Interne schijven extern aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinecrafterII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-03 09:03
Hallo mede-tweakers,
dankzij enkele voorvallen waar ik niet verder op in hoef te gaan, heb ik nu 2 harde schijven over, die ik als extra opslag wil gebruiken.

Beide schijven passen in een laptop, dus ik denk dat het 2.5" schijven zijn. Verder hebben ze een SATA aansluiting.

De mooiste oplossing zou zijn om ze in een oude desktop pc te stoppen die ik nog thuis heb staan en welke ik gebruik voor experimenten e.d. Het probleem hier is dat deze pc alleen IDE aansluitingen heeft. Ik ben op de hoogte van SATA->IDE converters/aansluitingen, maar ik weet niet of deze ook op laptopschijven passen, omdat ik niet exact weet of de aansluitingen van de schijven(data, stroom) op dezelfde positie zitten als grotere SATA-schijven.

Een andere oplossing die hopelijk haalbaar is, is om de schijven aan te sluiten op mijn laptop, met gebruik van de ESATA poort. Maar ik weet nu niet wat voor extra hardware/kabels ik hiervoor nodig heb.

Als ik met deze vragen in een ander topic moet zijn, dan verhuis ik m'n vragen daar heen en kan hier een slot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:40
externe behuizing eromheen? dan zijn ze ook nog eens draagbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja hoor zowel de 3,5" als de 2,5" hebben dezelfde stekkers

Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2005/04/21/the_2/hd-interfaces.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 04-10-2011 20:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
op ebay kun je vast wel een convertertje vinden, inclusief beugeltjes :-) Voor die paar dollar het proberen waard me dunkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je 2.5" disks hebt en je hebt een powered eSATA poort dan is het mogelijk om daar met een enkele kabel een disk aan te hangen. Echter komt dit niet zo heel veel voor, de meeste eSATA poorten zijn niet powered.

Aansluiten op IDE is mogelijk, SATA is immers ook IDE. Het nadeel dat je alleen hebt is dat je mogelijk geen hotplug functionaliteit hebt, mocht je dit belangrijk vinden.

Een 2.5" SATA schijf is in principe hetzelfde als een 3.5" disk wat betreft de aansluitingen, hoewel er 2.5" schijfjes bestaan met een kleinere SATA connector (al zijn die weer vrij zeldzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
..omdat ik niet exact weet of de aansluitingen van de schijven(data, stroom) op dezelfde positie zitten als grotere SATA-schijven.
Ja, sata aansluitingen zijn gewoon hetzelfde. Als het puur voor data opslag is kun je ook voor weinig een PCI sata kaartje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb hier zelf ook een esata naar sata kabel in gebruik. Heb wel meestal nog een extra voeding nodig, maar dat werkt perfect. Wat misschien een beter oplossing is voor jou, een esata pci-kaart met een esata naar sata kabeltje zodat je op je pc de schijven kunt beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinecrafterII
Bedankt voor de reacties, ik zal eens kijken waar ik externe behuizingen, converters en esata pci-kaarten kan vinden.

@Bartjezz:
zijn er ook aparte voedingskabels op de markt die ik hiervoor kan gebruiken?

En er is nog 1 iets, er zitten ook 4 pinnetjes op de schijven, waarvan ik weet dat ze gebruikt worden om de schijf als master of slave aan te duiden, maar welke naam hebben die plugjes, want het lijkt me dat ik dat toch moet aangeven, als ik ze als slave ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
Die worden 'jumpers' genoemd, maar bij sata bestaat er niet zoiets als master/slave omdat elke schijf gewoon z'n eigen kabel heeft. Die dingen worden of tijdens de productie gebruikt, of soms om dingen in te stellen als 'limiteer de sata interface tot 1.5 ipv 3Gbps of 'staggered spinup' oid. Hoef je je in eerste instantie niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
MinecrafterII schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 09:50:
Bedankt voor de reacties, ik zal eens kijken waar ik externe behuizingen, converters en esata pci-kaarten kan vinden.

@Bartjezz:
zijn er ook aparte voedingskabels op de markt die ik hiervoor kan gebruiken?

En er is nog 1 iets, er zitten ook 4 pinnetjes op de schijven, waarvan ik weet dat ze gebruikt worden om de schijf als master of slave aan te duiden, maar welke naam hebben die plugjes, want het lijkt me dat ik dat toch moet aangeven, als ik ze als slave ga gebruiken.
Ik heb zelf ook bij een usb->sata/ide adapter een voeding bij gekregen, bij conrad kun je die set volgens mij voor 25 euro kopen...

Zoek daar even op bestelnr: 974903 - 8A dan krijg je dezelfde set als ik zelf heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinecrafterII
Sorry als ik een oude koe uit de sloot haal, maar ik loop toch nog tegen iets aan.

Ik denk dat een SATA-multiplier o.i.d. de beste keus is, dan kan ik de schijven die erin zitten ook behouden. Het enigste waar ik nu niet uitkom is de stroom. Alle kabels voor stroom zijn namelijk al in gebruik(2X CD, 1X floppy, 2X HDD). De enigste kabel die nog over is, is er een waar P6 op staat. Maar ik denk niet dat deze geschikt is om op een HDD aan te sluiten. Ik kan eventueel de stroomkabels voor de CD drives eruit halen, maar ik weet niet of dat niet genoeg zal zijn. Ik weet namelijk niet wat de kracht van de kabels is, of hoe ik dat uit kan vinden. Ook weet ik niet of het genoeg/te weinig zal zijn voor de harde schijven.

Wederom, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

P6 is waarschijnlijk de PCIe connector. Die ga je niet kunnen gebruiken, bij het ontbreken van de 5V lijn. Wat je kunt doen is een kabel splitten, zodat je een extra molex of SATAstekkertje hebt. Die dingen kosten je vaak niet meer dan een paar euro.

Of je voeding het trekt is een kwestie van kijken wat je voeding kan leveren, en wat je eraan hebt hangen. Een HDD verbruikt nu ook weer niet dramatisch veel, dus de kans is vrij groot dat je er zonder problemen een extra schijf aan kan hangen, tenzij je nu al de voeding naar de limieten aan het duwen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Gebruik een molex splitter, of molex -> sata stekker, dan heb je altijd de juiste aansluiting.

[ Voor 76% gewijzigd door Bartjezz op 21-10-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49
Als performance niet zo belangrijk is kan je de schijven ook gewoon in een externe behuizing stoppen en met USB2/USB3 aansluiten. Dan hoef je geen extra IO kaarten aan te schaffen, en heb je ook geen issues met power, want die loopt gewoon via je USB kabel. Als performance wel een issue is kan je nog altijd via USB 3 aansluiten, hoewel je dan wel een USB3 controller moet kopen. Maar het werkt een stuk makkelijker als eSATA, en zal ongeveer even snel zijn.

Als je per se via eSATA aan wil sluiten moet je eigenlijk weten of je interne disken SATA of PATA zijn, en of je uitbreidingssloten vrij hebt, en van welk type. Een SATA controller met eSATA poort kost niet zoveel, maar power is altijd een gedoe met eSATA.

De voeding is niet zo'n probleem. Sommige externe behuizingen kunnen via USB gevoed worden, of ze hebben een losse voeding. Ik heb zelfs nog geen externe behuizingen gezien met een eSATA power aansluiting, dus die lijkt me niet nodig.

Persoonlijk zou ik altijd voor een USB oplossing gaan, veel makkelijker en je kan de schijf ook veel makkelijker op een andere computer gebruiken als dat een keer nodig is.

Een port multiplier werkt alleen als je al SATA poorten hebt, en is zelfs dan niet slim. Je hebt veel kans op problemen met port multipliers, en sommige controllers ondersteunen het niet. Bovendien is het ook nog duurder dan een simpele controller, en deel je dan bandbreedte. Niet doen dus, tenzij het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinecrafterII
Zei ik sata multiplier in m'n vorige post? Daarmee bedoelde ik een PCI kaart met sata poorten(raid controller?) mee. Als ik dan de molex stekkers succesvol kan splitten, dan kan ik alles gaan installeren. Is er een makkelijke manier om het energieverbruik van alle componenten te berekenen? Er komen namelijk 2 molex kabelsets uit de voeding, die elk 2 uiteinden heeft. Een daarvan heeft nog een aantal extra draden, die samen met een setje andere kabels uit de voeding de floppy drive van stroom voorziet. En als laatste: kan de chipset van het moederbord een beperking zijn? Dat deze bijvoorbeeld geen sata poorten(op de pci kaart) ondersteunt? Ik heb namelijk een Intel 845PE chipset erin zitten(zoals ik al zei, hele oude pc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die chipset is helemaal niet zo oud.

Ik had een Aldi Medion P4 uit 2003, en daar gewoon een highpoint sata-controller in gezet. Geen probleem. Kon gewoon booten vanaf Sata. Die chipset van jouw is zelfs nieuwer..

En ja, je kan die Molex gewoon splitten. Geen enkel probleem. Maar als het een 200 Watt voeding is, moet je er geen 200 schijven in hangen. 2 Schijven moet makkelijk lukken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinecrafterII
't is 350 watt, dus zeker geen probleem
Pagina: 1