger te willen zetten. Een i7 op x16 is al overkill voor als je toch niets aan het doen bent en tijdens gamen zal hij echt wel goed omhoog gaan (tenzij je bewust underclocked of zo). Het regelen van de snelheid gaat hardwarematig, lijkt me dus sterk dat dit misgaat.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 05-10-2011 11:54 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Deathchant
  • Laatst online: 17:13

Deathchant

Don't intend. Do!

precies. Ik ben eigenlijk wel blij met een beetje intelligentie om die speeds te laten regelen naar gelang de load stijgt. Efficient en zuinig. Ik heb aida64 gekoppeld aan mijn logitech G15 lcd. Zie tijdens crysis2:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/297483_1515686187939_1707991775_756907_1963866946_n.jpg

EDIT: ik heb de setting gevonden in de handleiding van mijn moederbord. Als je deze guide opent:
http://download.gigabyte....manual_ga-z68xp-ud5_e.pdf
op pagina 38. Pak het onderste plaatje. Daar staat Intel Turbo Boost tech. Die staat altijd op auto. Dus als je bios een processor herkent die dit ondersteunt zal hij altijd de turbo technology gebruiken en dus die overkloks maken. Als je die op disabled zet, zal hij nooit hoger dan de default speed gaan.
Hoe het zit met een lagere multiplier weet ik niet. Kan best zijn dat daar wel die EIST settings voor aangepast moeten worden.

[ Voor 46% gewijzigd door Deathchant op 05-10-2011 12:05 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1