Toon posts:

SAN cursus

Pagina: 1
Acties:

• Perconte
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 10:23
Wij staan op het punt om een SAN te kopen, maar weten nog niet welk merk het gaat worden. Om een gefundeerde keuze te kunnen maken ben ik op zoek naar een cursus voor algemene kennis over SAN's.
Ik heb wel een cursus SAN Essentials van HP gevonden, maar omdat HP een van de partijen is die meedoet in de offerte slag wil ik hier geen cursus volgen. Ook zal er in deze cursus voornamelijk over HP storage oplossingen gepraat worden en ik wil juist de voordelen van meerdere vendors horen.
Heeft een van jullie enig idee waar ik een dergelijke cursus kan volgen of eventuele andere ervaringen mbt tot cursussen omtrent dit onderwerp.

• CherandarGuard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-10 15:16
Ik ken eigenlijk geen cursussen die niet specifiek zijn voor één vendor/model.
Ik denk eigenlijk dat je het beste af bent door zelf wat zoek- en leeswerk te doen, wat rond te vragen bij mensen die er al langer mee werken en ten laatste door vertegenwoordigers uit te nodigen van alle potentiële leveranciers.

Op die manier krijg je denk ik het meest evenwichtige beeld. Kost nog minder ook.

• Perconte
Dit hebben we inderdaad al gedaan. We hebben alle mooie presentaties van de vendors doorstaan en uiteraard lees ik me de ....... Ik vroeg me alleen af of er dus een vendor onafhankelijke SAN cursus was. Ik heb er wel nog een gevonden maar die is USA. Nu maken kosten niet veel uit, maar dat is net effe te gek.

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

http://www.dummies.com/st...productCd-0470385138.html :)
Bijna al die cursussen zijn inderdaad op een merk/model gericht want elke fabrikant gebruikt eigen termen.
Maar met dat boekje moet je een heel eind komen met LUN's/RAID groups/Storage groups/zoneringen.
Als je de basics maar snapt.

Ik beheer zelf een paar EMC CX-4 SAN's en kijk nu naar Netapp en volgens de leveranciers is alles mooi/snel/goedkoop/makkelijk te beheren.

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:24
Perconte schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:14:
Dit hebben we inderdaad al gedaan. We hebben alle mooie presentaties van de vendors doorstaan en uiteraard lees ik me de ....... Ik vroeg me alleen af of er dus een vendor onafhankelijke SAN cursus was. Ik heb er wel nog een gevonden maar die is USA. Nu maken kosten niet veel uit, maar dat is net effe te gek.
Die is er wel, maar ik vraag me af of die aansluit bij je behoefte.
SNIA heeft cursussen en examens op conceptueel nivo van de storage industrie.
Er wordt dan ook niet uitgelegd wat de verschillen zijn tussen een NetApp NAS of HP NAS of EMC NAS.
Dit dien je bij de verschillende vendors te achterhalen om te kijken of het in je omgeving past, of je zorgt dat je je functionele eisen helder geformuleerd zijn.

Een tip, ga niet op de blauwe ogen van een vendor of diens partner af.
Als er binnen je toko niet genoeg of geen kennis is van SAN en Storage Array's is het verstandiger je te laten begeleiden door onafhankelijk adviseur/consultant om tot een betere keuze te komen.
Vendors en partners zeggen wel mee te denken, maar uiteindelijk willen ze alleen maar het produkt verkopen.

Overigens bieden vendors al EMC, HP, Brocade en wellicht ook andere gratis basis cursussen aan op hun websites die produkt gericht of techniek gericht zijn.
Gratis is ook echt gratis, dus geen fee of voucher nodig, maar je moet je wel registreren om toegang te krijgen.
Voor EMC > https://powerlink.emc.com
Voor HP > http://h30187.www3.hp.com/?tab=atWork&mcid=hpes_ww (=learning center en vervolgens naar de smart portal gaan)
Voor Brocade > http://community.brocade.com/index.jspa

[Voor 12% gewijzigd door SpamLame op 05-10-2011 09:10]

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• RazorBlade72nd
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 30-04 14:36
Kan je niet beter dan een onafhankele storage consultant inhuren die een advies raport uitbrengt op basis van jullie specifieke wensen?

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• Wierdo_NL
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 02-12 12:49
Wij hebben bij ons via SLTN (onafhankelijke leverancier, implementatie en adviespartij) een Compellent (nu onderdeel van DELL) SAN aangeschaft.
Op basis van metingen, analyse en wensen hebben zij een mooie SAN voor ons geplaatst.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• PeterPan
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14:15
Ik weet niet wat voor een investering je van plan bent te doen, een enkele doos met een paar TB of een half datacenter vol?
Als het een hele kleine omgeving betreft is het misschien helemaal niet de moeite om een onafhankelijke cursus te doen. Mijn collega en ik hebben een on site demo gehad van Dell/EqualLogic en na een halve dag demo en een paar middagjes online manuals en white papers lezen weet je van zo'n kleine omgeving eigenlijk alles.

• erwinb
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 27-11 08:19

erwinb

Cloud addict

Ik weet dat er bij Telindus-ISIT "onafhankelijke" trainingen worden gegeven, waarbij de concepten van EMC, HP en NetApp als uitgangspunt worden gebruikt. Telindus-ISIT Education Services staat los van ISIT, de storage leverancier.

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 02-12 12:55

Equator

Crew Council

#teamseas

Ik denk dat je inderdaad een toko moet zoeken die zich richt op trainingen, en daar eens rondkijken.
Het is in ieder geval goed dat je niet meteen op de blauwe ogen van de verkopers afgaat.

Dit topic heeft echter geen enkele bestaansreden in Professional Networking & Servers. Maar misschien past het beter in Opslagmedia & I/O Controllers

[Voor 5% gewijzigd door Equator op 06-10-2011 08:25]

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• SpamLame
*bump wat heeft TS nu besloten?

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:04

Q

Account inactief

Hoe kun je besluiten om een SAN aan te schaffen als je nog een cursus moet doen over 'algemene' SAN kennis? Wie weet is een SAN in deze specifieke omgeving overkill of zou een NAS oplossing beter zijn of ander.

Ik ben niet eens meer geïnteresseerd in de keuze van de TS. Als je niet eens weet wat en waarom je iets aan het kopen bent dan kan de keuze nooit veel soeps zijn.

Vrijwel inactief

• 26779
  • Registratie: december 2021
  • Niet online
Het is al eerder genoemd. Voor basic SAN kennis zou ik eens kijken bij SNIA

• Perconte
Sorry dames/heren voor de late reactie.

De SAN moet er komen om een VDI omgeving op te laten draaien voor zo een 250 gebruikers en een stukje server virtualisatie.
We gaan het dus niet redden met een "simpele" NAS
We hebben een aantal adviseurs rondlopen maar ben niet onder de indruk van hun kennis.
Het SNIA verhaal ziet er interessant uit alleen is dit in USA. Dan maar eens kijken of de e-course interessant is.
Verder Q ben ik niet gecharmeerd van jouw manier van communiceren. Als je meer informatie van mij nodig hebt om een nuttige bijdrage aan dit topic te kunnen doen vraag dat dan gewoon.

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017

CiPHER

Brute Force

Perconte, hier op GoT wordt verwacht dat posters zelf initiatief tonen en bij een nieuw topic ook voldoende informatie geven. Daaronder valt in jouw geval zeker het beoogd gebruik. Dat je nu pas met 250 gebruikers en virtualisatie komt is dus duidelijk niet voldoende. Je topicstart had mijns inziens veel uitgebreider gemoeten.

Daarnaast, ik kan me nog steeds geen goed beeld vormen van je situatie. Ook het feit dat NAS geen optie is omdat je met 250 gebruikers werkt, is een vreemde denkwijze. Eerder juist andersom, zou ik zelf zeggen, als die gebruikers toegang tot dezelfde data moeten hebben. Maar je wilt geen storage advies maar advies over cursussen. Daar kan ik je verder niet bij helpen; het idee is ook dat een consultant je helpt voor advies op maat voor jouw specifieke (bedrijfs-)situatie.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Perconte
Ik zeg dat een NAS geen optie is omdat ik met VDI wil gaan werken. Nu kan dit wel met een NAS door middel van NFS, maar ik zou liever werken met FC of iSCSI.
Desondanks had mijn start post inderdaad uitgebreider gekunt, maar omdat ik enkel om advies vroeg voor een cursus en niet voor een SAN vond ik dit in eerste instantie onbelangrijk.
Het vertrouwen in de adviseurs ben ik inmiddels verloren omdat hun adviesen ongefundeerd zijn tot nu toe.
Los daarvan heb ik inmiddels een SNIA course in NL gevonden het is alleen 140 km rijden :)

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:04

Q

Account inactief

Perconte schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:41:
Verder Q ben ik niet gecharmeerd van jouw manier van communiceren. Als je meer informatie van mij nodig hebt om een nuttige bijdrage aan dit topic te kunnen doen vraag dat dan gewoon.
Tja, ik snap gewoon niet hoe je in staat bent om te bepalen dat je een SAN nodig hebt als je nog geen kaas hebt gegeten van die technologie.

En waarom persé een SAN en geen NAS met NFS?

Vrijwel inactief

• Perconte
Ken jij mensen die VDI draaien voor 250 man zonder SAN? Tuurlijk kan het wel op DAS en eventueel met een accelerator card, maar dan mis je een hoop mooie vmware technologieen.
Verder heb ik er wel kaas van gegeten, maar een cursus is nooit weg zodat ik ook kan aantonen dat ik er kaas van heb gegeten.

• CiPHER
  • Laatst online: 28-04-2017

CiPHER

Brute Force

DAS != NAS.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Perconte
Nope ging even van het andere uiterste uit om dus totaal geen nieuwe technologieeen te implementeren.
Maar snap sowieso deze hele discussie niet, ik vroeg alleen maar advies voor een cursus. De keuze om wel of niet een SAN of NAS te nemen heb ik geen hulp voor gevraagd.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Zelfs als er een algemene cursus is voor SAN, behandelt deze cursus alleen de algemene dingen die voor een SAN gelden. Verschillende fabrikanten hebben verschillende technieken en features ontwikkeld voor hun apparatuur. Sommige zijn goed in het dedupen van data. Andere (zoals NetApp) maken gebruik van flash memory om hoge IOPs te kunnen leveren. Juist als je VDI wil doen heb je veel IOPs nodig, om bootstorms te ondervangen wanneer users 's ochtens allemaal tegelijkertijd hun VM's opstarten. Deze fabrikant afhankelijke features, die handig kunnen zijn specifiek in jouw situatie, leer je niet in een algemene SAN training.

Je kan het ook omdraaien: Je kan ook een VMware View training volgen, die in gaat op desktop virtualisatie.
Op basis hiervan, kan je bepalen welke eisen je aan je netwerk en storage moet stellen.

Ik zit meer in de Cisco hoek. Maar mijn ervaring is dat als je wat training organisaties je vraag voorlegt, ze meestal wel mee willen denken. ( Partijen als Global Knowledge, Fastlane, Firefly, etc. ) Een partij als Firefly combineert trainingen met hands-on implementaties. (De meeste trainers hebben hands-on implementaties gedaan, wat erg waardevolle praktijk ervaring oplevert t.o.v. een standaard training.)

Een customized training wordt pas interessant als het klasje wat groter is. De kosten van een training zijn dan over meer studenten te verdelen. Nadeel is dat ook training organisaties zich vaak toeleggen op een beperkt aantal fabrikanten. (Zo doet Firefly alleen Cisco, VMware en NetApp.)

~ Tweaking Starlink ~ Goedkoop Leren Vliegen? ~

• SpamLame
Bl@ckbird heeft een punt als ie zegt dat een algemene cursus niet de specifieke technieken en features behandeld die een fabrikaant ontwikkeld heeft.
Het is hetzelfde met wat ik bedoelde met "SNIA heeft cursussen en examens op conceptueel nivo van de storage industrie."

Tevens vind ik het omdraaien van de vraag geen verkeerde insteek.
Me dat als vertrekpunt zijn er ongetwijfeld rekenmodellen om te komen tot de gewenste capaciteit (zoals IOPS) waarmee je dan naar je favoriete vendor kan stappen.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee