Marantz SR7005 of Pioneer SC-LX75

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Welke van de twee receivers (Marantz SR7005 of Pioneer SC-LX75) past het beste bij mijn eisen/doelen:

- fronts B&W 603 S3
- sub B&W ASW650
- center B&W LCR60
- surround B&W 602.5 S3

Ik luister graag naar stereo, maar daarnaast wordt de setup ook vaak gebruikt voor HT.

Ik heb recentelijk de Marantz SR7005 beluisterd, was onder de indruk van de gecontroleerde power, souplesse van het overbrengen van het geluid in stereo en de bouwkwaliteit. De behuizing vind ik persoonlijk ook erg mooi, maar dat even terzijde. Deze kan ik inmiddels voor 1199 aanschaffen.

De Pioneer is met een prijs van 1390 euro ook een kanshebber, deze heb ik zelf nog niet in real-life mogen aanschouwen/horen, domweg omdat vele leveranciers hem op dit moment nog niet hebben. Grote pre is dat deze volledige Airjam/Airplay functionaliteit heeft en met iControlAV is het gewoon een prachtige gadget.

Maar; moet ik voor zwichten voor een gadget-achtig-iets, of gewoon gaan voor de oerdegelijke Marantz?

Ja, ik moet zeggen; thuis heb ik alles van Apple, dus zou je zeggen... neem de Pioneer, maar ik ben er nog helemaal niet uit...

Apple | Marantz | B&W

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Nog een optie: Marantz + Sonos ZP90 = 1199+350 = 1549.
Is die 150 euro extra zeker waard :)

• Jaapie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:29
Mocht je persee Airplay willen, dan is de Marantz tot het einde van dit jaar gratis te upgraden met Airplay functionaliteiten.

Zie hier: https://airplay.marantz-upgrade.eu/nl/

• Ron_Tweaker
Ja wil sowieso Airplay... zag inderdaad dat de upgrade gratis is.

De iControlAV2 van Pioneer is echt een hoogstandje qua app, moet zeggen dat dit qua Apple-freak me echt wel boeit, maar moet ik mijn gevoel/verstand eens loslaten?

Apple | Marantz | B&W

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 18:23
Ik heb recent de Marantz SR7005 gekocht en twijfelde ook of ik een Pioneer SC-LX83 zou nemen of de Marantz. Kon de Marantz echter voor een gunstige prijs krijgen (iets duurder wel nog dan jij) en de Pioneer leek iets meer "voorkeur" te hebben voor films. En ik vond ook de Marantz er veel beter uitzien. De Pioneer is best mooi, maar de lampjes zijn wel erg fel en worden op den duur opzichtig.
Dus ik zeg: Marantz.

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 18:23
Palm schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:05:
Mocht je persee Airplay willen, dan is de Marantz tot het einde van dit jaar gratis te upgraden met Airplay functionaliteiten.

Zie hier: https://airplay.marantz-upgrade.eu/nl/
Oh dit wist ik nog niet. Heb ook geen Apple producten, maar toch wel handig die upgrade er grateloos op te zetten! Bedankt!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik TS was zou ik ook even in .DE checken. Daar is dit spul vaak nog goedkoper :)

(geldt btw ook voor TV's en niet alleen voor audio zag ik vanmiddag )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:23
Met welke speakers heb je de Marantz beluisterd? Met je eigen speakers? Zo niet, dan zou ik dat eerst doen. Ik vond Marantz met B&W geen gelukkige combinatie.

Verwijderd

RexP schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:54:
Met welke speakers heb je de Marantz beluisterd? Met je eigen speakers? Zo niet, dan zou ik dat eerst doen. Ik vond Marantz met B&W geen gelukkige combinatie.
Hier ben ik het persoonlijk me eens. Ik vind de Pioneer ook iets beter in stereo weergave.

• Ron_Tweaker
Het gaat hoogstwaarschijnlijk de Marantz worden.

Ik heb de laatste paar dagen het gevoel dat de Pioneer meer een gadgetachtig karakter heeft. Ik kies toch voor oerdegelijkheid op het gebied van stereo en dan is de Marantz voor mij meer geschikt.

De Pioneer heeft dan weer de mooiste apps, maar de vraag is echter; hoe vaak gebruik je dit?

Ik zal de Marantz gebruiken i.c.m. een Apple Airport Express (receiver verbind ik ermee i.c.m. ethernetkabel) en wellicht neem ik een Sonos setup erbij; Sonos player 90 + bridge.

De Marantz kan ik inmiddels krijgen voor 1199,- maar daar moet ik helaas een eind voor rijden, hier in de omgeving kan ik hem voor 1377,- krijgen. De adviesprijs is 1499,-

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

Als je Pioneer vs Marantz, enz.. zou beluisteren, dan kom je tot de vaststelling dat het allemaal hetzelde klinkt.
Alleen anderen laten je zeer graag iets anders geloven, mocht ikzelf nu een keuze maken dan wordt het de Pioneer :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2011 21:02 ]

Verwijderd

Al klinkt het hetzelfde. Ik zou voor een Denon gaan. :)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ga gewoon lekker luisteren :)
Er is wel degelijk verschil namelijk te horen, tenminste als je ook de oren daarvoor hebt natuurlijk:P, het verschilt van persoon tot persoon.
De Marantz SR7005 is zeker een zeer capabele receiver, maar dat zijn de Pioneer SC-LX75 en SC-LX85 ook :)
Bij het aansturen van zeven luidsprekers tegelijkertijd zullen de Pioneer's overigens meer vermogen naar de speakers kunnen sturen, niet dat dit het allerbelangrijkst is, maar het geeft wel aan dat er meer reserves zijn.
Dit is vooral belangrijk voor de controle over de speakers in het laag e.d.

• Ron_Tweaker
Ik heb de Marantz al beluisterd en vind ze geweldig klinken... heb nu (en dat zal denk ik ook niet veranderen) een 5.1 setup.

De Pioneer heb ik in mijn omgeving nog nergens kunnen beluisteren...

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

massari schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:59:
De Pioneer heb ik in mijn omgeving nog nergens kunnen beluisteren...
Ik weet niet of de Foka een luisterruimte hebben, maar ze hebben daar iig de Pioneer's op voorraad :) Volgens hun website althans.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 08:41:
Er is wel degelijk verschil namelijk te horen, tenminste als je ook de oren daarvoor hebt natuurlijk:P, het verschilt van persoon tot persoon.
Onder gecontroleerde omstandigheden (genormaliseerd volume is het belangrijkst) hoor je echt geen verschil.

Nickname does not reflect reality

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Dan heb ik vast hele aparte oren Brad Pitt ;)
Want toen ik ging vergelijken toen ik bij de RAF zat tussen een Marantz SR7005, Pioneer SC-LX83, Pioneer VSX-920, Onkyo TX-NR5008 en een Sony uit de ES lijn(denk de 3600) allen op gelijk volume én op direct-mode, ik toen toch écht wel verschillen hoorde tussen de receivers.
Voornamelijk in de aansturing van het laag, maar zeker ook in het midden en het hoge gebied van het geluid. Je hoorde gewoon domweg dat je met een SR7005, SC-LX83 en TX-NR5008 beter geluid had als met de VSX-920 en de Sony. Er was domweg meer controle :)
Ook hoorde ik duidelijk verschil tussen de SR7005 en de SC-LX83 :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Gelijk volume als dat ze allemaal op -20.0 dB stonden of echt nagemeten met een dB-meter?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Brad Pitt
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:13:
Dan heb ik vast hele aparte oren Brad Pitt ;)
Confirmation bias, fan van een merk zijn, volume niet 100% gelijk, etc. Speelt allemaal mee.
Voornamelijk in de aansturing van het laag, maar zeker ook in het midden en het hoge gebied van het geluid.
Dus eigenlijk gewoon overal. Terwijl zo'n ding alleen hoort te versterken en verder niets?
Je hoorde gewoon domweg dat je met een SR7005, SC-LX83 en TX-NR5008 beter geluid had als met de VSX-920 en de Sony. Er was domweg meer controle :)
Dat kan. Stond het volume gewoon niet gelijk. Een decibel harder en het klinkt (voor iedereen) meteen beter.
Ook hoorde ik duidelijk verschil tussen de SR7005 en de SC-LX83 :)
Dat snap ik uiteraard wel, jij als Pioneer fan 1a zijnde ;) Waar niks mis mee is hoor. Maar dat duidelijke verschil is er dus niet. Heb zelf ook een Pioneer hoor, maar vooral vanwege het uiterlijk. Verschil horen tussen apparaten in die (prijs) klasse lukte mij niet. Zou ook heel raar zijn als dat wel het geval zou zijn geweest.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

FeaR schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:16:
Gelijk volume als dat ze allemaal op -20.0 dB stonden of echt nagemeten met een dB-meter?
Geluidsvolume 'gelijk' was op gehoor :)
Niet zozeer op de volume knop, want die wijken altijd onderling af.
Brad Pitt schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:20:
[...]

Confirmation bias, fan van een merk zijn, volume niet 100% gelijk, etc. Speelt allemaal mee.
;) Niet eens perse, ja ik vind Pioneer een mooi merk, maar dat vind ik van Denon, Marantz en Yamaha ook.
[...]

Dus eigenlijk gewoon overal. Terwijl zo'n ding alleen hoort te versterken en verder niets?
Zoals ik al zei, voornamelijk in het laag, waar controle zeker een rol speelt :)
[...]

Dat kan. Stond het volume gewoon niet gelijk. Een decibel harder en het klinkt (voor iedereen) meteen beter.
Voor het gehoor was het volume gelijk in ieder geval, tijdens stukken zonder extreme passages klonk het ook gelijkwaardig. Totdat er veel dynamiek in het geluid kwam.
[...]

Dat snap ik uiteraard wel, jij als Pioneer fan 1a zijnde ;) Waar niks mis mee is hoor. Maar dat duidelijke verschil is er dus niet. Heb zelf ook een Pioneer hoor, maar vooral vanwege het uiterlijk. Verschil horen tussen apparaten in die (prijs) klasse lukte mij niet. Zou ook heel raar zijn als dat wel het geval zou zijn geweest.
Ook :) maar ik hoor toch wel echt verschil :) Het is ook niet gigantisch, maar er ís een verschil

[ Voor 3% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 06-10-2011 17:54 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Dit soort discussies zijn alleen af te ronden met een dubbel blinde test :) Ik zweer ook dat ik verschil hoor, terwijl ik weet dat dat niet echt zo is. Zo was ik ervan overtuigd dat mijn Marantz AV-receiver helderder geluid gaf dan de modellen van Harman Kardon, terwijl ik ze blind echt niet van elkaar bleek te kunnen onderscheiden.

Ik denk dan ook niet dat, als ik volgend jaar (bijvoorbeeld) een nieuwe AV-receiver koop, ik ga luisteren, maar het model puur op specs en features uitzoek :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Zelf heb ik al verschillende malen een blinde test uitgevoerd en dit heeft het voor mij nadien alleen maar eenvoudiger gemaakt.
Ik kies nu een reciever/versterker zuiver op specs, uiterlijk, vermogen, prijs, enz... makkelijk hé :)

• Brad Pitt
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:51:
maar ik hoor toch wel echt verschil :) Het is ook niet gigantisch, maar er ís een verschil
Er was een letterlijk duidelijk verschil zei je. Dus jij komt luisterkamer X binnenlopen en weet dan of er een Marantz, Onkyo of Pioneer versterker speelt? Waarbij die laatste een 921 dan wel een LX85 mag zijn. Want ook daartussen is het verschil, op een "normaal" volume, gewoon niet "duidelijk" hoorbaar. It's all in the mind.
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 19:45:
Zelf heb ik al verschillende malen een blinde test uitgevoerd en dit heeft het voor mij nadien alleen maar eenvoudiger gemaakt.
Ik kies nu een reciever/versterker zuiver op specs, uiterlijk, vermogen, prijs, enz... makkelijk hé :)
Precies. Same here. Kijk, als je hele "lastige" speakers dan wel een heel grote ruimte hebt etc. is een willekeurige versterker kopen uiteraard niet handig. Dán gaat een krachtig(er) apparaat wel zin hebben. Bij normaal gebruik met normale speakers in een normale ruimte zal eigenlijk gewoon elke redelijke versterker voldoen. En zullen ze allemaal vrijwel eender klinken. Dus wat je zegt, vind je hem mooi en kicken en space: kopen :)

[ Voor 41% gewijzigd door Brad Pitt op 06-10-2011 19:59 ]

• Ron_Tweaker
Inmiddels heb ik mijn uiteindelijke besluit toch heroverwogen en ben tot de conclusie gekomen dat ik toch voor de Pioneer ga. Geluidstechnisch misschien niet al teveel verschil met de Marantz. De Marantz vind ik qua uiterlijk mooier, maar het prijsverschil en de functies die de Pioneer allemaal heeft, hebben me toch doen te besluiten om de Pioneer te nemen.

Bij de Marantz zou een Airport Express als extra bijgekocht moeten worden. De Pioneer heeft alles al wat ik wil en is ook goedkoper.

Ik wacht op Foka.nl zodra ze me berichten dat de LX-75 op voorraad is, ga ik er eentje kopen.

Apple | Marantz | B&W

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 14:42
Airport Express in inmiddels gratis. Zie ook Marantz zelf.

• Ron_Tweaker

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

Je hebt een mooie keuze gemaakt :)
Laat je ons via het Pioneer Topic nog je eigen ervaringen weten?.
Pagina: 1