Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een Sapphire Radeon HD6850 videokaart. Gekocht voor Battlefield 3. Mooi kaartje :-)
Maar nu merk ik dat de hitte van de videokaart in combinatie met mijn mobo chipset problemen geeft. Ik had de eerste keer een freeze in Crysis 2, alles op zwart. Maar nu ook steeds binnen de kortste keren in de BF3 beta
) De ene keer een freeze met blauwe balken en de andere keer een BSOD. Dus ik ben eens gaan kijken hoe het zit met de temperaturen.

Alles ziet er OK uit, behalve TMPIN2. Ik gok erop dat dit de Southbridge chip is, die precies onder de heatsink van mijn videokaart zit. Dat ding is 84C als de videokaart en CPU idle zijn (!!). En zodra ik BF3 opstart gaat ie makkelijk over de 90C. Tijd om een eitje te bakken dus
Maar dit lijkt me niet gezond en in combinatie met de freezes vermoed ik dat dit de oorzaak is...
Ik heb geprobeerd te voelen hoe heet de Southbridge-heatsink is maar ik kan 'm nog aanraken en vasthouden. Misschien zit de hitte precies onder de heatsink van de videokaart. Die ruimte is namelijk minimaal.
Zie hieronder de foto van de heikele situatie. Let vooral niet op de enorme Cable Clutter :-) Ik heb de kabels tijdelijk zoveel mogelijk weggehaald tussen de videokaart en de wand van de case om te kijken of dat de warmte vermindert (is niet zo).

Specs:
AMD Phenom II X4 955BE
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
4GB DDR2
Sapphire HD6850
HTPC-behuizing Antec Remote
2 x 120mm fan (vanaf rechterkant naar binnen blazend op de foto)
Geen overclocking.
- hoe kan ik met zekerheid vaststellen dat TMPIN2 de southbridge is?
- wat zijn gemiddeld de acceptabele temperaturen voor de chipset?
- moet ik tot de conclusie komen dat mijn behuizing niet geschikt is voor de videokaart, aangezien ik mijn airflow niet kan sturen? Er is alleen aan de linkerkant plek voor fans.
Maar nu merk ik dat de hitte van de videokaart in combinatie met mijn mobo chipset problemen geeft. Ik had de eerste keer een freeze in Crysis 2, alles op zwart. Maar nu ook steeds binnen de kortste keren in de BF3 beta

Alles ziet er OK uit, behalve TMPIN2. Ik gok erop dat dit de Southbridge chip is, die precies onder de heatsink van mijn videokaart zit. Dat ding is 84C als de videokaart en CPU idle zijn (!!). En zodra ik BF3 opstart gaat ie makkelijk over de 90C. Tijd om een eitje te bakken dus
Ik heb geprobeerd te voelen hoe heet de Southbridge-heatsink is maar ik kan 'm nog aanraken en vasthouden. Misschien zit de hitte precies onder de heatsink van de videokaart. Die ruimte is namelijk minimaal.
Zie hieronder de foto van de heikele situatie. Let vooral niet op de enorme Cable Clutter :-) Ik heb de kabels tijdelijk zoveel mogelijk weggehaald tussen de videokaart en de wand van de case om te kijken of dat de warmte vermindert (is niet zo).

Specs:
AMD Phenom II X4 955BE
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
4GB DDR2
Sapphire HD6850
HTPC-behuizing Antec Remote
2 x 120mm fan (vanaf rechterkant naar binnen blazend op de foto)
Geen overclocking.
- hoe kan ik met zekerheid vaststellen dat TMPIN2 de southbridge is?
- wat zijn gemiddeld de acceptabele temperaturen voor de chipset?
- moet ik tot de conclusie komen dat mijn behuizing niet geschikt is voor de videokaart, aangezien ik mijn airflow niet kan sturen? Er is alleen aan de linkerkant plek voor fans.
“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”