Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-10 21:18
Ik heb van de zomer een bedrijfssluiting meegemaakt van 3,5 week. Nu ben ik omdat ik in belgie woon maar werk in Nederland bij het UWV en het uitzendbureau gaan informeren waar ik dan een uitkering aan zou moeten vragen.
De eerste maand kreeg ik continue te horen dat ze het voor mij zouden gaan uitzoeken. Maar naar een maand kreeg ik via het Werkplein te horen dat ik een uitkering aan kon vragen omdat ik tijdelijk werkeloos was. Dat heb ik dus gedaan. Na 3 weken te wachten op besluit van UWV kreeg ik te horen dat ik een uitkering in belgie moest aanvragen. En daarbij een E301 formulier moest krijgen van het UWV. Ze vertelde me dat ik daar 4 tot 8 weken op moest wachten. Ik miste hierbij bijna een maand geld.
De fout waar het in zat is de definitie van tijdelijk. Tijdelijk is bij het uwv gedeeltelijk werk hebt en de rest van de uren kun je dan wel aangevuld krijgen. In mijn beleving is tijdelijk dat je exact weet wanneer je weer aan de slag kan.
Met als gevolg dat ik nog steeds aan het wachten ben op het E301 formulier en nog steeds geen uitkering in belgie kan aanvragen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben wat je hier tegen kan doen. Want de bedrijfssluiting was in eind juli en zoals het er nu pas uit ziet kan ik pas rond 24 november omdat er dus dankzij het UWV een te late aanvraag is gedaan voor het E103 formulier een uitkering aanvragen. Dit kan zo toch niet de bedoeling zijn. HIer door ben ik best wel in de financiele problemen gekomen.

Dit volgende had ik er wel over gevonden.

Ik werkte in Nederland maar woon in België. Heb ik recht op WW?
U woont in België maar werkte in Nederland. U bent dus grensarbeider. Als grensarbeider krijgt u in Nederland alleen WW als u tijdelijk of gedeeltelijk werkloos wordt (bijvoorbeeld door weersomstandigheden). U moet natuurlijk wel voldoen aan alle voorwaarden.

Wordt u volledig werkloos, dan moet u een WW-uitkering aanvragen bij de bevoegde instantie in uw woonland, in uw geval dus in België. De regeling van uw woonland is dan van toepassing. In uitzonderlijke gevallen kunt u er ook voor kiezen om de uitkering bij het UWV aan te vragen. Bijvoorbeeld als u net over de grens woont, altijd in Nederland gewerkt heeft en uw hele sociale leven zich nog in Nederland afspeelt.

Maar uiteindelijk vind ik het er niet allemaal duidelijk staan.

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Waarom zou je bij 3,5 week bedrijfssluiting een uitkering aanvragen?

• QSYS
Omdat ik niet voldoende vakantie dagen heb opgebouwd omdat ik daar via een uitzendbureau werk. Werkte er nog geen half jaar.

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Het lijkt me wel handig om dat soort relevante informatie in je topic te plaatsen. Je wil dus met terugwerkende kracht voor 3,5 week een uitkering aanvragen als ik het goed begrijp?

• QSYS
Ja nu wel.. voorheen wou ik het allemaal voor zijn omdat ik op tijd ben begonnen met informeren wat ik moest doen, maar door de slechte informatie van het UWV is het dus helemaal verkeerd uitgepakt.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt pas recht op WW als je in de afgelopen 36 weken, 26 weken gewerkt hebt. 26 weken is dus een half jaar. Heb je dat niet, heb je geen recht op WW. Dan zou je op een sociaal vangnet in Belgie moeten terugvallen.

Doordat jij de regels in Nederland niet kent, heb je dus eigenlijk onbewust gefraudeerd, en dat wil het UWV gewoon terug hebben. Logisch ook.

Je hebt 2 topics lopen, wat niet echt handig is over 1 onderwerp, nouja, ze staan wel met elkaar in verband.

Het loonbeslag kan dusdanige impact hebben dat je op het sociaal minimum terecht komt. En het is lastig, maar niet onmogelijk. Dat je zelf hoge vaste lasten hebt, is niet het probleem van het UWV. Dat je dochter 350m ver woont, en je 2x in een weekend op en neer gaat, heeft het UWV - terecht - geen boodschap aan.

Zeker omdat je niet (goed) op de hoogte bent van hoe het in Nederland werkt, vind ik het echt mega lullig voor je. Maar als je Nederlander in Nederland was geweest, had dit exact het zelfde geweest.

Ey!! Macarena \o/

• QSYS
Nou ik ben zelf een nederlander.. Dus daar ligt het niet aan. Gefraudeerd heb ik niet en het zijn 2 verschillende onderwerpen de 1 gaat over een ziektewet uitkering en deze gaat over een WW uitkering. Lijkt me toch verschillend.
En daarbij betaal ik sociale lasten in Nederland.. en niet in België.. dus ik dacht dat ik er vanuit kon gaan dat ik een WW uitkering in Nederland kon aanvragen. Maar het moet dus in België.
En ja ik vind het niet normaal dat er zo''n vertraging in zit terwijl ik op tijd ben gaan informeren over wat ik moest doen. Nu is het nog maar de vraag hoe snel ze het straks in België afhandelen. Ik hoop snel.

[ Voor 47% gewijzigd door QSYS op 04-10-2011 20:26 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Oh, my bad. Omdat beide topic in korte tijd gestart waren, dacht ik dat ze verband met elkaar hadden. Excuus.

Ey!! Macarena \o/

• QSYS
geeft niks hoor.. zo weet ik zelfs niet meer alle namen van de mensen die ik de laatste tijd aan de telefoon heb gehad bij het UWV en zelfs de belastingsdienst. lol
Pagina: 1