Toon posts:

Herstelde harde schijf heeft bad sectors?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, een paar weken geleden is mijn Western Digital 2TB schijf kapot gegaan, ik heb die terug opgestuurd en ik heb een refurbished examplaar terug gekregen

Nu viel het me op dat soms Windows tijdens het booten checkdisk uitvoerde op die schijf, ik vond het raar want ik sloot de pc altijd normaal af.

Toen ik met WD Diagnostics, Seatools een full scan liet draaien kreeg ik de melding dat er bad sectors waren gevonden... Ik heb eigenlijk geen zin om terug de harde schijf op mijn kosten op te sturen naar de fabrikant, maar ik vroeg me af als er geen andere mogelijkheden zijn? Ik las op internet dat je een low level format kan doen, maar is dat wel veilig?

Greetz

Verwijderd

Laat je SMART data zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 16:23 ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
Bij sommige schijven (merken) is een low-level format inderdaad mogelijk. De oorzaak van het ontstaan van 'bad sectors' neem je hier echter niet mee weg. Tevens regelt de firmware van de schijf bad sectors door ze te vervangen door daarvoor gereserveerde sectors; een normale en voorziene gang van zaken. Geen reden voor een garantie-claim en geen reden voor overdreven zorg.

Verwijderd

Low level format is al niet meer mogelijk sinds hardeschijven van rond de 1GB. Low level format wil zeggen dat de sectoren zelf worden gealloceerd. Dat kun je al heel erg lang niet meer zelf doen. Met een low level format bedoelen veel mensen gewoon een zero-write. Dat zal inderdaad bad sectors overschrijven en repareren, maar je vernietigt daarmee het bewijs.

Eerst de SMART data inzien en daarna pas handelen. Een arts gaat ook niet gelijk medicijnen inspuiten maar stelt eerst een diagnose.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sowieso is een HDD met bad sectors gewoon het begin van het einde. Als er een paar zijn die niet meer worden opgevangen, dan zit de ruimte waarmee gewisseld kan worden blijkbaar stamp vol en zal je alleen maar meer krijgen.
Het zal vast nog even goed gaan, maar het onvermijdelijke komt er aan.
Beter nu backuppen en een andere HDD er in hangen dan wachten tot je niks meer kan uitlezen.

Maargoed, wat CiPHER zegt. Doe eens wat SMART informatie.
Klopt het dat je bad sectors hebt, dan kan je beter een andere disk gaan kopen. Omruilen in garantie is leuk, maar dan ben je je data sowieso kwijt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Dat is niet helemaal waar McKaamos. Het is niet zo dat je pas bad sectors ziet als alle reserve sectoren vol zijn; dat is een foute aanname. Dan zou het om tienduizenden bad sectors moeten gaan en dan zou je "Reallocated Sector Count" in je SMART data onder de threshold moeten zitten en dus FAILING NOW moeten aangeven.

Vrijwel altijd gaat het om zogenaamde 'pending sectors', in de SMART data herkenbaar onder Current Pending Sector. Dit zijn sectoren die onleesbaar zijn, zichtbaar door de host en dus heel gevaarlijk, maar ze worden niet zomaar omgewisseld. Omwisselen zou betekenen dat de hardeschijf alle moed opgeeft om ooit nog de inhoud van deze onleesbare sectoren te kunnen herstellen.

De hardeschijf wil dus prima de sector omwisselen met een reserve sector, maar doet dat pas:
1) zodra de sector opeens wel weer leesbaar is; bijvoorbeeld met speciale software zoals Spinrite
2) zodra de gebruiker/host naar de sector schrijft, zodat de originele data niet meer nodig is.

Het is dus aan de gebruiker om aan te geven dat de inhoud van de onleesbare sector niet meer nodig is; de hardeschijf zal niet op eigen houtje gaan beslissen dat de hoop is opgegeven om de inhoud van die sector ooit nog boven water te krijgen; dat is aan jou!

Bad sectors zijn verder ook doodnormaal bij de huidige TB schijven met een hoge datadichtheid, wat door de relatief hoge Bit-Error-Rate komt relatief aan de capaciteit. Hoe hoger de datadichtheid, des te vaker krijgen hardeschijven hiermee te maken.

Echter kunnen bad sectors ook het gevolg zijn van bijvoorbeeld stof of problemen met het oppervlakte van de platter, dat zijn wel dingen waardoor je schijf aan zijn einde is. Vaak merk je dat aan het feit dat er steeds bad sectors bijkomen en het de spuigaten uitloopt. Zelf vind ik tot 10 pending sectors nog normaal, dus als je er heel af en toe een krijgt is dat gewoon normaal, maar krijg je ze continu dan is een gemeenschappelijke oorzaak een logische redenering en kun je de schijf maar beter omruilen voor garantie.
Pagina: 1