Gigabyte moederbord s-ata instellingen native mode/ ahci

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12 08:04
Vandaag bezig geweest een nieuwe pc in elkaar te zetten op basis van een core i5 2500k, een gigabyte ga-z68ap-d3 en een OCZ ssd.

Het moederbord beschikt over 2 sata 6gb/s poorten (waaronder poort 0 en 1)
En over nog een paar andere 3gb/s poorten.(poort 2 en verder)

Heb de ssd aangesloten op een van de 6gb/s poorten, namelijk poort 0

nu heb ik in het bios de setting

PCH SATA Control mode op AHCI gezet

dus ik dacht dat alles wel goed zou staan

Echter een paar regels daaronder staat:

SATA Port-0-3 Native mode
met als uitleg:
disabled: allows the sata controllers to operate in legacy IDE mode. In legacy mode the sata contollers use dedicated IRQS that cannot be shared with ohter device. enzovoort

enabled: allows the sata controllers to operate in native IDE mode. (default)

Echter IDE mode, geeft mij de indruk dat er dus geen gebruik gemaakt kan worden van de voordelen van s-ata AHCI, Raid enzovoort En dat de drive dan in IDE mode runt , wat ik dus heb uitgezet in de eerste setting?

Kortom, kunnen poort 1 t/m3 alleen in IDE mode en geld die eerste setting alleen voor de poorten hoger als 3?

En zo ja wat is dan de slimste keuze: IDE mode en sata 6gb/s (weet niet of een ssd al wat heeft aan 6gb/s) en dan aan poort 0
Of gewoon poort 4 oid pakken met 3gb/s en dan AHCI modus en de eerste poorten gebruiken voor mijn dvd brander en speler?

Of:
Maakt SATA gewoon nog gebruik van IDE en maak ik me helemaal nergens druk om en heeft dit met iets anders te maken? EDIT: b.v wat nielson zegt?

[ Voor 21% gewijzigd door Speeddragon op 04-10-2011 01:22 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Echter IDE mode, geeft mij de indruk dat er dus geen gebruik gemaakt kan worden van de voordelen van s-ata AHCI, Raid enzovoort En dat de drive dan in IDE mode runt, wat ik dus heb uitgezet in de eerste setting?
Niet al te druk over maken, die 2e instelling slaat meer op hoe de resources aan de controller toegewezen worden, niet op de transfermode van de controller met de harde schijf. De originele PATA controller was altijd te vinden op IRQ 14 (primary) en 15 (secondary) en bijbehorende geheugenadressen en voor de enkele antieke besturingsystemen (oa Win9x/NT) die dat vereisen kun je de functie inschakelen zodat een of enkele s-ata poorten zo'n controller exact emuleren. Bij moderne besturingsystemen (XP en hoger) kunnen de storagecontrollers willekeurige interrupts hebben en deze eventueel ook delen.

Verwijderd

Legacy mode = IDE en dat betekent geen hot-swap en geen NCQ. Alleen als je OS niet goed overweg kan met AHCI moet je hem op IDE zetten; anders gewoon AHCI dat is de echte 'native' setting voor Serial ATA. IDE is emulatie voor bijvoorbeeld DOS. Windows doet ook erg moeilijk als je in IDE hebt geïnstalleerd en je wilt hem later op AHCI zetten, maar dat valt te verhelpen met een registry switch.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12 08:04
nee oke dat snap ik

maar het probleem zit hem erin dat in de eerste setting je alles op ahci kan zetten

terwijl die 2e setting dan weer de indruk geeft dat poort 0-3 alleen op ide mode kunnen.

daar zit het hem in..

maar volgens nielson gaat die instelling niet persee over de manier, maar op de manier van adresseren ALS je de eerste setting in IDE zet toch?

EDIT:

Linkje naar de gebruiksaanwijzing: http://download.gigabyte...._manual_ga-z68ap-d3_e.pdf

staat wel dat de poorten 0 en 1 raid ondersteunen..

[ Voor 43% gewijzigd door Speeddragon op 04-10-2011 01:29 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..