Draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste medetweakers,

Naar aanleiding van de aankoop van een ZTE Blade heb ik de behoefte om een draadloos netwerk (WiFi) in mijn studentkamer aan te leggen. Nu valt een draadloos netwerkmodem buiten mijn budget.
Ik vroeg mij nu af of een usb plug in of een netwerkkaart als bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link TL-WN781N
,
pricewatch: AC Ryan Playon! Essential USB Wifi

voor mij zouden volstaan. Ik gebruik hem dus alleen voor mijn simpele android gsm. Mijn PC ligt gewoon aan een kabel en mijn laptop is dood.

Tips, aanraders of andere informatie is welkom.

Ik zoek dus een zo goedkoop en daarvoor zo snel mogelijk draadloos netwerk.

P.S. ik kom regelmatig de term 5Ghz tegen, wat betekend dit m.b.t. WiFi?

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

donny007

Try the Nether!

Hoezo valt een WiFi routertje buiten het budget, voor twee tientjes heb je al een TP-LINK TL-WR740N, die nog DD-WRT (alternatieve, uitgebreidere firmware) compatible is ook. Ik heb hem zelf gekocht om mijn netwerk uit te breiden en ben er zeer over te spreken, stabiel, goed bereik, DD-WRT compatible, onverslaanbaar in prijs/performance.
P.S. ik kom regelmatig de term 5Ghz tegen, wat betekend dit m.b.t. WiFi?
5/2.4Ghz slaat op de frequentieband, de 2.4Ghz band wordt vaak gebruikt door andere apparatuur, zoals magnetrons, draadloze muizen, andere draadloze netwerken etc., om storingen van deze apparaten te voorkomen is de 5Ghz band in het leven geroepen. In dit geval kun je beter voor 2.4Ghz gaan, waarschijnlijk ondersteund die Android smartphone niet eens 5Ghz. Meer over het verschil hier....

Met die netwerkkaartjes die jij opnoemt kun je inderdaad een netwerkje opzetten, maar een structurele oplossing is het niet.

[ Voor 94% gewijzigd door donny007 op 04-10-2011 17:40 ]

/dev/null

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Dank voor je reactie,

TP-LINK TL-WR740N is inderdaad zeker een goede aanrader en past net binnen budget.
Ben niet helemaal thuis in software-programmering, dus is hij gebruiksvriendelijk/easy2use?
Kun je ook toelichten waarom de kaartjes geen structurele oplossing zijn?

P.s. ik vind het voorbarig om na 3 dagen te zeggen dat hij stabiel is :P

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

donny007

Try the Nether!

3 dagen geleden heb ik er is een review voor ingevuld, maar ik heb hem al langer ;) daarnaast heb ik hem uitvoerig getest.

Hij is zeer gebruiksvriendelijk, de standaardfirmware is uitgebreid maar simpel te gebruiken. Als je echt alles uit je router wil halen kun je er alternatieve firmware op installeren zoals DD-WRT, maar ook dat is een kwestie van 4 keer klikken en even wachten. (overigens ziet hij er veel beter uit dan op de pricewatch foto, de foto is de 1e versie, ik heb versie 2.1, vraag bij de winkel na welke versie je krijgt. De antenne is overigens "huge")

Is er al een (centrale) router aanwezig in je netwerk? Ja, stel de TP-LINK dan in als Access Point, Nee, laat de standaardinstellingen staan en plug de internetkabel in de WAN (blauwe) Poort.

Om erachter te komen of er een router aanwezig is kun je kijken naar je IP-adres, is het een lokaal adres (192.168.x.x, 10.x.x.x) dan is er een router aanwezig, anders niet (modem van provider fungeert soms ook als router).

[ Voor 11% gewijzigd door donny007 op 04-10-2011 20:09 ]

/dev/null

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024