Automatische kleurbalans uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb geen idee waar dit zit. Het zou een hardware-iets kunnen zijn, een drivers-iets of een of andere weirde service. Ik heb een Toshiba Portege R830 laptop en zodra het scherm duidelijk verandert van overall contrast, gaat het scherm langzaampjesaan de kleurbalans upfucken. De bedoeling is wrs dat foto's en films enzo beter op het scherm komen, maar ik probeer juist te kijken of de kleuren goed zijn, dus dan moeten er geen correcties aangebracht worden |:(

Hoe kan ik dat uitschakelen? Google brengt me nergens, en ik heb al zitten kijken in de display driver (van intel), maar daar zit geen auto-contrast-optie in, of is al uitgeschakeld. Het is ook niet de sensor voor omgevingslicht, want die is al uitgeschakeld en het omgevingslicht verandert niet.

Ik heb ook al in het BIOS zitten rondneuzen, maar ook daar is niets te vinden over kleur. Ik vraag me dus ten eerste af welke "laag" hiervoor verantwoordelijk is, en ten tweede natuurlijk, hoe de fok je het uitschakeld. Het is nml echt verschrikkelijk zo lelijk.

Specs:
Toshiba Portege R830
Windows 7 x64 SP1
Intel display drivers (nieuwste)
Geen services van toshiba actief die iets met display lijken te doen

Enig idee?

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nog iemand een idee? Ik ben toch niet de enige met deze laptop...

日本!🎌

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Zet je powerplan eens op "high performance", wellicht dat het een power saving issue is... :)
En probeer meteen even in de Intel graphics center

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik programmeer voor een video speler (MPC-HC), en ben genoeg van dit soort dingen tegengekomen in de loop van tijd, in de vorm van filters die "beeldverbetering" toepassen. Het is inderdaad niet erg charmant dat over het algemeen al die filters standaard aangezet worden door de fabrikant/video drivers. Dynamisch contrast is daar één van.
Dynamisch contrast van de paneel-controller zelf is nieuw voor mij. Als dit in dezelfde categorie valt als met de verschikkelijke 16×16 dither van die spotgoedkope TN schermen, dan zal deze functie naar alle waarschijnlijkheid alleen door middel van de soldeerbout uit te schakelen zijn.
Ik ben wel eens tegen gekomen dat een laptop touchpad juist alleen na het installeren van software van de fabrikant uit te schakelen was. Ik hoop voor je dat je iets van een driver of software kunt vinden die dit probleem verhelpt. Even zoeken heeft mij niet echt resultaten opgeleverd, misschien weten anderen meer.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het is niet een dynamisch contrast, want kleuren worden ook vernaggeld. Als je een foto bekijkt voor 5 sec dan past het beeld zich hierop aan, maar ga je daarna terug naar de desktop, dan zijn witte letters op een win2008-standaard-blauw achtergrond nauwelijks meer leesbaar. Dat duurt dan weer een seconde of 5, waarbij het beeld zich "geleidelijk" terugzet.

Ik heb serieus het idee dat het niet in de driver zit, of wel zonder dat het uit te schakelen is. Ik heb natuurlijk allang in de videodriver zitten kloten, maar ik krijg het niet uit.

Misschien kan ik het probleem anders beter bij Toshiba neerleggen. Zij hebben dit probleem gemaakt. Maar als iemand nog suggesties heeft, dan zijn die natuurlijk van harte welkom :)

日本!🎌

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je zegt nieuwste Intel drivers. Installeer de drivers van de Toshiba website eens, misschien bieden die wat meer functionality aan, specifiek voor jouw laptop.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:12
_Thanatos_ schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:50:
..... Dat duurt dan weer een seconde of 5, waarbij het beeld zich "geleidelijk" terugzet......
Dit lezende, doet mij vermoeden dat het om iets anders gaat dan een automatische kleuraanpassing. Het lijkt me namelijk nooit de bedoeling dat dit 5 seconden duurt/kan duren. Stel je voor dat je regelmatig moet schakelen tussen applicatie en desktop, dan zou dat volstrekt onwerkbaar zijn (lijkt me). Of je kijkt een serie foto's, dan zou de foto steeds 5 seconden moeten blijven staan om te kunnen beoordelen op kleurechtheid... lijkt me niet dus.

Ik herken het probleem niet, maar het klinkt me (als het echt 5 seconden duurt) meer als een error/hardwarefout... Wat wellicht ook nog kan, is een automatische lichtsensor die de helderheid/brightness aanpast aan het omgevingslicht/beeld... Een heel fel beeld (witte foto bijvoorbeeld) zal dan minder fel moeten worden weergegeven overdag dan een relatief dondere desktop...

Verder kan je bij de instellingen van je grafische kaart vaak instellen hoe deze zich gedraagt. Of hij dus per applicatie een schema aanpast, of de standaard instellingen van windows default gebruikt voor alles, tenzij de gebruiker aangeeft dat de applicatie mag ingrijpen dus. (maar nogmaals, het lijkt me niet dat zoiets 5 seconden mag duren...)

NB. Door contrastwaarden/brightness te veranderen, wat eerder werd genoemd, kunnen de kleuren er zeker ook vernaggeld uit gaan zien, dus het dynamische contrast is dus best mogelijk ook een oorzaak! (Maar dan nog kan ik me niet voorstellen dat dit 5 seconden mag duren)

[ Voor 8% gewijzigd door GeeEs op 24-10-2011 14:35 ]

Pagina: 1