[Debian Squeeze] 'no common cdrom drive was detected'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Fout komt voor bij het vanaf een usb-stick installeren van Squeeze op een Toshiba c660-10d notebook, met daarin een Core i3, standaard DVDRW drive, 2gb ram, 320gb schijf.

Tijdens het detecteren van de cdrom drive geeft hij deze fout.

Volgens vele google hits kun je onder andere proberen via de alt-f2 console SR0 te mounten, dit werk niet. Een lijstje van het /dev mapje laat ook zien dat SR0 gewoon niet bestaat.

Een andere hit zegt dat je kunt proberen de controller in de bios van SATA naar AHCI te zetten - de bios in deze toshiba staat al op AHCI maar heeft de optie 'compatible' - dit werkt ook niet.

Handmatig een module selecteren tijdens installatie geeft alleen de opties 'none' en 'cdrom' welke beide niet functioneren. Als ik handmatig de locatie /dev/sr0 opgeeft werkt dit (uiteraard) ook niet.

Wat kan ik nog meer proberen? De notebook installeert prima Ubuntu - ik heb 10.04 geprobeerd, 10.10 en 11.04. Ik wil echter nu verder op Debian testen, en mijn brandbare cd's zijn op.

De usb stick is gemaakt via de "universal usb installer", laatste versie die beschikbaar is, en deze heeft de correcte iso zelf van de debian site getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je probleem doet mij denken aan een USB-key waar wel de installer op staat, maar niet de .iso met data.
Probeer eens het volgende:
1. download een debian .ISO
2. dd if=debian.iso of=/dev/JeUSBDing

en kijk of je daarmee kan booten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb diezelfde installer op diezelfde usb key nu eerst niet via gui of alternate install, maar gewoon naar de live omgeving laten booten. Als ik vanuit de live-omgeving de installatie start loopt hij nu wél door de cdrom-check heen.

Vervolgens liep hij vast op de partitioner, onafhankelijk van welke optie je koos (aparte /home, alles in één partitie, etc) maar daar ben ik nu doorheen gekomen door eerst handmatig alle partities op de schijf te verwijderen via de disk tool.

Nu heeft de Debian/Ubuntu installer al langer het bekende 'Com32' probleem bij het booten, dat los ik dan op door 'help' te geven op de prompt maar dan toch weer door te booten, waarna het wél lukt.

Lijkt me dat die installer eens een poetsbeurt nodig heeft :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hmhm... ik begrijp niet zo goed waarom Debian nu zo problematisch lijkt voor mij?

Ik wil een wireless internetverbinding opzetten (het is immers een laptop).

Ik zie dat Debian 6 standaard mijn kaart niet ondersteunt, dus ik probeer het met packages uit de repositories. Dat werkt niet.

Ik ga googlen en vind een workaround door gewoon de correcte Realtek drivers te downloaden en die via make & make install te installeren - maar ik kan ze niet downloaden! De downloadlink op de site is een javascript venster waar Iceweasel steeds op vastloopt...

Ik snap dat Debian iets meer hardcore is, maar dit is echt best problematisch, het systeem lijkt wel gewoon incompleet! Of mis ik iets?

http://www.google.nl/sear...ei=MSqLTvPHGs-F-wbAyMWcBA

Ik bedoel maar...

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-10-2011 17:46 ]