Overclock, Slaapstand, Reboot en BSOD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-02 13:11
Beste Tweakers,

Na het uitvoeren van een flinke overclock (e8400 van 3.0Ghz naar 4,228Ghz) kamp ik met het volgende probleem.

Na de genoemde overclock was het zo dat ik mijn PC niet meer uit slaapstand kreeg en hem niet meer kon rebooten. Het eerste waar ik aan dacht was het geheugen. Dus heb het geheugen getest, dit was in orde. Toen heb ik het voltage vastgezet op de fabriekswaarden van 2.1v maar ook dit verhielp mijn probleem niet dus heb ik de voltages weer op "auto" gezet.

Toen dacht ik aan de NorthBridge. Het voltage van de NB heb ik met een aantal stappen verhoogt en voila, mijn PC reboot weer en kan weer uit de slaapstand komen. Echter, na hem uit de slaapstand te halen krijg ik een BSOD met diverse foutmeldingen (de foutmelding is niet altijd hetzelfde, de ene keer iets met caching en de andere keer weer over memory dump ofzo).

Als ik alle settings op standaard zet en dus niet overclock heb ik hier overigens geen last van. Wellicht dat jullie bekend zijn met het genoemde probleem en mij hier mee kunnen helpen. Graag jullie deskundige visie en hulp!

Alvast bedankt!

Grtz

SPECS:
Mobo: MSI P45 NEO-F
CPU: Intel C2D E8400 @ 4,228Ghz
Geheugen: 4Gb Dual Channel Corsair XMS2 - PC2-8500 (Loopt op een verhouding van 1:1 met fsb)
Videokaart: MSI GTX560ti Hawk Edition
Voeding: OCZ StealthXStream 500 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hoe en hoe lang heb je die overklok op stabiliteit getest?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 19:47
Ik kan je verder niet helpen, maar ik heb hetzelfde als ik mn E8400 op 4,2 GHz zet.
Heb ook een MSi P45 Neo-F.
Heb momenteel alles op stock draaien, en ook geen problemen verder.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
nedernakker schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:59:
hoe en hoe lang heb je die overklok op stabiliteit getest?
Ik heb het systeem 6 uren lang getest op stabiliteit met Orthos.

Bedankt voor jullie reactie!

[ Voor 6% gewijzigd door Phillipos op 04-10-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
En wat gebeurt er als je linx all mem of prime 95 blend draait?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
nedernakker schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:35:
En wat gebeurt er als je linx all mem of prime 95 blend draait?
Ik heb nu LinX draaien, maar prime 95 doet toch nagenoeg hetzelfde als orthos?

[ Voor 16% gewijzigd door Phillipos op 04-10-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
Voor de duidelijkheid, heb het geheugen 1:1 in verhouding tot fsb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
LinX Levert ook geen problemen op, heb t nu 2 uren laten draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:39

Dark

who tweaked the light?

soms werkt oc en eist/c1e niet lekker samen, waarvan akte... ik heb zelf ooit gezien dat het mem gewoon 1 setting hoger uit kwam dan ik had ingesteld in die situatie, en dan was het dat mijn mems dat konden hebben, anders was het bsod geweest...

probeer het scenario eens met een lage fsb om te zien of je een soortgelijk effect hebt... evt. met wat extra prik op het mem, zodat het nog wel wil werken na het wakkerworden op een te hoge stand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
@Dark: Heb er inderdaad aan gedacht om het mem wat meer voltage te geven. Maar dan ga ik boven de fabrieksopgave. Nu is dat opzich niet zo erg, maar ik heb het een keer eerder meegemaakt dat ik daardoor (hetzelfde soort) geheugen kapot heb laten gaan.
Bovendien draai ik het geheugen 1:1, dus 470:920 (fsb:dram) terwijl mijn geheugen 1066 is. Mijn geheugen wil bij 533mhz (1066) 2.1v hebben dus mijn logica zegt me dan dat hij bij 470 minder nodig heeft.. Toch??

Ik heb het geheugen overigens op auto staan maar om even aan te geven dat 2.1v (waar ik het geheugen tevergeefs al op heb laten draaien) sowieso al meer volts is dan het geheugen nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
Misschien iemand die nog een idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:39

Dark

who tweaked the light?

ja laat de verhoudingen eens gewoon zo staan als nu, maar dan zet je fsb op iets extreem laags, zodat je dan misschien kan observeren met welke verhouding hij uit zijn slaapje wakker wordt. dat is natuurlijk niet echt een fix, maar meer zien wat er gebeurd, maar wellicht krijg je dan de kans zonder vastloper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
@Dark: Als ik alle settings op standaard zet heb ik er geen problemen mee. Maar ik wil in combinatie met mijn huidige overclock gebruik kunnen maken van de slaapstand... Dat is een beetje het verhaal.

• Phillipos
Is alweer een tijdje geleden dat er in dit topic gereageerd is!

Ik heb een aantal dingen geprobeert qua voltages (NB, SB, Mem, CPU, etc.) maar niets mocht baten.
Wellicht dat er nog iemand is die mij hiermee kan helpen?? Het is toch wel jammer dat ik nu geen gebruik kan maken van mijn slaapstand, zeker in het kader van energiebesparing. Mijn PC staat namelijk zo'n beetje 24/7 aan..

Grtzzz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Timings van je geheugen losser zetten, ik heb vorige week nog een E8400 onder handen genomen vol met bsods bij overclock, geheugen kon niet hoger dan stock frequenties.

laat je geheugen onder nominale waarden draaien, dus geen overvoltage en dat soort geintjes.

Ik heb zelf geheugen van Kingston Hyper x dat zo slecht is dat ik de timins op 11 moet zetten ipv de frabieks aanbevolen 9

En probeer eens 3.8 / 4 Ghz en dan 4.1
> Vcore 1.55 intel aanbevolen max Ik zou zelf 1.45/1.55V aanraden op die freq, treshhold is dik boven de 90 graden dat kan makkelijk met een paar uur primen, in games ligt het 20 graden lager.
Ik had 6 uur geprimed op 97 graden No problemo, hoger en de pc zet zichzelf uit. (100)
je zal vast wel CORETEMP gebruiken (proggie)

Een proc gaat niet zo snel kapot.
Sommige tweakers zitten op 1.60/1.65.

Het zijn bangmakerij verhalen dat het voltage verhogen op een CPU gevaarlijk is.
Opkrikken of gewoon niet aan overclocken beginnen!

- Zet energie bespaarders en turbo boosters allemaal uit ook Virtual blabla zet dat allemaal uit
- zet speedstep uit

[ Voor 118% gewijzigd door A87 op 17-02-2012 14:28 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
@lias: Bedankt voor je blik op mijn probleem!

-Mijn timings heb ik op standaard en het voltage heb ik nu op auto staan. Ik heb namelijk mijn fsb:mem ratio op 1:1 staan. Dit betekent in mijn geval bij een fsb van 470=940mhz. Mijn geheugen draait standaard op 1066 dus het geheugen kan het probleem niet zijn lijkt mij (alhoewel problemen met slaapstand vaak wel te maken hebben met het geheugen).
-ik heb het ook al bij lagere oc's geprobeerd, maar ook dat mocht niet baten. Wat mij wel opvalt is dat jij spreekt over een voltage van 1,45/1,55V. Ik draai nu stabiel op 1,385V. Ik gebruik realtemp voor het meten van de temps, en daar zit ik rond de 64 graden max.

Ik ga dus even bezig met het verhogen van de voltages. Wellicht dat dit uitkomst biedt!

Nogmaals bedankt voor je reactie!

grtz

P.s.: Al die energie meuk en speedstep oc technologieen etc heb ik al uitstaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

zet je slaapstand gewoon even uit, heb je nergens last meer van? :)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
@millman: haha, dat is niet het probleem. Ik wil juist graag slaapstand "kunnen" gebuiken..

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:31

MsG

Forumzwerver

Phillipos schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 21:27:
@millman: haha, dat is niet het probleem. Ik wil juist graag slaapstand "kunnen" gebuiken..
@Phillipos Een enorme kick, maar ik zit met hetzelfde euvel met een i7 2600K overclock, die random niet altijd lekker uit de slaapstand komt (en soms weer prima). Heeft het voltage verhogen het euvel voor jou destijds verholpen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1