Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DHCP-server deelt adressen slecht uit

Pagina: 1
Acties:

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 17:38

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Momenteel loop ik tegen een beetje vreemd probleem aan. Ik draai onder andere een DHCP-server op Windows Server 2008. Alle verbindingen in huis lopen via WLAN, over het (b/g/n-) AP, via de server, het modem, en zo naar buiten - en dus andersom weer naar binnen.

Niet alle apparatuur maakt (even gemakkelijk) verbinding. Het gaat mis bij het verkrijgen van een IP-adres. Dat kan zijn bij bijvoorbeeld onze GSM's, tablet, de notebooks (Windows 7/Ubuntu 11.04) en/of de PS3. Het draadloze netwerk wordt gevonden, een wachtwoord geef ik in (of maak verbinding via WPS), en vervolgens volgt er geen IP-adres; er kan geen verbinding worden gemaakt.
Echter; wanneer ik bij ieder willekeurig apparaat een statisch IP-adres invoer is er niets aan de hand. De verbinding is er, is snel, is stabiel, is dus zoals het moet zijn. Méér dan dat hoef ik niet te doen om iets te laten werken. Dit is alleen niet de wenselijke oplossing. Los van dat de DHCP-server gewoon zijn functie behoort te doen wil ik ook voor bezoek makkelijk de verbinding beschikbaar hebben. Ook wil ik met mijn notebook of GSM aan een ander WLAN kunnen werken zonder eerst de configuratie steeds terug te moeten zetten naar dynamisch (en bij thuiskomst terug naar statisch).

Ik heb ook geprobeerd om ranges aan te passen, leastijden te laten lopen tussen de 8 uur en 28 dagen, op het AP van kanalen gewisseld, herconfiguraties/resets van apparatuur, maar allen zonder resultaat.

Ik kan het probleem dus met twee vingers in de neus reproduceren, maar oplossen lukt me al enkele dagen niet. Wat zie ik over het hoofd?

Edit: voor de duidelijkheid; er is ook apparatuur (een notebook, een telefoon, een vaste PC) welke zonder één enkel probleem verbinding maakt. Ook via DHCP.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastiaan op 03-10-2011 21:07 ]

• klaboem
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 11:39
Is je WLAN ook een router? wellicht blokkeerd deze DHCP?

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.est1982.nl/topologie_SOLL.png

Dit is de situatie nu.

Het AP is niets meer dan een doorgeefluik. Aan die kant van de server hebben normaalgesproken alleen de tweede netwerkkaart van de server (10.0.0.1) en het AP (10.0.0.2) een statisch AP. De server regelt de verdere levering van DHCP-adressen.

De server verzorgt tevens de routering, wat probleemloos werkt (áls de apparatuur een IP heeft ;)).

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:11
access point isolation of client isolation per ongeluk aan staan op de accesspoint?

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
klaboem schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 20:56:
Is je WLAN ook een router? wellicht blokkeerd deze DHCP?
Dat DHCP blokkeert lijkt me niet aan de orde, omdat er ook spullen zijn welke wel via die weg verbinding kunnen maken :)
PROnline schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:08:
access point isolation of client isolation per ongeluk aan staan op de accesspoint?
Nee, alles en iedereen kan aanmelden; er zitten geen beperkingen op.

Overigens maakt het ook niet uit of/welke beveiliging er aan het netwerk hangt: geen, WEP, WPA(2), allen met hetzelfde resultaat.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wellicht is je AP stuk. Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een Senao AP. Stond ingesteld als AP en werkte ook prima, totdat op een dag plotseling sommige clients geen IP adres meer kregen via DHCP.

Heb de configuratie geexporteerd en in een andere (zelfde type) Senao geimporteerd. Toen werkte het weer.

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Op het werk hebben we nog wat van deze identieke AP's liggen. Voor de zekerheid zal ik er morgen eens eentje meenemen en uitwisselen.

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 16:37
Het lijkt wel alsof ik me zelf zit na te lezen! :P

Mij naam is ook Bastiaan en wij hebben op de zaak twee keer een WAP610N staan. Ondanks dat deze draadloze accesspoints niet ingezet kunnen worden als repeater functioneren zo ook slecht.

In ons geval hebben wij problemen met de mobiele telefoons, specifiek iphone's met IOS 4.2+ of gewoon alles wat Iphone4 is.

Bij ons komt dit voor in de volgende situatie:
DHCP Windows SBS 2008 in combinatie met een SGE2010x switch en de WAP610n. Geschakeld in vorlgorde zoals genoemd.

Na een half jaar was ik maar eens opnieuw gaan googlen en vond ik na dik 18 pagina's google, het volgende: http://homecommunity.cisc...-fix-in-sight/td-p/360289 .

Om zelf niet het gevoel te krijgen dat ik shitzooi heb gekocht voor de zaak ben ik gaan bellen met Cisco en, na verwijzen naar de topic op hun fora in relatie tot mijn probleem, kreeg ik mijn voet tussen de deur. Huidig heb ik nu een support ticket lopen bij hun waarin zij onze exacte situatie aan het nabootsen zijn.

Ik heb de 21e een reactie gehad van hun met de vraag om een dump te geven van het netwerkverkeer tussen DHCP en WAP610N, maar tot op heden nog niet de kans gehad om het verkeer te isoleren.

Ik had dit maandag ochtend weer op willen pakken, maar ben sinds zondag middag ziek :(

Ik hoop morgen of uiterlijk donderdag weer op mijn werk te zijn. Dan ga ik een dumpje maken en opsturen naar Cisco. Zal ik je op de hoogte houden via deze topic? Dan geniet iedereen mee :)

• PeeCee
Bastiaan schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:31:
Op het werk hebben we nog wat van deze identieke AP's liggen. Voor de zekerheid zal ik er morgen eens eentje meenemen en uitwisselen.
Wij hebben nu tijdelijk onze oude meuk uit de kast gehaald en gebruiken een WRV200 als tijdelijk mobiel netwek. Niet overal ondvangst op het kantoor, maar waar de meeste collega's zitten wil.

En betreffende het DHCP probleem, de DHCP is uitgeschakeld in de WRV200 en ip's worden uitgegeven door de w2k8sbs. En geen problemen :)

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
PeeCee schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 12:31:
Het lijkt wel alsof ik me zelf zit na te lezen! :P

Mij naam is ook Bastiaan en wij hebben op de zaak twee keer een WAP610N staan. Ondanks dat deze draadloze accesspoints niet ingezet kunnen worden als repeater functioneren zo ook slecht.
:D
Ik hoop morgen of uiterlijk donderdag weer op mijn werk te zijn. Dan ga ik een dumpje maken en opsturen naar Cisco. Zal ik je op de hoogte houden via deze topic? Dan geniet iedereen mee :)
Ik houd me zeker aanbevolen; bedankt alvast!

We hebben alle WAP610N's op externe locaties geplaatst, dus ik kan niet testen met een andere. Wel hebben we nog een b/g-AP liggen. Ik zal daar vanavond ook eens mee aan de gang gaan.
PeeCee schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 12:34:
Wij hebben nu tijdelijk onze oude meuk uit de kast gehaald en gebruiken een WRV200 als tijdelijk mobiel netwek. Niet overal ondvangst op het kantoor, maar waar de meeste collega's zitten wil.

En betreffende het DHCP probleem, de DHCP is uitgeschakeld in de WRV200 en ip's worden uitgegeven door de w2k8sbs. En geen problemen :)
Als ik de klachten zo lees begin ik het sterke vermoeden te krijgen dat dat model AP (nu) niet goed genoeg voor dit doel is. Ik heb er dus toch wat meer vertrouwen in gekregen dat de configuratie gewoon in orde is, maar dat het hardwarematig gewoon niet klopt.

[ Voor 30% gewijzigd door Bastiaan op 04-10-2011 18:07 ]

• PeeCee
Ik heb zojuist van Cisco een mail gehad betreffende het probleem. Zij hebben een nieuwe beta firmware voor mij om uit te proberen of het probleem hiermee is opgelost.

Maaaaar.. gezien ik ziek ben en het hier niet kan testen nog de beta software aanvragen(moet met krabbel en ingescanned) zul je nog even moeten wachten voor ik een resultaat heb.

Om positief te blijven hoop ik toch wel uiterlijk donderdag weer beter te zijn. Ben nu al de herhalingen zat op TV! :P

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Inmiddels hangt er als test een b/g-AP. Deze functioneert al uren zonder problemen. Ook de apparatuur welke hiervoor problemen had met DHCP werkt nu meteen. In dát opzicht ben ik al blij te zien dat het werkt zoals het moet. Nu nog het andere AP aan de gang krijgen, zodat ook de N-functionaliteiten gebruikt kunnen worden.

Ik hoor dus (nog steeds) graag je bevindingen als je hebt kunnen testen, PeeCee!

• PeeCee
Ik heb vandaag de beta firmware op de WAP610n geupload en de configuratie terug gezet naar standaard, maar wederom doet hier zich het zelfde probleem voor als voorheen.

Ik heb nu een dump verstuurd van het verkeer tussen mijn iphone en WAP610n in combi met onze DHCP server. Ik verwacht redelijk snel reactie, ik hoor uit meerdere hoeken deze problemen komen en weet inmiddels dat een aantal relaties ook support tickets hebben lopen.

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Heb je nog reactie terug kunnen krijgen van Cisco? :)

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Ik wil toch nog een laatste kick geven aan dit topic, in een poging mijn AP fatsoenlijk leven in te blazen... Heb je nog vorderingen kunnen boeken, PeeCee?

• PeeCee
Bastiaan schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:46:
Ik wil toch nog een laatste kick geven aan dit topic, in een poging mijn AP fatsoenlijk leven in te blazen... Heb je nog vorderingen kunnen boeken, PeeCee?
Ik heb ze gister wederom gebeld om het weer een push te geven. Hoewel ik het idee heb dat ze er niet meer veel mee doen.

Ik wacht nog een maand en daarna gaat het raam open... >:)

Verwijderd

Linksys hebben we hier uit het bedrijf geknald omdat op de één of andere manier deze spullen altijd wel falen na een paar dagen intensief gebruik voor draadloos. Nu zijn we op Draytek overgestapt en nooit meer problemen.

Hier ook een soortgelijke klacht:
http://homecommunity.cisc...-fix-in-sight/td-p/360289

Ik zou ze nu al uit het raam gooien.

Review op Tweakers ook slecht productreview: Linksys WAP610N review door phubert

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 12:59 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kijk toch eens naar een alternatieve firmware als DD-WRT of TomatoUSB.

Best kans dat je daarmee met de bestaande stations wel kunt bereiken wat je wilt.

Uiteraard kosten nieuwe AP's ook de kop niet meer, maar als het een groot aantal is kunnen die kosten ook weer oplopen.

• PeeCee
akimosan: Bedankt voor de suggestie. Het lijkt leuk, maar de WAP610N is niet ondersteund. Het is ook een accespoint, geen router.

Of zie ik iets over het hoofd?

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Inmiddels heb ik er afgelopen woensdag voor gekozen om het AP met gepaste ergernis het huis uit te werken. Nu hangt er een FritzBox welke ik als router heb ingericht, beter bevalt en stukken stabieler funcioneert.

Dit was voor mij het tweede nieuwe Linksys-apparaat in huis met dit soort kwalen, dus ik ben er aardig klaar mee. Jammer, gezien de eerdere positieve ervaringen...

• PeeCee
Hoi Bastiaan, trek de AP maar weer uit de kast!

Ik heb vandaag een nieuwe beta firmware gehad van Cisco en het ziet er naar uit dat het probleem opgelost is :D

Ik heb tot nu de 3G en datanetwerk uitgezet op mijn Iphone en Ipad en tot op heden is het internet er nog steeds en krijg ik gewoon berichten binnen via Whats App en ook alle pings lijken aan terug te komen...

Morgen ga ik nog verder testen met mijn laptop die nog thuis staat.

• PeeCee
Bij deze wil ik melden dat Cisco een nieuwe firmware gaat uitbrengen die werkt. Weer geld bespaard al koste het drie maanden :*)

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Oh, dat is op zich wel mooi!

Beetje jammer dat het AP al weg is gedaan. Misschien kan ik 'm nog terugkrijgen; als dat lukt zal ik ook eens gaan testen!

• PeeCee
Bastiaan schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:26:
Oh, dat is op zich wel mooi!

Beetje jammer dat het AP al weg is gedaan. Misschien kan ik 'm nog terugkrijgen; als dat lukt zal ik ook eens gaan testen!
Ik zie dat op de site van cisco nog 1.02 staat. Je moet even wachten op 1.03. Ik heb nu de beta draaien.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-11 19:18
Hey PeeCee, zou je mij die firmware kunnen sturen?

• PeeCee
Ik zal bij Cisco aandringen dat ze de nieuwe firmware zo snel als mogelijk uitbrengen (zit in de beta ook geen SNMP enz). Dit ook gezien ik duidelijk niet de enige ben maar wel de enige die poot aan de grond heeft gekregen.

Verder is er overeen gekomen dat ik de beta niet naar buiten breng, is een non-compiled versie en dat mag van hun niet ofzo. Hoop bla bla op papier. :X

Wanneer mij ter oren komt dat er een update is post ik dit hier nog wel even met een link.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-11 19:18
Ja, ik heb ook al geprobeerd bij Cisco die nieuwe firmware los te peuteren maar ze willen al niet toegeven dat er een nieuwe versie van de firmware bestaat, niet erg praktisch dus allemaal.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 22:59
Nvm.

[ Voor 96% gewijzigd door stfn345 op 21-12-2011 10:27 ]

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
En ja hoor; versie 1.03 van de firmware is beschikbaar (al sinds 12 maart, zie ik)!

Ik heb 'm nog terug kunnen krijgen, dus ik zal morgen gaan testen en mijn bevindingen plaatsen.
Pagina: 1