Google UTM links: wanneer bijten ze elkaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 22:15

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Lieve Gotters,

Ik heb een hoofdsite waarvoor enkele campagnes lopen via affiliateprogramma's e.d. Daarnaast heb ik een blog die op een subdomein staat. Van beide bronnen komen bezoekers binnen. De bezoekers van affiliateprogramma's worden gevolgd door UTM-links. Via de hoofdsite kun je op het blog komen door middel van de getoonde headlines en een harde link (Lees ons blog).

Op het blog verwijs ik veelvuldig naar het hoofddomein. Sterker nog, het blog dient zo veel mogelijk bezoekers door te sturen naar de hoofdsite. Bovendien wil ik conversie met hen bereiken. Dat wil ik natuurlijk wel kunnen zien en meten met behulp van Google Analytics.

Ik ben alleen bang dat de UTM-metingen van de affiliatebezoekers die naar het blog doorklikken en vervolgens weer op de hoofdsite komen om daar een product te kopen, mijn stats vernaggelen als ik UTM-links op het blog gebruik.

Wat gebeurt er als een klant dmv een UTM link vanaf bron A komt, via de doelsite naar bron B gaat en weer vanaf bron B naar de doelsite gaat en een aankoop doet. Welke bron krijgt de conversie bijgeschreven? Kan ik zonder moeite die UTM links op het blog gebruiken?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Als de gebruiker vanaf het blok naar je hoofdsite gaat, dan volgt hij, een UTM link. Het is dan natuurlijk afhankelijk van je 'goal definitie', maar waarschijnlijk wordt hij aan het blog toegerekend, omdat dat laaste UTM was voor de goal. Volgens mij is dit ook precies wat je wil en vernagelt het je stats niet.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 04-10-2011 12:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Ik zou het als volgt doen: alle echte externe links voorzien van utm tagging. De cookies van Google Analytics met _setDomainName in het meetscript op het hoofdomein plaatsen zodat interne bezoeken vanuit het blog naar de hoofdsite niet als referral/nieuw bezoek/nieuwe bezoeker gemeten worden. Dat laatste zorgt er voor dat elke overstap tussen de domeinen als een nieuwe visit geteld wordt. Sinds kort begint Google een bezoek opnieuw als men binnen een half uur terug komt via een andere bron (voor die tijd telde het hele bezoek voor de eerste bron).

En als laatste zou ik het interne bezoek vanuit het blog naar de hoofdsite doormeten door een eigen verzonnen parameter aan de URL's toe te voegen. Door middel van de Internal Site Search meting kun je die weer als interne campagne doormeten: http://cutroni.com/blog/2...ns-with-google-analytics/. Dat zou ik wel in een apart profiel doen omdat je de ISS meting in je hoofdprofiel wil gebruiken voor je echte zoekmachine.

Het voordeel van deze methode is dat je de eigen interne campagnes als zoekwoorden gerapporteerd ziet staan, met daarachter de conversies die er bij horen. En dat zonder je externe campagne meting te verstoren.

[ Voor 22% gewijzigd door André op 04-10-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
@André: In antwoord op jouw reactie over interne campagnes die Avinash Kaushik op GA TV #19 behandelde, raadde hij de Cutroni-methode af; Avinash gaf aan dat je interne campagnes beter met event-tracking kunt doen. Heeft volgens mij dezelfde voordelen als het gebruik van site-search (keywords, geen utm-conflict, goals), maar dan zonder het maken van een profiel. Wat vind je van dat alternatief?

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Een slecht alternatief, als je goed kijkt zie je Nick fronsen in de aflevering ;)

Wanneer je het met event tracking doet krijg je het volgende probleem: men klikt op de banner, de event meting wordt aangeroepen, de browser killed alles om naar de volgende pagina te gaan. Je event meting zal in 90% van de gevallen niet verstuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Gaat nu beetje offtopic maar bedoel je dus eigenlijk dat event tracking niet geschikt is voor events waarbij je de pagina verlaat, dus bijv. ook niet voor outbound links etc?

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Klopt. Als je dat 100% goed wil hebben moet je een timeout inbouwen of de link openen in een nieuwe pagina/tab. Maar pas op, bij een timeout laat je na x milliseconden een script de volgende pagina openen. En dat kan nog wel een geblokkeerd worden door browsers. Dat gebeurd voornamelijk bij onclicks die dynamisch achteraf met javascript zijn toegevoegd.

Je kunt met een goede header checker heel goed zien dat die event metingen gekilled worden door de browser.

[ Voor 20% gewijzigd door André op 12-10-2011 19:55 ]

Pagina: 1