Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2k
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 17:34
Beste mede-tweakers,
ik wil graag mijn huidige Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K3/6G vervangen voor 12GB geheugen met een snelheid van 1600MHz in triple channel (3x4GB dus), dit is vriendelijker voor de memory controller dan er nog 3x2GB bij prikken. Dit wil ik gaan gebruiken voor multitasking van 3ds Max, Photoshop, Firefox met een hoop tabs, etc. als ik deze dan ook tegelijk open heb zit ik constant tegen de 6GB aan. Ik gebruik dit op een i7 920 (D0) die overgeclockt is tot 4GHz (191 * 21), hierdoor heeft mijn huidige geheugen een lichte overclock mee draai van 1146MHz (BLCK * 6) met 8-8-8-23-T1 timings. Dit op een Asus P6T moederbord.

Na een paar dagen te hebben rond gesurft op tweakers en 'de rest van het internet', kwam ik eigenlijk alleen maar met meer vragen dan antwoorden. Natuurlijk de vraag veel voorkomende vraag
Welke geheugen moet ik nemen voor mijn doeleinden? (deze is verder op gedeeld in de volgende vragen):
1. Aangezien ik een redelijke overclock heb kom ik uit op snelheden voor het geheugen van 1600MHz, wat in wezen een overclock is voor de memory controller (niet de DIMMs), hoe moet ik hier tegen aan kijken? Ik kan namelijk niet goed zien hoeveel ik zo'n memory controller dan (over)belast in de vorm van temperaturen. Ik weet dat mijn moederbord XMP ondersteunt, maar dat is toch alleen dat ie de timings goed zet en niet garandeert dat het goed gaat werken.

2. Daarnaast moet ik met mijn huidige 4GHz CPU overclock de multipliers zo hebben wat nog meer stress op de rest van het systeem zet: (hier heb ik verder ook geen overzicht over.)
Ziet dit er 'een beetje goed uit'?
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/5648227/multipliers%401600.png

3. De QVL lijst helpt ook niet zo veel vanwege de vrij oude ('geupdate') lijst uit 2009. Hier kan ik dus ook niet uit opmaken welke ik nu wel moet halen en welke niet.

4. Dan nog de vraag waarom er zo veel verschil zit in de prijs ten opzichte van 4GB DIMMs op 1600MHz snelheden. Sommige kits zijn voor €130 en sommige van €70. Waar betaal je dan uiteindelijk voor. Zelf altijd geheugen gehad van Kingston of Corsair zonder problemen. Maar ik heb dus geen idee of ik nu (in mijn geval) zo'n dure moet gaan halen of niet?

Op het moment neig ik naar: Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/12GX

Bonus vraag: (niet van van belang voor deze vraag, maar wel raar)
De Engelse en Franse handleidingen geven aan dat de P6T maar maximaal 12GB geheugen aankunnen, terwijl de Simplified Chinese, Traditional Chinese, Duitse, handleiding maximaal 24GB geheugen aangeeft. Ook de Corsair Memory Upgrade geeft aan dat de Asus P6T maar tot 12GB kan. Wie moet ik nu geloven 8)7

Nog wat opmerkingen:
- Na een review en de RAM FAQ gelezen te hebben ben ik er van overtuigt dat timings niet zozeer een verschil maakt en dat snelheid een grotere rol speelt voor alledaags gebruik.
- Ook kwam ik vaak tegen dat de zogenaamde triple channel kits meer een marketing trucje was. Hierdoor kom ik op de conclusie dat het niet uitmaakt of je nu 3 aparte DIMMs koopt (dus geen kits en als deze goedkoper zijn natuurlijk :p).

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met antwoorden en/of ervaringen op dit gebied _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door n2k op 04-10-2011 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Ik kan je niet helpen, echter wil ik het ook weten. Ben voor mijn hackintosh (Final Cut Pro, After Effects, Motion en iTunes wil ik tegelijk aan hebben verdorie! :) ) op zoek naar 4 streepjes van 4 GB. Maar is 1333 voldoende? Moet ik 1600 of zelfs in de 2000? Ik merk dat nu ik een overclocked 2600k en een 6870 heb, mijn geheugen en HDD heel erg de bottlenecks zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik weet dat de snelheid van het geheugen tegenwoordig niet of nauwelijks meer uitmaakt. Mits het om DDR3 geheugen gaat. Je kan tegenwoordig heel goed overklocken zonder een snel geclocked geheugen

@Muldert, je kan dus prima gaan voor de 1333 mhz

@N2k Ik weet niet precies hoe het met de wat oudere chipsets zit. maar ik denk dat je keuze voor het reepje prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

ik zou voor een kingston hyperx setje gaan. kosten op het moment niet veel en is er ook in de 1600 en 2000mhz variant voor een goede prijs.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan moeilijk gaan doen en supersnel geheugen nemen, je zal op je applicaties wellicht iets sneller gaan, zeg tot 1 sekonde winst ofzo.

Je kan ook de echte bottleneck wegnemen: je trage HD en er een SSD inzetten. Zonder over te klokken en zonder supersnel geheugen is je apparaat dan opeens zo waanzinnig snel, dat je zelf niet snapt waarom je dat niet eerder hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik draai op mijn 920 momenteel 3 keer pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G

Dezelfde latjes maar dan een dualchannel kit (3 keer dus wel in tripplechannel*). Werkt perfect, alleen mijn cpu loopt momenteel wel op stock snelheden.
* dual channel kits draaien dus ook in tripplechannel.

Een 920 kan tot 24GB aan, zowel de intel site als mijn eigen ervaring als bron. Ik gok niet dat het moederbord daar iets aan gaat doen, ik heb zelf de p6t deluxe v2.

[ Voor 34% gewijzigd door kluyze op 04-10-2011 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnio G
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:12
Reepje schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:05:
Je kan moeilijk gaan doen en supersnel geheugen nemen, je zal op je applicaties wellicht iets sneller gaan, zeg tot 1 sekonde winst ofzo.

Je kan ook de echte bottleneck wegnemen: je trage HD en er een SSD inzetten. Zonder over te klokken en zonder supersnel geheugen is je apparaat dan opeens zo waanzinnig snel, dat je zelf niet snapt waarom je dat niet eerder hebt gedaan.
En hoe helpt dat bij het multitasken?

PSN: DeNachtBaron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
helpt ook prima, hier ook een trotse bezitter van een SSD.

Je merkt gewoon dat alles snel opstart. PDF laat in 1 seconde (ook al zijn het 300 pagina's ofzo) evenals elk ander programma. Als je gamed laden de maps veel sneller en dan ook nog het feit dat windows in 15 seconde opstart oid.

Maar voor multitasken blijft veel RAM wel gewenst denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Reepje schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:05:

Ik gebruik mijn pc voor videomontage, en dan is HDD minder de bottleneck, mijn RAM zit altijd op de volle 4GB en de upgrade heb ik echt hard nodig. Daarna is inderdaad de volgende upgrade een SSD, maar ik spreid de koop dus even ;)
EJPostema schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:32:
Ik weet dat de snelheid van het geheugen tegenwoordig niet of nauwelijks meer uitmaakt. Mits het om DDR3 geheugen gaat. Je kan tegenwoordig heel goed overklocken zonder een snel geclocked geheugen

@Muldert, je kan dus prima gaan voor de 1333 mhz

@N2k Ik weet niet precies hoe het met de wat oudere chipsets zit. maar ik denk dat je keuze voor het reepje prima is.
Oke 1333 is prima dus? En merk? Gewoon goedkoop gaan? Ik wil voor 16 GB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2k
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 17:34
Een SSD vind ik nog niet aan de orde, vooral omdat de P6T alleen maar sata2 aansluitingen heeft (en ik nog geen zin heb om mijn hele systeem te herinstalleren :X ). Ik weet dat dat ook een bottleneck is, maar het gaat mij ook niet zozeer om snelheid van het systeem, meer om de stress die op mijn memory controller komt te staan in combinatie met nieuw geheugen.

Ik denk dat ik gewoon deze HyperX van Kingston ga kopen inderdaad.
Die gaat dan met een memory multiplier van 9 (* 191 BLCK) op 1719MHz draaien

Iemand nog antwoorden op de vragen 1, 2 en 4? :o

[ Voor 4% gewijzigd door n2k op 04-10-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 11:32 ]

Pagina: 1