Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 20:02
Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een Sapphire Radeon HD6850 videokaart. Gekocht voor Battlefield 3. Mooi kaartje :-)

Maar nu merk ik dat de hitte van de videokaart in combinatie met mijn mobo chipset problemen geeft. Ik had de eerste keer een freeze in Crysis 2, alles op zwart. Maar nu ook steeds binnen de kortste keren in de BF3 beta :'() De ene keer een freeze met blauwe balken en de andere keer een BSOD. Dus ik ben eens gaan kijken hoe het zit met de temperaturen.

Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/4525/tempsx.png

Alles ziet er OK uit, behalve TMPIN2. Ik gok erop dat dit de Southbridge chip is, die precies onder de heatsink van mijn videokaart zit. Dat ding is 84C als de videokaart en CPU idle zijn (!!). En zodra ik BF3 opstart gaat ie makkelijk over de 90C. Tijd om een eitje te bakken dus :P Maar dit lijkt me niet gezond en in combinatie met de freezes vermoed ik dat dit de oorzaak is...

Ik heb geprobeerd te voelen hoe heet de Southbridge-heatsink is maar ik kan 'm nog aanraken en vasthouden. Misschien zit de hitte precies onder de heatsink van de videokaart. Die ruimte is namelijk minimaal.

Zie hieronder de foto van de heikele situatie. Let vooral niet op de enorme Cable Clutter :-) Ik heb de kabels tijdelijk zoveel mogelijk weggehaald tussen de videokaart en de wand van de case om te kijken of dat de warmte vermindert (is niet zo).
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/6234/foto4le.jpg

Specs:
AMD Phenom II X4 955BE
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
4GB DDR2
Sapphire HD6850
HTPC-behuizing Antec Remote
2 x 120mm fan (vanaf rechterkant naar binnen blazend op de foto)

Geen overclocking.

- hoe kan ik met zekerheid vaststellen dat TMPIN2 de southbridge is?
- wat zijn gemiddeld de acceptabele temperaturen voor de chipset?
- moet ik tot de conclusie komen dat mijn behuizing niet geschikt is voor de videokaart, aangezien ik mijn airflow niet kan sturen? Er is alleen aan de linkerkant plek voor fans.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-08 17:55
Ik heb zelf een xfx 6850 extreme ( factory OC ) hiermee had ik ook lat van freezes, dit heb ik echt verholpen door het voltage te verhogen in MSI Afterburner, nu is dat verholpen, misschien dat dit het is

echter is je temp wel erg hoog en gezien je kabelboompje gok ik ook dat er weinig lucht bij je SB is

Temp checken kan makkelijk: houd je hand erop, doet het pijn, dan is het je SB ;)

Beste oplossing is denk ik iets meer cablemanagement voor iets mee airflow over je SB.

edit: je startpost maar half gelezen. als het kwa temp meevalt is het misschien een faulty sensor? want de rest van je temps zijn dik in orde, vooral voor een htpc case.

[ Voor 14% gewijzigd door junneh op 04-10-2011 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Ja vreemd... ik zal mijn oude videokaart er eens inzetten. Kijken of de temp dan drastisch lager is. Zo niet dan heb ik nog geen verklaring voor de freezes.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Wat voor BSOD melding krijg je?
Is misschien wel interessanter, want wellicht dat drivers opspelen?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Dan alsnog is 84 graden niet gezond , hoog tijd voor kabelmanagment en wat tweak gehalte achtige aanpassingen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
De BF3 bèta is niet de meest betrouwbare testmethode, omdat die zelf nogal eens voor freezes en strepen zorgt. Maar je temp is (als die goed gemeten is) wel erg hoog.

Als je een losse (kleine) fan hebt liggen, en een mb connector vrij, probeer die dan eens te richten op je southbridge en kijk dan nog eens. Een föhn op koud laten blazen kan ook.

Dan weet je zeker of je tmpin2 de southbridge is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Quad schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:54:
Wat voor BSOD melding krijg je?
Is misschien wel interessanter, want wellicht dat drivers opspelen?
Ik ga morgen weer testen, eens kijken wat er verder uitkomt qua BSODs. Tot nu toe alleen een KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR gehad.

Na veel gegoogle ben ik erachter dat dit mobo vaker een extreme temperatuur heeft, zie dit forum over exact hetzelfde issue. Blijkt dat of de sensor voor de Northbridge brak is, of de chip zelf (standaard al) kokend heet wordt.

Misschien is de combi van de videokaart met het mobo net te veel qua warmte & load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
Antec Remote? Das zo'n klein priegelig kastje. Ik zeg kijk eens naar de airflow, heeft die kast plek voor wat extra ventilatoren? Zonee, ander kastje kopen lijkt me zodat de hardware wat meer de ruimte heeft om de warmte kwijt te raken
Pagina: 1