Resoltie bij film t.o.v. bureaublad

Pagina: 1
Acties:

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:02
Een makkelijke vraag maar niet gevonden met Google;

Stel mijn beeldscherm staat afgesteld op 1280 x 720 pixels.

De film die ik wil afspelen is full HD 1920 x 1080, speelt hij deze nu ook af op full HD of op de resolutie van het scherm?

Dit vraag ik aangezien ik de resolutie op mijn TV op 1920 x 1080 niet zo goed kan lezen maar wel full HD films wil bekijken...

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-02 23:26

iichel

Gazoooo

Je film wordt dan automatisch geschaald naar het scherm (2/3 in de hoogte, 2/3 in de breedte).

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41
Als de resolutie van je scherm 1280x720 is, speelt hij je film ook op die resolutie af, mits je hem full-screen afspeelt. Als je teksten niet goed kan lezen op de hoge resolutie, moet je de tekstgrootte aanpassen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

1920x1080 past niet in 1280x720, dus zal die naar rato de boel verkleinen. Zelfde als je een 320x220 filmpje op fullscreen zet. Dan vergroot die de handel.

De meerwaarde van full-hd gaan dan verloren. Kan je beter 720p films gebruiken.

Wat wel kan is natuurlijk gaan spelen met tekstgrote, en grotere pictogrammen, om te zorgen dat je niet met een verrekijker hoeft te zitten om te browsen.

Ey!! Macarena \o/

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:52
misschien off topic, maar binnen windows is de grootte van je lettertype eenvoudig aan te passen.
(control panel-display-> set custom text size)
Binnen een browser kun je Ctrl+ en Ctrl- gebruiken om je tekstgrootte aan te passen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Tens schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 12:34:
misschien off topic, maar binnen windows is de grootte van je lettertype eenvoudig aan te passen.
(control panel-display-> set custom text size)
Binnen een browser kun je Ctrl+ en Ctrl- gebruiken om je tekstgrootte aan te passen
Idd, compleet offtopic... want men spreekt hier volgens mij over de ondertiteling in films... want die karakter-grootte kan je bij de meeste spelers vrij simpel aanpassen.

Het door jou genoemde is overigens wel heel erg basiskennis... dat behoor je als gemiddelde gebruiker eigenlijk wel te weten (iig helemaal als je daar vragen op tweakers over gaat stellen)

• Tens
MicGlou schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 12:49:
[...]

Idd, compleet offtopic... want men spreekt hier volgens mij over de ondertiteling in films... want die karakter-grootte kan je bij de meeste spelers vrij simpel aanpassen.

Het door jou genoemde is overigens wel heel erg basiskennis... dat behoor je als gemiddelde gebruiker eigenlijk wel te weten (iig helemaal als je daar vragen op tweakers over gaat stellen)
pffffffffffff, wijsneus.
Als iemand problemen heeft met lezen van ondertitels, en zoals ik het lees, een HD scherm heeft wat hij heeft afgesteld op 1280*720 om de leesbaarheid te verhogen is het wellicht een goede tip om wel op hoge resolutie te werken met grotere lettertypes.

en laat het aub aan de TS over of het on topic is of niet. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 04-10-2011 13:02 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• pvanmegen
Heren, het antwoord is duidelijk.

Ik moet mijn bureaublad instellen op 1920 x 1080 en gaan spelen met de grote van de lettertypen binnen windows. Het ging erom of de meerwaarde van Full HD bij lagere resoluties verloren ging en dat is blijkbaar zo.

De basiskennis over grotere letters op het bureaublad is mij zeker bekend, al vind ik dat nooit zo mooi....

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien kan je een tooltje vinden, dat de resolutie kan aanpassen. Dat je standaard bijvoorbeeld 800x600 gebruikt (ik noem maar wat), en dat je dan een prima werkbare resolutie hebt voor normaal beeldscherm werk, en je media bestanden koppelt aan een batch-bestand, waar je daarmee het tooltje de resolutie naar 1920x1080 gooit, daarna de mediaspeler laat starten met de film, en bij het afsluiten daarvan de resoulti weer terug zet.

Ey!! Macarena \o/

• pvanmegen
RaZ schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:25:
Misschien kan je een tooltje vinden, dat de resolutie kan aanpassen. Dat je standaard bijvoorbeeld 800x600 gebruikt (ik noem maar wat), en dat je dan een prima werkbare resolutie hebt voor normaal beeldscherm werk, en je media bestanden koppelt aan een batch-bestand, waar je daarmee het tooltje de resolutie naar 1920x1080 gooit, daarna de mediaspeler laat starten met de film, en bij het afsluiten daarvan de resoulti weer terug zet.
Kent iemand deze tooltjes????

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En zelf zoeken kan je niet? Beetje meer eigen initiatief tonen wordt hier wel erg op prijs gesteld.

Maar omdat je liever lui dan moe bent: Klik

Ey!! Macarena \o/

• pvanmegen
Lui ben ik absoluut niet hoor.

Ik ga kijken of VLC niet gewoon zelf kan afspelen in HD...

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Tens schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:00:
[...]

pffffffffffff, wijsneus.
Als iemand problemen heeft met lezen van ondertitels, en zoals ik het lees, een HD scherm heeft wat hij heeft afgesteld op 1280*720 om de leesbaarheid te verhogen is het wellicht een goede tip om wel op hoge resolutie te werken met grotere lettertypes.

en laat het aub aan de TS over of het on topic is of niet. 8)
Zullen we gewoon beleefd blijven... we gaan mensen hier niet wijsneus oid noemen. Maar aangezien jij zo recht voor zijn raap ben zal ik dat ook maar even zijn: jouw 'oplossing' slaat nergens op!

Je geeft iemand de tip om de resolutie maar aan te passen om het leesgemak te verhogen... 8)7 Je moet sowieso altijd native resolutie gebruiken want dat geeft gewoon simpelweg het beste beeld. Dan zou je nog de keuze kunnen hebben om dpi te verhogen of te verlagen om de lettertjes groter of kleiner te krijgen... en dpis is niet hetzelfde als de resolutie, dat is waar jij fout gaat.

Dus aub... als je er geen kaas van gegeten hebt, gewoon niet reageren... maar al helemaal een ander niet afblaffen op het moment dat je erop gewezen wordt dat het niet helemaal klopt wat je zegt. Ik ga er overigens vanuit dat jij zo ongeveer hetzelfde bedoelde als ik... maar dan graag wel de juiste termen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 04-10-2011 14:13 ]

Verwijderd

Hij heeft het over dat de tekst op zijn bureaublad te klein is om te lezen daarom heeft hij de resolutie lager gezet. De tip om daarom de grote van de tekst of de DPI aan te passen is prima en behulpzaam. hiermee lost de TS ook nog eens zijn probleem op.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 14:27 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
MicGlou schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:12:
Je geeft iemand de tip om de resolutie maar aan te passen om het leesgemak te verhogen... 8)7
Waar lees jij dit?
Dus aub... als je er geen kaas van gegeten hebt, gewoon niet reageren... maar al helemaal een ander niet afblaffen op het moment dat je erop gewezen wordt dat het niet helemaal klopt wat je zegt. Ik ga er overigens vanuit dat jij zo ongeveer hetzelfde bedoelde als ik... maar dan graag wel de juiste termen gebruiken.
Of gewoon zelf even beter lezen i.p.v. dit soort posts te maken?

Nickname does not reflect reality

• Tens
MicGlou schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:12:
[...]

Zullen we gewoon beleefd blijven... we gaan mensen hier niet wijsneus oid noemen. Maar aangezien jij zo recht voor zijn raap ben zal ik dat ook maar even zijn: jouw 'oplossing' slaat nergens op!

Je geeft iemand de tip om de resolutie maar aan te passen om het leesgemak te verhogen... 8)7 Je moet sowieso altijd native resolutie gebruiken want dat geeft gewoon simpelweg het beste beeld. Dan zou je nog de keuze kunnen hebben om dpi te verhogen of te verlagen om de lettertjes groter of kleiner te krijgen... en dpis is niet hetzelfde als de resolutie, dat is waar jij fout gaat.

mag ik je vriendelijk verzoeken om even goed te lezen wat ik neergezet heb, voordat je reageert?

Laat ook maar

Pagina: 1