Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vreemde pc crash

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Luciano88
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 18-11-2011
Beste mensen,

hierbij eerst mijn stats, als er iets mist laat het me weten, ben niet zo bedreven met hardware.
Moederbord:
MSI KA780G 140 CPU ready

NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+
4-AMD Phenom™ 9550 Quad-Core Processor, 2199MHz
HDD - MAXTOR STM3500320AS 500GB
CHIEFTEC 450W

Ik heb het volgende probleem: Wanneer ik fifa 11 of fifa 12 op mijn pc speel valt mijn pc gemiddeld gezien na ongeveer 10 minuten uit. Wat er dan gebeurd is heel vreemd. Ik kan mijn pc niet meteen meer aanzetten. Het enige patroon wat ik kan vinden is dit:

Het middelste lampje F (van de drie) op mijn toetsenbord blijft branden, ook wanneer ik de schakelaar op mijn voeding uit zet. Na ongeveer 2 a 3 minuten gaat dit lampje uit en vanaf dan kan ik mijn pc weer aanzetten. Geen idee wat dit betekend, dit is het enige patroon wat ik kan ontdekken. Verder speel ik ook andere zware games zoals mafia 2, waarbij mijn pc nooit uitvalt.

Alvast bedankt voor het helpen.

• Snuffel
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18-10 07:41

Snuffel

Vroem!

Mss wordt je grafische kaart te warm en gaat je systeem op zwart?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Luciano88
Mijn grafische kaart blijft rond de 55 graden

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Welk model PSU heb je? er zijn meerder 450W voedingen van Chieftec.
Mss geeft je 12V lijn niet genoeg Ampere.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Luciano88
Ik heb geen idee waar ik naar moet kijken, dus ik som het maar allemaal op:

Model:
GPS-450AA-101A

Input Voltage120/230 Volt wisselstroom V
Bereik ingangsspanning100 - 240 V wisselstroom
Vereiste frequentie47 - 63 HzOutput Voltage+3.3, +5, ±12 V
Output Connector(s)4-PIN interne voeding, 4-PIN mini-stroomconnector, voeding, 20-pens ATX, voeding, 4-pens ATX 12 Volt connector, 15-pens seriële ATA-voeding, krachtige 24-pins hoofduitgang, 6-pens interne voeding

Luciano88 wijzigde deze reactie 04-10-2011 13:46 (150%)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ben geen expert, maar het kan zijn dat je voeding gewoon te weinig vermogen levert.
Je 12V lijn kan max 15A aan, mss is dat net even te weinig.

Toch denk ik eerder dat het een temperatuur probleem is, en dat daarom je systeem uitschakelt.
Maak je kast en fans eens schoon, draai eens met een open zijkant, en kijk of het probleem zich voor blijft doen.

Kijk tevens eens of de koeler + koelpasta op je GPU nog wel goed is, en maak ook die handel eens goed schoon en stofvrij, eventueel nieuw koelpasta aanbrengen tussen je koeler en GPU.

Vermoedelijk zit het hem niet in de drivers van je kaart, maar ook die zou je eens kunnen opdaten.

• Luciano88
Temperatuur zou vreemd zijn. In de zomer bereikt mijn GPU af en toe wel de 62 graden en is er niks aan de hand als ik bijvoorbeeld mafia 2 of een ander zwaar programma draai. Het is alleen bij fifa het geval, waar de GPU op dit moment niet hoger wordt dan 53 graden.

En dan het geval van dat ik mijn pc de eerste minuten niet kan aanzetten, maar pas nadat het lampje op mijn toetsenbord is uitgegaan (dus dat ie echt helemaal uit gaat of hoe moet ik dat zien?!).

• Dnomaid
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 18-10 09:16
En wat met je CPU temps?

• Flex0r
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:35
Het klinkt wel heel erg als een temperatuur probleem.
Hoe warm wordt je HDD na een uurtje gamen oid?

Ik heb in het verleden ook een aantal keer Maxtor HDD's gehad en die dingen werden erg warm.
Zelfs 1 disk gehad die niet stabiel wilde draaien mits gekoeld met een HDD koelertje.

En dan loopt de temperatuur in je case natuurlijk ook op.

Flex0r wijzigde deze reactie 04-10-2011 14:13 (27%)

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

• Luciano88
Dit zijn mijn temperaturen. Weet niet welke welke is. Wel weet ik dat alleen die GPU echt warm wordt en die andere nooit boven de 50 komen.

Plaatje op imageshack (popups!)

• sinshz
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 27-09 07:57
Poging oplossing 1:
Trek je bios batterij eruit en laat hem 5 minute lekker bios wissen, zodat het bios opnieuw zichzelf instelt.
werkt dit niet zie oplossing 2.

Oplossing 2:
trek je RAM er een keer uit en start hem op zonder ram. Dit zou een error moeten geven die lijkt op jou crash, nadat je dit hebt gedaan steek het er weer in en probeer nog een keer.

Weet niet of het het zal oplossen maar dit vond ik na een google search als een paar hits dus proberen waard.

• Flex0r
Luciano is het mogelijk een iets duidelijkere screendump te maken?
Kan er namelijk nauwelijks iets uit opmaken. (ik heb dan ook niet voor niets een bril ;-P)

• Luciano88
hierbij betere screenshot. Ik ga nu de twee oplossingen van sinshz proberen. Als ik de bios batterij eruit trek, moet ik dan eerst mijn pc uitzetten, dan eruit trekken en dan opstarten of gewoon als ie draait (sorry ik ben een verrekte noob wat dit soort dingen betreft:D)

P.S. Ik lees op een ander forum dat het ook behoorlijk vervelende gevolgen kan hebben als je je bios batterij eruit haalt, zoals:

Afhankelijk van de hardware en de instellingen ervan noem ik een paar mogelijke gevolgen:

- de machine is wat ouder en de SATA hdd('s) zijn middels het bios door de systeembouwer geconfigureerd als ware het IDE's (die schakeloptie is dan de nek omgedraaid door de bios reset)
- een eventuele RAID configuratie is weg

In beide gevallen zal je pc nooit meer opstarten tenzij je de instellingen terugbrengt naar de waardes zoals de systeembouwer deze heeft geconfigureerd.

Volgende:
- de systeembouwer heeft ivm het geplaatste geheugen, de timings aangepast
- de bootvolgorde is aangepast

Plaatje op imageshack (popups!)

Uploaded with ImageShack.us

Luciano88 wijzigde deze reactie 04-10-2011 15:34 (68%)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Je kan rustig je BIOS resetten, gewoon even je instellingen van je BIOS zoals die nu is noteren, en ze na herplaatsen van je batterij weer invoeren zoals ze stonden.

• Luciano88
Oke, maar dus pc uitzetten en batterij eruit, 5 minuten wachten en dan vervolgens batterij erin. That's all?

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

quote:
Luciano88 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:45:
Oke, maar dus pc uitzetten en batterij eruit, 5 minuten wachten en dan vervolgens batterij erin. That's all?
Ja, of je moet je BIOS kunnen resetten dmv een jumper op je moederbord.
Vergeet niet je instellingen te noteren voordat je de batterij eruit peutert...

Verder vraag ik me af of dit enig goeds zal doen en je probleem oplost, maar dat terzijde.

• Flex0r
De temperatuur waardes zijn prima inderdaad.
Wat in principe wel vreemd is aangezien je pc in 1 keer afsluit en de eerste x minuten ook niet aan wil.
En echt alleen bij fifa 11 & en 12 kapt ie na 10 min. ermee dus.

Heb je nog iets in de eventlogs kunnen vinden?

Flex0r wijzigde deze reactie 05-10-2011 08:17 (35%)

• Luciano88
Idd, daar wil ik ook nog bij vermelden dat ik de eerste maanden dat ik fifa 11 speelde dit probleem niet had (!). Nu komt weer zo'n vraag: waar vind ik die eventlogs?:D

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:25

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Rechtersmuisknop op deze computer doen -> Beheren aanklikken (Manage) en daar in de logboeken kijken, met name "Kritieke" (Critical) errors zijn belangrijk.

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• Luciano88
Gekeken bij AMPingLog -> Bij 4-10-2011, staan alleen 'informatie' types, geen application errors.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:25

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Kijk eers even in de logboeken van windows zelf 8)7 .. Ik heb vaak genoeg gehad dat bepaalde programmatjes logs niet zagen, maar dat ze in de windows log zelf wel gewoon netjes stonden.

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• Luciano88
Hmm oke je hebt logboeken van AMPinglog, toepassingen, internet explorer, beveiliging en systeem. Jij bedoelt systeem zeker. Deze gaat maar terug tot gisteravond 23:00 en als ik de filter gebruik en zoek zegt ie dat er geen items meer zijn. Ik ga het dus even opnieuw laten gebeuren. Duurt ongeveer 10 minuten.

• Themperror
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 03-10 09:16
voeding kan versleten zijn (levert niet genoeg stroom meer), ook 1 keer meegemaakt met een 450 watt voeding die leverde nog maar iets van 300 ofzo

Rig: i7 6700K, 16GB DDR4, Inno3D GTX1080 - Overwatch Stats: https://playoverwatch.com/en-us/career/pc/eu/Themperror-2709

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True