Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Na lang zoeken en vergelijken zie ik door de bomen het bos niet meer;

We hebben een bedrijfje van 12 man (XP workstations) op 1 SBS 2003 server, die op zijn beurt aan een FritzBox 7340 hangt met ADSL.
Op de server draait Exchange en een netwerkshare met al onze bedrijfsdata (200 GB).

Nu wil ik thuiswerken mogelijk maken, met email (OWA is ok en draait al goed) en het liefst ook toegang tot je werkdesktop (en dus share).
Wat is een goede, gratis en vooral veilige oplossing?

- VPN hoeft niet en lijkt me onveilig (onbekende machines in je netwerk etc)?
- Webserver (HTTPS, Remote Web Workplace) met /Exchange (OWA) en /Remote (RDP door HTTPS) is een optie, maar dan moet je werkcomputer aan staan (toch?) en dat is nachtelijk niet zo, liever profiel vanaf server laden oid?
- Andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
vpn onveilig? bij ons op het werk doen we niet anders :) werkt prima. We kunnen overigens alleen vpn'en met pc's van het bedrijf zelf, geen prive pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
ik mis ook de specs van je adsl :) je moet ook daar even naar kijken.... Als je bandbreedte niet sufficient is kun je maar een max aan VPN verbidingen aan. Anders is het niet te doen qua performance...

Met vpn gewoon je certificaten inrichten (dus geen diginotar ;)). Je wilt inderdaad niet dat jan en alleman een VPN connectie kunnen opzetten. Daarnaast een verificatie tegen je AD, dat alleen machines in de collectie worden toegelaten.

[ Voor 37% gewijzigd door muppet99 op 03-10-2011 19:40 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:11
VPN is daarvoor toch het beste.
Anders zou je gebruik kunnen maken van remote access software.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan UltraVNC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Ja zo bedoel ik het ook, niemand heeft werk-pc's thuis, en ik wil natuurlijk wel weten wat er op het netwerk zit (AV-status etc).

Daarnaast zou je die pc's ook moeten instellen voor Exchange etc etc.

Ik zoek dus naar een oplossing in een raam (RDP of in je browser) dat overal ter wereld bereikbaar is, hetzij wel op een bekend subdomein (drempel 1) en uiteraard middels een beveiligd kanaal (SSL etc) met login.

Tis dus per definitie niet de veiligste oplossing, maar ik wil ook de gebruikers niet opzadelen met VPN, of Exchange instellingen of een FTP client etc.

Als er een optie is om je eigen desktop te krijgen (met zwervend profiel) zonder dat er client-pc's op het werk aan staan, dan is dat wat ik zoek, en dan zo veilig mogelijk...

[ Voor 13% gewijzigd door Stan op 03-10-2011 19:43 . Reden: Laatste zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwacht je een enkele keer iemand op de lijn, of 10 van de 12 tegelijkertijd? Wat is werk: in Word typen, of videobewerking en CAD? <== maakt nogal uit voor je bandbreedte. De specs vd ADSL (en dan vooral de upload!) zijn inderdaad nogal van belang.

RDP zou kunnen kan voldoen. Je zou zelfs heel lowtech een WHS kunnen neerzetten, die zou keurig de desktops moeten laten ontwaken (al weet ik niet zeker of dat goed gaat i.c.m. XP, en de hardware moet het natuurlijk ondersteunen).

Windows XP, goed, gratis, veilig. En op een ADSL verbinding. Je vraagt nogal wat ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Momenteel 20/1 Mbit ADSL Zakelijk Lite van XS4ALL, maar modem traint in op 40/3,5 Mbit (is dus geknepen, of loopt de DLM dan nog?). Dit is dus evt te upgraden naar VDSL 40/3.

We gebruiken intern overdag max 8 pc's met wat internetten en mailen, verder niets.
Ook worden er 8 VoIP-telefoons gebruikt, met zo'n 3 gesprekken tegelijk max.

Thuiswerken zou alleen buiten kantooruren zijn; de werkstations zijn dan UIT (kan evt met wake-up of zo proberen het toch te regelen?), en er is dan dus bijna geen verkeer.

(En ja, dubbeltje eerste rij he, maar gratis is het niet, want de server en Windhoos Windows-licenties hebben tienduizenden euro's gekost al!)

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 03-10-2011 20:02 . Reden: Stap dan helemaal over op andere OS'en en gebruik geen kinderachtige verbasteringen ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[google=SBS2003 RWW Wol webpart]

Kleine investering, maar dan kan je usert ook diens PC aanzetten via RemoteWebWorkplace en daarna via RD zijn PC overnemen.
Hoef je tenminste geen aparte Terminal Server neer te zetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
maar waar TS echt mee is gebaat, is gewoon een Terminal Server. Mijn ervaring is dat gerommel met RDP sessies naar desktops, al dan niet via Wake on Lan altijd gedoe geeft.
Een terminal server in je netwerk erbij hangen is niet heel duur, zeker als het een niet kritiek onderdeel van je netwerk is omdat je altijd nog fat clients hebt. Je kunt dan met vrij simpele instap hardware veel bereiken, mijn ervaring daarbij is dat je vooral veel RAM nodig hebt, zeker als je je storage met bijvoorbeeld Folder Redirections op een andere locatie hebt staan, een simpele ML150 zou dan al volstaan.
Je kunt dan voor een goeie E2000,- een leuke oplossing bouwen die altijd werkt en nog verdraaid makkelijk te onderhouden is. Het is weleenswaar niet gratis zoals TS vroeg, maar is precies wat TS zoekt....

*edit* met ook hier hetzelfde voorbehoud mbt bandbreedte, maar dat hoeft afhankelijk van het aantal gebruikers geen probleem te zijn

[ Voor 7% gewijzigd door nielsl op 04-10-2011 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
@FJK; Ok ok, maar het is/was niet mijn keus, anders had ik het destijds wel met een Linux gedaan (met evt Windows-clients), en nu wellicht met Google Business en een online schijf (a la DropBox) zodat je niet eens een server nodig hebt.
Maar het is nooit te laat, dus misschien in de nabije toekomst, zodat je alleen een browser nodig hebt, nog beter (niet veiliger, ok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Wellicht een idee om de dataschijf (200GB) sowieso binnenkort online te gaan gooien in een cloud, zoals DropBox, zodat de mail gewoon met de OWA kan worden gebruikt, en de dataschijf via een browser/klein appje? Thuiswerken met desktop is dan overbodig geworden.

De nieuwe vraag wordt dan; wat is de beste oplossing voor 200GB gedeelde data online, die we ook op kantoor online gebruiken zoals met DropBox?
Verkeer is minimaal, ik denk dat men per werkstation max 50 files van 1 MB per dag heen en weer haalt (x 10 PCs). Grootste bestanden zijn rond de 10 tot 20 MB denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
wat een geprul allemaal , mooiste oplossing is gewoon een TS plaatsen. Dat gaan je gebruikers het fijnste vinden.
Data in de cloud enzo zou ik nog niet aan gaan beginnen als je het ook in eigen beheer kan hebben.
Als je echt weinig wilt uitgeven , kan je ook gewoon nog een XP bak als een soort van TS inrichten. Kan dan wel maar 1 gebruiker tegelijktijdig inloggen(volgens mij aan te passen met een reghack , maar dan overtreed je de licentie)

www.degroot-it.nl

Pagina: 1