Vandaag bezig geweest een nieuwe pc in elkaar te zetten op basis van een core i5 2500k, een gigabyte ga-z68ap-d3 en een OCZ ssd.
Het moederbord beschikt over 2 sata 6gb/s poorten (waaronder poort 0 en 1)
En over nog een paar andere 3gb/s poorten.(poort 2 en verder)
Heb de ssd aangesloten op een van de 6gb/s poorten, namelijk poort 0
nu heb ik in het bios de setting
PCH SATA Control mode op AHCI gezet
dus ik dacht dat alles wel goed zou staan
Echter een paar regels daaronder staat:
SATA Port-0-3 Native mode
met als uitleg:
disabled: allows the sata controllers to operate in legacy IDE mode. In legacy mode the sata contollers use dedicated IRQS that cannot be shared with ohter device. enzovoort
enabled: allows the sata controllers to operate in native IDE mode. (default)
Echter IDE mode, geeft mij de indruk dat er dus geen gebruik gemaakt kan worden van de voordelen van s-ata AHCI, Raid enzovoort En dat de drive dan in IDE mode runt , wat ik dus heb uitgezet in de eerste setting?
Kortom, kunnen poort 1 t/m3 alleen in IDE mode en geld die eerste setting alleen voor de poorten hoger als 3?
En zo ja wat is dan de slimste keuze: IDE mode en sata 6gb/s (weet niet of een ssd al wat heeft aan 6gb/s) en dan aan poort 0
Of gewoon poort 4 oid pakken met 3gb/s en dan AHCI modus en de eerste poorten gebruiken voor mijn dvd brander en speler?
Of:
Maakt SATA gewoon nog gebruik van IDE en maak ik me helemaal nergens druk om en heeft dit met iets anders te maken? EDIT: b.v wat nielson zegt?
Het moederbord beschikt over 2 sata 6gb/s poorten (waaronder poort 0 en 1)
En over nog een paar andere 3gb/s poorten.(poort 2 en verder)
Heb de ssd aangesloten op een van de 6gb/s poorten, namelijk poort 0
nu heb ik in het bios de setting
PCH SATA Control mode op AHCI gezet
dus ik dacht dat alles wel goed zou staan
Echter een paar regels daaronder staat:
SATA Port-0-3 Native mode
met als uitleg:
disabled: allows the sata controllers to operate in legacy IDE mode. In legacy mode the sata contollers use dedicated IRQS that cannot be shared with ohter device. enzovoort
enabled: allows the sata controllers to operate in native IDE mode. (default)
Echter IDE mode, geeft mij de indruk dat er dus geen gebruik gemaakt kan worden van de voordelen van s-ata AHCI, Raid enzovoort En dat de drive dan in IDE mode runt , wat ik dus heb uitgezet in de eerste setting?
Kortom, kunnen poort 1 t/m3 alleen in IDE mode en geld die eerste setting alleen voor de poorten hoger als 3?
En zo ja wat is dan de slimste keuze: IDE mode en sata 6gb/s (weet niet of een ssd al wat heeft aan 6gb/s) en dan aan poort 0
Of gewoon poort 4 oid pakken met 3gb/s en dan AHCI modus en de eerste poorten gebruiken voor mijn dvd brander en speler?
Of:
Maakt SATA gewoon nog gebruik van IDE en maak ik me helemaal nergens druk om en heeft dit met iets anders te maken? EDIT: b.v wat nielson zegt?
[ Voor 21% gewijzigd door Speeddragon op 04-10-2011 01:22 ]
Heel veel lurken, heel weinig posten..