Versterker voor AKG K601

Pagina: 1
Acties:

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-01 16:51
Hallo,

Ik luister regelmatig naar muziek via mijn koptelefoon. Momenteel gebruik ik een Logitech G35 omdat ik ook games speel en moet communiceren via Skype. Graag wil ik weer gebruik maken van mijn AKG K601 koptelefoon die ik ongeveer anderhalf jaar geleden heb gekocht maar weinig heb gebruikt.

Momenteel heb ik de AKG koptelefoon gewoon direct op de audio output van mijn moederbord (ASUS P6TD Deluxe) aangesloten. De kwaliteit is dus niet geweldig. Achteraf gezien had ik beter de koptelefoon niet kunnen kopen of direct ook een versterker erbij. Omdat ik graag weer muziek wil luisteren in betere kwaliteit wil ik de AKG koptelefoon weer gaan gebruiken.

Ik heb een beetje zitten zoeken naar goede versterkers. Ik ben uitgekomen bij de Little Dot MK III deze kost inclusief verzending ongeveer $ 250. Dit is ongeveer mijn maximale budget. Ik heb de foto's bekeken en ik zie alleen een soort coax aansluiting voor rechts en links.

Aangezien ik dan totaal dan wel iets van $ 450 heb uitgegeven voor de koptelefoon en versterker vraag ik mij af of het dan ook niet de moeite waard is om een goede geluidskaart te halen om alles uit de setup te halen. Kan ik bijvoorbeeld de Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD direct aansluiten op die Little Dot MK III versterker?

Ik luister muziek via Spotify ik heb daarvoor een premium abonnement en stream in de hoogste kwaliteit die zij bieden. Wat zouden jullie adviseren om te doen in mijn situatie?

Alvast bedankt.

- Mannekino

[ Voor 4% gewijzigd door Mannekino op 04-10-2011 18:40 ]

Verwijderd

250 Euro voor een hoofdtelefoonversterker is zwaar overpriced. En dan ook nog voor een brak chinees gloeikolvertje? Dat kan veel goedkoper en geeft een even goede of nog betere geluidskwaliteit. Zo'n versterkertje hoeft ook niet heel veel te doen. Een klein beetje versterking is al voldoende. Hier een link naar een goed en goedkoop ampje.

http://www.hobo.nl/defaul...oduct&id=5595&title=V-CAN

• Mannekino
En een betere geluidskaart is dat ook aan te raden?

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-01 18:35
Al gekeken naar high end geluidskaarten die bedoeld zijn voor koptelefoons? Om maar iets te noemen: de Asus Xonar Essence STX

weetikveel!

• Mannekino
Nee nog niet, maar een versteker voor bijvoorbeeld de K601 is doorgaans wel nodig toch? Van wat ik gelezen heb op andere fora heeft deze koptelefoon een versterker wel nodig.

//EDIT
Ah, ik kijk even te snel, ik lees nu dat die geluidskaart een ingebouwde versterker heeft voor koptelefoons.

[ Voor 25% gewijzigd door Mannekino op 04-10-2011 19:22 ]

Verwijderd

weetikveel! schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 19:05:
Al gekeken naar high end geluidskaarten die bedoeld zijn voor koptelefoons? Om maar iets te noemen: de Asus Xonar Essence STX
Die uitgang voor hooftelefoons is een IC-versterkertje voor 32 ohm. Die phone van de TS lust graag wat meer prik.

Verwijderd

Haal je een Fiio E10. 60 euro inclusief verzending.

Link: http://www.ebay.nl/itm/NE...ss_RL&hash=item43aa19a676

• Mannekino
Na het lezen van de reviews op head-fi.org heb ik besloten om te gaan voor de Maverick Audio TubeMagic D1 DAC. Bedankt voor jullie reacties.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-01 23:51
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 18:56:
250 Euro voor een hoofdtelefoonversterker is zwaar overpriced. En dan ook nog voor een brak chinees gloeikolvertje? Dat kan veel goedkoper en geeft een even goede of nog betere geluidskwaliteit. Zo'n versterkertje hoeft ook niet heel veel te doen. Een klein beetje versterking is al voldoende. Hier een link naar een goed en goedkoop ampje.

http://www.hobo.nl/defaul...oduct&id=5595&title=V-CAN
:o

Zeker voor een koptelefoon als de AKG K601 of de K701 (zeker voor de 701) heb je echt een hele goede versterker nodig. Zonder klinkt hij echt voor geen meter, heel kil en leeg. 250 euro is dan nog relatief 'weinig' voor een headphone amp. Daarnaast is een goede DAC ook aan te raden.

Bekende amps zijn:
- Matrix M-Stage (http://www.head-fi.org/t/...imple-cheap-and-excellent)
- FiiO E7 + E9 (mooie combi van DAC en amp, daarnaast goed verkrijgbaar)
- Little Dot MKI / MKII / MKIII (goede populaire tube amp)
- Headroom Total Bithead (niet mijn keuze: http://www.headphone.com/...eadroom-total-bithead.php)

Zeker de chinese amps van rond de 100 - 200$ zijn een erg goede keuze. Hoewel ze niet altijd even goed gebouwd zijn, kan je een heleboel bang for buck krijgen :) .

• Mannekino
@TheJVH,

Ja, dat was ook mijn gedachte. De reviews van de Maverick Audio TubeMagic D1 DAC op head-fi.org waren behoorlijk positief en uiteindelijk is mijn keuze daarop gevallen omdat ik graag een DAC en AMP in één wil. Ik denk dat ik er wel tevreden mee ga zijn. Momenteel klinkt de AKG nergens naar :'( .

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als het nergens naar klinkt heb je misschien een verkeerde hoofdtelefoon gekozen. Het zal beter worden met een fatsoenlijke versterker, maar niet perse 'anders' gaan klinken is mijn ervaring. Weinig bas blijft weinig bas bijvoorbeeld.

Misschien ben je beter af om dat geld in een andere hoofdtelefoon te steken, tenzij je deze natuurlijk na luisterend vergelijk hebt gekozen.

Een K701 sprak me bijvoorbeeld ook op een Luxman P1 niet aan, blijft plastic klinken en dat is toch niet de minste versterker...

[ Voor 15% gewijzigd door mr.paaJ op 05-10-2011 12:45 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Mannekino
Ja, ik heb in de winkel een aantal vergeleken en vrij lang geluisterd. Dat was met een versterker en cd speler. Uiteindelijk vond ik de AKG het beste klinken. Vol geluid en goede bass. Maar dat ontbreekt totaal wanneer je de AKG direct op de computer aansluit.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-01 23:51
Klopt, en is ook een groot 'gemis' aan de AKG's. Ze zijn ontzettend goed mits ze aangedreven worden door een goede versterker :) .

• Mannekino
Ja, dat heb ik gemerkt met het verschil tussen luisteren in de winkel en thuis. Ik ben benieuwd waneer die binnenkomt, kan niet wachten :).
Pagina: 1